یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  21/ سپتامبر/ 2016 - 6:53
  |   نظرات: 47 نظر
7,834 بازدید

جزئیاتی در مورد فرآیند سرشماری نفوس و مسکن


صحبت نیوز/ گوهر تاج باقريه:  فرآیند سرشماری از ۳ مهر ماه با ثبت اطلاعات در سامانه ی سرشماری اینترنتی آغاز می شود. به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه ی مدرن و الکترونیکی زیر (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می شود که جهت اطلاع شهروندان در مورد مراحل آن  توضیحاتی ارائه می شود:

۱- روش خود تکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه ی سرشماری اینترنتی سرشماری اینترنتی از ۳ لغایت ۲۴ مهرماه سال جاری با مراجعه ی سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه ی اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می شود. در ضمن خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می توانند از ۲۲ تا ۲۴ مهرماه به سامانه ی سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

۲-روش مصاحبه ی حضوری و مراجعه ی مستقیم مأموران سرشماری به مکان های سکونت خانوارها و ثبت اطلاعات خانوار در تبلت: در این روش مأموران سرشماری از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ۱۳۹۵ به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری و در تبلت همراه خود ذخیره می نمایند. افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده اند مجدداً توسط مأمور سرشماری نمی شوند بلکه مأمور سرشماری تنها «کد آماری» که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آن ها داده شده است را دریافت می کند و در تبلت خود وارد می نماید.

* چگونه اطلاعات را در سامانه ی سرشماری اینترنتی وارد نماییم؟

تکمیل اطلاعات توسط خانوار در سامانه ی سرشماری اینترنتی: در این روش سرپرست یا مطلع ترین عضو خانوار از ۳ لغایت ۲۴ مهرماه سال جاری می تواند با مراجعه به سامانه ی اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ به آدرس www.sarshomari955.ir و با وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار به عنوان رمز ورود به پرسشنامه سرشماری دسترسی یافته و اطلاعات خانوار خود را در آن وارد کند پس از تکمیل پرسشنامه و تأیید نهایی آن، عددی تحت عنوان «کد آماری» از طریق کامپیوتر شخصی و یا پیامک در اختیار پاسخگو قرار خواهد گرفت. حفظ و نگهداری «کد آماری» بسیار مهم است. چرا که اطلاعات پاسخگویان در اینترنت بر اساس «کد آماری» بازشناسی خواهد شد. بنابراین ضروری است پس از دریافت «کد آماری» آن را چاپ و یا به طور دقیق و خوانا یادداشت کرده و در محلی نگهداری نمایند و در اختیار فردی از اعضای خانوار قرار گیرد که معمولاً در طول روز در خانه حضور دارد تا هنگام مراجعه مأمور سرشماری «کد آماری» را به او تحویل دهد.

در صورت مفقود شدن «کد آماری» امکان بازیابی مجدد آن در سامانه ی سرشماری اینترنتی نیز برای خانوار وجود دارد. مأمور سرشماری این کد را در تبلت خود وارد کرده و مصاحبه حضوری با خانوار، دیگر انجام نخواهد شد. در صورتی که این کد در اختیار مأمور سرشماری قرار نگیرد و یا به نادرست ثبت شده باشد، مأمور سرشماری مصاحبه از آن خانوار را انجام خواهد داد.

* چرا در سرشماری اینترنتی شرکت کنیم؟

شرکت در سرشماری اینترنتی آسان است و تکمیل فرم پرسشنامه اینترنتی وقت زیادی از خانوار نخواهد گرفت، از آنجایی که سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه حضوری پیچیده و پرهزینه می باشد، مشارکت پاسخگویان در سرشماری اینترنتی کمک با ارزشی در جهت کاهش هزینه این طرح ملی و تسریع در اجرای بهینه ی آن طرح خواهد کرد.

* مدارک مورد نیاز پاسخگو به هنگام تکمیل فرم سرشماری اینترنتی

به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار، لازم است مدارکی مانند قبض تلفن ثابت یا همراه که کد پستی صحیح منزل مسکونی خانوار بر روی آن درج شده، کارت ملی با مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن ثبت شده است قبل از تکمیل فرم سرشماری اینترنتی آماده باشد.

* خانوارهایی که در زمان مراجعه مأمور سرشماری در محل زندگی خود حضور ندارند، در سرشماری چه کاری باید انجام دهند؟

خانوارهایی که در زمان مراجعه ی مأمور سرشماری، در منزل حضور ندارند، اصطلاحاً «خانوار غیب» نامیده می شوند. در صورتی که مأمور سرشماری به خانواری مراجعه کند که در محل سکونت خود حاضر نباشد اطلاعیه ای تحت عنوان «کارت اطلاعیه خانوار غایب» را در محلی که برای خانوار قابل رؤیت باشد قرار می دهد (مثلاً کارت اطلاعیه خانوار را با چسب کاغذی بر درب منزل یا واحد مسکونی خانوار می چسباند). در «کارت اطلاعات خانوار غایب» علاوه بر برخی راهنمایی های مفید، یک کد ۱۲ رقمی تحت عنوان «کد غایب» درج شده است از تاریخ ۲۵ مهرماه تا پایان سرشماری، خانوار می تواند با استفاده از راهنمایی های مندرج در «کارت اطلاعات خانوار غایب»، به سامانه ی سرشماری اینترنتی که آدرس آن در آن کارت درج شده است مراجعه نماید با وارد کردن کد غایب و شماره ملی سرپرست خانوار، فرم سرشماری را برای اعضای خانوار خود تکمیل نماید.

برای انجام این کار، لازم است شماره ملی، تاریخ تولد اعضای خانوار و کد پستی محل سکونت خانوار از قبل آماده باشد. در صورتی که خانوار به اینترنت دسترسی نداشته باشد آن خانوار می تواند با شماره تلفن هایی که در «کارت اطلاعیه خانوار غایب» وجود دارد، تماس بگیرد تا آمارگیر تلفنی با گرفتن اطلاعات، خانوار را به صورت تلفنی سرشماری نماید

* اقدامات تکمیلی برای خانوارهای غایب

در صورتی که این خانوارها به هر دلیلی به اطلاعیه خانوار غایب دسترسی نداشتند و تا پایان سرشماری مأمور سرشماری را ندیده اند، لازم است به اطلاعیه های ستاد سرشماری در مورد خانوارهای غایب در روزهای پایانی سرشماری که از طریق رسانه ها، اعلام عمومی می شود، توجه نمایند.

* آیا اطلاعات جمع آوری شده ی خانوارها محرمانه می ماند؟

 بر اساس ماده ۷ قانون مرکز آمار ایران اطلاعات و داده هایی که در آمارگیری مختلف از افراد، خانوارها، بنگاه های اقتصادی و مؤسسات مختلف جمع آوری می شود، محرمانه بوده و تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ فرد یا سازمانی قرار نمی گیرد و از اطلاعات جمع آوری شده صرفاً برای تهیه آمارهای کلی و عمومی استفاده می شود.

* به چه سؤالاتی باید در سرشماری ۱۳۹۵ پاسخ داده شود؟

الف) اطلاعات فردی اعضای خانوار نام و نام خانوادگی، شماره ملی (کد اتباع خارجی برای خارجیان مقیم ایران) سن، جنس، دین، تابعیت، وضع سواد مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع زناشویی و فرزند آوری، پوشش بیمه درمانی و پاره ای اطلاعات دیگر از قبیل شماره تلفن ثابت و همراه سرپرست خانوار

ب) ویژگی های مسکن خانوار: آدرس محل سکونت، کد پستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا و نوع اسکلت و مصالح به کار رفته در بنای واحد مسکونی با توجه به اهميت موضوع و لزوم مشاركت شهروندان فهيم در اجراي كامل و مطلوب سرشماري نفوس و مسكن كه مديران و مسئولين را در برنامه ريزي هاي كلان و ايجاد زيرساختهاي توسعه همه جانبه شهرستان ياري مي رساند؛ ستاد سرشماري نفوس و مسكن سال ۹۵ لارستان ، تمام هم شهرستاني هاي عزیر را به مشارکت گسترده در سرشماری اینترنتی دعوت می کند.

 شهروندان  می توانند با مشارکت در سرشماری اينترنتي نفوس و مسکن ، خود مأمور سرشماری خانوار خویش باشيد. مشارکت بالای شما در سرشماری اینترنتی نه تنها در کاهش هزینه های اجرای عملیات میدانی این رویداد ملی، تسریع در انتشار نتایج آن و بهبود کیفیت داده های سرشماری مؤثر است، بلکه برای ارتقاء جایگاه نظام آماری کشور در صحنه بین المللی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ضمن به آن دسته از خانوارهایی که با استفاده از اینترنت اطلاعات مربوط به خانوار خود را تکمیل کند به قید قرعه و در انتهای سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ جوایزی اهدا خواهد شد به خانوارهای محترم توصیه می شود بعد از تکمیل اینترنتی فرم سرشماری، «کد آماری» ارائه شده توسط سامانه را تا زمان قرعه کشی و اهدای جوایز نزد خود نگه دارد.

 

گوهر تاج باقريه

 مسئول روابط عمومي و تبليغات سرشماري نفوس و مسكن ۹۵ لارستان

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

47 Responses to “جزئیاتی در مورد فرآیند سرشماری نفوس و مسکن”

  1. همشهري گفت:

    با انجام سرشماري اينترنتي موجب ميشود افراديكه امكان حضور فيزيكي در محل براي مراجعه مامور سرشماري نداشته باشند از طريق اينترنت اطلاعات خودرا در سايت ثبت نمايند تا نگراني چنين افرادي بر طرف شود.لذا جوانان آشنا ميتوانند دوستان خانواده و فاميلهاي خودرا در اين زمينه كمك نمايند تا اطلاعات صحيح افراد ثبت نمايند تا وقت و زمان ماموران سرشماري را صرف افراد ناتوان نمايند

  2. ناشناس گفت:

    سلام من اسم همسر را ننوشتم اشتباه شده وکد آماری هم اومده الا می خوام درستش کنم نمی شه چه کار کنم توروخدا راهنمایی کنید تا بتونم اسم همسرم را بنویسم

    • مدیریت گفت:

      براساس اطلاعاتی که قبلا اعلام شده بود، از ۲۲ تا ۲۴ مهر ویرایش امکان پذیر است. در زمان حضور مامورین سرشماری هم امکان پذیر خواهد بود.

  3. ناشناس گفت:

    سلام ما باید بجای کارت ملی شمارهی خانوار را بفرستیم اما شماره ی کارت ملی ۱۰رقم است اما از ما ۹ رقم است حالا چکار کنم توروخدا راهنمایی کنید

  4. ع گفت:

    سلام برای ویرایش مجدد گزینه ای برای ورودنداره لطفانحوه ی ورودرو میفرمایید

  5. ع گفت:

    سلام برای ویرایش گزینه ای نداره ازکجا وچگونه بایدوارد شدکه به اطلاعات دسترسی پیداکنیم که ویرایش کنیم ممنون.

  6. شهر وند گفت:

    سلام
    من برای تعدادی از افراد خانواده ثبت نام کردم ولی در مورد تملک مسکن اشتباه نوشتم باید چکار کنم به خودشون هم نمیتونم بگم ایا در زمان ویرایش میتونم این مورد را اصلاح کنم
    با تشکر

    • مدیریت گفت:

      سلام ميشه ويرايش كرد ولي بايد شماره ملي بدونيد و با اون شماره وارد سايت شويد

  7. حسین گفت:

    ببخشید می شه بگید شماره ملی نوزادی که تازه به دنیا آمده رو چی وارد کنیم؟

  8. حسین گفت:

    منظورم این بود پسرم ۲ روزه به دنیا اومده شناسنامه هم نداره باید منتظر بمونم تا شناسنامش بیاد که شماره ملیشو وارد کنم تشکر

    • مدیریت گفت:

      بله تا زمان ویرایش اگر اومد می تونید اضافه کنید بعد از اون هم زمان حضور مامورین درب منازل می تونید اضافه کنید

  9. - گفت:

    كد غايبو كي به ما ميده؟ و به چه دردي ميخوره؟

  10. ناشناس گفت:

    كد غايبو كي به ما ميده؟ به چه دردي ميخوره؟

    • مدیریت گفت:

      در صورتي كه مامور درب منازل بيايد و خونه كسي نباشد كد غايب داده مي شود كه ازطريق ان مي توان ثبت نام كرد يا با مانور مربوطه تماس بگيريد

  11. نلللل گفت:

    چرا نظرم درج نميشه؟

  12. عبدالهی گفت:

    با سلام
    وارد سایت سرشماری شدم ولی جایی برای ورود کد غایب ندیدم
    لطفا راهنمایی نمایید کد غایب رو کجا وارد کنیم یا بصورت عکس یا توضیح مراحل ورود کد غایب
    با تشکر

  13. علي گفت:

    سلام دست گلتون درد نكنه كه اينترنتي كردين ثبت نام را .دمتون گرم……از بندرعباس

  14. علي گفت:

    بجاي هزينه و حقوق مامورين بهتر نبود كلا اينترنتي ميكردين و كار را راحت

  15. پرویز گفت:

    سلام مامور سرشماری حضوری ثبت نام کرد ولی شماره تلفنمون رو وارد نکرده و کد اماری هم بهمون نداده حالا باید چیکار کنیم ؟
    الان هم میخوام از طریق اینترنت برای برادرم وارد شم چراکد غایب میزنه ؟

    • مدیریت گفت:

      کد آماری فقط در زمان سر شماری اینترنتی داده می شود وپس از ثبت نام حضوری امکان ویرایش وجود ندارد.

  16. پرویز گفت:

    برای ثبت نام یه خانوار دیگه چرا کد غایب میزنه امکان ثبت نام جود نداره

  17. علیرضا گفت:

    سلام من کد غایب ندارم و مامور هم به من مراجعه نکرده چکار کنم؟؟کد غایب ندارم؟

  18. محمد گفت:

    باسلام،آیابرای اصلاح محل سکونت راهی وجود داره؟ واردسایت شدم میگه اصلاح امکان پذیرنیست.

  19. مهسا گفت:

    ایا مامور اماری پس از دریافت کد اماری میتواند همه اطلاعاتی را که ما در فرم به صورت اینترنتی وارد کردیم ببیند؟؟ خواهش میکنم جواب بدید..بسیار ممنون و تشکر از پاسخ گو ییتون.

    • مدیریت گفت:

      سلام
      نه مامورین نمی توانند اطلاعات ببینند ولی مرکز آمار می بیند.

  20. حمید رضا یعقوبی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ماموران امار به مجتمع ما مراجعه کردند ولی کد غایب نداده اند،الان من چه راهی دارم برای دادن کدی که برام پیامک زده شده

  21. siyavash گفت:

    با سلام بنده به صورت اینترانتی ثبت نام کرده ام و کد آماری را دریافت کرده ام اگر زمان مراجعه مامورین سر شمار کد را نتوانم تحویل دهم ایا خانوار غایب محسوب میشوم یا خیر

    • مدیریت گفت:

      اگر کد آماری درب ورودی منزل نصب کنید مامورین به سهولت می توانند نسبت به ثبت آن در صورت عدم حضور اقدام کنند

  22. علی بهرامی گفت:

    سلام مامور ثبت نام سرشماری ب درب خانه مراجه و بچه ها بخیال اینکه من ثبت نام اینترنتی کرده ام ب مامور گفتن ک ن کدی ازشون خاستن ن کد غاعب دادن چطور ثبت نام کنم ممنون

  23. علی بهرامی گفت:

    سلام خسته نباشید من بخاطر اینک در منزل نبودیم سرشماری نشده ان و هیچ کدی هم دریافت نکرده ام منظورم کد غاعب الان میخام ثبت نام کنم چیکار کنم میشه زحمت بکشید جواب بهم ایمیل کنید ممنون از لطف شما اصفهان.فولادشهر

  24. محمد گفت:

    سلام ما منزل نبودیم هیچ کد غایبی هم دریافت نکردیم حالا چطوری کد غایب بگیریم واز کجا پیگیری کنیم براثبت نام

  25. پری گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما:
    ما متأسفانه در سرشماری شرکت نکردیم و کد غایب هم دریافت نکردیم البته بعد از چند روز تلفنی اطلاعات مان را به مأمور سرشماری دادیم و گفتند که باشه ثبت می کنند ولی الان یک هفته است که هیچ اطلاعی از اینکه اطلاعاتمان ثبت شده یا نه نداده است.
    ممنون میشم اگر راهنماییمون کنید و اگر لازمه که کد غایب بگیریم باید از کجا بگیریم.
    ا.غ-بوکان

  26. علی حسنی گفت:

    سلام مامورامار امده منزل نبودیم هیچ کد غایب هم نداده کد ثبت نام اینترنتی راچکارکنم

  27. ایوب گفت:

    سلام ما در زمان مراجعه مامور سرشماری منزل نبوده‌ایم و کد غایب هم برای ما نگذاشته اند موضوع را چگونه پیگیری و به کجا اطلاع دهیم با تشکر

    • مدیریت گفت:

      از طریق ستاد سرشماری محل سکونت که معمولا دذر فرمانداری مستقر است می توانید پیگیری فرمایید. زمانی باقی نمانده است.

  28. هیوا گفت:

    بنده اینترنتی ثبت نام کردم وکد سرشماری دریافت کردم . ولی مامور سرشماری به خانه بنده نیامده که کد را به ایشون بدم . حالا رفتم فرمانداری کد رو تحویل بدم . میگه مهلت تمام شده . بنده چیکار کنم

  29. زهرا گفت:

    با سلام، ما به صورت اینترنتی ثبت نام کردیم اما مامور به خانه ما مراجعه نکردند،حالا که مهلت به پایان رسیده باید چیکار کرد؟ و اینکه آیا ایرادی داره؟

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز