جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  5/ آوریل/ 2021 - 9:29
  |   نظرات: 2 نظر
4,085 بازدید

فراهم کردن فضاهای مشارکتی در جوامع به نفع کودکان

انجمن دوستداران کودک اوز: انجمن دوستداران کودک اوز به عنوان اولین نهاد مشارکتی به نفع کودکان پیگیر اجرای شاخص های اوز شهر دوستدار کودک بوده و در هماهنگی با مبانی شهر دوستدار کودک در تدوین اساسنامه خود به ترویج تفکر دوستدار کودک و پیمان نامه جهانی حقوق کودک بها داده است.

شاخص های اوز شهر دوستدار کودک حاصل هم‎اندیشی موسسه پژوهشی کودکان دنیا با جامعه دوستداران کودک اوزاست. در بخش دوم این شاخص ها بر توسعه فضاها و امکانات شهری، بهسازی فضاهای شهری و فراهم کردن فضاهای مشارکتی به نفع کودکان منطقه تاکید شده است.

فرزانه نورافشان(کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی- رئیس انجمن دوستداران کودک اوز):

طبق تعریف یونیسف فضاهای دوستدار کودک یک رویکرد برنامه ریزانه نسبت به حقوق کودک است که از رفاه و آسایش حضور کودکان در فضاهای شهری حمایت می کند. فضاهای دوستدار کودک با فراهم آوردن ایمنی و امنیت کودکان و نوجوانان همراه با کارهای نظارتی از طریق افزایش آگاهی از خطرهای موجود در فضاهای شهری به کودکان و ایجاد انگیزه در جامعه و پدر و مادر برای خلق یک محیط حمایتی، از آنها حمایت و حفاظت می کند. در تعریفی دیگر از همین نهاد، فضاهای دوستدار کودک می تواند به عنوان فضایی طراحی شده به شیوه ای مشارکتی تعریف شود که در آن محیطی امن و ایمن برای بازی، تفریح، آموزش، سلامت روحی و جسمی برای کودکان و نوجوانان فراهم شده است.

انجمن همواره به پیش نیازهای اجرای شاخص ها از جمله حساس کردن جامعه محلی، شناسایی نیازهای منطقه به نفع کودکان، جلب مشارکت خیّرین دوستدار کودک و جلب حمایت و همکاری نهادهای دولتی ذیربط در منطقه، توجه داشته و تا سال ۹۴ توانست با همراهی مهندسین، خیرین دوستدار کودک و مدیران دولتی،طرح الحاق بخش مادر و کودک به کتابخانه عمومی اندیشه اوز (۹۰_۸۹) و به دنبال آن توسعه کمی و کیفی این طرح ، کتابخانه و اتاق بازی بخش اطفال بیمارستان امیدوار اوز(۹۰) و بهینه سازی نیمه ی غربی پارک کودک (۹۲ تا ۹۴) را به سرانجام برساند.

تجربه ی بهینه سازی نیمه غربی پارک کودک ما را با سختی کار عمرانی بیشتر آشنا کرد و چالش های سنگین آن، هیئت مدیره را بر آن داشت تا با بررسی و ارزیابی این تجربه اولویت خود را به سمت فعالیتهای آموزشی _ترویجی سوق دهد. واقعیت این است که اگر گروه مهندسین داوطلب دوستدار کودک در کنار ما نمانده بودند این پروژه هرگز به سرانجام نمیرسید.

 

از سال ۹۷ که مدیریت طرح ملی شهرهای دوستدار کودک به شهرداری ها واگذار شد، شهرداری اوز طبق بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوط، به توسعه فضاهای شهری به نفع کودکان و خانواده ها توجه ویژه ای دارد. انجمن دوستداران کودک اوز نیز در مقام مشورتی با حفظ اولویت های آموزشی-ترویجی در کنار شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز به مسیر خود در این راه ادامه می دهد”.

جدیدترین پروژه های مشارکتی خیّر و شهرداری اوز در راستای شاخص های شهر دوستدار کودک، احداث بنای ابریشوم است.

 دکتر سعید کراماتی؛ مجری طرح و مشاور انجمن دوستداران کودک اوز در بخش های عمرانی شهر دوستدار کودک:

“اگر چه مهندسی علم حل مشکلات با اعداد و ارقام است، اما دو عامل مهم دیگر را هم باید در این علم در نظر گرفت: جامعه و مردم.

هدف نهایی همه پروژه ها، بهره برداری مردم از آن است و هدف مهندسی، ارتقای کیفیت زندگی بشر. از این رو مهندسی با حل چالش های جدید و تغییر نگاه به سمت جوامع هدف، فرصت های نوینی ایجاد کرده تا هر بخشی از مردم از فضای اختصاصی مربوط به خود استفاده کنند و مکانی امن و راحت، هر چند برای زمانی کوتاه، داشته باشند. در واقع کسب و کار مهندسی، باید رویکردش را بیش از پیش جامعه محور کند. بنابراین در این پروژه بخش کوچکی از جامعه را به عنوان بهره برداران اصلی، مورد تحلیل و بررسی قرار داده و برای آن ها، فضایی اختصاصی طراحی و اجرا کردیم. بهره برداران ساختمان ابریشوم کودکان و مراقبین آن ها هستند. پدران و مادرانی که مسئولیت پرورش کودکانشان را، هر دو و به صورت کامل پذیرفته اند.

 

اگر چه در این پروژه با چالش های جدیدی همچون انتخاب نوع مصالح خاص برای فضای کودکان و مراقبین و یا ایجاد جذابیت برای کودکان مواجه بودیم اما دلگرمیمان، تعریف پروژه ای بر مبنای شاخص های شهر دوستدار کودک بود که کار را برایمان خوشایند کرد.

خلاصه کلام این که مهندسین با پذیرش مسئولیت های اجتماعی خود و تغییر رویکردشان به سمت مردم، می توانند اثرگذاری بیشتر و ماندگارتری در جامعه داشته باشند و این اتفاق با تعریف پروژه های خاص برای حل مشکلات بخش های مختلف جامعه صورت خواهد گرفت”.

نسیم دلکش؛ مهندس معمار طرح و عضو جامعه مهندسین دوستدار کودک اوز:

“پروژه ی بنای ابریشوم در راستای پاسخگویی به نیازهای کودکان و مراقبین آن ها شکل گرفت. از این رو نیازهای این دو گروه در شکل گیری فضایی آن اساسی ترین نقش را داشت. مهمترین وجه تمایز این پروژه ازسایر پروژه های مشابه، داشتن اتاق مراقبت پدر از کودک در کنار اتاق مادر و کودک است تا امکان استفاده برای هر دو آن ها فراهم شود.

با اینکه آمادگی شهر برای حضور متعادل و عادلانه ی زنان و مردان در عرصه های مختلف از طریق رشد اجتماعی شکل می گیرد، ایجاد چنین فضاهای شهری می تواند به صورت مؤثری راه رسیدن به این حضور را هموار کند.

فضاهای شهری تنها کالبدی برای رفع نیازها و تحقق بخشیدن به عملکرد تعریف شده ی خود نیستند، بلکه لذت حضور در فضا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بنا با ایجاد ارتباط بصری بین فضای داخل و طبیعت پارک، بهره گیری از نور طبیعی و با انتخاب رنگ ها و شکل هایی که آرامش فضا را تقویت کند، سعی بر تحقق این امر شده است. علاوه بر کیفیت فضایی، طراحی بر اساس استانداردها نیز از اولویت های مهم در طراحی اینگونه فضاها می باشد. هر چند که استانداردها و نمونه های بین المللی در دسترس بود، اما تحقق بخشیدن به آن ها با توجه به مصالح و تجهیزات موجود خالی از دشواری نبود”.

ادامه مسیر فرآیند ایجاد شهرهای دوستدار کودک پروژه ای همگانی است. مسئولیت و دستاوردهای این طرح جهانی، متعلق به انجمن یا شهرداری و هیچ نهاد و گروهی نیست. موفقیت طرح اوز شهر دوستدار کودک با تلاش تک تک اعضای جامعه دوستداران کودک اوز میّسر می شود. از نگاه انجمن دوستداران کودک اوز هر کس به هر اندازه در هر جا گامی در جهت زندگی بهتر کودکان بردارد، عضوی در جامعه دوستداران کودک خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “فراهم کردن فضاهای مشارکتی در جوامع به نفع کودکان”

  1. نظاره‌گر گفت:

    توجه به ساخت و ساز برای کودکان و عدم توجه به زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی برای آنان در آینده ی دور تبعات جبران ناپذیری در پی دارد.
    تا به حال به این فکر کرده اید که چند کودک در سطح شهرستان از اختلالات روانی از جمله: اضطراب اجتماعی، اختلال حواس یا اوتیسم (که هیچکدامشان ربطی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها ندارد) رنج میبرند؟
    در جامعه ای که به کودکان معلول، کم بضاعت، اوتیسم و… به چشم ترحم نگاه میکنند و برای همه ی عمر آسیب های روحی جبران ناپذیری به آنان وارد میکنند، وظیفه ی شما همواره فرهنگ سازی، آموزش و آگاهی جامعه است نه اینکه نام عده ای را بولد کنید و به تمجید از خود بپزدازید

    موفق باشید.

  2. شهروند دلسوز گفت:

    سلام به نظاره گر
    اسم مبارک شما این نکته در نظر خواننده تداعی میکند که نظاره گر نکات منفی هستید در صورتیکه اگر با بی غرضی به متن بالا نگاه کرده باشید در میابید هیچ شخصی بولد نشده و بزرگنمایی نشده به حق مطالب سنجیده و نیکویی عنوان گردیده است . اینکه شما در قالب وکلمات بظاهر دلسوزانه نقد کردید دلیل بر اگاهی شما نیست .این بیشتر جنبه ی عدم انصاف شما را اشکار میکند که با خودخواهی سعی در دادن خطی کاذب برای پوشاندن تلاشهای کسانی هستید که سالیان سال است برای کودکان زحمت میکشند . اولا شما از کجا میدانید که برنامه های این انجمن سخت کوش چیست؟ ایا به خود زحمت داده اید سوابق تلاشگران این عرصه را خوب مطالعه کنید تا کمی ان نگاه تنگ نظرانه تان باز شود و بدون غرض نقد کنید. موفقیت کمی نیست که این مجموعه با امکانات محدود توانسته گامهای موثری در زمینه ی کودکان بردارد .شما اگر دلسوز هستید وارد میدان شوید و حمایت کنید .حداقل در کارگاههای انجمن شرکت کنید و علم ناقص خودرا در این حوزه افزایش دهید چه بسا جواب سوالات سطحی خودتان هم در همین اموزشها خواهید گرفت. بیاییم ارزش کار فعالین را پایین نیاوریم و با نقدهای ابکی و با کلمات برنگ دلسوزی موجب دلسردی انهایی که بی چشمداشت از وقت و زندگی خود مایه میگذارند نشویم. با وجدان خود نظاره گر باشیم .

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • عرض سلام مجدد. مجموعه ی اقای رفعتی(تولیدپمپ باد) بی نام ونشان هستند. فقط علاقه شدیدی برای شرکت درنمایشگاها دارند.من که بازار استان فارس را وجب به وجب گشتم پمپ باد برند نو...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، ب...
    همشهری دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه....
    پرسنل بیمارستان در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه. درسته دانشکده لا...
    پرستار در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟ من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با...
    وحدت در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟...
    پیشنهاد. همشهری. از دبی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز