جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  5/ ژانویه/ 2022 - 6:25
  |   نظرات: بدون نظر
4,257 بازدید

جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان اوز با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان

جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان اوز با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان
سنا ملاحت: جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اوز با حضور دکتر منوچهری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس روز چهارشنبه ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ در سالن فرمانداری برگزار شد.

روح الله منوچهری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس ضمن گرامیداشت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) گفت امروزه هر کجا اسم اوز را میبریم در کنار آن دانایی و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیز داریم. ما در اوز خیر برگزیده کشوری و همچنین کتابدار برگزیده داشته ایم.
ما یکسری شاخص داریم که بر اساس آنها سنجش می‌کنیم وضعیت کتابخانه هارا که یکی از آن شاخص های زیربنایی است که باید به اعضای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر مربع فضای کتابخانه ای داشته باشیم. در شاخص نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی نیز باید به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب داشته باشیم. و همچنین شاخص عضو که زمان کرونا تغییر کرده است. که اوز جایگاه خوبی دارد.
در کتابخانه اندیشه اوز اقای هنری خیر و نماینده خیر بحث توسعه را دنبال می کنند و مهندس کراماتی نیز زحمت اجرای پروژه کتابخانه تخصصی مادر و کودک را انجام می دهند که با توافق هایی که انجام شده ظرف ۶ ماه این پروژه به بهره برداری برسد‌.
بخش هایی که در این پروژه در نظر گرفته شده بخش های تازه ای است که بر اساس علم روز شامل سالن خاص، اتاق های بازی و اتاق علم ویژه نوجوانان
در کتابخانه قلات بحث زیبا سازی توسط سید یوسف حسینی انجام شده. و قرار شده یک فضای الهاقی به کتابخانه اختصاص داده شود جهت بخش کودک.
کوره با توجه به ارتقاء آن به شهر در منابع ششم توسعه کشور است که تمام شهرها باید یک کتابخانه نیز داشته باشند که در اولویت ما است که یک کتابخانه را در این شهر ایجاد کنیم.
در کتابخانه بانو صفیه خضری امسال کتابدارش کتابدار نمونه استان شد.
کتابخانه ام الخیر که ویژه کودکان و نوجوانان است که اوز جز معدود شهرهایی است که کتابخانه ای ویژه کودک و نوجوان دارد.
منوچهری در پایان صحبت های خود گفت در بحث نیرو که نیاز اساسی کتابخانه ها است، اما محدودیت منابع و بودجه و مجوزهایی که هیئت امنا و سازمان امور استخدامی به ما می دهد را باید در نظر گرفت.

علی اصغر علی‌پور فرماندار شهرستان اوز ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه گفت کتاب یک ابزار برای رشد انسانیت است و علاوه بر آن کتاب تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت انسان در حوزه های مختلف بخصوص حوزه فرهنگی دارد که کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی می تواند کمک بسیار بزرگی به بشریت بکند.
وی گفت چارت نیروی انسانی کتابخانه دغدغه اصلی خیرین است به نحوی بتوانیم با یاری مدیر کل و دیگر مسئولین پوشش دهیم.
فوزیه زارع رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان اوز سخنان خود را با بیاناتی از مقام معظم رهبری در مورد کتاب و کتابخوانی آغاز کرد: کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق كسانی است كه اين كتاب را تهيه و توليد كرده‌اند. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود این کار برعهده همه کتابخانه ها و دستگاه هایی است که در این زمینه مسئول اند.
کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می‌کند. هدف اصلی کتابخانه ها خدمت به اجتماع است. شهرستان اوز یک شهرستان نوپا با کتابخانه‌هایی فعال با فعالیت های خلاقانه و ترویجی زیادی در بحث کتاب و کتابخوانی است که به جرعت میتوان گفت این طرح های ترویجی و زیرساخت های کتابخانه ای باعث کسب مقام اولین شهر خلاق در زمینه کتابخوانی در ۳ سال شده است. شهرستان اوز دارای ۴ کتابخانه نهادی و ۲ کتابخانه مشارکتی است. این کتابخانه ها نزدیک به شصت هزار جلد کتاب ۴۵۰۰ نفر عضو فعال دارد. طرح های ترویجی زیادی توسط کتابداران فعال کتابخانه ها انجام شده و می شود.
وی بیان کرد یکی از بزرگترین ویژگی های شهرستان اوز داشتن خیرین بزرگوار و ارجمندی است که در زمینه کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند.خیرینی که از دیرباز با اهدای کتاب و ساختن کتابخانه و تجهیز کتابخانه ها نقش بسیار زیادی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته‌اند. خیرینی همچون منصور فقیهی نژاد، محمد فاروق رکنی، بانو خدیجه طاهر زینل، عبدالقادر فقیهی، عبدالحمید خضری، محمد خضری، فوزیه خضری، پروین دادستان، عبدالحمید هنری، خالد اسماعیلی و محمد محمودی خیر و پیشکسوت بزرگ و محترم که از سال ۱۳۴۶ جزو انجمن کتابخانه های عمومی اوز بوده‌اند که در تمام زمینه ها کتابخانه ها را یاری می کنند.


وی گفت تنها درآمد کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری است. و از شهردار درخواست کردند با توجه به پایان سال و همچنین خالی بودن حساب انجمن مثل قبل ما را حمایت کنند.
و با توجه به شهر شدن کوره و نیاز و ضرورت این شهر به کتابخانه عمومی بعد از گذاشتن جلسات با بخشدار و شورا و سید یوسف حسینی نماینده خیر و حمایت های مدیرکل و کارشناسان اداره کل شاهد تاسیس کتابخانه عمومی در شهر کوره باشیم.
زارع از مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی درخصوص کمبود نیروی کتابدار در تمام کتابخانه های شهر و به خصوص کتابخانه اندیشه، نداشتن نیروی خدماتی و کمبود تجهیزات که متاسفانه اداره هم نداریم و در یکی از اتاق‌های کتابخانه عمومی اندیشه به صورت موقت در حال فعالیت است، تقاضای همکاری کرد.
و در پایان صحبت های خود گفت ۷۰ درصد ساخت پروژه کتابخانه تخصصی مادر و کودک توماج هنری که بر اساس استانداردهای بین المللی در حال ساخت است انجام شده که بزودی به بهره برداری می رسد.


مسعود کراماتی شهردار اوز گفت کتابخانه اوز ارزشمند و قدیمی است و تا جایی که در توان داشته باشیم با کتابخانه اوز همکاری می کنیم. امروز ۲۰ میلیون تومان که قسمتی از نیم درصد از درآمد شهرداری است به حساب کتابخانه های عمومی واریز شده و تا پایان سالی مالی تسویه می شود.
فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز گفت اوز توانست در طی ۳ سال عنوان شهر خلاق کتاب و کتابخوانی را کسب کند و کاش نگاه ویژه ای به شهر های کوچک داشتند. مردم اوز هرآنچه در توان داشته اند انجام داده اند. ان شاءالله با یاری مدیر کل خواسته هایی که مطرح شد را پیگیری و‌محقق کنند.
فرید نامی رئیس شورای شهر اوز گفت تامین نیروی کتابدار و خدماتی از عهده خیرین بر نمی آید و این تلاش و عنایت جناب مدیر کل را مطلبد.
سید یوسف حسینی نماینده خیر گفت شهر اوز و شهرستان اوز به حق شایسته شهر خلاق کتاب است. ورودی شهر اوز مزین است به آیه شریفه نون و القلم و مایسطرون و این نشان از توجه ویژه به امر فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که در این منطقه وجود دارد.
وی گزارشی از تخصیص زمین به کتابخانه در شهر کوره مرکز بخش بیدشهر را ارائه داد. امید است که این زمین به رایگان در اختیار خیر برای ساخت و ساز کتابخانه قرار بگیرد.
خیر محمد محمودی گفت کتابخانه اوز حدود ۶۰ سال سابقه دارد که بنده از اولین عضو های کتابخانه بوده ام. وی و همچنین خیر عبدالحمید خضری نیز از مشکلات و کمبود نیرو برای کتابخانه سخن گفتند.
در پایان جلسه لوح تقدیری به علی اصغر علی‌پور، مسعود کراماتی و محمد محمودی از طرف مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی اهدا و هدیه از طرف اداره کل فارس به سید یوسف حسینی تقدیم شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • عرض سلام مجدد. مجموعه ی اقای رفعتی(تولیدپمپ باد) بی نام ونشان هستند. فقط علاقه شدیدی برای شرکت درنمایشگاها دارند.من که بازار استان فارس را وجب به وجب گشتم پمپ باد برند نو...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، ب...
    همشهری دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه....
    پرسنل بیمارستان در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه. درسته دانشکده لا...
    پرستار در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟ من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با...
    وحدت در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟...
    پیشنهاد. همشهری. از دبی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز