پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
 |  11/ فوریه/ 2021 - 8:50
  |   نظرات: بدون نظر
2,979 بازدید

با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، همایش تقریب مذاهب در واحد اوز برگزار شد

ابراهیم احمدی: با حضور دکتر مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، همایش تقریب مذاهب و تجلیل از پیشگامان این عرصه، ۲۳ بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز برگزار شد.

در این همایش علاوه بر رئیس دانشگاه آزاد، حجت‌الاسلام حامد علم‌الهدی مدیر گروه تخصصی تقریب مذاهب، مولوی اسحق مدنی مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور اهل سنت، دکتر سروری‌مجد مشاور رئیس دانشگاه، دکتر پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس، امام‌جمعۀ اوز و لار، علمای تشیع و تسنن منطقه، علی‌پور فرماندار اوز، رؤسای دانشگاه‌های آزاد منطقه و جمعی از مسئولین و معتمدین حضور داشتند.

هویت اجتماعی با مودت شکل می گیرد

دکتر مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دربارۀ علت ورود دانشگاه آزاد اسلامی به تقریب و تربیت تقریبی گفت: «خانواده، محیط آموزشی، محیط رفاقتی، محیط کار و جامعه پنج کانون تربیت هستند. برای تربیت و رشد جوان، ۲۱ سال شامل سه دورۀ ۷ ساله مطرح است و جوان باید به تقوای فردی و اجتماعی برسد.»

وی افزود: «هویت اجتماعی با مودت شکل می‌گیرد و اقوام با مودت گرد هم می‌آیند و با عداوت، از هم دور می شوند؛ بنابراین، باید تربیت مقوم وحدت باشد تا همبستگی به وجود آید.»

وی همچنین گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی که یک دانشگاه اجتماعی است، مولود انقلاب اسلامی است. ما در الگوگیری‌ها نباید چشم و گوشبسته باشیم و این دانشگاه قرار است انسان‌هایی تربیت کند که هم در درجات علم و دانش و هم ایمان بالا بیایند. خدا رفعت به کسانی می‌دهد که علم وایمان را باهم دارند.»

دانشگاه آزاد اسلامی اوز باید تقویت شود 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «اوز و منطقه، پیشروِ نگاهِ تقریبی بوده و در مرحلۀ تثبیتی هستند و در دانشگاه آزاد اسلامی باید کرسی آزاداندیشی شکل بگیرد. دانشگاه آزاد اسلامی اوز باید منطقۀ خود را ببیند و هیئت علمی این دانشگاه باید تقویت شود و هیئت علمی وزین، عالم و متقی داشته باشد تا به تربیت اخلاقی همت گمارد.»

 

نقش نیکوکاران و هیئت امنا در دانشگاه آزاد اوز بی بدیل است

در ابتدای این دیدار که فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز مجری آن بود، پس از قرائت قرآن مجید توسط شیخ عبدالله منصوری از علمای اهل سنت شهرستان اوز، عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اوز به عنوان میزبان،  انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی اوز برای این آیین باشکوه را ستود و تاریخچه فرهنگ رسمی آموزش و دینی اوز آن را به سال ۱۲۸۰ برگرداند و تاسیس اولین آموزشگاه در اوز را در سال ۱۳۰۷ عنوان کرد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان تاسیس بخشداری و دبیرستان پسرانه ،دخترانه ، شهرداری و دانشگاه‌ها، ارتقا بخش اوز به شهرستان در سال ۹۸ را از رویدادهای تاریخی شهرستان اوز نامید .

خضری به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی که از سال ۱۳۸۶ که با صدور ابلاغ مسئول راه اندازی موقت به مدت ۶ ماه متعاقبا به مدت ۱ سال و سپس انتضاب به عنوان رییس مرکز آغاز شد، اشاره کرد.

رئیس دانشگاه از وجود هیئت های امنای مردمی در اوز و دبی و به ریاست شیخ عبدالقادر فقیهی، سخن گفت و حفظ وحدت را رمز پیشرفت دانشگاه دانست و افزود: نمایندگان هیات امنا بارها و بارها به شهرهای داخل و خارج از کشور به ویژه دبی سفر کردند و چه بسا با دست خالی برگشتیم ولی دلسرد نشده و دست از پیگیری برداشته نشد.

وی نقش نیکوکاران و هیئت امنا را بی بدیل دانست و بر اهمیت تجاری سازی علم تاکید و گفت: فعالیت های هنری وتاسیس سینما، تئاتر و…. انجام شده و در ادامه تولید و ساخت انیمیشن؛ بوستان خانوادگی و زراعت برنامه ریزی شده است.

وحدت شیعه و سنی در منطقه شعار نیست

 علی‌اصغر علی‌پور فرماندار اوز نیز با خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این همایش به ویژه دکتر مهدی طهرانچی که از دانشمندان بزرگ کشور است و سایر مسئولین اعزامی از مرکز کشور و استان فارس،  بهمن‌ماه را یادآور پیروزی خون بر شمشیر و شکست سلطۀ ۲۵۰۰ سالۀ ستم‌شاهی، شکسته شدن استخوان‌های استکبار جهانی و عزت و بصیرت برای مردم ایران دانست.

وی گفت: «انقلاب اسلامی ایران در این ۴۲ سال به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با حفظ وحدت، دستاوردهای زیادی در عرصه‌های علمی، نظامی و هسته‌ای داشته است و شهدای زیادی تقدیم انقلاب شده که از میان آنان شهید قاسم سلیمانی مجاهد بزرگی بود که در راستای وحدت امت اسلامی به شهادت رسید.»

فرماندار شهرستان اوز با اشاره به وحدت در جنوب استان فارس، ریشۀ آن را در اعتقاد بزرگان و علمای تشیع و تسنن منطقه از دیرباز دانست واتحاد شیعه و سنی را الگوی بسیار خوبی معرفی کرد.

او با بیان سخنی از مقام معظم رهبری با این مضمون که “برادری و برابریِ شیعه و سنی در این منطقه تحسین‌برانگیز است”،افزود:«در حقیقت وحدت در این منطقه شعاری نبوده، بلکه وحدت در اعتقادات هر شیعه و سنی حک شده است؛ زیرا در جنوب استان فارس که بیشترین اهل سنت را دارد، همه برادرانه با هم زندگی می‌کنند.»

فرماندار همچنین گفت: «در عرصۀ سیاسی نیز موضع‌گیری‌های علمای شیعه و سنی درمنطقه، نشان‌دهندۀ اتحاد و یکپارچگی در برابر دشمن است و به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: “همه برای اسلام باید تلاش کنید، شیعه و سنی برای اعتلای کلمۀ توحید، اعتلای ارزش‌های اسلامی و اجرای قوانین محمدی تلاش کنند”، جامۀ عمل پوشانده‌اند. محکومیت اخیر علمای تشیع و تسنن نسبت به حملۀ تکفیری‌ها به حرم حضرت زینب(س) و ترغیب مردم به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را می‌توان نشانه‌های این موضع‌گیری‌های یکسان علمای تشیع و تسنن منطقه دانست.»

اوز بهترین مکان برای تجلیل از پیشگامان تقریب مذاهب است

دکتر سروری‌مجد مشاور و رئیس دفتر حوزه ریاست دانشگاه آزاد، نیز علما را محور وحدت و مخالف خرافه دانست و گفت: «کرونا نتوانسته در نشست تخصصی خللی وارد کند و دومین نشست قیام عاشورا را با حضور علمای اهل سنت برگزار می‌کنیم.»

وی با ضرورت تجلیل از کسانی که پیشگام تقریب مذاهب بوده اند، دانشگاه آزاد اسلامی اوز را که نیکوکاران اهل سنت بنیانگذار آن بوده‌اند، بهترین مکان برای تجلیل از پیشگامان تقریب مذاهب دانست.

 تقویت انسان های با تقوا در پیشگیری از سوء استفاده موثر است

در ادامه، محمدصالح انصاری مدیر مجتمع دینی اوز، مذاهب اسلامی را نشئت‌گرفته از مدارس فقهی دانست و با اشاره به این موضوع که ریشۀ تمام مذاهب اسلامی یکی است، گفت: «در وحدت باید تقوا را مدنظر داشته باشیم و حق تقوا را به جا آوریم.با تفکر در قرآن و سورۀ حجرات، به این نکتۀ مهم می‌رسیم که مؤمنین برادر هستند و باید بین یکدیگر به اصلاح بپردازند و اگر تقوا رعایت نشود، مؤمنان فاسق می شوند.»

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن معنویت در جامعه و حتی حوزه‌های علمیه، تربیت انسان‌های باتقوا را راه پیشگیری از سوءاستفاده معرفی کرد.

تقاضای افزایش رشته و تثبیت موقعیت کارکنان دانشگاه اوز

در برنامه بعدی همایش، عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اوز، پیام شیخ عبدالقادر فقیهی بانی و رئیس هیئت‌امنای دانشگاه را قرائت کرد. وی در این پیام از حضور دکتر مهدی طهرانچی و سایر مسئولین دانشگاه آزاد کشور و استان و دست‌اندرکاران تقریب مذاهب که دانشگاه اوز را به عنوان پایگاه تقریب قرار داده‌اند، تشکر کرد. در بخش دیگری از پیام بانی دانشگاه ازاد اوز آمده بود: «از فرصت استفاده شده و تقاضا می‌گردد شرایطی فراهم شده تا دانشگاه آزاد اسلامی اوز بتواند متناسب با ظرفیت هایش با افزایش رشته های تحصیلی در تمام مقاطع و نیز تثبیت موقعیت کارکنان زحمتکش آن امکان خدمات رسانی گسترده تر را بیابد.»

حجت‌الاسلام حامد علم‌الهدی دیگر سخنران این نشست، از تلاش‌هایی که در دو سال اخیر در موضوع تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، تشکر کرد. وی، رسیدن به وحدت کلمه و امت واحده را کار یک نهاد ندانست و گفت: «همۀ مسئولین و نهادها باید درکنار یکدیگر قرار بگیرند.»

پیشنهادات امام جمعه لار برای تقویت وحدت

حجت‌الاسلام موسوی خرّم امام‌جمعۀ لار پیام داستان‌های قرآنی را استفاده از نکات حِکمی دانست و با اشاره به داستان حضرت موسی و هارون گفت: «علما باید برای انحراف جامعه پاسخگو باشند؛ اما حفظ وحدت مهم‌تر از انحراف جامعه است.»

وی افزود: «نظام، وحدت را به عنوان راهبرد تعریف کرده و وحدت تاکتیک نیست.» در ادامه پیشنهاد داد با توجه به فراهم شدن بستر وحدت، به موضوعات پساوحدت در منطقه بیندیشیم. تقویت علمی مبانی مذاهب و استفاده از ظرفیت پَساداعش،از دیگر پیشنهادهای امام‌جمعۀ لار بود.

در پایان این همایش، از شیخ عبدالقادر فقیهی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اوز، مولوی اسحق مدنی، حجت‌الاسلام حامد علم‌الهدی، دکتر علی‌پور، حجت‌الاسلام سجاد نیکو و دکتر طاهری به‌عنوان پیشگامان تقریب مذاهب با اهدای لوح، قدردانی شد. از ساسان پیرزاد به نمایندگی از شیخ عبدالقادر فقیهی برای دریافت لوح تقدیر دعوت گردید.

 عکس ها از: ساسان پیرزاد و ناصر رفیعی

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز