جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  30/ مارس/ 2023 - 10:19
  |   نظرات: بدون نظر
905 بازدید

گفت و گو با سیلوانا سلمانپور به بهانه انتشار کتاب زمزمه عشق

سیلوانا سلمانپور از مفاخر فرهنگی و اجتماعی شهر اوز و مقیم امارات هستند که در عرصه های مختلف افتخار آفرینی کردند. به بهانه انتشار کتاب زمزمه عشق، گفت و گوی کوتاهی با وی  داشتیم که با هم مرور می کنیم.

سرکار خانم سلمانپور! از این که وقت با ارزشتان در اختیار پیام اوز گذاشتید، سپاسگزارم

* به تازگی شاهد انتشار کتاب “زمزمه عشق “از حضرتعالی بودیم، اگر امکان دارد درباره این کتاب و سایر کتابهایتان توضیح دهید.

تازه ترین کتاب من “زمزمه عشق” نام دارد که در آذر ماه ۱۴۰۱ توسط انتشارات بین‌المللی نوید شیراز منتشر شد اما چند ماه طول کشید تا به دست من برسد. گرچه جناب نوید گویی لطف کرده و ۶۰ جلد را بلافاصله به اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس تقدیم نمودند.

این کتاب شامل مجموعه شعر های چاپ نشده سالهاست که در سه قالب نیمایی – کلاسیک یا (کهن چکامه ها) و آزاد دسته‌بندی شده‌اند‌.

متاسفانه به دلیل سیر نزولی شدید آمار مطالعه و خرید کتاب در ایران تنها با تیراژ ۵۰۰ جلد انتشار یافت که بین شیراز و تهران و اوز و امارات تقسیم شد. جهت اهدا به کتابخانه‌های عمومی، مراکز فرهنگی و دانشکده های ادبیات فارسی.

و باز متاسفانه از سهمیه دبی فقط نیمی از آنها به دستم رسید و بقیه فرجامشان نامعلوم است!!

البته قرار شد تعداد اندکی به کتابفروشی‌های شهرم سپرده شود که برای علاقمندان در دسترس باشد. به لطف آقای فرهاد ابراهیم پور دوست و شاعر توانمند شهرم اوز معرفی کوتاه و  زیبایی به قلم ایشان منتشر شد. با سپاس از این بزرگوار و تمام سایت‌ها و نشریات شهر و منطقه و نیز روزنامه وزین خبر جنوب

درباره سایر کتابها باید عرض کنم :

۴ کتاب “بربلندای خیال”، “نبض برگ”، “آواز روشن” و “زمزمه عشق” مجموعه شعرهای من هستند که به زبان فارسی منتشر شده اند.

کتاب “امواج” دست چینی از شعرهای دکتر شهاب غانم شاعر نامدار امارات عربی متحده است که به زبان فارسی ترجمه و منتشر کرده ام. “امواج ” تنها کتابیست  که در دبی به چاپ رسیده است و در یک شب شعر بین المللی رونمایی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

کتاب ” سرود دشت زلاوز” شامل شعرهایی به زبان لارستانی و گویش اوزی همراه با آوانگاری بین المللی و مقدمه ای مفصل درباره زبانشناسی گویشی و مشکلات آن به اضافه واژه نامه ای نسبتا پربار است که در دو دوره زمانی چاپ و منتشر شد.

اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شد که به دلیل اشکالات زیاد چاپی و گونه ای از آوانگاری بین المللی که در ایران استفاده نمی شود بصورت گسترده توزیع نشد و با مشکلات زیادی در اصلاح آن روبرو شدم البته در دانشگاه پیام نور اوز در یک گردهمایی بزرگ معرفی شد. نهایتا در سال ۱۳۹۹ پس از چند سال بازنویسی و بازبینی دقیق و آوانگاری متداول در ایران براساس فرهنگ دکتر معین بصورت بسیار گسترده چاپ و منتشر شد و به چاپ سوم رسید.

کتاب “کجاوه راز” یا “هودج الاسرار” مجموعه ای از برخی شعرهای من است که توسط دکتر شهاب غانم شاعر برجسته امارات به زبان عربی ترجمه شده است و در دو زبان فارسی و عربی منتشر شد و در دوران کووید ۱۹ – در یک شب شعر بین المللی بصورت آنلاین رونمایی و معرفی شد.

* لطفا درباره سالها شرکت در شب شعر بین المللی” قلب شاعری” توضیح دهید.

این برنامه ارزشمند در سال ۲۰۱۲ میلادی در دبی فعالیت خود را آغاز کرد.

افتخار دارم که از سال ۲۰۱۳ به جشنواره بین المللی قلب شاعری یا Poetic Heart دعوت شدم و از آن زمان تاکنون در کنار و همراه با این گروه ارزشمند هستم و نماینده و معرف زبان و شعر و ادبیات سرزمینم .

این جشنواره سالانه در ماه فوریه در دو بخش دانش آموزان و شعر آنها از مدارس مختلف امارات در روز اول و شاعران شناخته شده از سراسر جهان و شعرخوانی هر یک به زبان اصلی خود و نمایش ترجمه آن روی پرده تالار در روز دوم برگزار می گردد.

این برنامه ها همواره با ترکیبی از شعر و موسیقی دو هنر ارزشمند و تاثیرگذار همراه است.

اهداف بسیار انسانی و معنوی آن هر کسی را جذب میکند بویژه برقراری صلح و دوستی به وسیله شعر. اهداف دیگر آن هارمونی جهانی- محیط زیست و همزیستی نوع بشر است. خارج از هر نوع مرزبندی- ملیت، دین، مذهب، جهان بینی و زبان چرا که واقعاً شعر مرز نمی شناسد و جدا از هر نوع مرزبندی به جهان و بشریت می نگرد. بنیانگذار این جشنواره دکترشهاب غانم شاعر نامدار اماراتی است

در برنامه سالانه معمولاً مهمانان ارجمندی از مقامات فرهنگی هنری امارات و یا هنرمندان جهانی، شرکت می کنند . امسال ما عالیجناب محمد المُر  نویسنده و مدیر کل کتابخانه بزرگ شیخ محمد بن راشد بودند یا در برنامه های پیشین افرادی چون ، ذاهی خلفان – زکی نسبیه و … و یا سامی یوسف حضور داشتند.

هرساله بطور معمول رونمایی کتابی از شاعران شرکت کننده داریم معمولاً ترجمه هایی از شاعران دیگر یا  شعر های دکتر شهاب غانم به زبان های مختلف که برای اولین بار کتاب “امواج” من ترجمه فارسی شعر های دکتر شهاب غانم و امسال به زبان مکزیکی بود.

در سال ۲۰۲۰ رونمایی کتاب “کجاوه راز / هودج الاسرار ” ترجمه شعرهای من رونمایی شد.

در دو سال دوران کرونا برنامه ها به صورت آنلاین داشتیم و امسال هر دو گونه حضوری و آنلاین.

* به تازگی کتاب “سرود دشت زلاوز ” شما مورد تقدیر قرار گرفته است که باعث افتخار ماست .لطفا در این مورد نیز برای خوانندگان توضیح بفرمایید

درباره تقدیر از کتاب “سرود دشت زلاوز

دو هفته پیش بانوی فرهیخته و پرتلاش شهرم خانم دکتر فروغ هاشمی به من اطلاع دادند که این کتاب شایسته تقدیر معرفی شده است. طبیعی است که بسیار خوشحال شدم که توانسته ام افتخاری برای شهر و دیارم بدست آورم. ایشان با بزرگواری به نیابت از اینجانب در مراسم سومین جایزه کتاب سال فارس شرکت کردند لوح تقدیر را دریافت نموده و در سخنانی زیبا و کوتاه من و کتاب و شهر مرا مورد لطف قرار دادند. که در سایت ها و نشریات استان انعکاس وسیعی داشت.

طبق روزنامه وزین خبر جنوب در این دوره در مجموع ۷۰۰ عنوان کتاب مورد بررسی و ارزیابی دقیق و علمی قرار گرفته اند. این مراسم در روز یکشنبه ۱۴ اسفند در تالار حافظ شیراز با حضور جمع کثیری از شاعران، ادیبان، اهالی فرهنگ و هنر، استاندار و سایر مقامات استان برگزار شد که جا دارد در همین جا از لطف تمام دست اندر کاران بویژه خانم دکتر هاشمی تشکر و قدردانی کنم.

* شما مقیم امارات هستید و مشغولیت فراوانی دارید،اما همواره دغدغه ایران ،زبان فارسی و اوزی و پیشرفت شهرستان‌ اوز را دارید،علت آن را در چه می دانید ؟ 

مسلم است که عشق بن مایه تمام کارهاست. عشق به میهن، عشق به مردم، عشق به شهر و دیارم و هردو زبان کهنسال.

امیدوارم که توانسته باشم ذره ای از دین خود را ادا کرده باشم.

* علاوه بر فرهنگ و شعر و ادب در زمینه های دیگر شاهد فعالیت‌های موثر شما بودیم، اگر مایل هستید برای آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با مفاخر اوزی، خود را بیشتر معرفی کنید.

گرچه فکر می کنم که معرفی من به لطف شما و رسانه‌های دیگر بارها انجام گرفته است اما سعی می کنم هرچقدر ممکن است خلاصه کنم.

در اوز به دنیا آمدم کودکی را در شیراز گذراندم در ۶ سالگی به اوز بازگشتیم و تا کلاس دهم را در اوز تحصیل کردم دو سال آخر دبیرستان را در دبیرستان عشایری شیراز به اتمام رساندم و با رتبه سه رقمی ۷۵۰ در کنکور قبول و در دانشگاه ملی شهید بهشتی در رشته اقتصاد و علوم سیاسی تحصیل کردم . بعد از چند سال در امتحان کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی با نمره ۹۷/۵ پذیرفته شدم اما بنا به دلایلی به اتمام نرساندم .

از اولین سال مدرسه تا آخرین سال دانشگاه در مراسم و برنامه های مختلف فرهنگی هنری شرکت فعالانه و مستمر داشتم. به شیراز برگشتم ازدواج کرده و پس از تولد دومین فرزندم، ۳۶ سال پیش با خانواده به دبی کوچ کردیم. از اولین ماه ورودم در جستجوی محافل فرهنگی، ادبی فارسی برآمدم که متاسفانه هیچ نبود پس برای تشکیل یک انجمن ادبی فارسی تلاش کردم پس از ۶ سال موفق به تشکیل اولین و تنها انجمن ادبی فارسی‌زبانان شدم با هدف رشد و پرورش و خودباوری استعدادهای نهفته، که این کار همچنان ادامه دارد از سال ۱۹۹۳ تا امروز

در کانون نویسندگان امارات از سال ۱۹۹۲ میلادی که پیامد آن در کانون های فرهنگی، ادبی عربی و هند شرکت مستمر داشته‌ام که چه شب های شعر و سخنرانی خودم و چه غیر از آن

با دو سال برنامه شعر و ادب فارسی و لارستانی در رادیو دبی به معرفی بیشتر فرهنگ و ادب فارسی و منطقه و شاعران آن پرداختم.

 – از سال ۲۰۰۳ میلادی به مدت ۱۰ سال مسئولیت دفتر روزنامه های بین‌المللی خبر را بعهده داشتم که از این راه نیز توانستم هرچه بیشتر به معرفی مردم و زبان سرزمینم بپردازم.

از سال ۲۰۱۳ میلادی نیز با همکاری در شب شعر بین المللی “قلب شاعری” اهدافم بیشتر تحقق یافت.

با شرکت در کنگره ها و کنفرانس های بین المللی در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و دیگر کشورها و با ارائه چندین مقاله و سخنرانی و ترجمه و چاپ کتاب و غیره تمام وقت در کار و تلاش بوده و هستم و این را وامدار پدر و مادرم هستم که عشق به مطالعه و شعر و مردم را در روح و جان من جای دادند.

در امور اجتماعی با عشقی که به مردم در دل و جانم نهفته است هرجا و هرکاری که از دستم برآمده انجام می دادم چه با نگارش مطلب و مقاله و نامه و … و غیره و چه با امور نیکوکاری، امور نیکوکاری کوچک فردی و خانوادگی مثل تمام شما در وجود ما نهادینه شده است.

اما امور بزرگتر و ساخت پروژه های بنیادی را با همراهی همشهریان نیکوکارم از اولین گام های تاسیس دانشگاه پیام نور اوز شروع شد و همچنین توسعه و تجهیز بیمارستان امیدوار اوز و مراکز فرهنگی و ورزشی و هرآنچه هیئت امنا بعهده داشت آغاز کرده و ادامه دادم از عضویت در هیئت امنا بسیار آموختم و امروزه همچنان به نیابت از طرف دوستان غیر همشهری خود در ساخت و سازهای مراکز آموزشی و درمانی مناطق محروم مشارکت دارم. و همه اینها را وامدار خانواده و شما همشهریان و هم دیاران نوعدوست و مردمی خویش می باشم.

* چه توصیه ای برای شهروندان به ویژه دست اندر کاران عرصه های فرهنگی و اجتماعی دارید؟

ریشه تمام پیشرفت ها، مطالعه و آموزش و یادگیری است. البته با تلاش مستمر و خستگی ناپذیر و با اهداف بزرگ و متعالی

دوم اینکه هرآنچه را در توان داریم با عشق انجام دهیم. کارهایی که براساس عشق و امید و آرزو انجام می گیرند قطعا و حتما به نتیجه می رسند.

استعداد های خود را بشناسیم و در رشد و شکوفایی آن تلاش کنیم. چه در امور علمی چه در امور فرهنگی، هنری و غیره

برای تغییر به سوی زندگی بهتر و دستیابی به پیشرفت و توانمند سازی خود و جامعه هوشمندانه تصمیم بگیریم و نوآوری کنیم.

از مشکلان راه نهراسیم و کنارگیری نکنیم بلکه راه عبور از آنها را پیدا کنیم.

از ابراز عقیده نترسیم و با شهامت و صداقت و جسارت نظرات خود را بیان کنیم

عقاید و نظرات مخالف را با دقت و احترام بشنویم و اگر درست بودند بپذیریم‌.

شعر بارش عشق برای زادگاهم اوز، از کتاب زمزمه عشق، صفحه ۱۸۱
ای شهر هزاره های دیرین
ای بخت بلند مردمانم
ای دولت جاودانه عشق
رویای مکرر زمانم
ای خاک تو کیمیای هستی
بیدارترین امید جانم
خورشید بلند شام تاریک
در نور تو رهرو جهانم
سرباز توام مطیع منشور
چون امر کنی به سر دوانم
با بارش بی بهانه ی عشق
گل واژه مهر بر لبانم
سیراب شدی ز مهر، بی آب
با عشق، چو چشمه ای روانم
لب تشنه تر از کویر لوتی
دریاست دلت، اسیر آنم
دلدار تویی و دلستان ما
یک ذره ز خیل عاشقانم
تا عشق تو در رگم روان است
همواره جوانترین جوانم
سیلوانا سلمانپور

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز