سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  2/ ژانویه/ 2017 - 7:33
  |   نظرات: 8 نظر
1,302 بازدید

مهرداد خدیر و رضا غبیشاوی در اوز،از اصول روزنامه نگاری و رسانه های محلی گفتند

ابراهیم احمدی: به همت دانشگاه آزاد اسلامی اوز، مهرداد خدیر سردبیر امید جوان و تحلیل گر سایت عصر ایران و رضا غبیشاوی دانش آموخته دانشکده خبر امروز(۱۳ دی)در نشستی با اصحاب رسانه در سالن سعدی این دانشگاه شرکت کردند.

 دراین نشست علاوه بر رئیس، مدرسین و کارکنان دانشگاه آزاد اوز، اصحاب رسانه های منطقه و سایرعلاقه مندان حضور داشتند.

مهرداد خدیر دراین نشست ابتدا منطقه لارستان را الگویی از شهر نشینی مدرن نامید و این منطقه را نیازمند به معرفی بیشتر دانست. وی با اعلام این که هفته نامه امید جوان هزارمین شماره خود را منتشر کرده است، سایت عصر ایران را یکی از ۵ سایت تحلیلی ایران برشمرد.

خدیر روزنامه نگاران را صرفا  محدود به کسانی که در رسانه های چاپی فعالیت می کند ندانست بلکه کلیه کسانی که در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می کنند مشمول عنوان روزنامه نگاری برشمرد. در حال حاضر در ایران مردم با داشتن ۲۰ میلیون گوشی همراه در معرض دریافت اطلاعات مستمر هستند که در همه ارکان اجتماعی تاثیر گذار شده اند و صرفا محدود به خبر رسانی نیست بلکه سبک زندگی را تغییر داده اند. این موضوع چالشی را برای رسانه ها و تداوم فعالیتشان ایجاد کرده است اما رسانه ها اگر قوی کار کنند می توانند در مقابل این تغییرات دوام بیاورند.

۹ اصل روزنامه نگاری بین المللی

سردبیر امید جوان در ادامه در مورد اصول روزنامه نگاری بین المللی که در سال ۱۹۹۵ با حضور روزنامه نگاران مطرح جهان از جمله شمس الواعظین از ایران تصویب شده است سخن گفت. وی اولین رسالت روزنامه نگاران را رسیدن به حقیقت اعلام کرد و افزود: جستجوی حقیقت باید در فضای واقعی و عینی باشد. بخشی از مردم که اعتمادشان از رسانه ها سلب شده به این دلیل است که روزنامه نگاران به جای واقعیت از آرزوهایشان می گویند.

وفاداری به شهروندان دومین رسالت روزنامه نگاران است. در برخی نشریات گزارش ها به نفع آگهی دهنده است اما روزنامه نگار به جای رپرتاژ آگهی به نام گزارش قید می کند. تصویر از همه باید به صورت منصفانه باشد.

روزنامه نگار نه تنها برای رسیدن به حقیقت باید تلاش کند بلکه باید برای کشف حقیقت نیز تلاش کند. روزنامه نگار نباید به سرگرم کردن مردم بپردازد بلکه با شاهد گرفتن شواهد مددجوید.

چهارمین اصل روزنامه نگاری وابسته نبودن است. هر کسی گرایش خاصی دارد اما در نوشته ها نباید طرفداری و وابستگی خاص مطرح شود. ما باید از اصول دفاع کنیم .

استقلال روح پنجمین اصل روزنامه نگاری است. کسی که به خاطر مادیات و یا پست به چاپلوسی می افتد روح خود را فروخته است. ما با جسم فروشی برخورد می کنیم اما با فروش روح برخورد نمی کنیم.

رسانه باید از مستقل از نهاد قدرت باشد. تفاوت روزنامه نگار با برخی مجریان این است که روزنامه نگار با ذهن خود و به صورت فردی موارد را مطرح می کند اما مجریان معمولا از طریق گوشی به آنان اعلام می کنند که چه مواردی را مطرح کنند.

فراهم کردن زمیه برای نقد و قضاوت عمومی از دیگر اصول روزنامه نگاری است. وی با اشاره به گزارش گورخوابی در تهران که اخیرا مطرح شده از مصادیقی دانست که دراین زمینه می توان اشاره کرد. درگزارش نباید قضاوت کرد بلکه شرایط را برای بحث همگانی فراهم کرد.

اصل هفتم بر قصه گویی واقعی و هدفمند استوار است که قهرمان قصه می تواند یک آدم واقعی باشد. تاریخ نیز یک داستان واقعی است. در جوامع قهرمان، ضد قهرمان و نا قهرمان هستند و اگر روزنامه نگار با ظرافت کار کند می تواند به شخصیت های مختلف بپردازد.

قابل فهم بودن از اصول دیگری بود که خدیر به آن اشاره داشت. روزنامه نگار شاید روشنفکر باشد اما روزنامه خوان ها روشنفکر نیستند و نباید تفاخر و فخر فروشی داشته باشیم. افتخار می کنم که خواننده مطالب من افراد متنوع و از اقشار مختلف هستند.

آخرین اصلی که سر دبیر امید جوان عنوان کرد: اهمیت وجدان شخصی روزنامه نگار بود که بحث مناقشه برانگیزی است. روزنامه نگار باید بتواند ارزش خود را بروز دهد. باید بپذیریم که روزنامه نگاری کاری مدرن است و گرچه یک سری اصول مانند صلح و مخالفت با جنگ و خشونت پذیرفته شده است در نقطه مقابل تخریب و پایین کشیدن دیگران و یا ترویج خشونت و تحریم می تواند غیر اخلاقی باشد.

تحلیل گر تارنمای عصر ایران در ارزیابی خود از پیام اوز آن را نشریه ای مرتب و موفق با مطالب تولیدی دانست که با ذکر منابع و پرداختن به امور جامعه  تراز آن از بسیاری از نشریات استانی بالاتر است. وی در ارزیابی خود از بازدید از منطقه نیز کمبود امکانات تفریحی برای های پر کردن اوقات فراغت و  تفریح شهروندان که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

دروازه بانی خبر محک زدن محتوا با اصول قانونی، حرفه ای و اخلاقی است

رضا غبیشاوی دانش آموخته دانشکده خبر خود را خوزستانی الاصل معرفی کرد که تا ۱۸ سالگی در بوشهر زندگی کرده و از ۱۵ سالگی کاررسانه ای داشته است. وی در مورد روزنامه نگاری محلی گفت: یکی از مشکلات این رسانه ها بحث تولید محتواست که پیشنهاد داد با استفاده از شهروند خبرنگار و دروازه بانی این مطالب می توان برای تولید محتوا اقدام کرد. غبیشاوی دروازه بانی خبر را را محک زدن یک محتوا با اصول حرفه ای، قانونی و اخلاق دانست. همه باید به قانون مقید باشیم و اگر اصول حرفه ای را رعایت کنیم به اعتبار و وزن رسانه کمک می کنیم. اخلاق نیز اگر چه مناقشه برانگیز است اما نسبی بوده و باید حریم شخصی افراد و خانواده ها رعایت کنیم، گرچه در مواردی که منافع جامعه مطرح است ممکن است ورود به آن بلا اشکال باشد.

وی افزود: در کشور به دلایل مختلف معمولا ذهن مطلقی داریم اما باید بیاموزیم که در علوم انسانی و ارتباطات از مطلق گرایی بپرهیزیم و ذهن خود را نسبی کنیم. گران بها ترین کالای موجود درجهان اطلاعات است و امروزه اینترنت و ابزارهای نوین این اطلاعات را دراختیار ما گذاشته و افرادی که در شهرهای کوچک تر زندگی می کنند وقت کمتری را در ترافیک و تامین هزینه های زندگی مصروف کرده و می توانند از این وقت برای دریافت بیشتر اطلاعات استفاده کنند.

دانش آموخته دانشکده خبر در پایان گفت: ارتباطات محور توسعه است و باید ارتباطات مجازی و فیزیکی را توسعه دهیم. افراد برای رسیدن به قدرت باید ابزرا اشته باشند که رسانه ها یکی از آن هاست. در حال حاضر با استفاده از موبایل تک تک افراد قوی شده اند. بنابراین نباید خودمان و شبکه های اجتماعی را ساده بگیریم.

ارتباطات نقش مهمی در سازندگی دارند

در ابتدای این نشست که فاطمه قاسمی از مدرسین دانشگاه آزاد مجری و هماهنگ کننده آن بود، عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اوز با سپاس از میهمانان و شرکت کنندگان گفت: ارتباطات نقش مهمی در سازندگی دارد و حضور شخصیت های علمی و متخصص از جمله مهرداد خدیر و رضا غبیشاوی می تواند زمینه بهتر فکر کردن را فراهم سازد. وی خواستار آن شد که نشریات و افراد صاحب قلم بیشتر تحت حمایت قرار بگیرند.

رسانه ها متولیان و امانت داران واقعیات هستند

دکتر عبدالحمید فرزانه رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد فارس که برای بازدید از دانشگاه ها در منطقه حضور داشت برای دقایقی در این نشست حضور یافت و در سخنان کوتاهی با تشکر از دانشگاه آزاد اوز در برگزاری این نشست، گفت: کم وبیش با رسانه و فضای آن آشنا بوده و رسانه ها رامتولیان و امانت داران واقعیات دانست که باید واقعیات را از مرجع رخداد گرفته و دراختیار مخاطبان قرار دهند. وی افزود: مسئولیت روزنامه نگاران مسئولیت پیامبرانه است و عدم رعایت اصول حرفه ای اعتماد عمومی را پایین می آورد.

در پایان این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و مدعوین به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.

این نشست فردا سه شنبه(۱۴ دی) راس ساعت ۹ صبح در سالن فردوسی دانشگاه آزاد ادامه می یابد.

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

8 Responses to “مهرداد خدیر و رضا غبیشاوی در اوز،از اصول روزنامه نگاری و رسانه های محلی گفتند”

  1. اوزی گفت:

    آحسنت به دانشگاه آزاد ، نشیت جالبی بود‌ اما چرا از علمای اهل سنت کسی حضور ندارد

  2. […] احمدی/ اوز امروز: به همت دانشگاه آزاد اسلامی اوز، مهرداد خدیر سردبیر […]

  3. […] آزاد اوز، از اصول روزنامه نگاری گفت ابراهیم احمدی/ اوز امروز: به همت دانشگاه آزاد اسلامی اوز، مهرداد خدیر سردبیر […]

  4. سردارنوروزی نویسنده وروزنامه نگار وفعال اجتماعی گفت:

    جناب استاد احمدی مدیرمسئول محترم هفته نامه وزین پیام اوز با سلام:
    _____________________
    بنده. ضمن تقدیر از مدیریت محترم دانشگاه ازاد شعبه اوزکه موجبات همایش ((رسانه))را دراین دانشگاه درسطح منطقه فراهم کرده اندوتشکر از حضور استاد گرامی اقای مهرداد خدیرسردبیرمحترم نشریه پربار امید جوان. ومدیر محترم سایت عصر ایران وهمکارمحترم شان جناب استاد رضا غبیشاوی در مورد روند کارجلسه وروح حاکم برآن((درنشست فوق))پیشنهاد دادم مباحثات یک طرفه نباشد وبه حضار هم فرصت پرسش و. اظهارنظر داده شودکه مورد تائید وتاکید اساتید محترم قرار گرفت (وبنا به گفته مجری همایش سرکار خانم فاطمه قاسمی این وموضوع در برنانه مباحثات نیز بوده است)ومثالی نیز در این مورد خطاب به آقای مهرداد خدیرزدم وافزودم شما به مثابه یک آخوندمنبری عمل نکنیدکه مردم درپای منبرتان فقط شنونده باشند !!
    اینک جنابعالی وهمکاران محترم. خیلی خوب ومفید سخنان اساتید بزرگوارن وفرهیخته را درهمایش فوق رتنظیم ودرسایت پرخواننده اوز امروزببه رشته تحریر در آورده ایدکه جای تقدیر وتشکرداردوبا این که به ادامه مباحثات فوق ((تحت عنوان پرسش وپاسخ)) اشاره کرده اید ولی به. بیانات وسئوالات مدعوین هیچ اشاره ای نکرده اید واین درعرف صحیح ومعمول خبرنگاری وروزنانه نگاری در گزارش ارائه شده از همایش فوق به خوانندگان عزیز نقص محسوب ونوعی بی احترامی به حضار ومحروم کردن. خوانندگان سایت. اوزامروز از نظرات ودیدگاههای. روزنامه نامه نگاران ومتولیان محلی ومنطقه ای به حساب می آید که امیدوارم به استنادهمان اصول ۹ گانه. روزنامه نگاری پذیرفته شده بین المللی که جناب استاد مهرداد خدیر درجلسه به آن پرداخته اند. درادامه درج اخبار این هماهش ملحوظ ومنظوره گردد..ان شاالله
    با احترام: سردار نوروزی. از کاریان کهن

    • مدیریت گفت:

      جناب آقای سردار نوروزی، با تشکر از الطاف شما، با توجه به این که شخصا امکان حضور در بخش پرسش و پاسخ نداشتم، به محض دریافت خبر مربوط به بخش پرسش و پاشخ در سایت درج خواهد شد.

  5. اوزی گفت:

    لطفا. راجع. به. ارتقای. اوز. که. در خواست. دیرینه. مردم. اوز. است. با. ایشان. صحبت. کنید. که. در. روزنامه. هایشان. به. نحوی. باز تاب. دهند

  6. حاضردرجلسه گفت:

    آقای حاج عبدالعزیزخضری شخصیت فروزان اهل اوز هستندکه همه جا نام وخدماتش میدرخشدنام نیک این شخصیت هنوز درجاجای بیمارستان امیدواراوزبرده میشود وخیلیها میگویند یادت بخیرامروز بجایش همه جا از دانشگاه آزاد میگویند که بعضیها باورش نداشتند واکنون به بزرگترین دانشگاه اول اوز تبدیل شده است برنامه ها وصحبت های آقای خدیرعالی بود ودعوت از ایشان دیگر عالی تر

  7. سمیه گفت:

    من با قلم آقای خدیر آشنا بودم ولی نمی دانستم که در بیان و روابط عمومی هم این قدر مسلط و قوی و در عین حال متواضع باشند. ماشاالله خیلی هم جوان مانده اند و آدم باور نمی کند ۵۰ سال دارند. به اعتقاد من بهترین روزنامه نگار سیاسی و اجتماعی حال حاضر ایران است و جالب این که اطلاعات فرهنگی و اقتصادی بالایی هم دارد .

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز