یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  1/ ژانویه/ 2016 - 7:44
  |   نظرات: 4 نظر
2,415 بازدید

نخستین جایزه سرو ایرانی به پروفسور عبدالمجید ارفعی اختصاص یافت

 

 به گزارش آناهید نیوز، پنجشنبه شب ۱۰ دی ماه در خانه هنرمندان و با حضور جمعی از فرهیختگان، هنرمندان، ودوستداران میراث فرهنگی بانظم و انضباط خاصی نخستین جایزه سرو ایرانی به عبد المجید ارفعی و آیدین سلسبیلی اختصاص یافت.

دکتر کتایون مزدا پور، عضو هیات علمی پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و صاحب نظر در حوزه های فرهنگ و زبان های باستانی، ویرایش و رسم الخط زبان فارسی درباره دکتر ارفعی گفت: کاری که دوست و همکار من انجام می دهد با این صحبت ها بسیار فاصله دارد او زبانی را از روی لوح ها می خواند که از ما بسیار دور است. او شاگردهای زیادی تربیت کرده است که می توان به دکتر شیدا جلیلوند، دکتر پارسا دانشمند و.. اشاره کرد که هرکدام از آنها به درجه های بالای علمی رسیده اند؛ اما دکتر ارفعی تنها کسی است که می تواند زبان ایلامی و اکدی را بخواند.

IMG_4065

دکتر عبد المجید ارفعی پس از دریافت جایزه سرو ایرانی به پاس سال ها تلاش و کوشش و ماندگاری در میراث ایرانی گفت: من پیش آهنگی در این راه بیش نیستم و امیدوارم راهی که من شروع کرده ام با شاگردانم که در حال حاضر همه آنها دارای دکترا هستند ادامه پیدا کند.

IMG_4082

دکتر عبدالمجید ارفعی تندیس سرو ایرانی را از دکتر حمید احمدی و کتایون مزدا پور دریافت کرد.یاد آور می شود، پخش فیلم درفش کاویانی و تک نوازی تار توسط کیوان ساکت از برنامه های تدارک دیده شده در مراسم جایزه سرو ایرانی بود.

 در پایان مراسم حاضرین یک دقیقه سکوت به احترام و یاد بانو فرانک دوانلو شاهنامه پژوه که مدتی پیش به دیار باقی شتافت، کردند.

IMG_4087

انجمن‌های تشکیل‌دهندۀ جایزه سرو ایرانی، عبارتند از انجمن فرهنگی ایران‌زمین (افراز)، بنیاد جمشید، انجمن پارسی (و تارنمای پارسی‌انجمن)، مرکز مطالعات خلیج فارس، انجمن مهرگان شیراز، انجمن میراث فرهنگی تاریانا اهواز، باشگاه شاهنامه‌پژوهان ایران و کانون ایران باستان دانشگاه تهران. 

IMG_4068

 

تارنمای فرهنگی مهرگان: سرو ایرانی، جایزۀ مستقل میراث فرهنگی، نخستین برگزیدگان خود را شناخت. از سوی گروه داورانِ این جایزه، دکتر عبدالمجید ارفعی به پاسِ یک عمر کوششِ فرهنگی، علمی و پژوهشی و آیدین سلسبیلی به عنوان برترین چهرۀ جوان کوشنده در زمینۀ میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۳ شناخته شدند.

به گزارش تارنمای فرهنگی مهرگان، بهرام روشن‌ضمیر، دبیر جایزۀ سرو ایرانی، با بیان این خبر افزود: «گروهی از انجمن‌های مردم‌نهاد و کانون‌های مستقل و دانشگاهی در زمستان سال گذشته به دور هم گرد آمدند تا جایزه‌ای مستقل در زمینۀ میراث فرهنگی را بنیاد گذارند. این جایزه، همه ‌ساله، یک جوان کمتر از ۴۰ سال را به عنوان بهترین چهرۀ کوشنده در زمینۀ میراث فرهنگی برخواهد گزید و همچنین از یکی از استادان برای پاسداشت یک عمر کوششِ فرهنگی، علمی و پژوهشی سپاس گذاری خواهد کرد. در فروردین ماه سال ۹۴ گروه داوران جایزۀ سرو ایرانی برآمده از چهره‌های دانشگاهی، پژوهشی، انجمنی و رسانه‌ای- به گرد هم آمدند تا از میان نامزدهای شناسایی شده، یکی را برگزینند. آنان به اتفاق آرا، دکتر عبدالمجید ارفعی، زبان شناس و ایلامی ‌شناس، را برای پاسداشت یک عمر کوشش فرهنگی، علمی و پژوهشی و آیدین سلسبیلی، گرافیست و تندیس ساز (مجسمه ساز)، را به عنوان کوشندۀ برتر میراث فرهنگی در سال ۹۳ برگزیدند.» به گفتۀ دبیر جایزه سرو ایرانی، به زودی جشن سرو ایرانی برگزار خواهد شد و در آن از برگزیدگان سپاس گذاری خواهد شد.

IMG_4094

دکتر ارفعی زادۀ ۱۳۱۸ در بندرعباس است. او در دوران جوانی از شاگردان و همکاران استاد ابراهیم پورداوود و استاد بهرام فره‌وشی بود و سپس به سفارش دکتر پرویز ناتل خانلری برای ادامۀ تحصیلات در زمینۀ زبان‌های باستانی ایلامی و اکدی به آمریکا رفت و در دانشگاه شیکاگو به همکاری با «ریچارد هَلُک» ، ایران شناس آمریکایی، پرداخت. ارفعی پس از به پایان رساندن تحصیلات خود با ارایه پایان نامه (تز) دکترا در زمینۀ گل‌نوشته‌های پارسه (تخت جمشید) به ایران بازگشت و به همکاری با بنیادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور پرداخت. او نخستین بار استوانۀ بابلی کورش را با نام «فرمان کورش بزرگ»، از زبان بابلی به پارسی درآورد. این کتاب همچون کتاب «گل‌نوشته‌های باروی تخت جمشید» از سوی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به چاپ رسیده است. ایشان همچنین در زمینۀ پرونده بازگرداندن لوح‌های گلی پارسه از دانشگاه شیکاگو به ایران کوشا و پیگیر بوده‌اند. «زرقان باستانی، رکان در گل‌نوشته‌های تخت جمشید» واپسین اثر ایشان است که در سال ۹۲ از سوی انتشارات هدهد به چاپ رسیده است.

IMG_4064

در بیانیۀ هیات داوران سرو ایرانی آمده: دکتر ارفعی تنها ایرانی است که در دانشگاه شیکاگو در کنار استادان بنامی چون «هلک» و «اوپنهایم» مستقیما بر روی گل نوشته های پارسه کار کرده است. او از انگشت شمار ایلامی دانان کنونی جهان است. ایشان کوششی پیگیر در زمینۀ آگاهی رسانی دربارۀ پروندۀ حراج و بازگشت گل نوشته های پارسه در دانشگاه شیکاگو داشته اند و علیرغم نامهربانی های مسوولان ایران در سالیان گذشته به آموزش و پژوهش ادامه داده اند. اگرچه دکتر ارفعی هرگز به صورت رسمی به عنوان استاد در دانشگاه های ایران پذیرفته نشده، ولی به صورت غیررسمی و رایگان به پژوهش گران آموزش داده است. که برخی از آنان اکنون برای ادامۀ تحصیلات به دانشگاه هایی در اروپا و آمریکا رفته اند. همچنین گفتنی است که تالار کتیبه‌ها در موزه ملی ایران میان سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ به وسیلۀ او و دکتر شاهرخ رزمجو ساخته و آماده شد. او سپس تالار کتیبه های شوش در دژ (قلعه) شوش خوزستان را بنیاد گذاشت.

دکتر ارفعی هم اکنون در کار چاپ گل نوشته هایی است که از سوی زنده یاد «ریچارد هلک» خوانده شده، ولی به چاپ نرسیده بود. این آثار از سوی دکتر ارفعی از ایلامی به انگلیسی و به پارسی ترجمه می شوند.

IMG_4066

 لازم به یادآوری است که مراسم نکوداشت پروفسور ارفعی به همت مهندس هادی صدیقی و جمعی از فرهیختگان اوز و لارستان در هفتم فروردین ماه ۱۳۹۱ در سالن پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز برگزارشد.  

با تشکر از اطلاع رسانی دقیق و سریع آقای مهندس هادی صدیقی و ارسال عکس های مرتبط

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “نخستین جایزه سرو ایرانی به پروفسور عبدالمجید ارفعی اختصاص یافت”

  1. اوزی گفت:

    ی چیزی خیلی جالبه زاده ی بندر زندگی در امریکا و تهران اونوقت میشه اوزی تازه روز ورودش به اوز میشه روز اوز.تو همین شهرمون زاده شدن انسانهایی که بودن و هستند آنهارا دریابید.

  2. عبدالله گفت:

    هر اوزی در هر کجای این خاک که باشد برای شهرش مایه ی افتخار است. مگر از بین این همه خیرین و نیک اندیشان اوزی کدامشان در اوز زندگی می کنند. خیرینی هستند که بیش از پنجاه سال است به اوز نیامده اند ولی باز برای شهرشان دلشان می تپد. همین که یک شخص با افتخار می گوید اوزی است زیباست.

  3. اوزی گفت:

    بله جناب عبدالله زیباست ولی ما برای پیشرفت به سیاستگزاری در شهرمون احتیاج داریم تعریف و تمجید و لوح و افتخار دردی از این شهر دوا نخواهد کرد

  4. کارمند بیمارستان گفت:

    هر کس که خودش را اوزی به داند مایه خوشحالی وافتخار است ولی خدا وکیلی در شرایط امروز. اوز ما به افرادی نخبه وسر شناس در عرصه سیاسی. اجتماعی ومذهبی نیاز داریم که مشکل ارتقای اوز به شهرستا ن را حل کند شهرمان مظلومانه از قافله پیشرفت وتوسعه. عقب افتاده است ودر بخش بودن درجا میزند. دیگران هم هندوانه زیر بغل ما می گذارند وما را شهر فرهنگی میدانند وما را مشغول وخودشان پیشرفت وتوسعه میکنند وهمه بودجه ها را می بلعند

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • شهرستان اوز. هم چنان درسطح. استان بخاطر. نداشتن خبرنگار. رسمی. صدا و سیمای فارس دربی خبری. و خاموشی. است. لازم. است که یک خبرنگار. برای صدا. و سیمای فارس. از. شهر. اوز. م...
    ضرورت خبرنگار. صدا و سیما. در اوز در مطلب: روابط عمومی فرمانداری شهرستان اوز رتبه برتر را در استان کسب کرد
  • سلام تقدیر و تشکر به برادر بزرگوار آقای کهریزی بابت زحمات ارزنده وسپاس از استاندارمحترم دکتر ایمانیه استانداری فارس وسپاس از فرماندار دلسوز وفعال شهرستان اوز و برادر بزرگ...
    ج ص در مطلب: روابط عمومی فرمانداری شهرستان اوز رتبه برتر را در استان کسب کرد
  • با سلام خدمت نویسنده گرامی و توضیحات زیبای ایشان، متاسفانه زبان اچمی بصورت کامل در لار داره از بین میره و اون اینه که بیشتر لاریهای عزیز با فرزندانشون فارسی صحبت میکنن، ب...
    مهران در مطلب: مختصات شعر محلی به زبان لارستانی
  • کار بسیار عالی و زیبایی است و باعث افتخار است...
    در مطلب: اهدای گل به بانوان کاسب محجبه اوز
  • خوشبختانه مدتی است که بلورها و میادین شرح تغییراتی حاصل شده و امیدواریم که ادامه داشته باشد .کاش خیلی وقت قبل به این موارد توجه می کردید شاید تلنگری می شد برای شهرداران ق...
    شهروند در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • http://awazemrooz.ir/?p=29552 این مطلب اخیرا نوشته شده اما متاسفانه جو مناسبی برای بیان دیدگاه ها وجود ندارد....
    مدیریت در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • سلام و عرض ادب مطالبی را خواندم از سفرتان به بستک و طوابع آن خیلی با سلیقه و با مرام و ادب بدون در نظر گرفتن هیچگونه حاشیه خیلی به مذاق خوش آمد حال ما در شهرستان اوز باید...
    در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • آقای احمدی مطلبی درباره. تحولات شبکه بهداشت. ودرمان. خنج. پس. از انتزاع. از. لارستان تهیه وجهت. اطلاع مردم. ومسولان. اوز. منتشر نمایید شما به عنوان فعال اجتماعی درامور به...
    تقاضای مردم. اوز. از مدیریت سایت در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • ممنون از مطلب خوبتان اشاره کردین به رونق اقتصاد شهرستان بستک موردی که میتونه قابل توجه باشه اینه‌که با توجه به اینکه بستک چندین سال زودتر از اوز شهرستان شده چرا قیمت زمین...
    دلسوز اقتصاد اوز در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • به نظر بنده مسئولین امر در بحث مبلمان شهری سری به منطقه بستک بزنند واقعا پیشرفت خوبی داشته اند، گرچه شهردار جدید دکتر امیری هم در این مدت فعال و موثر نشان داده اند...
    در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است