یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  29/ مارس/ 2016 - 12:05
  |   نظرات: 10 نظر
3,743 بازدید

پنجمین همایش روز اوز با حضور متخصص منحصر به فرد زبان ایلامی برگزارشد

  • ابراهیم احمدی: پنجمین همایش روز اوز به همت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شورای اسلامی شهر، با مشارکت جمعی از علاقه مندان به فرهنگ و اوز با حضور دکتر ارفعی استاد زبان ایلامی و اکدی در پارک نوروز برگزارشد.

درنوروز ۱۳۹۱ مراسم تجلیل از دکتر ارفعی به همت مهندس هادی صدیقی با همکاری منصور فقیهی نژاد و  هیئت امنای دانشگاه پیام نور مرکز اوز ، بنیاد لارشناسی و مدیر کل کمیسیون یونیسکو در ایران برگزارشد. افتتاح موزه مردم شناسی با همت مهندس شریف بازرگانی از دیگر اقدامات فرهنگی بود که در آن نوروز کلید خورد. پیشنهاد انتخاب هشتم فروردین به عنوان نام اوز از دیگر مواردي بود که نوروز ۱۳۹۱ را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اوز تبدیل کرد.

IMG_9035

نوروز ۱۳۹۵ با حضور مجدد دکتر ارفعی استاد منحصر به فرد زبان ایلامی و اکدی در ایران به اتفاق خانوداه، نقش آفرینی مهندس هادی صدیقی در جشنواره عکاسی کشوری کرسم اوز در ۷ فروردین و مراسم اختتامیه روز اوز و مشارکت و تاثیر گذاری مدیر و یاران موزه مردم شناسی، خاطره ی آن روزها و توانمندی فرهنگی مردم اوز به منصه ظهور نشست.

IMG_9014

از چند ماه قبل اعضای کمیسیون فرهنگی شورا متشکل از: طیبه نامی رئیس، پروانه پدرام، مهران محمودی، امیرمزرعی، نداگرگین، پروین لطافت، مهشید خضری و فرزانه نورافشان با همکاری و حمايت شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن نوانديشان ،خانه فرهنگ ، موزه مردم شناسی، یاوران شورای و شورای محلات و جمعی از علاقه مندان فرهنگی همت خود را مصروف برنامه ریزی برای همایش روز اوز کردند که در ۷ و ۸ فروردین به ثمر نشست.

IMG_9053

۵۶ غرفه فرهنگی و اقتصادی در روز اوز فعال بودند

۵۶ غرفه شامل: ۴۰ غرفه فرهنگی و ۱۶ غرفه اقتصادی از عصر ۷ فروردین در پارک نوروز مستقرشدند تا توانمندی خود را در راستای تحقق شعار روز اوز با عنوان: روز اوز تجلی فرهنگ و حضور مردم  و ارائه توانمندی ها و دستاوردهای بخش به نمایش بگذارند.

IMG_9004

 

IMG_9002

حضور پرشور مردم و فرهنگدوستان شهر و بخش و مراکز شهرستان های: لارستان، گراش و خنج و بخش های همجوار در عصر وشب ۷ و ۸ فروردین چشمگیر بود. غرفه های فرهنگی و اقتصادی فیشور در میان غرفه های همایش سال جاری و حضورگروه فرهنگی هنری این روستا در مراسم شب اول نشان از توانمندی فیشور در عرصه های فرهنگی اجتماعی داشت.

 

IMG_9002

مراسم شب ۷ فروردین به همت نمایندگی ارشاد و خانه فرهنگ برگزارشد

از ساعت ۲۱:۳۰ شب ۷ فروردین بازدیدکننده در سالن چند منظوره پارک میهمان برنامه های انجمن های خانه فرهنگ اوز به مجری گری سیاوش کریما بودند. قرائت اشعاری اوزی توسط میر زنیل امیری نژاد، اجرای موسیقی زنده آرش امیدوار  و سعید و سلمان هاشمی، قرائت اشعاری توسط حسانه قاضی زاده و محمد رفیع نامی، اجرای سرودی توسط گروه سرود خانه فرهنگ فیشور بخش هایی از این مراسم بود.

IMG_8982

فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اوز با تقدیر از برگزار کنندگان مراسم و دست اندرکاران جشنواره عکاسی کرسم و دعوت از دکتر ارفعی و رئیس شورا وشهردار، رئیس کمیسیون شورا و سردبیر عصر اوز  زمینه رابرای رونمایی از کتاب حسرت آن همه سال فرهاد ابراهیم پور فراهم کرد.

 

IMG_9041

دکتر ارفعی دراین مراسم نیز با تقدیر از دست اندرکاران مردم اوز را مردمی معرفی کرد که با ساخت مدارس و دانشگاه ها به انسان سازی می پردازند و گفت در مدت حضورم در اوز شواهدی از غیبت و کینه و بغض ندیدم.

دکتر مقیمی نژاد استاد عکاسی نیز از خاک دامن گیر و مردم صمیمی اوز گفت و افزود: باید قدر این مردم قدر شناس را دانست. مراسم با اجرای قطعه زنده موسیقی توسط مصدقی و قرائت شعرمیر هاشم ریاحی پایان یافت.

 

IMG_9029

 مراسم اختتامیه روز اوز  با حضور حدود یکهزار نفر برگزارشد

مراسم اختتامیه روز اوز  با حضور نزدیک به یکهزار نفر از علاقه مندان منطقه در شب ۸ فروردین  برگزارشد. دراین مراسم که هادی صدیقی مجری آن بود ابتدا برای شادی روح درگذشتگان سانحه سقوط بالگرد و تصادف روستای کهنه تقاضای یک دقیقه سکوت کرد. کیفیت صدا در سالن بسیار ضعیف بود و کمتر سخنرانی ها مفهوم بود و تنوع شرکت کنندگان و سروصداهای زیاد امکان سخنرانی تخصصی را نمی داد.

رئیس شورا وشهردار از عملکرد سال ۹۴ و برنامه ها سخن گفتند

IMG_9030

راستگورئیس شورای اسلامی شهر و نوید خادمپور شهردار از عملکرد سال ۹۴ و برنامه های دردست اجرا مانند: مرمت ورودی پارک نوروز، دوبانده شدن جاده اوز- گراش، دوبانده شدن جاده اوز- خنج، پروژه تجاری روبه روی مسکن مهر و تلاش برای ایجاد شهری ایمن سخن گفتند. شهردار از سرمایه گذاران برای همکاری در اتمام و ارائه خدمات در سالن تقاضای همکاری کرد.

IMG_9033

احتمالا در زمان ساسانیان قومی از ایلامیان خوزستان به اَوز آمده و تلفط” اَوز” صحیح است

دکتر ارفعی متخصص زبان ایلامی از دلایل خود برای نام ” اَوز” با کسره سخن گفت و آن را حاصل تغییر زبان دانست و افزود:  احتمالا یک قومی از ایلامیان ساکن  خوزستان به اوز آمده اند و اسم محل قدیمی خود را برآن نهاده اند که احتمالا در زمان ساسانیان یا اشکانیان بوده است. این اتفاق زمانی  بوده که ” هو” تبدیل به” او” شده و ” جیم” فارسی باستانی تبدیل به ” ز” شده است.

اجرای قطعات موسیقی توسط : آرش امیدوار ، شهاب شفائی، سرودکودکستان ساره سعادت، ۲ قطعه سرود توسط گروه موسیقی شپ و تلا از برنامه هایی بود که با استقبال حضار روبه رو شد.

IMG_9045

محمود محبی از اعضای شورای اسلامی شهر اوز از تاریخچه و خدمات انجمن نو اندیشان و برنامه های این انجمن سخن گفت. مراسم با بخش کلیپی از تاریخ اوز و اجرای قطعه شعر میرزینل امیری نژاد ادامه یافت. پایان بخش مراسم صرف فعل اوز با اجرای عبدالله جانفدا بود که: میر زنیل امیری نژاد، محمد نور کاریانی، هاشمی، و خانم ها: طیبه نامی، خدیجه محبی و صدیقی در آن شرکت کردند و کتاب میر جلال الدین کزازی هدیه دریافت کردند.

IMG_9051

در برگزاری مراسم علاوه بر کمیسیون فرهنگی شورا و شهرداری، نقش یاوران شورا و شورای محلات و نیروی انتظامی، خانه فرهنگ و موزه مردم شناسی ، انجمن نوانديشان و همکاری موثر غرفه داران و مردم فرهنگ پرور اوز و……مشهود بود. زحمات پس از برگزاری معمولا کمتر به چشم می آید ولی منصفانه نیست از نظر دور داشت.

IMG_8995

بی تردید هر فعالیت فرهنگی اجتماعی خالی از نقص وعیب نیست که دراین فرصت مجال پرداختن به آن نیست اما شایسته است ضمن تقویت نقاط قوت وبرطرف کردن نقاط ضعف  برای تثبیت و تاثیر گذاری این خدمات و اقدامات قابل تقدیر و دستاوردهای آن  ئر جهت توسعه،  رفاه و آبادانی گردد، نیز بیاندیشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

10 Responses to “پنجمین همایش روز اوز با حضور متخصص منحصر به فرد زبان ایلامی برگزارشد”

  1. اوزی گفت:

    دست همه درد نکنهولی متاسفانه خیلی چیزا ازسالهای قبل بوده و برطرف هم نشده چون مردم حضور پررنگ دارند دلیل بر بی کیفیت بودن کار نیست جناب صدیقی با تمام احترامی که نسبت به ایشان دارم مجری نیست سخنران قدری است ،سیستم صوتی در این چند سال واقعا افتضاح بوده،مجری اوزی برگزار کننده هست و رییس شورا و شهردارو…فارسی صحبت میکنند،موسیقی بسیار غمگین ربطی به نوروز ندارد،همهمهه ی مردم هم دلیل بر بی نظمی نیست برنامه نیاز قشر ما را برآورده نکرده ،غرفه ها نسبت به سال قبل زیادتر ولی کم جلوه تر وخالی از ایده شده بودو خیلی چیزهای دیگه….خوب ها رو دیدیم ولی چیزای اصلی باید در اولویت باشداگر به چشم آمدیم دلیلش مردممان بودند این حاصل برنامه ریزی چند ماهه باید خیلی بهتر باشد

  2. علی گفت:

    چرا میز مجری وسط بود میز سخنران و مجری باید ی طرف باشه چرا کیفیت صدا اینقد بد بودچه بد برنامه ها رو پشت هم انداخته بودین دوسه سخنرانی پشت هم بعدم آهنگ غمگین همه زدن بیرون برنامه کلا بی روح بودکار بچه های موزه خوب بود که البته سیستم کل برنامه رو نابود کردفقط خوبیش به شلوغیش بود

  3. مربط گفت:

    فقط از فرهنگ حرف میزنین کهنه داغدار بود و شما کوال میکوبیدین دلتون خوشه ارشاد هم دارین

  4. مریم گفت:

    دسستتون درد نکنه

  5. ناشناس گفت:

    آره تعریف کنید جناب احمدی شدیم عروسک دست اونایی که از اوز بیرون نشستن دو روز میان اینجا خوش میگذرونن میگن چه چه به به بچه های ما میرن رو سن برگزار میکنن امان از دو قران تا چیزی میشه میگن به خاطر اوزافتخاری کار کنن دقیقا گذاشتن نوروز که به بیرونیا خوش بگذره مشتی هندونه میذارن زیر بغل اینایی که تو اوزن با کمترین کیفیت به دید وبازدید خودشون میرسن میگن عالی بود.بچه های ما نوکر مردم نیستن پراز استعدادن نیاز به پیشرفت دارن با این برنامه ها و این طرز کار کو پیشرفت؟بعدم شما گزارش بنویس تعریف کن

  6. ناشناس گفت:

    با عرض پوزش خدمت همكاران عكاس سايت ميرساند كه تصاوير افراددر عكس ها قابل رويت و خوانا نميباشند اگر رقرار است ازافراد خاصي تجليل شود لازم است عكس چهرها هاي آن افراد بزرگ و حوانان ارائه شود نه اينكه عكسي در يك چارچوب بزرگ كه درحال سخنراني است و از دور نمايش داده شود اكنون من خوانند چهره هيبچكدام از افراد نتوانستم ببينم و تشخيص بدهم بايد خبرنگاران تصوير افراد به ديگران نشان دهند نه اينكه براي خودشان كه در صحنه حضور دارند و ميبينند باشد. نميخواهم تصاوير كليه افرا د ريزو درشت ارائه شود اما از چهرهاي شاخص بايد بهتر نمايش داده شود

  7. منصور گفت:

    خبر بسیار خوب و عالی بود دست شما آقای احمدی بزرگوار درد نکنه . ممنون

  8. علی گفت:

    از شورای شهر و شهرداری و یاوران شورا و کمسیون نها و کلیه عزیزانی که در برگزاری روز اوز سنگ تمام گذاشتند تقدیر و تشکر به عمل می آید .

  9. همشهري گفت:

    از مديريت محترم سايت تقاضا ميشود كه نام سايت بنام اوز امروز اوز با كسر الف و فتح واو بصورت لاتين نامگذاري و ثبت ميشد تا مردم ايران با نام صحيح آن اشنا و تلفظ نمايند نه آنچه كه در ميان عوام قديم محلي تلفظ و استفاده ميشود. روستا و شهرهاي زيادي با تلفظ محلي مابين مردم هر شهر و روستا داراي لهجه محلي است اما از نظر عموم مردم ايران و جهان بايد نام صحيح و درست آن ميان مردم رواج داد. مثلا درميان مردم شيراز مردم محل ميگويند فلكه گازو يا تهرانيها ميگويند شيمرون يا طهرون ولي درست آنها فلكه گاز و شميران وتهران صحيح ميباشد لذا درصورت امكان همانگونه كه سايت عصر اوز با كسر اوز و وفتح واو نامگذاري شده است در مورد اوز امروز نيز بنام ewazeemrooz اصلاح و نامگذاري شود هرچند ممكن است از نظر ثبتي و اداري زمانبر و مشكلاتي داشته باشد.

    • مدیریت گفت:

      با سلام. در پاسخ به کامنت خانم یا آقای همشهری در مورد نام اوز باید گفت: براساس نظریات دکتر ارفعی مبنی بر نام صحیح اُوز awazبا فتحه که احتمالا به دلیل مهاجرت برخی از ایلامی های ساکن خوزستان بوده و درطی تغییر زمان برخی کلمات تغییر و ” ج” تبدیل به”ز” شده است و نظریه برخی دیگر از جمله آقای عبدالله جانفدا که بر روی فرهنگ نامه زبان ولهجه اوزی تحقیق می کنددر زبان قدیم “اَ” به معنای “می” بوده و اُ وز به معنای ” می وزد” بوده که به دلیل ارتفاع بیشتر اوز نسبت به سایر مناطق قابل دفاع است. اگر دوستان برای نام اِوز مستنداتی دارند لطفا اعلام نمایند تا مورد استفاده قرارگیرد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • شهرستان اوز. هم چنان درسطح. استان بخاطر. نداشتن خبرنگار. رسمی. صدا و سیمای فارس دربی خبری. و خاموشی. است. لازم. است که یک خبرنگار. برای صدا. و سیمای فارس. از. شهر. اوز. م...
    ضرورت خبرنگار. صدا و سیما. در اوز در مطلب: روابط عمومی فرمانداری شهرستان اوز رتبه برتر را در استان کسب کرد
  • سلام تقدیر و تشکر به برادر بزرگوار آقای کهریزی بابت زحمات ارزنده وسپاس از استاندارمحترم دکتر ایمانیه استانداری فارس وسپاس از فرماندار دلسوز وفعال شهرستان اوز و برادر بزرگ...
    ج ص در مطلب: روابط عمومی فرمانداری شهرستان اوز رتبه برتر را در استان کسب کرد
  • با سلام خدمت نویسنده گرامی و توضیحات زیبای ایشان، متاسفانه زبان اچمی بصورت کامل در لار داره از بین میره و اون اینه که بیشتر لاریهای عزیز با فرزندانشون فارسی صحبت میکنن، ب...
    مهران در مطلب: مختصات شعر محلی به زبان لارستانی
  • کار بسیار عالی و زیبایی است و باعث افتخار است...
    در مطلب: اهدای گل به بانوان کاسب محجبه اوز
  • خوشبختانه مدتی است که بلورها و میادین شرح تغییراتی حاصل شده و امیدواریم که ادامه داشته باشد .کاش خیلی وقت قبل به این موارد توجه می کردید شاید تلنگری می شد برای شهرداران ق...
    شهروند در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • http://awazemrooz.ir/?p=29552 این مطلب اخیرا نوشته شده اما متاسفانه جو مناسبی برای بیان دیدگاه ها وجود ندارد....
    مدیریت در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • سلام و عرض ادب مطالبی را خواندم از سفرتان به بستک و طوابع آن خیلی با سلیقه و با مرام و ادب بدون در نظر گرفتن هیچگونه حاشیه خیلی به مذاق خوش آمد حال ما در شهرستان اوز باید...
    در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • آقای احمدی مطلبی درباره. تحولات شبکه بهداشت. ودرمان. خنج. پس. از انتزاع. از. لارستان تهیه وجهت. اطلاع مردم. ومسولان. اوز. منتشر نمایید شما به عنوان فعال اجتماعی درامور به...
    تقاضای مردم. اوز. از مدیریت سایت در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • ممنون از مطلب خوبتان اشاره کردین به رونق اقتصاد شهرستان بستک موردی که میتونه قابل توجه باشه اینه‌که با توجه به اینکه بستک چندین سال زودتر از اوز شهرستان شده چرا قیمت زمین...
    دلسوز اقتصاد اوز در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است
  • به نظر بنده مسئولین امر در بحث مبلمان شهری سری به منطقه بستک بزنند واقعا پیشرفت خوبی داشته اند، گرچه شهردار جدید دکتر امیری هم در این مدت فعال و موثر نشان داده اند...
    در مطلب: اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیر است