جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سرویس: سخن روز
 |  17/ ژوئن/ 2015 - 10:06
  |   نظرات: بدون نظر
1,312 بازدید

انتظار ۲۰ ساله بیماران خاص لرستان برای راه‌اندازی داروخانه تخصصی

انتظار ۲۰ ساله بیماران خاص لرستان برای راه‌اندازی داروخانه تخصصی
خبرگزاری تسنیم: لرستان تنها استانی است که از داشتن داروخانه تخصصی محروم است و با این وجود مجوزی برای راه‌اندازی آن صادر نمی‌شود.
printنسخه قابل چاپ
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، درد و رنج همیشگی برخی از افراد جامعه سبب شده تا ما آن‌ها را به اسم بیمار خاص و صعب‌العلاج بشناسیم، بیمارانی که عمری با درد دست و پنجه نرم می‌کنند و دارو جزء جداناپذیر زندگی‌شان شده حال اگر این بیماران علاوه بر درد بیماری با کمبود دارو مواجه شوند درد دیگری مواجه می‌شوند تا در پی دارو راهی استان‌های دیگر شوند.
هر چند آمار دقیقی از بیماران خاص در دست نیست اما تا به‌ حال در لرستان بیش از یک‌ هزار و ۲۹۰ شناسایی‌شده با این‌ وجود بیماران خاص این استان همواره در کنار درد بیماری مجبورند رنج کمبود دارو را نیز تحمل کنند چرا که هلال‌احمر لرستان داروخانه تخصصی برای ارائه داروهای تک‌ نسخه‌ای ویژه بیماران خاص ندارد بیماران با مشقت زیاد داروی خود را از استان‌های هم‌جوار تهیه کنند.
پیش از این خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان «مردم لرستان از نبود داروخانه تخصصی رنج می‌برند» به محروم بودن استان لرستان از وجود داروخانه تخصصی هلال‌احمر پرداخت که تاکنون این مشکل برطرف نشده و بیماران همچنان برای تهیه برخی از داروهای خاص سردرگم هستند.

هلال‌احمر لرستان داروخانه تخصصی ندارد

حسین رضا مرادی در گفت‌وگو با تسنیم بابیان اینکه لرستان تنها استانی است که از داشتن داروخانه تخصصی محروم است، اظهار داشت: با توجه به ضرورت راه‌اندازی داروخانه تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام‌شده است.

وی با اشاره به نبود برخی داروها در استان، افزود: در حال حاضر برخی از داروهای موردنیاز از استان‌های هم‌جوار مانند مرکزی، ایلام، کرمانشاه، خوزستان تأمین می‌شود بنابراین با توجه به افزایش روزافزون بیماری‌های خاص در استان نیاز فوری به داروخانه تخصصی هلال‌احمر در استان بیشتر می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان عنوان کرد: حدود ۲۰ سال است که داروخانه تخصصی هلال‌احمر به دلیل زیاده‌خواهی برخی افراد به ویژه افراد شاغل در ب13940327155823756_PhotoLخش خصوصی تعطیل‌شده و این در حالی است که در تمام استان‌های کشور حداقل یک داروخانه تخصصی هلال‌احمر وجود دارد.

نبود دارو، بیماران خاص لرستانی را راهی استان‌های هم‌جوار کرده است

وی بیان کرد: جهت راه‌اندازی داروخانه تخصص هلال‌احمر تاکنون پیگیرهای زیادی انجام‌شده اما متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این زمینه تعاملی نداشته است.
مرادی اظهار داشت: با حمایت‌های جدی استاندار و مجمع نمایندگان سال ۹۴، مجوز کمیسیون ماده ۲۰ به منظور راه‌اندازی مجدد این داروخانه در استان اخذشده و برای دریافت مجوز نهایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معاونت غذا و داروی این وزارت خانه ارسال‌شده است.

وی افزود: به دلیل نبود برخی داروها سالانه تعداد زیادی از بیماران به هلال‌احمر لرستان مراجعه می‌کنند که این افراد به صورت تک‌نسخه‌ای جهت تهیه دارو به استان‌های هم‌جوار معرفی می‌شوند.

  1. تأسیس داروخانه هلال‌احمر وجاهت قانونی ندارد
  • مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با اشاره به اینکه در اصطلاح پزشکی زمان طلایی رسیدن داروی موردنظر به بیمار پنج ساعت اعلام‌شده است، گفت: در برخی موارد با توجه به راهی شدن بیماران به خارج از استان وعدم پذیرش نسخه پزشکان متخصص استان، بیمار برای دریافت دارو مجبور به اخذ نسخه جدید از پزشک متخصص می‌شود که همین امر سبب نرسیدن به‌موقع دارو به بیمار و بروز مشکلاتی جدی می‌شود.

رضا سپهوند معاون غذا داروی لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر تمام داروهای موردنیاز بیماران خاص، سرطانی‌ها و سایر بیماری‌ها توسط داروخانه بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد و داروخانه‌های مختلف همه شهرستان‌های استان تأمین می‌شود.

ارائه خدمات دارویی ربطی به فعالیت جمعیت هلال‌احمر ندارد11425175_828042367279927_1924356382293252852_n

معاون غذا داروی لرستان عنوان کرد: در اساس‌نامه جمعیت هلال‌احمر مصوب سال ۷۹، استعلام سال ۸۱ مجلس شورای اسلامی، استعلام نظرات دایره حقوقی وزارت درمان آموزش پزشکی و رأی کمیسیون قانونی مرکز، تأسیس داروخانه هلال‌احمر وجاهت قانونی ندارد.

وی بیان کرد: وظیفه این جمعیت هلال‌احمر بر اساس معیارهای جهانی امداد و نجات است بنابراین احداث داروخانه و ارائه خدمات دارویی ربطی به فعالیت جمعیت هلال‌احمر ندارد و از طرفی این سازمان سهم اندکی از داروهای وارداتی دارد که توسط شرکت سها هلال در کل کشور توزیع می‌شود که با این اوصاف احداث داروخانه هلال‌احمر معنا ندارد.

سپهوند با اشاره به عدم ضرورت راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر، تصریح کرد: در سطح استان و کشور فارغ‌التحصیلان فراوانی در رشته‌های داروسازی متقاضی تأسیس داروخانه هستند که حتی جواب گوی آن‌ها نبوده‌ایم.

مخالفت با صدور مجوز احداث داروخانه هلال‌احمر در لرستان

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، مراکز بهداشتی درمانی در بیمارستان‌ها موظف به تهیه دارو تجهیزات موردنیاز بیماران بستری خود هستند تا به بیرون ارجاع داده نشوند که همین امر سبب متضرر شدن داروخانه‌های سطح استان شد.

معاون غذا داروی لرستان گفت: علی‌رغم اینک13940323210912375_PhotoLه برنامه طرح تحول نظام سلامت مهم‌ترین برنامه دولت و بزرگ‌ترین رخداد اجتماعی دولت تدبیر وامید بوده اما در کنار مزایای فراوان و ارزشمند آن برای مردم و داشتن برنامه استراتژیک عدالت در سلامت این طرح سبب تضعیف شدید اقتصاد داروخانه‌های استان شد.

وی اظهار داشت: بر اساس کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و داروی کشور با صدور مجوز احداث داروخانه هلال‌احمر به‌طور صریح مخالفت شده است.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/ آ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز