یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  15/ دسامبر/ 2016 - 4:03
  |   نظرات: يك نظر
1,317 بازدید

گفت و گو با عبدالحمید پیشداد مدیرعامل مجمع خیّرین ورزش و تأمین سلامت لارستان

پیام اوز/ ابراهیم احمدی: عبدالحمید پیشداد فرزند محمود متولد ۱۳۳۴ در کازرون است. پدرش از پرسنل نیروهای انتظامی بود که به اقتضای شغلش می‌بایست در شهرهای مختلف زندگی کند. عبدالحمید سال اول ابتدایی را در شیراز تحصیل کرد، سال دوم را در بوشهر، و از کلاس سوم در اوز به مدرسه رفت و تا اخذ دیپلم در اوز ادامۀ تحصیل داد. در سال ۱۳۵۷ در دانشسرای راهنمایی در رشتۀتربیت‌بدنی پذیرفته شد و از دی‌ماه ۱۳۵۹ به‌عنوان مسئول تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش اوز آغاز به کار کرد.

در این شماره پای صحبت‌های عبدالحمید پیشداد نشستیم. جزئیات این گفت‌وگودر پی می‌آید.

*آقای پیشداد! ابتدا از فعالیت‌های ورزشی خود بگویید.

در دوران تحصیل ما مسابقات آموزشگاه‌ها از شور وشوق خاصی برخوردار بود. از دورۀ ابتدایی در مسابقات آموزشگاه‌ها شرکت داشتم و دراین مسابقات پلّه‌پلّه رشد کردم. در دورۀ دبیرستان فوتبالیست‌های خوبی داشتیم و من نیز از ۱۷سالگی عضو تیم فوتبال منتخب لارستان شدم و در مسابقات قهرمانی استان شرکت کردم. در مدت ۸ سالی که عضو تیم منتخب لارستان بودم، ۶سال قهرمان استان شدیم.

*در اوز در چه تیم‌هایی حضور داشتید؟

در تیم‌هایتفنگ‌سازان، تیم منتخب اوز، تیم هلال‌احمر و یک دوره نیز در تیم اوز جوان عضویت داشتم. در ادامه نیز عضو تیم پیشکسوتان اوز و پیشکسوتان منتخب لارستان شدم.

*در چه پُستی از فوتبال بازی می‌کردید؟

پست من هافبک وسط بود و از قدرت شوت‌زنی خوبی برخوردار بودم. به اکثر تیم‌های شهرستان استان گل زده‌ام. یادم می‌آید با تیم منتخب لارستان با تیم استهبان بازی داشتیم و ۷ گل به تیم استهبان زدیم؛ ۴ گل از این تعداد را من زدم که ۳ تای آن با شوت از راه دور بود.

*در مسابقات قهرمانی استان با چه بازیکنان مطرحی از استان هم‌بازی بودید؟

معمولاً در مسابقات استانی با تیم برق شیراز در فینال بازی می‌کردیم و بازیکنان مطرح شیراز در دوران ما در تیم برق، غلام پیروانی، نادر فریادشیران، مجید توتونچی، مجید سلیم‌پور، منوچهر نصراللهی و…بودند.

*با این سابقۀ ورزشی، چرا به تیم‌های مطرح استان و… معرفی نشدید؟

در آن زمان به بازیکنان شهرستانی کم‌لطفی می‌شد. در حال حاضر به دلیل ارتباط‌ های خوبی که وجود دارد،به‌راحتی می‌توان بازیکنان توانمند را به تیم‌های مطرح معرفی کرد.

*در تیم‌های خارج از کشور نیز بازی کرده‌اید؟

بله. در سال ۱۳۵۴ همراه با آقای بهرام پاکزاد برای تیم پلیس دبی بازی کردم؛ در یکی از  بازی ها  با تیم پلیس دبی  ۲ گل به تیم پلیس لبنان زدم که یکی از آن‌ها از فاصلۀ ۳۰متری بود. تیم رأس‌الخیمه نیز از من دعوت کرد و مدیر باشگاه مرا پذیرفت، اما به دلیل تحصیل در دانشسرای راهنمایی و علاقه به زادگاه و کشور، به ایران بازگشتم. پس از بازگشت من به ایران، بعدها آقای ابراهیم قاسم‌پور در آن تیم بازی کرد.

*بازیکنان مطرح هم‌دورۀ شمادر اوز چه کسانی بودند؟

ممکن است کامل حضور ذهن نداشته باشم اما آقایان غلام نظامی، برادران محمدعلی و عبدالعزیز خضری، عبدالرزاق جمشیدگان، علی حاجیان، فریدون بالانچی، مجید پیشداد،مرحوم رشیدراشدی، محمدنور طاعتی، رضا پرچمی و…از بازیکنان مطرح آن دوران بودند.

*در آن دوران، بازیکنان مطرح لار چه کسانی بودند؟

آقایان دانشیار، عزیز قنادی، سیروس بیگلربیگی، منصور ثابت، عبدالعلی قدسیان، کریم رحیم، جلال صالحی و قدرت پُلُمی از بازیکنان مطرح لار در آن دوران بودند.

*برادران شما نیز در ورزش مطرح بودند، می‌شودآن‌ها را معرفی کنید؟

بله. شریف در والیبال منطقه و استان مطرح بود. مجید در فوتبال شهرت داشت. سعید هم از دروازه‌بانان آن زمان بود؛ بعدها مهرداد و مهران نیز در فوتبال اوز مطرح شدند.

*اعضای خانواده هم ورزش می‌کنند؟

بله. همسرم مسئول ورزش بانوان بخش اوز است. فرزندم سالارهم پرورش اندام کار می‌کند. سایر فرزندان نیز ورزش می‌کنند.

* کمی از ورزش دور شویم، از چه زمانی در آموزش‌وپرورش مشغول کارشدید؟

پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشسرای راهنمایی در رشتۀ تربیت بدنی، از ۱۰ دی‌ماه ۱۳۵۹ در آموزش‌وپرورش اوز مشغول به خدمت شدم و ازابتدای شروع به کار، مسئول تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش بودم.

img_6328

*شرح وظیفه‌تان دراین سِمَت چه بود؟

انتخاب دبیران تربیت‌بدنی برای مدارس پس از صدور ابلاغ، نظارت بر کار دبیران و برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های مختلف ورزشی در مدارس، از جمله وظایف عمده بود.

*ازچه سالی در تربیت‌بدنی اوز مشغول به خدمت شدید؟

پس از ۱۵ سال خدمت در تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش، از سال ۷۳ با حفظ سمت به‌عنوان مسئول تربیت‌بدنی اوز انتخاب شدم و هر دو سمت را در مدت ۱۵ سال باقی‌مانده از خدمت، هم‌زمان انجام دادم.

*در مدت‌زمانی که به‌عنوان مسئول تربیت‌بدنی فعالیت داشتید، چه اقدامات برجسته‌ای انجام شد؟

ضمن تشکر از آقای فریدون بالانچی که خدمات ارزنده‌ای در تربیت‌بدنی اوز داشتند، لازم است اعلام کنم خدماتی که در تربیت‌بدنی در زمان مسئولیت این‌جانب انجام شده با همکاری مردم، ورزشکاران، خیّرین و به‌ویژه هیئت‌امنای تربیت‌بدنی صورت گرفته است. در ابتدای پذیرش مسئولیت، همکاری آقایان مهندس طاهر غیاث‌پور، مسعود فریدی و ایرج پرمون دلگرمی خاصی به من می‌داد.لازم است از اعضای هیئت‌امنای تربیت‌بدنی شامل: مهندس مسعود کراماتی، شادروانان (محمدرضاسلمان‌پور،عبدالله حسّان و عبدالرحمن امیدوار)، خالد عابدی، عبدالرحمن قاسمی، یوسف فرزانه، حاج محمدعلی عابدی، امین سعیدی، فریبرز غیاثی،محمدشریف میراحمدی و عبدالحمید خوشابی یاد کنم که برای پیشرفت ورزش و تربیت‌بدنی سنگ تمام گذاشتند.

سالن سرپوشیدۀ میراحمدی در زمان مدیریت آقای بالانچی مورد بهره‌برداری قرارگرفت، اما بهره‌برداری از کف‌پوش آن‌که مشابهِ کف‌پوش سالن ورزشی ۱۲هزارنفری آزادی تهران است در دوران مدیریت این‌جانب بود.

چمن شدن زمین ورزشگاه از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. پروژۀ نور سفید ورزشگاه در آن دوران با مبلغی معادل ۱۶ میلیون تومان انجام شد که از این مبلغ ۸ میلیون تومان از اعتبار خیّرین و ۸ میلیون تومان از اعتبارات دولتی (طرح زکات) اختصاص یافت.

 ساخت و تجهیز ساختمان‌های خوابگاه، بدن‌سازی و سالن تنیس روی میز با همت آقایان زمین‌پیما از دیگر اقداماتی بود که دراین دوران انجام شد.

مسجد قُبا از دیگر بناهایی بود که از محل اعتبار خیراندیشان نوربخش و خیّرین ساکن قطر تأمین و ساخته شد.

ساخت سکوی ورزشگاه و رنگ‌آمیزی آن نیز دراین دوران اجرا شد. سالن شطرنج نیز با همت آقای فقیهی بانی سالن اجرا گردید.

*جناب پیشداد! برای پیشرفت ورزش اوز، در دوران مدیریت شما چه اقداماتی صورت گرفت؟

در آن دوران مسابقات رده‌های مختلف سنی در فوتبال برگزار می‌شد. تیم‌هایفوتبال اوز جوان و هلال‌احمر در لیگ استان شرکت داشتند و در صدر نیز بودند، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستند ادامه بدهند.

مسابقات فوتسال جام رمضان ادامه یافت و تیم‌های اوز در مسابقات فوتسال لیگ استان نیز حضور یافتند. اوز میزبان فوتسال منطقۀ ۵ کشور شد که در آن تیم اوز به مقام دوم رسید. برای فینال فوتسال شخصیت‌های ورزشی مانند داریوش مصطفوی رئیس فدراسیون فوتبال ایران به اوز آمد. ورزشکاران ملی مانند خداداد عزیزی و احمدرضا عابدزاده نیز به اوز آمدند.

تیم‌های فوتبال مانند تیم پیشکسوتان پرسپولیس با بزرگانی مانند بهزادی، کاشانی، شاهرخی، جاسمیان و… به اوز آمدند. اوز میزبان اردوهای تیم ملی فوتبال نونهالان بود.

در سایر رشته‌هامانند کُشتی، بسکتبال، والیبال، هندبال، کاراته، پرورش اندام و… نیز ورزشکاران فعالیت داشتند.

*دردوران مدیریت شما، خیّرین زیادی برای تربیت‌بدنی همت کردند. خیّرین چگونه اعتماد کرده و جذب شدند؟

به‌اتفاق هیئت‌امنا سفرهایی به دبی، قطر و کویت داشتیم و تربیت‌بدنی را برای همشهریان تشریح کردیم و خوشبختانه خیّرین پذیرفتند. جا دارد از همۀ همشهریان و خیّرین که در این زمینه یار و یاور ما بودند،قدردانی کنم. لازم است از بزرگانی مانند آقایان منصور فقیهی‌نژاد و عبدالرزاق نامور که همواره پشتیبان ورزش و امور خیر بوده و هستند،سپاسگزاری کرد. مساعدت‌های آقایان احمد و مسعود زمین‌پیما که آنان را اکسیژن تربیت‌بدنی می‌نامیدیم و عبدالحمید برازنده نیز ستودنی و فراموش‌نشدنی است. در قطر دوستانی مانند آقایان احمد و محمدرضی احمدی‌نژادان، حاج عبدالرزاق خضری ، حاج زینل فانی، قاسم لطافت  و فرید احمدپور صمیمانه همراهی کردند. در کویت آقایان عبدالحمید امیدوار؛ محمدامین کمال، محمد مزرعی و … همکاری خوبی داشتند.

*تحلیل شما از تربیت‌بدنی پس از بازنشستگی‌تان چیست؟

پس از بازنشستگی این‌جانب، چند نفر برای مسئولیت تربیت‌بدنی به اوز آمده و رفتند و برای مدتی تربیت‌بدنی دچار بحران شد؛اما با اعلام آمادگی آقای سید یوسف حسینی که از تحصیل‌کردگان ورزش و نیروهای خوش‌فکر این رشته هستند، خوشبختانه تربیت‌بدنی سامان گرفته و از نظر کیفی و کمّی رشد خیلی خوبی داشته است و باید برای بقای ایشان دراین مسئولیت تلاش شود.

*خودتان پس از بازنشستگی چه فعالیتی داشتید؟

با توجه به فعالیت‌های متعدد در دوران مسئولیت، نمی‌توانستم پس از بازنشستگی در منزل بمانم. در چندین شغل غیرتخصصی فعالیت کردم، اما راضی‌کننده و موفقیت‌آمیز نبود، تا این‌که بنیادنیک‌اندیشان هاشمی در لار خواستار همکاری شد که درآن بنیاد مشغول به کار شدم.

*مسئولیت شما دراین بنیاد چیست؟

این‌جانب به‌عنوان مدیر عامل مجمع خیرین سلامت منصوب شدم. بنیاد با ورود به ورزش، در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار و ورزش همگانی فعال شد. تفاهم‌نامه‌ای با ادارۀ کل ورزش و جوانان استان منعقدشده وبرنامه‌هابه‌صورت ۵۰ به ۵۰ از نظر منابع مالی تأمین می‌گردد.

تاکنون اقداماتی مانند تجهیز سالن ورزشی، نصب دستگاه سرمایش سالن‌ها، اجرای پروژۀ نور سفید چمن ورزشگاه تختی لارانجام شده است. بازسازی استخر ورزشگاه و سرپوشیده‌کردن آن نیز در دست اقدام است.

از اقدامات دیگری که در دست اجراست، حمایت مالی از هیئت‌های ورزشی در لار است که هر ۶ ماه مبلغ ۳۰ میلیون تومان به هیئت‌های ورزشی مساعدت می‌شود تا بتوانند برنامه ها را اجرا کرده و در مسابقات استانی حضور یابند.

اقدامات انجام‌شده توسط مجمع خیّرین سلامت، رضایت‌مندی ورزشکاران و مردم را به دنبال داشته است.

*به‌عنوان آخرین سؤال، در مورد مدرسۀ بلوکی نیز توضیحاتی بفرمایید.

مدرسۀ بلوکی از مهرماه فعالیت خود را آغاز کرده که مدیریت آن به این‌جانب سپرده شده است. آقای عبدالرحیم بلوکی حمایت از این مدرسه را به عهده دارند. نظارت دربُعد فنی بر عهدۀ آقای مسعود مقیم است که از مربیان پایه در تیم‌های ملی فوتبال بود. آقایان نصیری و ملیحی که از مربیان تیم‌های امید و نونهالان برق جدید شیراز هستند نیز تمرینات کودکان مدرسۀ فوتبال را به عهده دارند.

تاکنون سه هفته تمرینات برگزار شده است که مربیان از استعدادهای خوبی که در میان کودکان اوزی کشف شده، رضایت دارند.

تا امروز ۳۶ نفر دراینکلاس‌ها شرکت کرده‌اند و روزبه‌روز بر تعداد کودکان افزوده می‌شود. مطمئنم این مدرسه می‌تواند نوید آیندۀ خوبی برای فوتبال بخش اوز باشد و لازم است از همکاری‌هایی که در زمینۀ آموزش فوتبالِ بخش می‌شود،به‌ویژه حمایت‌های بخشدار محترم اوز، تشکر کنم.

در پایان، لازم می‌دانم از همکاری نشریۀ”پیام اوز” وسایت “اوز امروز” در پوشش اخبار ورزشی و سایر عرصه‌ها نیز سپاسگزاری کنم. برای شما و همکارانتان آرزوی توفیق دارم.

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “گفت و گو با عبدالحمید پیشداد مدیرعامل مجمع خیّرین ورزش و تأمین سلامت لارستان”

  1. ناشناس گفت:

    باسلام و تشكر از سايت اوز امروز و زحمات و تلاش آقاي عبدالحميد پيشداد كه در طول دوران فعاليتشان خدمات ارزنده اي در زمينه ورزش به مردم و دانش آموزان و جوانان اوز نموده اند بخصوص در تشويق وجلب مردم خيراوز و دريافت كمك هاي دولتي كه بخش زيادي اززحمات ايشان در زمينه تاسيسات سخت افزاري يعني تاسيسات زيربنائي ورزش مانند سالن‌هاي ورزشي مانند سالن واليبال و بستكتبال، زمين ورزش فوتبال سكوي ورزشگاه و … نموده اند. پيشنهاد ميشود ايكاش بخشي از فعاليت مسولان محلي براي تشويق دانش آموزان اوزي بخصوص دانشن آموزان مقاطع راهنمائي و دبيرستان بومي اهل اوز براي تشويق به درس خواندن و پذيرفته شدن در رشته هاي فني مفيد مانند برق مكانيك عمران داروسازي …و رشته هاي پزشكي وابسته و كامپيوتر حقوق ومعماري … در دانشگاههاي معتبر دولتي طراز اول كشور نمايند كه در اين حالت با كمك و تشويق واهداي كمك هاي مالي در مقاطع دبيرستان و حتي دانشگاه به دانش آموزان مذكور موجب تشويق آنان شوند.اينكار افراد خير يك امرزير بنائي براي هميشه براي مردم اوز و جز اقدامات باقيات و صالحات و براي هميشه ماندگار ميباشد اقدام نمايند. در رشته هاي ورزش نيز در حد ايجاد نشاط و جلوگيري از گمراهي و انحراف جوانان لازم است در حد مقدور و شايسه اقدام شود اما تمام توجه به ورزش آنهم ورزشهائي كه بعد از چند سال توانائي افراد جوابگوي ادامه آن ورزش نميباشند شايد درست نباشد الان در ايران مشاهده ميكنيد كه ورزشكاران بعد ازچند سال مثلا ۳۰ الي ۳۵ بازنشسته ميشوند اما آموزش در رشتهاي مفيد مورد اشاره براي ساليان متوالي حتي ۶۰ الي ۷۰ سالگي هم ميتوانند منشا خدمات براي مردم مفيد و موثر باشند.لذا تاكيد اينجانب بر تاكيد تشويق بيشتر جوانان بر آموزش جوانان براي ادامه تحصيل دررشتهاي مورد اشاره باشد. باتشكر مجدد از خدمات آقاي پيشداد و سايت اوز امروز كه نظرات خوانندگان منتشر مينمايند و اميد است كه موثر واقع شود.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز