یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  17/ جولای/ 2016 - 9:43
  |   نظرات: 6 نظر
2,454 بازدید

گفت و گو با دکتر محمد امین صباغی زاده؛ ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس

 

هادي صديقي/ پیام اوز : در نخستين گفت و گو از سلسله گفت و گوهايي که با اوزي هاي خارج از اوز انجام مي دهيم ، پاي صحبت هاي دکتر محمدامين صباغي زاده رياست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي بندرعباس نشستيم.

صباغي زاده که سه دوره رياست اتاق بازرگاني بندرعباس را در کارنامه دارد متولد سال۱۳۳۳ در بندرعباس است و داراي مدرک دکتراي مديريت کسب و کار DBA و کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني مي باشد و تحصيلات ابتدايي اش را در اوز گذرانده است. او که چهار دوره رياست اتحاديه کارگزاران گمرک بندرعباس را درکنار عضويت در هيئت مديره مرکز تجاري ايران-عمان و هيئت نمايندگان اتاق ايران، کميته بازرگاني اتاق بازرگاني بين المللي در کارنامه خود دارد، يکي از فعالترين اوزي هاي خارج از اوز است که ارتباط تنگاتنگي با شهر آبا و اجداديش داشته و فعالانه براي اوز دل مي سوزاند. دکتر صباغي زاده مؤسس انجمن بازار اوزي هاي بندرعباس، مؤسس و رئيس هيئت مديره مرکز نگهداري ايتام و معلولين همت از سال ۱۳۷۷ مي باشد که نشان مي دهد علاوه بر کارهاي تجاري به  امور خيريه و عامالمنفعه نيز مشغول است.

او علاوه بر عضويت در هيئت امناي سازمان خيرين آزادانديش دانشگاه آزاد اسلامي و هيئت امناي نهاد ياوران کرامت دانشگاه پيام نور، نايب رييس اول اتاق بازرگاني ايران و امارات و نايب رئيس اول اتاق بازرگاني صنايع معادن و کشاورزي ايران-عمان و نايب رئيس اول کميسيون راه و ترابري-گمرک-ترانزيت اتاق ايران و داراي چندين سمت اقتصادي مهم ديگر نيز مي باشد. همسر ايشان شهين عابديني که دانش آموخته کارشناسي ارشد زبان انگليسي است، رئيس کانون زنان بازرگان استان هرمزگان و عضو هيات مديره کانون زنان بازرگان اتاق ايران مي باشد و صاحب امتياز و مديرعامل زبانکده مهرداد در بندرعباس است.

عبدالمجيد فرزند بزرگ اين زوج فعال، دانشجوي دکتري مديريت و مدرس دانشگاه است و مهرداد فرزند ديگرشان کارشناس اقتصاد بازرگاني ميباشد که هم اکنون فعال اقتصادي در زمينه صادرات و واردات است.

* از ۱۲ مهرماه ۱۳۱۱ خورشيدي که اتاق بازرگاني بندرعباس تشکيل مي شود تا به امروز همواره اوزي ها نقش پررنگي در اين اتاق داشته اند. به طوري که مي بينيم در دوره اول حاج ميرشمس الدين شمس اوزي و حاج ميرحاجي صديق عضو هيئت مديره بوده اند و چندين دوره رييس و نايب رييس بوده  و هم اکنون شما و مهرداد بازرگان نوه ميرشمس الدين شمس(رييس و نايب رييس) اتاق بازرگاني بندرعباس هستيد. سال ها پيش نيز شادروان ميرعبدالعزيز اميرزاده شمس رياست اتاق را بر عهده داشتند. در ابتداي گفت و گو کمي بيشتر از نقش اوزي ها در تجارت جنوب ايران و نيز اتاق بازرگاني بندرعباس و وظايف آن بگوييد.

نزديک به يک قرن گذشته با توجه به عدم رونق اقتصادي در منطقه لارستان و رونق استان هاي جنوبي که به دريا متصل بودند در آن زمان بعضي از مردمان شهر اوز به بندرعباس جهت کسب و کار مهاجرت نمودند هم زمان نيز بازار اوزي ها شکل گرفت. با رونق کسب و کار اتاق تجارت در آن زمان تاسيس و اوزي ها نيز عضو اتاق و فعال در زمينه تجارت بودند و مسئوليت هايي نيز در آن دوره، هم در بازار به عنوان پيشکسوت و هم اتاق تجارت داشتند.

IMG_7174 (1)

اتاق بازرگاني به عنوان مشاور سه قوه و با توجه به وظايفي که در قانون براي آن محول گرديده در جهت خدمات به اعضاي تحت پوشش که در زمينه بازرگاني، صنعت، معدن و کشاورزي فعال مي باشند ارائه نمايند اتاق بازرگاني از ابتدا تاسيس محل ماواي تجار و بازرگاناني بوده که درعرصه

تجارت و صنعت و کشاورزي به امورات به آن ميپرداختند و در آن زمان به عنوان هيئت نمايندگان فعال بودند و خدمات شاياني در آن دوره از خود به جاي گذاشته اند.

ضمناً خدمت به اعضا در قالب هيات نمايندگان اتاق بازرگاني افتخاري ميباشد و اتاق به عنوان محل ارائه خدمات به سرمايه گذاران، به اين امر مي پردازد.

* عضويتتان در هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي مرکز اوز ، شرکت در جلسات مختلف شهر اوز و ايجاد هماهنگي و دعوت از فعالان اوز به استان هرمزگان و تشکيل جلسه براي آنان، نشان ميدهد پيشرفت اوز يکي از دغدغه هاي شماست. چرا با اين که ساکن اوز نيستيد تا اين حد دغدغة شهر آبااجداديتان را داريد؟

عِرق ملي به انسان ها اين باور را مي دهد که نسبت به توسعه محل اجدادي خود عکسالعمل مثبتي را نشان داده و بتواند تا آن جايي که امکان دارد در توسعه و پيشرفت آن سهمي داشته باشد. لذا اينجانب به تبعيت از  اين مورد در آن احساس وظيفه نموده و در تلاش بوده ام سهم کوچکي در اين مسير داشته باشم.

* در مقايسه با گذشته وضعيت شهر را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

 با توجه به پيشرفت شهرها الخصوص در دوران بعد از پيروزي انقلاب و توسعه راه هاي ارتباطي و حضوربيشترين خيرين در صحنه آبادي اوز مشاهده مي گردد که هر سال در توسعه و آبادي شهر رونقي ايجاد نموده اند و ما در حال حاضر شاهد اوزي آباد در زمينه شهري، فرهنگي و اجتماعي مي باشيم.

* آيا پيگير اخبار اوز هستيد؟ بيشتر علاقه داريد چه اخباري از اوز را دريافت کنيد؟

بله! روزانه از طريق جرايد اوز و اخبار رسانه ها و سايت ها و فضاي مجازي در جريان اخبار شهر اوز قرار مي گيرم. بيشتر علاقه دارم در جريان اخبار علمي و توسعه شهري قرار گيرم.

* چه انتظار يا خواسته اي از مردم و مسئولين اوز داريد؟

در رونق هر استان و توسعه آن، دعوت از متخصصين و صاحب نظران عرصه شهري مي تواند آبادي و زيبايي شهر را به دنبال داشته باشد، مي طلبد با همدلي ميان مردم و مسئولين شاهد شهري آرام و توسعه يافته باشيم که در ارتقاي آن نيز مؤثر است.

* دوست داريد در اوز چه تغييراتي روي دهد؟

آرزوي مردم شهر اوز به خصوص اوزي هاي ساکن در اوز تغيير در سيستم ارتقا مي باشد که اين نيز دور از دسترس نيست ما بايد با نگاه همدلي، همفکري و يک صدا بودن در بين مردم و ارتباط با مسئولين و گفتوگوهاي سازنده در جهت ارتقاي شهر اوز کوشا باشيم.

* به نظر شما تأثيرگذارترين کاري که در سال هاي اخير در اوز صورت گرفته چه بوده است؟

ايجاد بخشهاي درماني در زمينه تاسيس بيمارستانها و درمانگاه هاي مختلف و ارتباط جاده اي و دايرشدن شهرک صنعتي و توجه به رونق آن در شهرمان و توسعه و رونق شهري توسط شهرداري ها و زيبا سازي شهر مي تواند تأثيرگذار باشد. از نگاه تأثيرگذاري در بخش هاي مختلف مي توان نگاه به ترويج علم و دانش در ايجاد توسعه شهري و مراکز آموزش عالي و توسعه آموزش و پرورش و مراکز درماني را داشت.

* آيا بين اوزي هاي بندرعباس همدلي و همبستگي وجود دارد؟

ثابت گرديده که اقوام لارستاني به ويژه اوزي ها در هر کجا که فعاليت دارند توانسته اند زمينه هاي همدلي و همبستگي را بين خودشان ايجاد نمايند و در آباداني و رونق نيز سهيم باشند که يکي از اين مردم اوزي هاي ساکن در استان هرمزگان مي باشد.

* آيا اوزي هاي مقيم بندرعباس در پيشبرد امور شهر و بخش اوز فعاليتي دارند؟

توسعه راه هاي ارتباطي و جاده ها  و ارتباط بين مسئولين اوز با اوزي هاي ساکن بندرعباس، دوستان اوزي را قادر ساخته است در پيشرفت و توسعه شهر اوز اظهار نظر نمايند به گونه اي که در زمينه خير و نيکوکاري نيزدوستان اوزي مقيم بندرعباس همکاري هاي لازم را با شهرشان دارند.

* روانشاد محمدرسول صباغي زاده از تجار با سابقه و خوشنام اوزي در بندرعباس بودند.کمي بيشتر از پدرتان و دغدغه هايشان برايمان بگوييد.

مرحوم پدراين جانب حاج محمد رسول صباغي زاده تحصيلات ابتدايي را در اوز به پايان رسانده و براي امرار معاش و کار، با خانواده به بندرعباس عزيمت نمود و نزد تجار آن زمان مشغول به کار گرديد.

ايشان قبل از انقلاب در زمينه تجارت مشغول به فعاليت بوده و بعد از انقلاب به عنوان يکي از معتمدين شهر بندرعباس در کارهاي اجرايي همکاري داشته و در آن زمان نيز در اتاق اصناف و اتحاديه بنکداران به عنوان رياست مشغول بوده و در سه دوره رياست اتاق بازرگاني را در کنار رياست اصناف به عهده داشته و تا زمان  فوت نيز رئيس اتاق بازرگاني بوده است.

بنده نيز با تأسّي از فرمايش مرحوم پدرم به عنوان يک مدرس که بايد به آن نگاه ويژه داشت، توانسته ام از آن در طول زندگي بهره ببرم. تأکيد ايشان در زمينه علم و دانش هميشه گوشزد خانواده بوده است. او درپرورش انسانها و ارتقاي سطح کارها همواره به علم و دانش توجه داشت.

* به تازگي موفق به دريافت مدرک دکتري در رشته مديريت شده ايد که نشان از علاقه شما به علم و داشتن دانش روز در فعاليت  هاي اقتصادي-مديريتي تان دارد. با توجه به شناخت و سابقه طولاني مدتي که در بخش خصوصي داريد به نظر شما دانش روز و تحصيلات تکميلي چه تأثيري بر کار و کسب مي تواند داشته باشد؟

ادامه تحصيل و دسترسي به اطلاعات روز و ارتباط علمي با دنياي حاضر مي تواند در افراد و جامعه تحول نوين ايجاد نمايد. بنابراين براي دستيابي به حداکثر منابع جهاني که يکي از اهداف و ايده هايم مي باشد، به جوانان و مسئولين محترم نيز توصيه مي کنم در محيط اشتغال و حتي فراتر از آن خود را با علم روز هماهنگ نمايند تا کشورمان از ساير کشورها عقب نماند.

* آيا خودتان تغييراتي در نگرشتان قبل و بعد از اتمام تحصيلتان مشاهده کرده ايد؟

قطعاً در ارتقاي سطح مديريت توانسته است مسير گفتوگو و ارائه خدمات را با توجه به مبحث تخصص در مقام اجرايي، شاهد روند مثبت در جريان زندگي ام باشد. اين دانش در انتقال به صاحبان حرف و فعالين اقتصاد در حوزه هاي منتسب به اتاق گره گشاي کارهاي آنهاست.

با سپاس از وقتي که در اختيار ما گذاشتيد براي کلام پاياني چه سخني داريد؟

سال جديد در حالي آغاز گرديده که اقتصاد ايران چشم انتظار نتايج مذاکرات بين المللي که در سال گذشته شروع شده است. ديپلماسي ايراني توانسته است مغايرت هاي بين المللي حاکم بر مبادلات تجاري با ايران را که در قالب تحريم هاي ظالمانه بر اقتصاد کشور تحميل شده بود، بشکند و بر محدوديت ها غلبه کند. اکنون چشم ها دوخته و اميدها اندوختة دوراني است که پسابرجام نام گرفته است.

درست در اين شرايطِ بيم و اميد است که رهبر معظم انقلاب اسلامي ابتدا در پيام نوروزيشان و سپس در سخنراني آغازين سال جديد از اقتصاد مقاومتي سخن به ميان مي آورند.

 ايشان در تبيين و گفتمان مذکور ده ها پيشنهاد را به عنوان راهکار متذکر شده اند که به نظر مي رسد اگر دولت مردان و برنامه ريزان با رويکرد اقدام و عمل بدان بپردازند چشمانداز روشني در اقتصاد کشور پديدار و ماندگار خواهد شد.

 با برنامه ريزي جهت ايجاد ظرفيت هاي سرمايه گذاري و اقتصادي که مي توان رونق اقتصاد را به وجود آورد و مسير زندگي جوانان را هموار نمود، انشاءالله در اين دوران نيز با همدلي و انسجام و گفتمان بين مسئولين و مردم شهر اوز مي توانيم در اين دوران طلايي به ارتقاي به شهرستان نائل آييم. همزمان با رونق بيشتر از مراجعه به شهرستان هاي همجوار نيز کاسته شود.

 به اميد روزي که اوز را به نام شهرستان اوز داشته باشيم.

 همچنين در پايان به جناب آقاي ابراهيم احمدي و همکارانشان در انتشار نشريه جديد پيام اوز تبريک مي گويم.هر جا عده اي اهل علم و فرهنگ، قلم به دست گرفته تا به زادگاهشان يا ميهنشان خدمت کنند، شاهد رشد وتوسعه بيشتر آن منطقه بوده ايم که اميدوارم با انتشار پيام اوز بتوانيم از فکر و انديشه اهل قلم در پيشرفت شهر، منطقه و ميهنمان استفاده کنيم.

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “گفت و گو با دکتر محمد امین صباغی زاده؛ ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس”

  1. […] صديقي/ پیام اوز: در نخستين گفت و گو از سلسله گفت و گوهايي که با اوزي هاي […]

  2. […] هرمزگان از تعلقاتش به زادگاه خود مي گويد هادي صديقي/ پیام اوز: در نخستين گفت و گو از سلسله گفت و گوهايي که با اوزي هاي […]

  3. اوزی. گفت:

    درود. بر. اقای. امین. صباغی. که با توجه. به. اینکه. در خارج از. زادگاه. خود. بندرعباس. زندگی. می کنند. همیشه. به. یاد. اوز. وخواهان. ارتقای. اوز. به. شهرستلن. است. در حالیکه. مسولین. در اوز. در باره. ارتقای. اوز. سکوت. کرده. اند. واز. جوابگویی. به. مردم. خود. داری. می. کنند

  4. شهروند گفت:

    با. تشکر. از اقای. صدیقی. که. این قبیل. مطالب. از. افراد. علاقه. مند به. زادگاهمان. اوز. تهیه. می. کنند. اخیرا. متوجه. شده ایم. که. شورای. شهرستان. در. لارستان. خیلی. فعال. شده. وهم. بخشها. مطالبات. ودر خواستهای. خود شان. را. در انجا. مطرح. وپیگیری. می کنند. مثل. تاسیس. ادارات. وغیره. ولی. شورای. اوز. در این. حلسات. شرکت. نمی. کند. ونماینده ای. هم. ندارد واین. باعث. تضییع. حقوق. مردم. اوز. میشود. که. شورا شهر. به. ان. توجه. نمی. کند. لازم. است. که. نماینده ای. فعال. ودر خور. بخش. بزرگ. اوز. در انجا. حضور. داشته. باشد.

  5. دلسوز گفت:

    ماشاالله به آقای صباغی زاده . بنازم به پشتکار و تلاش ایشان . باید از زحمات این عزیزان تقدیرو تشکر به عمل آید . شورای شهر هم چندین جلسه با ایشان داشته اند و شنیده ام که از زحمات ایشان تقدیر و تشکر شده است توسط شورای اسلامی شهر اوز

  6. لاری گفت:

    امید واریم که هر چه زودتر شهرستان اوز در کنار خود داشته باشیم و این حق کشی که در مو رد اوز شده هر چه زودتر جبران گردد و در پی ان شاهد ارتقای لارستان باشیم و تمامی شهرستانهای جنوب دست به دست هم داده تا همه بی عدالتیهایی که در حق انها چه قبل از انقلاب چه پس از ان درحق انها شده جبران نمایند انشا الله

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز