چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  28/ ژوئن/ 2022 - 9:09
  |   نظرات: 10 نظر
1,405 بازدید

توسعه شهرستان‌های همجوار، فرصت یا تهدید؟

آقای جعفر راستگو به دلیل ۸ سال عضویت در شورای اسلامی شهر اوز در دوره های چهارم و پنجم – و ۵ سال سابقه خدمت به عنوان ریاست شورا در این ۲ دوره- یکی از افراد صاحب نظر در امور منطقه است. سابقه جعفر راستگو در شوراها منحصر به شورای شهر اوز نبوده، بلکه وی یکی از اعضای شورای شهرستان‌های لارستان و اوز نیز بوده و نمایندگی شورای شهرستان های لارستان و اوز در شورای استان را در کارنامه خود دارد.  دراین بخش مقاله« توسعه شهرستان های همجوار، فرصت یا تهدید» نوشته آقای جعفر راستگو را با هم مرور می کنیم.

در چند دهه اخیر پدیده‌ای به نام جهانی شدن دنیا را تحت تاثیر قرار داده است که به تبع آن پیوندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطح بین الملل افزایش یافته و ویژگی‌هایی  مانند فشردگی زمان و مکان و گسترش آگاهی ها سیاسی اجتماعی را در عصر رشد فزاینده فناوری وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و ماهواره شاهد بودیم. این امر موجب نزدیکی و تعامل هر چه بیشتر جوامع مختلف به واسطه نیاز به جامعه بزرگتر و استفاده از ظرفیتهای همدیگر در جهت توسعه و پیشرفت و  در نتیجه توسعه در حوزه های مختلف در سطح جهان شده است.

به عنوان مثال می توان از همکاری و تبادل کشورهای صنعتی جهان با شرایط کشاورزی نا مناسب با کشورهای دارای کشاورزی مطلوب و بالعکس استفاده از ظرفیت های یکدیگر را نام برد.   

در مقیاس کوچکتر و منطقه ای اگر بخواهیم بررسی کنیم در این شرایط و در عصر ارتباطات شهرستان‌های همجوار را یک جامعه متصل بدانیم باید انتظار همکاری همه جانبه و نزدیکی هر چه بیشتر پنج شهرستان جنوبی فارس شامل لارستان ، خنج ، گراش ، اوز و جویم که حوزه انتخابیه واحدی نیز دارند را  داشته باشیم

بعد از ارتقای بخش های مختلف در منطقه ، در سال‌های اخیر بعضا شاهد رقابت یا موازی کاری در حوزه هایی بین این شهرستان‌ها بودیم که اتلاف نیرو و سرمایه را نیز به همراه  داشته است و  هر کدام از شهرستان‌ها در صدد توسعه خود بر آمده اند که البته تلاشی ستودنی است اما باید دید در این اوصاف هر کدام از پنج شهرستان یا حتی شهرستان مادر  به تنهایی دارای تمام ظرفیت های توسعه هستند؟ اینکه منطقه ما یعنی جنوب فارس به واسطه موقعیت جغرافیایی و ارتباطات بین المللی، وجودخیرین و سرمایه گذاران و دیگر امکانات و توانمندیها، موقعیت خاص و مناسبی دارد مورد تایید است اما آیا هر کدام از پنج شهرستان همه فاکتورهای توسعه را با هم دارد ؟ 

به عنوان مثال یکی از اهرم های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار که تاثیر قابل توجهی در فعالیت های اقتصادی نیز داشته است  استفاده از  ظرفیت فرودگاه بین المللی لارستان برای همه شهرستان های جنوبی است

حال وقتی امکانات زیر ساختی  را  در نظر می گیریم  و فرودگاه بین المللی و در آینده  امکانات ریلی این شهرستان را بررسی می کنیم این پرسش به ذهن می رسد که آیا این امکانات فقط متعلق  به مردم لارستان و شهر لار است یا کل منطقه از آن بهره مند می شوند؟ و آیا همین فرودگاه برای رونق، درآمد زایی و ادامه حیات نیاز به مردم شهرستانهای همجوار ندارد؟ 

همچنین وقتی به امکانات گسترده و پیشرفته و دستگاه های به روز بخش درمان گراش نگاه می کنیم  یا به پتانسیل‌های تاریخی و حتی ذخایر نفتی و گازی خنج یا ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری و حضور تجار و بازاریان اوزی در استان‌های همجوار یا همه شهرستان‌ها در حوزه خلیج فارس توجه می کنیم  یا باغات و پتانسیل های عظیم کشاورزی جویم را در نظر می گیریم، متوجه خواهیم شد که راه  استفاده بهینه و به صرفه از این  امکانات و ظرفیت‌ها، پوشش دادن و مکمل هم کردن این امکانات در منطقه است که  همه لازم و ملزوم همدیگرند  و با وجود  جاده های ترانزیتی و وسایل حمل و نقل و روابط مردم منطقه با یکدیگر و با شهرستان‌ها و استان‌های همجوار و حتی ارتباط با دیگر کشورها به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان با تقسیم کار به نتایج مطلوب زیادی رسید.

به عنوان مثال ظرفیت‌های گسترده درمانی که به همت خیرین منطقه و کمک دولت ایجاد شده را می‌توان با  تقسیم کار و تخصص گرایی و با توجه به فاصله زمانی و  امکانات پنج شهرستان به شرط عدم موازی کاری به شرایطی ایده آل رساند ( موضوعی که توسط افراد خیر خواه منطقه مطرح شده است ) و حتی می‌توان با توجه به وجود فرودگاه بین المللی آینده ای را با حضور بیمارانی از خارج از کشور در بخش درمان و استفاده از سایر بخش ها در منطقه تصور کرد.

با احترام به محوریت تاریخی شهرستان مادر و حق توسعه و پیشرفت همه شهرستان‌های منطقه معتقدم عدم هم افزایی و همگرایی کل منطقه (پنج شهرستان) با توجه به ظرفیتهای محدود هر شهرستان به تنهایی ، منجر به رشد مطلوب نمی شود و دوری از اعتقادات متعصبانه یا نگاه انتزاعی داشتن، نیازی اساسی است. اگر فقط منافع مشترک را در نظر بگیریم  نه تعلقات عمیق فرهنگی، اکنون راهکار عاقلانه، آینده نگر و واقعیت گرا همکاری و همراهی کل منطقه در جهت توسعه پایدار است و بهتر است با این شرایط جدید با توجه به امکان جذب منابع محدود هر شهرستان،  با هم افزایی امکانات، منابع  و نیروی انسانی، شرایط را به گونه ای رقم بزنیم که دولت هم با دید یک منطقه ویژه قابل رشد، امکانات و منابع را بیشتر از گذشته به منطقه سرازیر نماید و افق های روشن تر با سرعت بیشتری به منطقه تابیده شود .

 در نهایت هر کدام از این شهرستان‌ها می توانند با حفظ هویت و فرهنگ غنی و منافع خود در جهت یافتن جایگاهی مناسب در این جمع  و در تعامل با  جامعه بزرگتر که ریشه ای تاریخی فرهنگی نیز دارد منافع منطقه ای و کلان تر خود را تامین نماید. در صورت توجه ویژه و سنجیده و استفاده از ظرفیت مشاوره های دقیق و علمی می شود در آینده ای نزدیک در تحقق اهداف اقتصادی گام های موثری  برداشت و هم در ایجاد فرصت های شغلی و برابری های بیشتر اجتماعی در شرایطی که مشکل بیکاری ازجمله دغدغه های بزرگ دولت است، نقش مهمی را ایفا کرد و به توسعه پایدار رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

10 Responses to “توسعه شهرستان‌های همجوار، فرصت یا تهدید؟”

  1. محمد گفت:

    سلام واحسنت بر دیدگاه زیبا ومنطبق بر عقل واستدلال آقای راستگو واما کو گوش شنوا هرکس وهرمنطقه ساز خودرامی زند وبه صورت جزیره ای عمل می کنند که این مهم به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید وکل مردم منطقه متضرر خواهند شد .به نظر می آید یکی از وظایف شوراها باید به دنبال هم افزایی وتمرکز نمودن انرژی وسرمایه های انسانی وحتی منابع مالی منطقه باشد.

  2. قابل توجه جناب راستگو گفت:

    متاسفانه نوعی رقابت درکل کشور بین مناطق ایجاد شده است که در منطقه ما هم متاثر ازین وضعیت می باشد واگر شهرستان اوز بخواهد رعایت این قبیل مسایل مانند موازی کاری در بهداشت و درمان وسایر کارهای عمرانی به نماید هیچکدام از شهرهای مجاور به ما فرصت نمی دهند ودرهمه امور خودشان را جلو می اندازند نمونه آن عقب ماندگی بیمارستان با سابقه اوز است که از نظر توسعه بخشها وتجهیزات از همه شهرها عقب افتاده وبی شباهت به یک درمانگاه نیست درسایر امور هم اگر سماجت به خرج ندهیم به ما فرصت برای ترقی وگرفتن امتیازات منطقه‌ای نمیدهند. متاسفانه این واقعیت امروز جامعه ما است

  3. نوشاده نوشادی گفت:

    داشتن دیدگاه وسیع که از بالا به مسائل بنگرد با این هدف که بخواهد قید و بند های تعصب های دست وپا شکسته را در هم بشکند و البته با حفظ کرامت های فرهنگی و تاریخی منحصر به هر قوم در جهت منافع عمومی گام بردارد تا به یک جامعه واحد و قدرتمند برسد صد درصد نیاز جامعه است که اقای جعفر راستگو با توجه به سوابق و تجربیات و دید روشنی که دارند به بهترین شکل این مهم را مطرح کرده اند .

  4. خدمت خانم نوشادی محترم گفت:

    خانم نوشادی تغییر ودیدگاه فرهنگی در یک جامعه. خیلی کند ودرطول سالها. صورت میگیرد واگر ما اوزیها بخواهیم که مردم منطقه به این تغییرات. ایده آل برسند. سالها طول میکشد و همه آزما سبقت میگیرند. واوز درجا خواهد زد باید متناسب با شرایط فعلی خواهان پیشرفت و توسعه متوازن اوز باشیم ونگذاریم که امتیازات شهرمان به بهانه موازی کاری و رعایت حال دیگر شهرهای مجاور از دست برود کما اینکه تا کنون هم از دیگران عقب مانده این. خلاصه باید شرایط روز مملکت واخلاق حاکم بران را رعایت کنیم. وگرنه. عقب خواهیم ماند

  5. رند گفت:

    هماهنگی در پیشرفت ها هر چند جذاب است، اما در عمل، آن هم در منطقه ای که خیرین نقش اساسی در آبادانی دارند غیر قابل اجرا است. در این زمینه هر شهر می تواند گروهی برای معرفی اولویت ها به خیرین ایجاد کند، اما حتی چنین گروهی نیز همواره نمی تواند نظر خیرین را جلب کند. حالا تصورش را بکنید که چنین نظم و هماهنگی در میان چندین شهر بوجود اید. البته در صورتی که سخن از بودجه های دولتی باشد موضوع دیگری است و این هماهنگی می تواند در سطوح بالا صورت گیرد، که حتی آن نیز در صورتی که سخن از چانه زنی باشد، توازنی بین این شهرها وجود ندارد. نظر شما نظر نیکی است، شاید درک ما در آینده به آن حد برسد که هماهنگی و تقسیم بندی اولویت‌ها را به دون تعصبات بومی مورد توجه قرار دهیم.

  6. نوشاده نوشادی در جواب گفت:

    در صورتی نظر شما بزرگوار درست بود که منظور اقای راستگو یک جانبه می بود یعنی اینکه مخاطب فقط اوزی ها بودند که اجازه دهند شهرستان های همجوار به توسعه و پیشرفت برسند ودر این راستا همکاری کنند اما حال اینکه اگر دقت بفرمائید مخاطبین مجموعه شهرستان های جنوبی است که با همکاری و اتحاد به یک قطب قدرتمند تبد یل شوند. هر گونه پیشرفتی در هر شهرستان که مثال بسیار واضح بیمارستان گراش زدند به سود همه خواهد بود. هیچ کس نمی تواند منکر این باشد این امکانات درمانی که گراش توانسته برای شهرستان گراش فراهم کند چقدر مثمر ثمر برای شهرستان های همجوار بوده است و مقاله اقای راستگو نیاز بود تا نه تنها برای ما اوزی ها بلکه تلنگری باشد مثلا برای لاری ها که دست از تعصب های خشک دیرینه ی خود بردارند و برای پیشرفت شهرستان های همجوار سنگ‌اندازی نکنند چرا که طبق فرمایش ایشان قدرت گیری شهرستان های جنوبی به نفع تک تک شهر های و شهرستان های جنوب کشور است .
    ایده اقای راستگو بدون کوچکترین شکی ایدا ال خواهد بود در صورتیکه به قول دوست بزرگوار رند امکان عملی کردن ان هم مهیا شود . هرچند معتقدم به مرور زمان می شود با ترویج چنین افکار روشن دور از تعصب و پاشیدن بذر مشارکت و همیاری

  7. نوشاده نوشادی در جواب گفت:

    در صورتی نظر شما بزرگوار درست بود که منظور اقای راستگو یک جانبه می بود یعنی اینکه مخاطب فقط اوزی ها بودند که اجازه دهند شهرستان های همجوار به توسعه و پیشرفت برسند و در این راستا همکاری کنند اما حال اینکه اگر دقت بفرمائید مخاطبین مجموعه شهرستان های جنوبی است که با همکاری و اتحاد به یک قطب قدرتمند تبد یل شوند .هر گونه پیشرفتی در هر شهرستان که مثال بسیار واضح بیمارستان گراش زدند و گفتند که این امکاناتی که گراش توانسته برای شهرستان خودش فراهم کند چقدر مثمر ثمر برای شهرستان های همجوار قرار گرفته و هچکس نمی تواند منکر این باشد این امکانات درمانی علاوه بر خودشان چقدر بدرد مردم همسایه خورده است .
    این مقاله نیاز بود تا نه تنها برای ما اوزی ها بلکه تلنگری باشد مثلا برای لاری ها که دست از تعصب های خشک دیرینه ی خود بردارند و برای پیشرفت شهرستان های همجوار مانع تراشی ایجاد نکند.چرا که قدرت گیری شهرستان های جنوبی به سود تک تک شهر ها و شهرستان های منطقه است .بدون شک ایده اقای راستگو ایده ال است در صورتیکه با ترویج حس همکاری و کنار زدن کینه کدورت های دیرین امکان عملی شدن ان در واقع به قول دوست گرامی رند که می فرمایند غیر ممکن است با فرهنگ سازی امکان پذیر تر شود

  8. محمد گفت:

    آقای راستگو ضمن تایید مطالب شما باید عرض کنم که موازی کاری در شهر اوز بیداد می کند . در حوزه راه،امور خیر،امور فرهنگی ،جذب بودجه های دولتی و خیر ،ورزش وووو…بدیهی است هرچه زودتر اول این موضوع با همکاری همه حل شود.

  9. ک. هاشمی گفت:

    ایده های آقای راستگو بسیار عالی ومنطقی ،توضیحات ایشان نیز بجا میباشد
    اگرشهرستانهای نامبرده که هر کدام دارای پناسیلهایی هستند‌ که به نفع کل مردم منطقه میباشد .که ایشان به درسته نامبرده مانند فرودگاه،درمان،کشاورزی،و….با توجه به اینکه اوز هیچ یک از اینها را شامل نمیشود آیا راهکاری هست که برای پیشرفت اوز امتیازهایی درنظر گرفته شود که ما از انها عقب نمانیم ،که میطلبد با هماهنگی هم ونشستی با نماینده (آقای حسین زاده ها)داشت تا ماهم هم گام با آنها با این ایده شاهد پیشرفت کل منطقه باشیم

  10. ناشناس گفت:

    احمد کمالی ، آقای راستگو زمانیکه همه ما بر روی پروژه های بیمارستان گراش ذوم کرده و تلاشمان بر همکاری لار با این پروژه های بروز گراش میخواهبم باشد، آیا قطب درمانی اوز که با اتفاقات زلزله خساراتی را دیده و از طرفی دیگر بنای بيمارستان آقای راهپیما که بلایلی زمان زیادی را بخود گرفته که یکی از گزینه های پیشرفت شهرمان در منطقه خواهد بود که تنها توسط یک شخص بدون کمترین کمکهای اورگانهای مختلف روزانه با مشاکل مختلفی گریبان‌گیر شده است را بهتر است بموازات شهرستانهای دیگر کامل شود تا مردم و منطقه‌ شهرستان اوز و حومه متوجه این همکاری شده که بخواهند شهرستان خود را هماهنگ و به موازات سایر شهرستانها اقدام یکسانی را انجام دهند، شما خود یک شخص فهمیده و با تجربیات بیشتری واقف به این امر هستید که اوز ناجوانمردانه ترمز پیشرفتش را کشیدن.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز