پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  18/ آوریل/ 2017 - 7:49
  |   نظرات: 2 نظر
576 بازدید

شمس نویسنده کودک و نوجوان در اوز:باید کودک را به عنوان انسان کامل و براساس نیازهایش شناخت و احترام گذاشت

«به همت کتابخانه بانو و کودک و نوجوان عصراوز و در استمرار ترویج کتاب و کتابخوانی طرح (سلام کتاب ۷) با حضور محمدرضا شمس نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان در اوز برگزا رمی شود. اجرای برنامه های طرح سلام کتاب ۷ به شرح زیر است:

الف- دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶

۱- ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه حضور نویسنده در میان دانش آموزان دبستان بدری

۲- ساعت ۱۴ و ۳۰ تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه حضور نویسنده در میان دانش آموزان دبستان کرانی

۳- ساعت ۱۷ تا ۱۹ تدریس قصه خوانی برای بانوان و مادران توسط نویسنده

۴- ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه گفتگو و پرسش و پاسخ با نویسندگان و شاعران خانه فرهنگ و جوانان علاقمندان شهر اوز و …»

متن بالا  بخشی از برنامه های زمان حضور آقای محمد رضا شمس نویسندۀ کودک ونوجوان در اوز بود که در و بلاگ عصر اوز منتشر شده بود. با اطلاع از طریق این وبلاگ و به دلیل علاقه ای که به  برنامه ۴ و گفت و گو و شنیدن دیدگاه های آقای شمس داشتیم به همراه آقای جعفر کمالی همکارم در پیام اوز راس ساعت ۲۰:۳۰، دیروز ۲۸ فروردین، به دانشگاه آزاد رفتیم. وقتی به درب سالن برگزاری جلسه رسیدیم فقط آقای محمد صدیق پیرزاد را دیدیم و از میزبان و میهمان خبری نبود.

پس از حدود ۱۰ دقیقه گفت و گو با آقای پیرزاد، به مرورکارکنان عصراوز و کتابخانه بانو حضور یافتند و حدود ۵ دقیقه بعد شاهد حضور آقای شمس و سردبیر عصر اوز و خانم پروین دادستان بودیم. در مراحل بعد خانم ها فوزیه خضری و فتحیه فتحی از بانیان کتابخانه بانو و کودک و نوجوان عصر اوز و آقای شاحسنی معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش حضور یافتند. از دورادور شاهد تماس تلفنی برای هماهنگی و حضور نویسندگان و شاعران خانه فرهنگ و جوانان علاقه مند که در خبر وبلاگ به آن اشاره شده بود، بودیم اما گویا موفقیت آمیز نبود.

حدود ساعت ۲۱ جلسه با  حضور ۱۲ نفر و سخنان سردبیر عصر اوز شروع شد. وی با ارائه گزارشی از کارگاه های امروز و بازدیدی که آقای شمس از مراکز آموزشی و موزه داشته اند، اعلام کرد به دلیل ناهماهنگی و تداخل این جلسه با برنامه ای در گراش، اعضای خانه فرهنگ  دراین جلسه حضور نخواهند یافت.

دنبال مقصر یابی نیستیم اما این جمعیت اندک در جلسه ای که با حضور نویسندۀ کشوری ۵۵ کتاب کودک و نوجوان برگزار می شود در شان شهراوز به عنوان شهر خلاق در زمینه کتابخوانی نبود.

همین عدم استقبال از جلسه، گلایه آقای شمس  را نیز به دنبال داشت و در حین صحبت هایش گفت: علیرغم این که از ۴ صبح امروز بیدار شده و پس از پرواز تهران- لار و حضور در اوز، در ۳ کارگاه حضور یافته اما همچنان علاقه مند به گفت و گو است و امیدوار بودم این سالن مملو از مشتاقان، دانشجویان و نویسندگان باشد اما متاسفانه نهادهای ادبی وظایف خود را درست انجام نمی دهند.

 این جلسه با پرسش حضار و پاسخ آقای محمد رضا شمس همراه بود که به گزیدۀ این پاسخ ها می پردازیم:

*کودکان باید دوران مختلف رشد،  متناسب با سن خود براساس نیازهایی که دارند به ویژه بازی های مختلف را  به درستی سپری کنند و گرنه در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

*در مدارسی که به دانش آموز نمره می دهند، دانش آموز بی سواد بار می آید.

* تمام دغدغۀ ما این است که کودکان را به عنوان انسان های کامل و با نیازهای خود شناخته شده و به آنان احترام بگذاریم.

*با فرزندان خودم در دوران کودکی همراه  و دوست بودم و برخی رازها بین من و فرزندانم همچنان پنهان مانده است.

* پس از فوت توران میرهادی شاید کسی نتواند به صورت کامل خلا ایشان را پرکند اما خانم نوشین انصاری و شورای کتاب کودک فعالیت خوبی دارد و آینده ادبیات کودک ونوجوان را روبه رشد می بینم. برخی نویسندگان کودک کنونی مانند مهدی رجبی و نویدسید علی اکبر ما نویسندگان قدیمی را نیز راهنمایی می کنند.

*متاسفانه تیراژ برخی از کتاب ها به شدت افت کرده است. برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و ۲ هزار کتابخانه که در سطح کشور وجود دارد نباید تیراژ کتاب ها کمتر از ۴ هزار جلد باشد.

*برای ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه باید برنامه هایی قوی داشته باشیم تا با برنامه های موبایلی، فضاهای مجازی، تلویزیون و بازی های کامپیوتری که رقبای قوی کتاب و کتابخوانی هستند بتوان مقابله کرد. ما باید کتابخوانی را در خانواده ها ترویج دهیم تا به مرور به مدارس و دانشگاه ها سرایت کند.

* صدا وسیما باید برای کتابخوانی برنامه های بهتری  داشته باشد تا به جای تبلیغات مواد مصرفی قبل از برنامه های پر بیننده فرهنگ کتابخوانی را تبلیغ و ترویج کند. سیستم آموزش و پرورش نیز فرسوده است و باید کتابخوانی و قصه گویی در مدارس تهادینه شود.

* آقای شمس با فروتنی خاصی که داشتند در مورد خروجی کار خود در زمینه نویسندگی به نظرات منتقدان اشاره کرد که با استفاده از افسانه ها، ضرب المثل، بازی با کلمات و… توانسته به گسترش تخیل در کودکان کمک کند و معتقد است ادبیات می تواند در جامعه تغییر ایجاد کند.

*در مورد افت تحصیلی دانش آموزان در دوران پس از ابتدایی گفت: ما در آموزش دوران  ابتدایی از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم. علت افت پس از این مرحله به عوامل مختلفی بستگی دارد اما عدم تامین معلمین یکی از این عوامل است که به کاهش انگیزه می انجامد و می تواند به سیستم آموزش و پرورش لطمه بزند.

*وی با اذعان به این که در ادبیات و نویسندگان بزرگسال نسبت به گذشته افت داشته ایم فراهم نبودن بستر اجتماعی را از جمله عوامل موثر دراین افت دانست. هوشنگ گلشیری بسیاری از نویسندگان را پرورش  داد اما مسیری که آنان طی کردند رو به رشد نبود.

* سریال های خارجی که از شبکه های مختلف پخش می شوند نیاز جامعه ما نیست اما به علت کمبود و ضعف هایی که در شبکه های ایران وجود دارد مورد استقبال قرار گرفته است.

*در ادبیات بزرگسال و سینما اختلاف سلیقه بسیار شدید است و دست اندرکاران زیاد همدیگر را قبول ندارند اما در ادبیات کودک و تئاتر اختلاف سلیقه مراتب کمتر است.

* شاید در جهان افرادی مشابه فردوسی و حافظ را بتوان نام برد اما مولوی در جهان تک است.

*علاوه بر نویسندگی در زمینه کتاب کودک و نوجوان در سینما و تئاتر با بزرگانی مانند: پرویز پرستویی کار کرده ام. تجربه عروسک گردانی  نیز دارم.

* فعالیت های ادبی و فرهنگی مانند رودخانه هستند که باید همچنان جاری و ساری باشند.

*آقای شمس در مورد ددیدگاهش راجع به اوز گفت: اوز را مانند یک فیلم تند دیده ام و نتوانستم تعمق کنم اما با همین برحورد محدود به سابقه غنی فرهنگی اوز پی بردم. اوز را شهری خوب دیدم که با بضاعت مردمی ساخته شده اما می تواند خیلی بهتر ازاین نیز باشد. وقتی بانوان در عرض ۱۰ دقیقه بتوانند قصه ای قابل خواندن بنویسند نشان دهنده استعداد و جریان فرهنگی در این شهر است.

*با سفری ۱۲ روزه که به آفریقای جنوبی برای دریافت جایزه ادبی داشتم، تجربه خوبی از اهل سنت و مذهب شافعی درآن جا به دست آوردم و امروز در اوز این خاطرات خوب برایم تجدید شد. ما باید به اشتراکات بچسبیم و تلاش کنیم مذاهب ما را به هم نزدیک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “شمس نویسنده کودک و نوجوان در اوز:باید کودک را به عنوان انسان کامل و براساس نیازهایش شناخت و احترام گذاشت”

  1. همشهري گفت:

    برگزاري چنين جلسات ميتواند در اتقا و رشد علاقمندان به كتاب كودك و نويسندگي بسيار مفيدباشد و لازم است در دوره هاي نسبتا مناسب زماني مثلا در هر فصل سال اقدام كرد و بايد از برنامه ريزان تشكر نمود.اما در مورد عدم استقبال مورد ۴ نيز بهتر بود كه بجاي ۴ برنامه تعداد جلسات به ۲ مورد كاهش مييافت تا هم جلسات پرازدهام تر ميشد هم اينكه موجب ياس و نوميدي نويسنده محترم نشود .بعضي وقتها يا از اين طرف بام ميافتيم و بعضي وقتها از آن طرف بام .در برگزاري چنين جلساتي نبايد هيجاني و احساسي برخورد كرد بايد متناسب با جمعيت و تعداد افراد علاقمند با در نظر گرفتن وقت و زمان افراد برنامه ريزي و جلسات برگزار نمود.در مورد كاهش تيراژ كتاب هم همانگونه كه نويسنده محترم فرموده اند در عصر مديا و فضاي مجازي و مشكلات مردم ايران كه مشكلات بيمشاري از جمله بيكاري و درآمد جوانان دارند شايد مردم كمتر دغدغه كتابخواني داشته باشند .حتي در كشورهاي پيشرفته نيز در سالهاي اخير بسياري از نشريات و روزنامه هاي انگليسي زبان معروف دنيا بعلت ورشكستگي ديگر منتشر نميشوند و مردم به اينترنت روي آورده اند.

  2. همشهري گفت:

    با توجه به مشكلات عدم امكان حضور بسياري از علاقمندان در چنين جلساتي در صورت امكان فايل سخنراني صوتي يا تصويري اين نويسنده محترم در سايت منتشر شود تا امكان بهره مندي افراد حتي علاقمندان اوز و حومه و توابع شهر اوز و حتي سايرين بتوانند استفاده كنند.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز