هادی صدیقی : سی و یکمین شماره مجله موسیقی « فرهنگ وآهنگ » پس ازوقفه ای پنج ساله با ناگفته هایی از تاریخ معاصر موسیقی ایران در دسترس علاقمندان قرار گرفت.
همانطور که از نشان «کانون فرهنگی و هنری چاووش» بر روی جلد مجله پیداست بخش مهم این شماره اختصاص به شکل گیری کانون چاووش و تاثیر گروههای «عارف» و «شیدا» بر گروه های موسیقی دارد. این شماره که با یاد محمد رضا لطفی و پرویز مشکاتیان به پرونده ی آنان می پردازد با محمدرضا شجریان به گفت و گو می نشیند و از دید شجریان کارنامه این دو استاد فقید و جریان ساز موسیقی ایران را که هم در نوازندگی و هم در آهنگسازی چیره دست بودند، مورد بررسی قرار می دهد.
در بخش های دیگر مجله به جایگاه نورمحمد دُرپور در موسیقی خراسان، حاشیههای ارکسترسمفونیک تهران، بررسی آثاروزندگ یارکانائورآهنگسازبرجسته ترک تباروحسنبنعلی پی انیستسبک جازومطالبی درباره موسیقی تلفیقی وموسیقی الکترونیک پرداخته می شود. همچنین فصلتازهای باعنوان تاریخ شفاهی بازمیشودکه به روایتهای نانوشته شده موسیقی معاصرمی پردازد.
فرهنگ و آهنگ که دردوره اول انتشارش به مدت شش سال مابین دی ماه ۱۳۸۳ تا زمستان ۱۳۹۰ سی شماره را روانه دکه های مطبوعاتی کرد، با مدیر مسوولی و صاحب امتیازی کیوان فرزین و سردبیری بهرنگ تنکابنی منتشر می شود. این مجله در دوره دوم و شماره جدید با گرافیکی متفاوت از گذشته روانه کتابفروشیها شده است که نشان می دهد آمده است تا با تجربه گذشته و تخصص دست اندرکارانش مجله ای فاخر در زمینه موسیقی باشد که سالها بود جای خالیش در میان نشریات موسیقی احساس می شد. این مجله که یک نشریه بینابین است آنقدر تخصصی نیست که تنها مخاطبان خاصی را داشته باشد بلکه مجله ایست که مخاطبانش از میان علاقمندان جدی موسیقی هستند، یعنی کسانیکه خود موسیقی کار می کنند و یا کسانیکه علاقمند به موسیقی هستند. این نشریه از آندست نشریاتی است که ارزش آرشیو کردن را دارد و می توان به نوشته های آن استناد کرد.
مدیر مسوول و صاحب امتیاز این مجله کیوان فرزین فرزند امین فرزین و فاطمه خانم حسین نیا از اوزیهای ساکن شیرازو متولد ۱۳۵۰ می باشد. وی که مدرس دانشگاه هنر شیراز و از بنیان گذاران انجمن موسیقی دانان نیاوران تهران می باشد سابقه یک سال مدیر اجرایی ماهنامه هنر و موسیقی در ابتدای راه آندازی آن نشریه را نیز دارد. او که دارای مدرک کارشناسی زمین شناسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و کارشناسی ارشد موسیقی در نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر می باشد، همکاری و تهیه کنندگی کنسرتهای استاد حسین علیزاده را نیزدر کارنامه خود دارد. گروه «آهنگـ» با سرپرستی کیوان فرزین که نوازندگی سنتور گروه را نیز به عهده داشت در سال ۱۳۸۸ جایزه دوم جشنواره بين المللي موسيقي قاميدرباکوپايتخت آذربايجان را از آن خود کرد. اين جشنواره یکي ازمعتبرترين جشنواره هاي رقابتي موسيقي دنيااست که به ابتکارجمهوري آذربايجان هرسال نوروزدرباکوبرگزارمی شود.
کیوان فرزین که در کاست «فصل باران» با مجید درخشانی و علیرضا قربانی نیز همکاری داشته است در گفت و گو با نشریه عصر اوز شماره ۵۳ اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ در پاسخ به اینکه چگونه موسیقی را به صورت حرفه ای دنبال کرده است؟ می گوید: « موسیقی همیشه در خانه ما بود. پدربزرگم ، عمویم و … به صورت ذوقی موسیقی کار می کردند و اینها عامل مهمی بود که مرا به سوی موسیقی جذب کرد. از ۶ سالگی در شیراز به کلاس های موسیقی می رفتم ولی پس از انقلاب و تعطیلی کلاس ها از سال ۶۸ که به تهران رفتم به صورت جدی شروع به فراگیری کردم. ابتدا با آقای مهدی ستایشگر سنتور و ردیف ها را شروع کردم و با افراد دیگری جدا جدا کار کردم. چند سال نزد فرهاد فخرالدینی آهنگسازی و هارمونی کار کردم و تا پیش از دانشگاه با علی تجویدی و پرویز مشکاتیان نیز کار کردم. با شروع دوره کارشناسی ارشد که درس تازه ای بود شرکت و نزد اساتید متعدد و متفاوتی کلاس داشتم.
شرفایی ها از اوزی های اصیل بودند متاسفانه در اثر طایفه گرایی در اوز و جنگ قدرت بین میر و خواجه مجبور شدند جلای وطن کنند و مانند خیل عظیمی از اوزی ها که راهی بستک شدند این...
در تایید اوزی دلسوز در مطلب: مروری بر کلانتری میر هاشم اوزی
خدا رحمت مرحوم شرفایی اهل جناح که بارها گفته بود که تا زمانی که اوزی ها دست.از تعصب قومیت وطایفه گری. (اخوند. میر. وخواجه و.....) برندارند مشکلات انها وعدم پیشرفت. انها ب...
اوزی. از بندرعباس در مطلب: مروری بر کلانتری میر هاشم اوزی
باسپاس از جناب معصوم نژاد اینشالله که بتوانند. یک خودرو با حمایت دولت وخیران. برای. اتاق اصناف اوز. بگیرند. موفق باشند...
سپاس. از اقای عبدالله معصوم زادگان در مطلب: گزارشی از فعالیت عبدالله معصوم نژاد از نمایندگان فارس در اتاق اصناف ایران
این مطلب ترویج بی اخلاقی و بی حجابی است و زیر سوال بردن شهر آور و آداب و رسوم ،...
کامبیز صالحی در مطلب: روز اوز یا سالاد فصل/ بررسی کوتاه از برگزاری جشن روز اوز
آقای نامی مطلب شما اصلا زیبنده شهر اوز نیست به نظر من چرا باید آشغال ریخته شود تا نیاز باشد افرادی بیاین وقت خود را صرف جمع کردن آشغالها کنند اتفاقا اینکه بعد از چند سال...
علی در مطلب: سیزده به در روز طبیعت یا روز تخریب طبیعت؟
آقای ابراهیم پور اگر جوابی دارید چه فرق می کند به افراد با نام یا بی نام باشد .این صفحه برای عموم است...
ناشناس در مطلب: روز اوز یا سالاد فصل/ بررسی کوتاه از برگزاری جشن روز اوز
عده اندکی انگشت شمار که هنوز نمیدانند شورا یعنی چه و فقط چوب یک نفر را به سینه می زنند! همین هواداری از یک عضو شورا شروع نفاق است شروع بی حرمتی هاست وقتی نمی دانی جمعی ح...
محمد در مطلب: سیزده به در روز طبیعت یا روز تخریب طبیعت؟
برای اگاهی رسانی هرچه بیشتر در رابطه با محیط زیست، بایستی از همه اقشار جامعه پیر و جوان از زن و مرد در حال جمع کردن آشغال، عکس گرفت و در بالای عکس نوشته شود من آشغال جمع...
محمد فاروق رکنی در مطلب: سیزده به در روز طبیعت یا روز تخریب طبیعت؟
رسانه را معمولا در عزا و عروسی می کوبند. اوز امروز تاکنون حداقل ۱۰ مطلب در باره محیط زیست و فعالین این عرصه منتشر کرده است....
مدیریت در مطلب: سیزده به در روز طبیعت یا روز تخریب طبیعت؟
اصلاح شد...
مدیریت در مطلب: سیزده به در روز طبیعت یا روز تخریب طبیعت؟