جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
سرویس: یادداشت
 |  8/ آوریل/ 2016 - 6:40
  |   نظرات: 3 نظر
3,609 بازدید

روایت هادی صدیقی از فرهیختگان و تشکل های اوز در خونه کدیم گراش

 

ابراهیم احمدی : هادی صدیقی از فعالین فرهنگی اجتماعی اوز، ساکن تهران و از اعضای سابق شورای سرپرستی عصر اوز و موسسین انجمن نسل پویای پارس به دعوت دست اندرکاران خونه کدیم گراش در ویژه برنامه ی ” شب اوز” درایام نوروز در گراش حضور یافت و ضمن پاسخ به پرسش های حضار به معرفی اوز، فرهیختگان و تشکل های فعال پرداخت. با هم بخشی از سخنان وی را مرور می کنیم:

مهندس صدیقی نخست به درخواست محمد خواجه پور مدیر مسئول نشریات هفت برکه و هماهنگ کننده برنامه  به معرفی خود و فعالیت هایی که در عرصه فرهنگی و شغلی داشته پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد نام اوز گفت: گاهی برخی نام ها با تلفظ های مختلف خوانده می شود. براساس تحقیقاتی که کرده ام از زمانی که رادیو وارد منطقه شده برای این که ” اَوز” با کلمه” عوض ” اشتباه نشود فتحه از روی اوز برداشته شده و کسره اضافه کرده اند . کرامتی در تاریخ دلگشا به نام اِوز آورده است اما احتمالا منبع نداشته و از قاموس های موجودو در دسترس نام اوز را یافته است و این قبل از لغت نامه دهخدا بوده است. اسناد را که بررسی می کنیم در زمان نادر شاه افشار، اوز به صورت awaz نوشته شده است. در سر برگ تجارت خانه هایی که در بندرعباس یا بمبئی بوده اند به انگلیسی awaz نوشته شده یا گذرنامه هایی که درسال ۱۳۰۹ صادر شده به صورت awaz است .

IMG_9142

صدیقی می افزاید: دکتر ارفعی نیز می گویند auvaja یک کلمه ایلامی است که در دوره پیش از هخامنشی بوده و این کلمه سیر تکاملی داشته و در خوزستان اهواز درست شده و در این منطقه اَوز از آن ساخته شده و احتمالا قومی از آن جا آمده، ساکن شده و اَوز را به وجود آوردند. وی می گوید البته می توان به عنوان غلط مصطلح از اِوز هم استفاده کرد.

صدیقی در مورد مطالعه تاریخی اوز به کتاب ویلیام فلور به دوران افشار و قیام مشایخ مدنی و کتاب جهانگشای نادری اشاره کرد. در خصوص موارد غیر مکتوب به قنات های انوه اشاره کرد و پژوهشگران می گویند سازه این قنات ها مربوط به دوران ساسانیان است. قلعه گبری مربوط به زرتشتیان موجود است و بعد از آن آثاری نداریم تا دوران تیموری که برکه سلفی باقی مانده است.

هادی صدیقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط اوز با گراش و سایر شهرهای همجوار گفت: در مورد ارتباط شهرهای اوز و گراش وسایر مناطق در دوران معاصر می توان از دوران قاجار بحث کرد . رقابت و همکاری در بین گراش و اوز و لار در آن زمان وجود داشته است که دوسویه است. در دوران ناصرالدین شاه قاجار که فتحعلی خان حاکم بوده ۲ اتفاق می افتد. دریک جا گراش و اوز کاملا متحد بوده و درجایی با هم می جنگند.در یک دوره اوزی ها از طریق مصباح الدیوان اوزی پیش ناصرالدین شاه می روند و حکم استقلال اوز را حتی مستقل از استان و ولایت فارس می گیرند. اما زمانی که بین گراش و لار چند سال بعد اختلاف پیش می آید اوزی ها در کنار گراشی ها کشته می شوند. یعنی دریک دوره ۳۷ ساله در مرحله ای با هم می جنگند ودر مرحله ای در کنار هم کشته می شوند و نشان دهنده آن بوده که داد وستد و حتی ازدواج بین گراش و اوز صورت می گرفته است.

خواجه پوردر مورد معرفی شخصیت های فرهنگی و فرهیخته ای که توسط صدیقی انجام گرفته پرسید که صدیقی پاسخ داد: بررسی شخصیت ها می تواند ما و جوانان را به خود باوری برساند و دراین مجال کوتاه برخی از آنان را به اختصار معرفی می کنم اما تاکید می کنم که افراد تاثیرگذار بیشتری وجود دارند.

IMG_9143

مصباح الدیوان اوزی یکی از فرهیختگان است که به حکومت بندرعباس می رسد و پسرش مصطفی مصباح زاده که دکترای حقوق دارد به سناتوری می رسد و روزنامه کیهان را به کمک استاد فرامرزی تاسیس می کند. در زمان احمدشاه قاجار محمد امین کرامتی اوزی وکیل دعاوی بوده، بعد از بازگشت احمد شاه قاجار از اروپا و استقرار در بوشهر، خطابه ای قرائت می کند و در مورد کل ایران نظر می دهد و در خواست می کند افراد فاسد را کنار بزند وایران را متحول کند که نشان از اعتماد به نفس وی دارد.

صدیقی در مورد تحصیلکردگان و نخبگانی که که قبلا در عصر اوز معرفی کرده است می گوید: کل خانواده ارفعی سر آمد هستند و دکتر عبدالمجید ارفعی از انگشت شمارکارشناسان خط میخی ایلامی در جهان است. ایشان کسی است که اولین بار منشور کوروش را از روی اصل کتیبه به فارسی ترجمه کرده است. برادر ایشان دکتر حسام الدین ارفعی و دکترای فیزیک و استاد دوره دکترای فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف هستند. ضیاء موحد معتقد است که دکتر حسام الدین ارفعی از سطح دکتر حسابی هم بالاتر هستند. دکتر احمد ارفعی استاد شیمی هستند که چند ابداع به نام خود ثبت کرده است.

مرحوم محمد زرنگار در سال ۱۹۳۴ از مدرسه انگلیسی فارغ التحصیل شده و کتاب حافظ را تصحیح می کند و مدتی سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا بوده است. حاج شیخ دکتر حنیف فقیهی دکترای علوم اسلامی را ازدانشگاه الازهر مصر می گیرد واز اساتید دانشگاه شیراز بودند و مدتی در رادیو قاهره مجری بودند و برنامه هم داشتند.

Picture 2212

فرزانه فرزین از اساتید کتابداری بودند و بخش مرجع کتابخانه دانشگاه شیراز به نام ایشان نام گذاری شده است. مرحوم دکتر محمد شریف کمالی انسان شناس بودند که از کتاب های ایشان در دانشگاه علوم پزشکی تدریس می شود. دکتر محمد رفیع محمودیان از دیگر اساتیدی هستند که در سوئد زندگی می کنند که کتب مختلف تالیف کرده اند و بر روی ادبیات مدرن نظریه دارند.

پروفسور محمد علی هوشیار که پدرشان یکی از بنیانگزاران مدارس اوز بوده و مدرسه هوشیار به نام وی است، دکترای ریاضی دارند و در دانشگاه آمریکا از اساتید دوره دکترای ریاضی هستند.استاد محمد رفیع ضیایی از اساتید برجسته کاریکاتور هستند که سال ها با نشریات مختلف گل آقا کار می کردند و چند کتاب آموزش کاریکاتور دارند و در مسابقات بین المللی از داوران کاریکاتور هستند. لاله ضیایی نیز دختر ایشان هستند که دراین زمینه ادامه کار می دهند.

دکتر حبیب الله فقیهی نژاد از فیزیکدانان کشور هستند که از بنیانگذاران بخش فیزیک در دانشگاه جندی شاهپور اهواز هستند و بیش از ۱۰ کتاب ترجمه کرده اند.

 

صدیقی زنان را از فعالان فرهنگی و اجتماعی اوز می داند و می گوید در اوز زنان بسیار فعالی داشته ایم. سیلوانا سلمانپور شاعر ساکن امارات یکی از آنان است و کار خوبی که انجام دادند آن بوده که موسس و بنیانگذار انجمن ادبی حافظ در دبی هستند و مرتب شب شعر ایرانی برگزار می کنند و مدتی نمایده نشریات و مدیر رادیو خودمونی در دبی بودند و با شاعران عرب نیز همکاری و ارتباط نزدیک دارند.

در زمینه موسیقی سنتی مهندس کیوان فرزین ، در حال حاضر مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله فرهنگ و آهنگ هستند که ساز تخصصی ایشان سنتور است و با اساتید بزرگی مانند علیزاده کار می کنند و مدیر برنامه های این استاد هستند. وی همچنین به معرفی شجاعت شفائی؛ آهنگساز و تنظیم کننده جوان اوزی پرداخت که تنظیم آهنگ های خوانندگان مشهوری مانند: رضا صادقی را به عهده دارد.

IMG_8761

صدیقی درپاسخ به پرسشی در مورد نهادهای فرهنگی و اجتماعی مانند: عصر اوز و انجمن های خیریه و انجمن نسل پویا و .. گفت: برای نهادهای فرهنگی باید فلش بکی به گذشته زد. اوز هیچ وقت خان نداشته و داستان خان ورعیت نبوده و کلانتر داشته است. کلانترها نیز توسط جمعی از بزرگان انتخاب می شدند. در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر تشکل هایی به نام هیئت امنا انتخاب شدند و برای عرصه ی اجتماعی و عمرانی فعالیت می کردند.

این تشکل ها به تدریج وارد مباحث فرهنگی شدند و یکی از اولین نهادهای فرهنگی تشکیل نشریه عصر اوز بود که با حضور بالغ بر ۲۰ نفر تحت عنوان شورای سرپرستی به عنوان مدیر نشریه انتخاب شدند ودر دل آن کمیته های مختلفی مانند: بانو، نسل پویا، نیمکت، ورزش، ادبی، اجتماعی و.. به وجود آمد. کمیته بانو علاوه بر فعالیت در صفحات بانو تاسیس کتابخانه بانو وکودک ونوجوان از خدمات ماندگار آنان است و آموزش های مختلفی برگزار کردند و بعدها انجمن دوستدار کودک درست شد و اوز به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی شد.

جوانان و دانشجویان نیز صفحه نسل پویا بعد انجمن نسل پویای پارس تشکیل دادند و مراسم تجلیل از راه یافتگان به مراکز آموزش عالی و امید به جوانان در سرلوحه کارشان قرار گرفت. نیمکت نیز ا دانش آموزانی تشکیل شده بود که دغدغه مسایل اجتماعی داشتند.

IMG_8876

صدیقی افزود: در اوز انجمن های مختلفی مانند: خوشنویسی، عکاسی، فیلم،موسیقی و…..نیز ایجاد شده است. انجمن خوشنویسی تنها انجمن خوشنویسی است که در سطح بخش در کشور وجود دارد و اساتید به نامی در رده های عالی و ممتاز دارد. تشکیل موزه مردم شناسی از اقدامات موثری فرهنگی دیگری است که با همت مردم فرهنگ پرور اوز انجام شده است.

IMG_9014

هادی صدیقی در ادامه توضیحی در مورد بزرگداشت مراسم دکتر ارفعی و افتتاح موزه مردم شناسی در هفتم و هشتم فروردین ۹۱ داد و افزود: مهندس بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز در سال ۹۱، روز هشتم فروردین را به نام روز اوز پیشنهاد داد که به تصویب شورای شهرسوم رسیده و از آن به بعد هرسال مراسم روز اوز برگزار می شود و امسال نیز پنجمین همایش روز اوز با حضور دکتر ارفعی برگزار گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “روایت هادی صدیقی از فرهیختگان و تشکل های اوز در خونه کدیم گراش”

  1. هنرمند فعال اوزي گفت:

    با سپاس از هادي صديقي و شما بابت انعكاس اين مطلب
    ولي بايد عرض كنم وقتي شخصي از طرف يك شهر صحبت مي كنه نبايد متعصبانه در مورد نام شهر و ديدگاه يك طرفه خودش و حتي در مورد معرفي فعالين فرهنگي اين چنين متعصبانه نظر بده / همه مي دونن هادي صديقي عضو عصر اوز بوده و طبق عادت دوستان عصر اوز در سانسور مطالب ، خانه فرهنگ كه نهادي قدرتمند هست و انجمنهاي بسيار فعالي داشته و در حال حاضر اصولا انجمن هاي عصر اوز كه فقط يك ماهنامه هست در مقايسه با انجمن هاي فعال كشوري و بزرگ خانه فرهنگ به حساب نميان / انجمن هاي فعال موسيقي ، نقاشي ، خوشنويسي ، عكاسي ، گردشگري ، طبيعت گردي و …با فعاليت بررگشون در اين چند سال باعث تشكيل ازاره ارشاد شدن و آقاي صديقي ظاهرا به دليل دوري از اوز يا دوستي با عصر اوز ، همه اين ها را سانسور كرده و اين متاسفانه از ايشون بعيد بود .
    اميدوارم شما مثل عصر اوز ، به جاي سانسور واقعيات ، مطلب من را منتشر كنيد .

    • مدیریت گفت:

      مطلب اين دوست فعال هنري اوز رادر اسرع وقت منتشر كرديم و درخواست مي كنيم مصداق سانسور در عصراوز به صورت مستند بفرمايند.

  2. هادی صدیقی گفت:

    با تشکر از آقا یا خانم “هنرمند فعال اوزی” به استحضار می رسانم از بنده دعوت شده بود تا بیشتر در مورد کسانیکه قبلا در عصر اوز و در ستون با فرهیختگان شهرمان معرفی کرده بودم صحبت کنم و کمی نیز از تاریخچه شهرم صحبت کنم که بنده نیز نظر خود را گفته ام. در مورد تشکلها نیز به انجمن های فعال اوز که در پاسخ به پرسش یکی از حضار بود نیز به انجمنهای عکاسی، خوشنویس و… اشاره کردم که می توانید بخوانید. این را در نظر داشته باشید که در یک فرصت محدود ۴۵ دقیقه ای نمی توان کل کارها و یا فعالیت های یک شهر را توضیح داد. دوستان از من خواستند با توجه به تجربه ام در عصر اوز و نسل پویا در مورد فعالیت سازمانهای مردم نهاد اوز توضیح دهم که خلاصه پاسخم در گزارش آمده است و فایل صوتی نیز موجود است.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز