یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  31/ جولای/ 2016 - 7:14
  |   نظرات: 6 نظر
1,371 بازدید

دغدغه های خبرنگار محلی

هادی صدیقی/ پیام اوز

جان نباشد جز خبر در آزمون

هر که را افزون خبر، جانش فُزون

جان ما از جان حیوان بیشتر

از چه؟ زان رو که فزون دارد خبر (مولوی)

جامعه‌ای را در نظر بگیرید که در آن هیچ نشریه‌ای منتشر نشود، از تلویزیون، رادیو و اینترنت خبری نباشد و زندگی بدون وجود هرگونه رسانه‌ای ادامه داشته باشد. اگر شهروندی از شهروندان آن جامعه باشید، چگونه از حقیقت و آنچه پیرامونتان می‌گذرد آگاهی می‌یابید؟ نتایج مسابقات ورزشی را از کدام منبع به دست می‌آورید؟

خبرنگاران یا راویان خبر، قلم‌به‌دستانی هستند که در صف مقدم اطلاع‌رسانی ایفای نقش می‌کنند و در همۀ جوامع نقش بسیار مهمی در روشنگری افکار عمومی دارند؛ چراکه سبب آشنایی مردم با واقعیت‌ها و متمایزساختن راستی‌ها از ناراستی‌ها می‌شوند. کارِ خبر و خبررسانی آن‌چنان مهم است که بنگاه‌هایی که اخبار را تهیه و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند؛ یعنی مطبوعات را «رکن چهارم دموکراسی» دانسته‌اند. «والتر لیپمن» یک‌قدم پا را فراتر می‌نهد و روزنامه را «کتاب مقدس دموکراسی» می‌خواند.

مطبوعات و خبرنگاران و در یک‌کلام روزنامه‌نگاران، نهادِ ناظر بر جوامع هستند که با روشنگری و تجزیه‌وتحلیل وقایع و حوادث گوناگون، جامعه را به‌سوی رشد و توسعه سوق می‌دهند و مردم را با آنچه در پیرامونشان روی می‌دهد آشنا می‌سازند. حال این خودِ مردم هستند که انتخاب می‌کنند چگونه درجهت زندگی بهتر از آنچه بدان‌ها عرضه ‌شده است، بهره ببرند.

IMG_8955

شاید در نگاه اول تهیۀ اخبار و انتقال آن به مخاطب، ساده به نظر آید، ولیکن آن‌گونه که تصور می‌شود، به‌ویژه در مناطق کوچک و کم‌جمعیت، این کار به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و دارای مخاطرات بسیار است که در ادامه به چند عامل مهم و تأثیرگذار بر مطبوعات محلی می‌پردازم.

مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عاملی که یک رسانۀ محلی با آن روبه‌روست، مسئلۀ مالی است. اگر نیازهای مالی یک رسانه تأمین نشود، آن رسانه محکوم ‌به مرگ و خاموشی است. از طرفی چنان‌چه منابع مالی از سوی افراد یا مراکز عام‌المنفعۀ درست تأمین نگردد، رسانه دچار انحراف شده و واقعیات و اخبار را با پالایه‌های ویژه‌ و سمت و سویی خاص به مخاطب عرضه خواهد کرد، که نتیجه‌اش مشخص است و موجب عدم اعتماد افراد آگاه به آن و از طرفی دیگر گمراهی مخاطبان خواهد شد.

در بررسی مطبوعات محلی آنچه به‌طورکلی و درعمل مشاهده می‌شود، آن است که بیشتر رسانه‌های محلی با تلاش و کوشش گردانندگان آن‌ها تنها درآمدی کسب می‌کنند که بعضاً برای سرپا نگه‌داشتن یک رسانه کافی خواهد بود و سایر نیازهای آن رسانه را پاسخ نخواهد داد؛ یعنی تنها هزینۀ ادامه حیات رسانه تأمین خواهد شد.

IMG_1039

 بسیاری از نشریات محلی حتی بودجۀ کافی برای خرید یک دوربین حرفه‌ای با لنزهای مناسب را ندارند و با دوربین‌های دیجیتال غیرحرفه‌ای و اخیراً با موبایل کارخویش را راه می‌اندازند. این روزها موبایل اعضای تحریریۀ این رسانه‌ها کار ضبط‌صوت و دوربین عکاسی را با هم انجام می‌دهد.

صرف‌نظراز مسائل مادی وکمبود نیروی کافی و امکانات سخت‌افزاری گذشته، نشریات محلی بسیار تحت‌تأثیر برخی فشارهای حاشیه‌ای و کاذب ازنظر روحی قرار می‌گیرند که برای نشریات سراسری حتی قابل‌تصور هم نیست. در یک نشریۀسراسری روزنامه‌نگار آشکارا مسئولین را از شخص رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا و شهرداران  به باد انتقاد می‌گیرد و مشکلات و ضعف آن‌ها را منعکس می‌کند، بدون آن‌که فشارهای چندجانبه‌ای به شخص خبرنگار وارد شود. اما در یک نشریۀ محلی حتی انتقادی ساده از یک مغازه‌دار که موجب سدمَعبَر شده یا پیمانکاری که راه کوچه‌ای را بند آورده، گاهی بهایی سنگین و دردسرهایی فراوان برای نشریه در پی خواهد داشت. وای به‌روزی که یک نشریه، قلم به انتقاد از سازمان‌ها و نهادهای آن مناطق بگشاید! ممکن است انتقاد ساده از یک مسئول بومی منجر به اختلافات خانوادگی، طایفه‌ای یا قومی شود؛ چراکه در شهرهای کوچک معمولاً بیشتر افراد همدیگر را می‌شناسند و یا به‌نوعی رابطۀ خویشاوندی دارند و در مجلس عزا و عروسی پای یک سفره می‌نشینند. گاهی انتقاد از یک مسئول، یک شخص، یک‌نهاد، سازمان و مؤسسه‌ای سبب می‌شود حتی نحوۀ رفتارِ معلمِ یک مدرسه با فرزندِ خبرنگار، سردبیر یا صاحب‌امتیاز نشریه را تحت‌الشعاع قرار دهد، یا درجایی دیگر سبب فشارهای روحی بر سایر اعضای خانوادۀروزنامه‌نگار گردد. از سویی دیگر اگر نشریه به هر دلیلی حضور دریکی از جلسات مهم را از دست بدهد و نتواند گزارش مناسبی از یکی از رویدادهای شهر یا منطقه تهیه کند، ممکن است متهم به بی‌توجهی گردد یا سبب رنجش و دلگیری طیفی از مخاطبان شود که پیامدهای منفی بسیاری را برای نشریه دربر خواهد داشت.

IMG_1301

به‌جز فشارهای روحی، گاهی یک انتقاد ساده ممکن است به دلیل عدم استقلالِ مالی مطبوعات محلی و وابستگی بسیار شدید آن‌ها به کمک‌های مردمی، آن بنگاه را به سمت نابودی بکشاند؛ چراکه ممکن است این‌گونه فشارها بر روی کمک‌های مردمی، آگهی‌های بازرگانی و خیلی عوامل دیگر تأثیرگذار باشد.

از سویی با توجه به این‌که شغل اصلی روزنامه‌نگاران محلی، روزنامه‌نگاری نیست و منبع درآمدشان از شغل‌های دیگری است، ممکن است امنیت شغلی آنان نیز به خطر افتد، یا فشارهای وارده آن‌ها را وادار به عدم همکاری با یک نشریه کند. از دست دادن نیروی فعال برای یک نشریۀ محلی، در شرایطی که یافتن جایگزین برای یک نیروی انسانی در شهرهای کوچک گاهی بسیار دشوار می‌نماید نیز می‌تواند به بحرانی بزرگ برای چنین نشریاتی بدل گردد.

اهالی مطبوعات معمولاًانسان‌هایی شریف، وارسته و آگاهی هستند که ازخودگذشته‌اند و دغدغۀ آگاهی بخشی به جامعه رادارند. این‌گونه افراد به‌طورمعمول هم ازنظر روحی انسان‌های حساسی هستند و هم این‌که مناعت‌ طبعشان بدان‌ها اجازه نمی‌دهد برای پیشبرد کارشان دست به‌سوی هر شخص و سازمانی دراز کنند. پس دولت‌ها اگر خواهان پیشرفت و توسعۀهمه‌جانبۀ مناطق محروم یا کمتر توسعه‌یافته هستند، بایستی چتر حمایتی خویش را بیش‌ازپیش بر مطبوعات محلی بگسترانند؛ چراکه تنها با حمایت دولت‌هاست که این نشریات می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. البته این چتر حمایتی بایستی به‌گونه‌ای باشد که نشریات مستقل از آن‌سو به میزخطابۀسازمان‌های دولتی و تنها برای ارائۀ بیلان عملکرد آن‌ها بدل نشوند و کماکان این نشریات بتوانند استقلال فکری خود را حفظ کرده، کارکردِ نظارتی خویش را از دست ندهند. 

اگر چنین شود و از نشریات محلی حمایت لازم و کافی به عمل آید،این‌گونه نشریات می‌توانند رسالت حقیقی و راستین خویش را با دغدغۀ کمتری به اجرا درآورند و سبب رشد و توسعۀ بیشتر و بهتر مناطق کوچک و کم‌جمعیت گردند.

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “دغدغه های خبرنگار محلی”

  1. عبدالله خضری از تهران گفت:

    تحلیل مهندس صدیقی علیرغم ایجاز ، جامع و جالب بود.او همچنین دغدغه های فراوان برای زادگاهش اوز دارد. چنین جوانانی شایسته تحسین اند

    • هادی صدیقی گفت:

      جناب مهندس خضری از لطف و محبت شما سپاسگزارم. همه دلبسته زادگاهیم و پیشرفت آن دغدغه مشترکمان. به امید داشتن شهری آبادتر و پر رونق تر

  2. اوزی گفت:

    با. سلام. به. صورت. کلی. تمام. مطالب. نگارش. شده. درست. می. باشد. ولی. حرفه. خبر. نگاری. ومسولیت. خبر. رسانی. حکم. می. کند. که. در مقابل. مطالبات. اساسی. وزیر. بنایی. شهرمان از هیچ. کوششی. فروگذاری نکنیم. حتی. اگر. خلاف. منافع. فرد. وگرنه. وطایفه ای. باشند وکسی که. پا به. این. عرصه. مقدس می. گذارد. باید. این. شهامت. اجتماعی. را داشته. باشد. با تشکر. از جناب. صدیقی

  3. اوزی گفت:

    اگر دغدغه داشت باید میماند نه اینکه میدان رو خالی میکرد.یک چیزی از پیام دانش برام خیلی سوال برانگیز است در جایی آقای احمدی صحبت از این میکردین که بعضی از افراد در اوز هر جایی به خود منصب اختصاص داده اند و این کارایی را کم میکند امروز که روزنامه ی شما را ورق زدم شما هم از آن تکرارها استفاده کردین چی شد آقای احمدی کجای کار لنگ زد اگر اینان نبودن؟!

  4. منتقد گفت:

    نمیدونم این دغ دغ دغه ها چرا باعث موندنشون توی شهر اوز نمیشه. مرگ خشه وله اوسی اومساده راست گوتای وامانی و کر بکنی

  5. از در دوستی و مهر گفت:

    در پاسخ به دو پیام اخر دوستان عزیزمان(اوزی و منتقد)
    با سپاس از نشریه پیام اوز،جناب آقای احمدی،جناب اقای صدیقی و جناب مهندس عبدالله خضری.
    عشق به زادگاه و وطن که مهری غریزی است بر کسی پوشیده نیست.همشهریان عزیز ما در هر کجای دنیا که باشند همواره دلشان همراه دیار مادری شان بوده است.
    روشن است که تمام همشریانی که در اوز مانده اند به اوز کمکی نکرده و فقط برخی دغدغه ی فعالیت داشته اند.چنانکه تمامی همشهریانی که از اوز رفته اند اوز را فراموش نکرده و برخی همچنان به شهرشان میاندیشند و فراتر از اندیشه تا انجا که امکانش باشد به اوز خدمت کرده اند.
    به عزیزانی که از اوز خارج شده اند،طبق معمول خرده نگیریم.تکرار مکررات.بر کسی پوشیده نیست که شهر عزیزمان پاسخگوی نیاز تمامی مشاغل و تحصیلات و نیازهای خانواده و …. را ندارد.چه بسا که هر شهر در حال پیشرفتی مردمی را داشته است که برهه ای را خارج از دیار گذرانده و خدمات و تسهیلات فراوانی هم برای شهر اورده اند.
    پس با مهری و بیخبری از همدیگر،در حق هم نامهربان نباشیم.خدماتمان صرفا برای رضای خدا و خدمت به دیارمان باشد.هیچ انسانی دلش به دیارش بی دغدغه نیست.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز