شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  |   نظرات: 3 نظر
930 بازدید

گزارش سفرامام جمعه اوز به تانزانیا

شیخ عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه به مناسبت هفته وحدت سفری ۱۰ روزه به تانزانیا داشتند.این گزارش به قلم ایشان و  بر حسب روزهای سفر مرحله به مرحله تدوین شده است.

مرحله ی اول سفر:

روز شنبه ۲۰ آذر بعد از ادای نماز مغرب در اوز  ساعت ۱۷ به سوی بندر عباس حرکت کردم.پرواز بندر عباس تهران ساعت ۲۰:۲۵ بود اما با اعلام تاخیر ساعت ۲۳ انجام شد و ساعت ۱ یکشنبه بامداد به تهران رسیدیم. با تاکسی رفتم دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت وساعت ۷ صبح رفتم مرکز واکسیناسیون پاستور برای واکسن تب زرد وبعد از فراغت ومراجعت به محل اسکان در دبیرخانه، چون روز ۲۱ آذر وقت دیدار علمای اهل سنت کشور با دکتر روحانی ریاست جمهور بود با آقایان انصاری ویگانه تماس برقرار ساختم تا آدرس مکان دیدار را بگیرم ودر همان نشست مشارکت کنم که متاسفانه هیچ کدام از شماره ها جواب ندادند وبا دکتر جعفر پور نماینده مجلس تماس گرفتم ایشان اظهار داشتند در مجلس هستم وخبری از محل مراسم ندارم. خلاصه سعی وتلاشم بی نتیجه ماند و به دبیرخانه رفتم و با مدیر دفتر حاج آقا صادق عرب نیا به نام صفی یاری ساعتی نشستم وبرنامه ی مصاحبه با من ترتیب دادند که خلاصه ی مصاحبه در مجله ی وفاق به شماره ی ۳۴ آذر ماه ۹۵ در صفحه ی ۵۶ در ویژه نامه ی استان فارس (نشریه دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور)چاپ شده است.

مرحله ی دوم سفر:

ساعت ۲۳ روز یکشنبه ۲۱ آذر از محل اسکان به فرودگاه بین المللی امام خمینی ( ره) عزیمت کردم وصول ساعت ۲۴ وپرواز ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه  همزمان با آغاز هفته ی وحدت بود. همسفرم آقای دکتر میرزایی بود که از علمای حوزه ودانشگاه می باشد ودر جامعة المصطفی در قم تدریس می کند. پرواز از تهران به مسقط و از مسقط به دار السلام بود وصول ما به مسقط ساعت ۷ صبح محلی روز دوشنبه ۲۲ آذر بود. در سالن ترانزیت بلا فاصله به طرف سوار شدن هواپیما حرکت کردیم والحمدلله پرواز بدون تاخیر انجام گرفت.

مرحله ی سوم سفر:

ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۲۲ آذر هواپیما از فرودگاه مسقط به طرف دار السلام پرواز کرد وحدود پنج ساعت در هواپیما بودیم. توقف یک ساعته در فرودگاه زنگبار که مسافرین زنگبار پیاده نمود وبالاخره در ساعت مقرر به فرودگاه دار السلام رسیدیم. در فرودگاه آقای دکتر علی باقری مسؤول رایزنی فرهنگی در دارالسلام حضور داشت وبرای اخذ ویزا در فرودگاه همکاری نمودند.

اقامت در دارالسلام در هتلی که قبلاً رزرو شده بود وبرنامه ها روزانه به ما ابلاغ می شد.

ملاقات با امام جمعه وخطیب دارالسلام شیخ هادي در عصر دوشنبه همان روز در محل رایزنی فرهنگی صورت گرفت وایشان به اتفاق معاونش اظهار داشتند که ما مسلمانان در تانزانیا اکثرا اهل تسنن وشافعی مذهب هستیم وبرای مشارکت در جشن هفته ی وحدت فردا از راه قطر عازم تهران هستیم.

شب سه شنبه در هتل استراحت کردیم وبرنامه ای نداشتیم وفردای آن روز ۲۳ آذر برابر با ۱۳ ربیع الاول با یکی از علمای شافعی مذهب دارالسلام به نام شیخ أبا صالح در منزلش دیدار نمودیم شخصی بسیار متواضع وخانه ای محقر داشت. در همان روز دیداری داشتیم با جامعة المصطفی شعبه ی دار السلام وبا آقای دکتر سید رضوی مسؤول جامعه آشنا شدیم وناگفته نماند خبر دادند تعداد دانشجویان در حال حاضر ۳۶ دانشجوی پسر وتا کنون ۲۰ دانشجو برای تکمیل دروس به ایران فرستاده شده اند. کتابخانه ای داشت به نام کتابخانه ی سید مجتبی لاری نام گذاری شده بود.

روز چهارشنبه ۲۴ آذر ساعت ۶ صبح قبل از صرف صبحانه به طرف اسکله رفتیم وساعت ۷ صبح به اتفاق دکتر میرزایی همسفرم ودکتر باقری با کشتی از دار السلام به زنگبار رفتیم. در زنگبار چهارشنبه وپنج شنبه اقامت کردیم وبرنامه های آنجا به طور مختصر عبارت بودند از:

• دیدار با دار الافتای زنگبار ومشایخ آقایان شیخ صالح عمر الکعبی رئیس دار الافتاء وشیخ محمد وائلی معاون ایشان وشیخ قاضی سلیمان سراقه وعثمان محمد صالح وشیخ خمیس غریب خمیس از اعضای دار الافتاء حضور داشتند.

از صحبت هایی که شنیدیم ( لا فرق بین ایران وزنجبار إلا اللون واللغة وکلنا إخوة )بین ایران وزنگبار فرقی نیست جز زبان ورنگ وهمه ی ما برابر هستیم.

دکتر باقری و میرزایی و اینجانب در محور وحدت و اتحاد وهمکاری با هم در امور فرهنگی صحبت کردیم. اعضای دار الافتاء از برنامه ریزی مؤقت در این فرصت کوتاه عذرخواهی کردند واظهار داشتند در آینده حاضریم به ایران بیاییم و در امور فرهنگی همکاری داشته باشیم.

• روز پنجشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۲ ظهر دیداری داشتیم با دانش آموزان مدرسه ای وابسته به مرکز بلال الحبشی الخیریة که در سالنی بسیار گرم که تازه ساخته شده بود وهنوز پنکه وکولر نداشت تحمل گرما کردیم اما از روح معنوی دانش آموزان خوشحال بودیم که جشن مولود نبی مکرم اسلام می گیرند و در این راستا دکتر باقری و میرزایی واین جانب صحبت کردیم واظهار داشتم که علم و دانایی سر آمد همه چیز است وتشویق نمودیم به کسب علم وفضیلت، این مدرسه حدود ۱۲۰۰ طالب ودانش آموز از سطح ابتدایی تا دبیرستان پسرانه ودخترانه جدا از هم داشتند

ساعت ۴ عصر روز پنجشنبه حرکت کردیم با کشتی از زنگبار به دار السلام وشب برنامه ی خاصی نداشتیم در هتل استراحت کردیم.

روز جمعه ۲۶ آذر برنامه ی دیدار با مفتی اعظم تانزانیا شیخ ابوبکر ابو الزبیر ابوعلی که از جامعه ی أم القری مکه ی مکرمه فارغ التحصیل شده بود وشافعی مذهب بود و عقیده ی سالم ودرست داشت . از صحبتهای همه که در محور اتحاد و همبستگی بود فیلمبرداری شد.

برای نماز جمعه به یکی از مساجد شهر دار السلام رفتیم   البته در اثر ترافیک به نماز نرسیدیم همین که وارد شدیم نماز جمعه تمام شده بود پس از ادای نماز ظهر و عصر که مسافر بودیم قصر وجمع کردیم و وارد دفتر خطیب وامام جمعه شدیم که متصل به مسجد بود ونیم ساعتی با او ملاقات کرده وعرض تبریک به مناسبت هفته ی وحدت کردیم.

روز شنبه ۲۷ آذر مصادف با ۱۷ ربیع الاول صبح زود رفتیم جامعة المصطفی و من حدود یک ساعت ونیم از کتابخانه ی  آیت الله سید مجتبی لاری استفاده کردم.

چهار کتاب مطالعه کردم که عبارت بودند از:

• کتاب فرهنگ و معاصر عربی- فارسی تالیف همسفرم دکتر میرزایی

۲- مصحف بهارستان برگهای زرین از قرآن های نفیس خطی در کتابخانه موزه ومرکز اسناد مجلس اسلامی بهار ۸۹٫

۳-تفسیر القرآن الکریم المسمی بالسراج المنیر للخطیب الشربینی الشافعی در ۸ جلد ودر صفحه ی ۳۲ جلد اول علت تالیف را نوشته وتوسل به پیامبر صلی الله علیه وسلم  وآل بیت نموده است.

۴- کتاب احیاء علوم الدین چاپ دار الحدیث القاهرة در ۵ جلد نیز مطالعه کردم.

در همان روز برنامه ملاقات با مجلس الأعلی للجمعیات الخیریة محقق نگردید هر چند ما حضور پیدا کردیم اما پس از یک ساعت انتظار برگشتیم به رایزنی فرهنگی.

دیدار با سفیر آقای دهقان در منزلشان شب شنبه که ایشان برنامه مولود نبی مکرم اسلام وامام جعفر صادق تدارک دیده بودند.

وهمچنین مشارکت در جشن مولود در یکی از مساجد شیعیان در دار السلام.

روز یکشنبه ۲۸ آذربرابر با ۱۸ ربیع الاول:

ساعت ۸ صبح رفتیم در مرکز تلویزیون برای مصاحبه ابتدا دکتر باقری برای مصاحبه رفتند داخل وبعد از ایشان اینجانب با دکتر میرزایی حدود بیست وپنج دقیقه مجری با ما مصاحبه کرد وموضوع مصاحبه وحدت وهمدلی وهمکاری با امور فرهنگی در ایران اسلامی بود ووضعیت تعایش وزندگی اهل سنت وجماعت با برادران اهل تشیع تشریح شد که الحمدلله همگان از نعمت امنیت ورفاه ووحدت وهمدلی برخوردار وبه ویژه در منطقه جنوب استان فارس لارستان وحدت تشیع وتسنن تحسین برانگیز است. در همان روز در کتابخانه رایزنی فرهنگی دو ساعت کلاس با مبلغین که از شهرهای مختلف آمده بودند داشتیم وموضوع درس مقارنات مذهب امام شافعی رحمة الله علیه ومذهب شیعه ی اثنا عشری جعفری وپاسخ به سؤالات وشبهات بود که الحمدلله همه ی مبلغین به زبان عربی آشنا بودند ونیازی به ترجمه نبود، ومقاله ای به نام (سماحة الاسلام وفتنة التکفیر) که همراه داشتم تکثیر شد وبه هرکدام نسخه ای دادند. ودر حول وموضوع این مقاله صحبت کردم وبه سوالاتی در این زمینه پاسخ دادم.

نهار یکشنبه مهمان دکتر باقری بودیم وبرای نشست با علما ومبلغین که ساعت ۴ عصر همان روز برنامه ریزی شده بود به رایزنی فرهنگی برگشتیم. واین نشست که تا ساعت ۷شب طول کشید با حضور جمع زیادی از علمای شافعی مذهب ومبلغین ورئیس طریقه ی شاذلی به نام نور الدین الشاذلی الحسنی وشیخ ابا صالح وشیخ محمد از علمای مشهور دار السلام وجناب سفیر آقای دهقانی حضور داشتند این نشست به مناسبت جشن میلاد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم وامام جعفر صادق رضی الله عنه بود کل نشست به وسیله ی تلویزیون TBC فیلمبرداری گردید.

صبح دوشنبه ۲۹ آذر آخرین روز اقامت در دارالسلام تاساعت ۱۰ صبح در هتل وسپس هتل را تخلیه وبه رایزنی فرهنگی رفتیم در این فرصت مصاحبه ی دکتر میرزایی با رادیو به شکل مفصل ودر حدود هفت دقیقه با من مصاحبه کردند که به زبان عربی در محور ایام هفته ی وحدت ورسالت ایران در قبال مسلمانان ومستضعفان جهان بحث کردم. وایام وحدت را تبریک گفتم. وضعیت اهل سنت جنوب ایران که دارای مدارس علوم دینی هستیم ومورد عنایت دولت قرار گرفته ایم صحبت شد.

ساعت ۱۱:۳۰ ظهر از دار السلام به فرودگاه عزیمت کردیم وپرواز رأس ساعت ۱۵:۲۵ دقیقه انجام گرفت وپس از وصول به زنگبار که توقف ما حدود یک ساعت بود به پرواز ادامه داد وسر موعد مقرر در بلیط هواپیما در فرودگاه مسقط به زمین نشست وچند ساعتی در سالن ترانزیت به استراحت پرداختیم وسرانجام پرواز ما از مسقط به تهران فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی ( ره ) ساعت سه ونیم بامداد روز سه شنبه ۳۰ آذر بود وبا دکتر میرزایی در فرودگاه امام خداحافظی کردم وایشان راهی قم گشتند ووصولم به مهر آباد ساعت ۴:۳۰ دقیقه وسرانجام با پرواز تهران لار که رأس ساعت هفت صبح بود به زادگاهم اوز ساعت ده صبح سه شنبه ۳۰آذر رسیدم.

وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله وأصحابه اجمعین والحمد لله رب العالمین.

• دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “گزارش سفرامام جمعه اوز به تانزانیا”

1. اوزی گفت:

باعث. افتخارات. که. امام. جمعه. بخش. اوز. در معیت. دیگر. همکاران. خود. به. عنوان. فرستاده. ونماینده. ایران. به. افریقا. سفر. نمودند. اما. ما. مردم. بخش. مظلوم. اوز. از ایشان. انتظار. داریم. که. در پیش. مقامات. ومسولین. استانی. وکشوری. مساله. چندین. ساله. ارتقای. اوز. را هم. به. صورت. جدی. وبا. پشتکار. پیگیری. ومطالبه. نمایند. امیدواریم. به. همراه. شورای. شهر. ومعتمدین. ارتقا. و استقرار. اداراتی.مانند. دادگاه. ثبت. اسناد. را. در. اولویت. اقدامات. خود. قرار. دهند. با. احترام. وتشکر

2. دانشجو. از بندر گفت:

جناب اقای. احمدی. مدیر. محترم. سایت. انصافا. کامنت ها . بسیار. عالی. در مورد. مسایل. اوز. واضهار نظرهای. اجتماعی. خوبی. در سایت. اوز. امروز. صورت. می. گیرد. بسیار. خوب. است. که. انها. را. در. روزنامه. پیام. اوز. به. صورت. هایی که. مقتضی. باشد. انعکاس. دهید. زیرا. این. کامنتها. بخشی. از افکار. عمومی. اوزیهای. داخل وخارج. از اوز. می. باشد. باتشکر

• مدیریت گفت:

متشکریم از پیشنهادتون. به یاری خدا سعی می کنیم در شماره های بعد مورد استفاده قرار دهیم.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز