دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  13/ سپتامبر/ 2016 - 4:46
  |   نظرات: 7 نظر
1,113 بازدید

محمّد‌علی خضری شهردار اسبق، در گفت وگو با پیام اوز: امیدوارم ارتقای اوز که آرزوی دیرینۀ مردم است، برآورده شود

 

هادي صديقي/ پیام اوز : در سومين گفت‌وگو با همشهريان ساکن بيرون از اوز، به گفت‌وگو با يک از شهرداران سابق و خوش‌نام اوز نشستيم.

محمّدعلی خضري شهردار متين، بااخلاق و صبور اوز در دهۀ۶۰  فرزند محمّدامين و متولد ۱۳۳۴ خورشيدي در اوز است که دارای مدرک فوق‌دیپلم رشتۀ حرفه‌وفن از دانشسراي شيراز می‌باشد. خضري که تا کلاس نهم در شهر اوز مشغول به تحصيل بوده، ديپلم خود را در رشتۀ اتومکانيک از هنرستان لار گرفته و دورۀ فوق‌دیپلم خود را در تربیت‌معلم شيراز ‌گذرانده است.

محمدعلي با جهان رهنما ازدواج کرده است. رهنما که بيش از سي سال به تدريس در مدارس مشغول بوده و بازنشستۀ فرهنگي می‌باشد، کماکان در شيراز مشغول تدريس و آموزش است. اين زوج فرهنگي داراي دو فرزند به نام محسن و محمدامين هستند. محسن داراي مدرک مهندسي برق است که هم‌اکنون دانشجوي دورۀ کارشناسي حقوق در دانشگاه آزاد اسلامي اوز نيز می‌باشد. محمدامين فرزند ديگرشان دانش‌آموختۀ مهندسي برق از دانشگاه خواجه‌نصير تهران است.

* اوايل دهۀ ۶۰ براي مدتي شهردار اوز بوديد. چگونه سمَت شهرداري اوز به شما پيشنهاد شد و براي چه مدتي شهردار اوز بوديد؟

در سال ۱۳۶۳ از طرف دوستان پيشنهاد شهرداري به من داده شد که بنده با علاقه پذيرفته و پس از رأی‌گیری در دبستان بدري انتخاب شدم و به مدت ۱۸ ماه مسئوليت شهرداري به من واگذار گرديد.

* نحوۀ کار شهرداري در آن زمان و تعامل مردم با شهرداري چگونه بود؟

در آن زمان کشور عزيزمان در حال جنگ تحميلي بود و شوراي شهر نيز وجود نداشت. حقير هم از آموزش‌وپرورش به‌صورت مأمور به خدمت مشغول انجام‌وظیفه شدم و با تمام توان و همکاري دوستان و همکاران خوبم در شهرداري، در خدمت همشهريان عزيز و گرامي بوديم و مردم با کمال احترام با بنده همکاري همه‌جانبه داشتند.

* شما يکي از شهرداران خوش‌نام اوز بوده‌اید که هنوز مردم پس از سال‌ها، از شما به نيکي ياد می‌کنند. در مدت کوتاهي که شهردار بوديد، چه کارهايي انجام پذيرفت؟

اين‌که از بنده تمجيد می‌شود، لطف و محبت همشهريان باوفا و بامحبت بوده، وگرنه در مقابل این‌همه ازخودگذشتگی مردم متدين و باغیرت و خيّر، کارهايي که انجام گرفته قطره‌ای در مقابل اقيانوس است. قسمتي از کارهايي که در آن زمان انجام شده، عبارت بودند از: شروع خيابان طاهري، خيابان زمین‌پیما، تیغ‌زنی بلوار کمربندي شرق به غرب شهر و زيرسازي قسمتي از آن با همکاري شهرداري و آقای ايرج سيفايي و ماشین‌های وابسته به آن شرکت، تعمير کامل کشتارگاه، حفر چاه کُنارسبز به‌وسیلۀ آبفای شيراز، همکاري با تربیت‌بدنی و تسطيح و بلوک‌گذاري زمين فوتبال، خريد دو هزار کنتور آب و توزيع با نرخ دولتي بين مردم، ادامۀ قسمتي از خيابان خروجي شهر به‌طرف پمپ‌بنزین، آسفالت‌کاری هزاران متر از کوچه‌های شهر با همکاري مردم، همکاري مشترک با بخشداري در واگذاري خانه‌های ۲۶ دستگاه به مردم، رساندن آب به‌وسیلۀ تانکرهاي شهرداري و هلال‌احمر در فصل گرما به درب منازل مردم، پيگيري براي حفر چاه قابل شرب با آبفای شيراز توسط خيّرين، و مواردي که از حافظۀ این‌جانب خارج است.

 * سختی‌های کار چه بود؟

يکي از سختی‌های کار، عدم وجود شوراي شهر بود که بتوان از دیدگاه‌ها و تجربيات آن‌ها استفاده نمود و ديگر، کمبود بودجه به‌خصوص براي احداث خیابان‌ها و اماکن عام‌المنفعه.

* در مقايسه با گذشته، وضعيت شهر را چگونه ارزيابي می‌کنید؟

وضعيت شهر نسبت به آن زمان پيشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته که هم کمک‌های دولت و هم کمک‌های خيّرين بزرگوار و علاقه‌مند به شهر از قبيل دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد، بيمارستان، خیابان‌ها و پارک‌هاست.

* تفاوت‌های فرهنگي بين اوز امروز و اوز ديروز را در چه چيزهايي می‌دانید؟

مردم اوز از زمان‌های دور ازنظر فرهنگ زبانزد خاص منطقه و استان بوده و هستند، و نشانه‌های آن، همزيستي مسالمت‌آمیز و پيشرفت در امور فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و ديني و تحويل صدها دکتر و مهندس به جامعه که در سرزمین پهناور ايران و نيز خارج مشغول به خدمت هستند، می‌باشد. با پيشرفت علم و وسايل ارتباط‌جمعی، وجود کتابخانه، کتاب‌فروشی و نشر روزنامه‌های خوب از قبيل پيام اوز، عصر اوز و غير آن، دگرگوني خاصي در فرهنگ مردم به وجود آمده است.

001-%d8%aa%db%8c%d9%85-%d9%81%d9%88%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84-1

* آيا پيگير اخبار اوز هستيد؟

بله! مرتب نشريات خوب اوز را مطالعه می‌کنم و از طريق وسايل مختلف در جريان اخبار زادگاهم شهر زيباي اوز هستم.

* بيشتر علاقه‌مند هستيد چه نوع اخباري را دريافت کنيد؟

به همۀ خبرهايي که از زادگاهم به گوش می‌رسد علاقه دارم، ولي اخبار پيشرفت جوانان بيشتر موردعلاقه‌ام است.

* چه انتظار يا خواسته‌ای از مردم و مسئولین اوز داريد؟

از مردم شريف و مسئولين محترم و زحمت‌کش تقاضا دارم مثل گذشته با صميميت و دل‌سوزي، در پيشرفت شهر کوشا باشند.

* دوست داريد در اوز چه تغييراتي روي دهد؟

دوست دارم شهرم که واقعاً مستحق ارتقاست، ارتقا يابد و از طرف مسئولين محترم و دل‌سوز منطقه، هر چه زودتر اين امر به واقعيت بپيوندد و آرزوي ديرينۀ مردم برآورده شود.

* به نظر شما تأثیرگذارترین کاري که در سال‌های اخير در اوز صورت گرفته، چه بوده است؟

وجود دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز فرهنگي و تربيتي و ورزشي که تأثیر زيادي در حوزۀ فرهنگ و سلامت دارند.

* چگونه به شغل معلمي روي آورديد؟ در چه سال‌هایی و در چه مقاطعي به تدريس می‌پرداختید؟

در زمان تحصيل، به شغل معلمي علاقۀ زيادي داشتم و پس از فارغ‌التحصیلی از تربیت‌معلم شيراز، در سال ۱۳۵۷ به استخدام آموزش‌وپرورش درآمدم. ابتدا به تدريس در مقطع راهنمايي در فيشور پرداختم، و سال بعد به اوز منتقل و در مدارس راهنمايي مشغول به کار شدم. در سال ۱۳۶۵ به خاطر مشکلات شخصي ترک خدمت نموده و در بندرعباس مشغول به کار آزاد شدم.

* در بندرعباس نيز به کار فرهنگي ادامه داديد و به کار فرهنگيِ کتاب‌فروشی مشغول شديد. با این‌که هم‌اکنون ساکن شيراز هستيد، کتاب‌فروشی‌تان در بندرعباس هنوز داير است. کار کتاب‌فروشی چگونه بود؟ علاقۀ مردم به کتاب و مطالعه را چگونه ارزيابي می‌کنید؟ مردم بندرعباس بيشتر متقاضي چه نوع کتاب‌هایی بودند؟

من ضمن علاقه‌ای که به علم و فرهنگ دارم، به شغل کتاب‌فروشی در بندرعباس مشغول شدم و از اين‌که کتاب‌های مختلف در اختيار مردم غيور هرمزگان قرار می‌دهم، به خود می‌بالم. مردم استان هرمزگان ازنظر مطالعه، علایق زیادی دارند و به قشرهاي مختلفي تقسيم می‌شوند، مثل دوستداران کتاب‌های تاريخي، ديني، روان‌شناسي، فلسفي و رمان. ولي بيشترين فروش کتاب در زمينۀ کتاب‌های کمک‌درسی در سطوح مختلف تحصيلي از مهد تا دانشگاه است.

* شما در اوز يکي از بازيکنان خوب فوتبال نيز بوده‌اید که هنوز در يادها مانده است. چه خاطره‌ای از آن روزها، تیم‌هایی که در آن بازي می‌کردید و هم‌تیمی‌هایتان داريد؟

در کلاس هفتم در تيم منتخب اوز مشغول به بازي فوتبال شدم و سال‌های زيادي در تیم‌های عقاب، نفت، تفنگ‌سازان، بانک ملي و انقلاب بازي کردم و دوران خوب زندگی‌ام را با دوستان صميمي و خوبم سپري نمودم. در آن زمان، به خاطر کمبود وسيلۀ نقليه گاهي ۱۵ الي ۱۶ نفر در يک ماشين جيپ قديمي سوار شده و از راه اناخ و جادۀ خاکي که حدود يک و نيم تا دو ساعت طول می‌کشید، به لار می‌رفتیم و با تني خسته و خاکي با علاقۀ زياد مسابقه می‌دادیم و ساعت ۱۰ الي ۱۱ شب به اوز برمی‌گشتیم. در آن زمان، صميميت زيادي بين دوستان بود که هنوز هم پابرجاست و چون تعداد عزيزان زياد است، اجازه دهيد نامي نبرم تا کسي از قلم نيفتد.

* به‌عنوان فردي فرهنگي که سابقۀ شهرداري دارد و ورزشکار خوبي نيز بوده است، چه توصیه‌ای به مردم به‌ویژه جوانان اوز داريد؟

بنده به‌عنوان يک برادر، از خواهران و برادران غيور و جوانم می‌خواهم ابتدا به تحصيل و شغل آينده توجه ويژه داشته باشند، و در کنار آن، برای سلامتي جسم و روح که عامل موفقيت در زندگي آينده است، به ورزش موردعلاقۀ خود بپردازند. چون علم پزشکي به ورزش تأکید فراوان دارد، تا بتوان خانواده‌ای سالم و موفق و شهري آباد و سالم ساخت.

* با سپاس از وقتي که در اختيار «پيام اوز» گذاشتيد، براي کلام پاياني چه سخني داريد؟

این‌جانب از شما جناب صديقي که فردي فعال و دل‌سوز هستید و همکارانتان در روزنامۀ وزين «پيام اوز» تشکر می‌کنم، و سلامتي و موفقيت بيش از پيش شما را از خداوند خواستارم.

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

7 Responses to “محمّد‌علی خضری شهردار اسبق، در گفت وگو با پیام اوز: امیدوارم ارتقای اوز که آرزوی دیرینۀ مردم است، برآورده شود”

  1. حسن هوشمند دهکویه گفت:

    درود بر شما جناب صدیقی . کاری زیبا و ارزشمند را شروع کرده اید .خوشبختانه هیچ وجدان بیداری منکر این واقعیت نیست که شهر اوز و مردم نیک اندیش آن موجب افتخار لارستان هستند .اطمینان دارم تعداد فرهیختگان اوز آنچنان زیاد هستند که کار شما سالها ادامه خواهد داشت .در پایان ضمن قدر دانی مجدد پیشنهادی نیز داشتم مبنی بر اینکه اشخاص صاحب نام ساکن در شهر نیز از نظر دور ندارید به عنوان مثال در دهه پنجاه برادران پیشداد در عرصه فوتبال افتخار آفرینان لارستان بودند که اگر خوب بیاد داشته باشم عبدالحمید عضو تیم منتخب لارستان در مسابقات استانی بودند ونامداران زیادی از شهر اوز در دهه بیست وسی در عرصه تجارت و همزمان سیاست فعال بوده اند که اگر خودشان در حیاط نباشند نزدیکانشان خاطرات زیادی دارند ان شاالله موفق باشید

  2. دوستدار شهر گفت:

    انشاالله با ارتقاء لار به مرکز استان فارس جنوبی بخش های تابعه مخصوصاً اوز با سرعت بالایی پیشرفت و ارتقاء پیدا میکنن

  3. همشهری گفت:

    ایشان. بعد. از اینکه. از اوز. رفتند. دیگر. در مشاغل. اداری. واجتماعی. نبودند. و اکنون. سالهاست. که. در. بندر عباس. وشیراز. مغازه. دار. هستند

  4. شهروند. اوزی گفت:

    از اقای. خضری. که در بندر. وشیراز. زندگی. مکنند. و خواستا . ارتقای. اوز. هستند. انتظار. داریم. در حال. حاضر. برای. امر. سر شماری. جمعیت. با. اوزیها. در شیراز. وبندر. همکاری. نمایند. تا. همشهریان. بیشتر. در جریان. قرار گیرند. ودر. اوز. تبت. نام. کنند. اینشاالاه. که. چنین. است

  5. شهروند. اوزی گفت:

    از اقای. هادی. صدیقی انتظار. داریم. که. در فرصت. باقی. مانده. با. یک. ویا چند. شخصیت. تاثیر. گذار. اوزی. مصاحبه ای. داشته. باشند. که. عموم. همشهریان. در داخل. وخارج. اوز. را. برای. شرکت. همگانی. در سر شماری. جمعیت. ومسکن دعوت. نمایند. تا با اینکار. یک. بسیج. عمومی. ویک. احساس. وظیفه. در همه. به وجو. اورند. چون. این. سر شماری. برای. بخش. کهن. اوز. بسیار. ضروری. ودر اینده. شهرستلان. شدن. اوز. بسیار. موثر. است. با تشکر. از. اقای. هادی. صدیقی. که. همیشه. در این. امور. پیش. قدم. هستند

  6. خیراندیش گفت:

    تشکر از جناب صدیقی و نشریه پویای پیام اوز…این بخش از نشریه(مصاحبه با همشهریان)بخش مورد علاقه بنده میباشد.امید که از جوانان فعال هم مصاحبه به عمل بیاید.

  7. اوزی گفت:

    همشهری عزیز. آقای محمد علي خضری و امثال ایشان خدمت خود را به اوز کرده اند. شما برای اوز چه کرده اید. این سوال باید از خود بپرسیم که چرا خضری و خضریها و … دیگر در مشاغل اداری و اجتماعی نیستند. همین رفتارهای طلبکارانه ما و … باعث دوری زحمتکشان از اوز نشده است؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من به عنوان یک اوزی از کسانیکه حتی یکروز در طول زندگیشان برای اوز کاری کرده اند تشکر می کنم و دستشان را می بوسم

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز