پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
 |  27/ نوامبر/ 2020 - 7:11
  |   نظرات: 32 نظر
4,259 بازدید

آموزش اوز در لبه پرتگاه

مصطفی ملتفت*: در این گزارش تحلیلی کوتاه می خواهم پیرامون مشکل آموزشی در مقطع دبیرستان (متوسطه دوم) بنویسم. به خصوص مسئله کنکور و نتایج نامطلوب هرساله آن، که عمدتا در چندسال گذشته در سکوت خبری بوده است. البته به این معنا نیست که کل دستاوردهای آموزش پرورش اوز را هدف نقد قرار دهم، بخصوص در حیطه آموزش ابتدایی یا متوسطه اول و هنرستان که در اینجا محل بحث من نیستند. برای ورود به بحث به بخش هایی از نوشته هایی اشاره کردم که در چندسال گذشته در رسانه های شهر، پیرامون این مسئله نوشته شده است.

 دو روایت از تاریخچه آموزش اوز:

چندی پیش یکی از دوستان شیرازی‌ام که برای حل مشکل فرزندش به اداره کل آموزش و پرورش استان فارس رفته بود، عکسی را برایم فرستاد از کارنامه های دانش آموزهای اوزی که در دهه سی و چهل شمسی تحصیل کرده بودند که اداره کل آنها را جزء اسناد، ترمیم و در محوطه آنجا در معرض دید عموم قرار داده است.

شاید مختصر شرح کوتاه در زمینه تاریخ آموزش اوز را عبدالله کمالی در سایت پیام دانش ( شهریور ۱۳۹۰) با موضوع «مدرسه جاوید اوز به بندرعباس رفت» به خوبی نوشته است:

« نخستین گام در راه آموزش و پرورش نوین در اوز سال ۱۳۰۷ شمسی برداشته شد. هر چند عده ای از نیک اندیشان و فرهنگ دوستان در سال ۱۲۸۵ مقارن جشن مشروطیت می خواستند یک باب دبستان پسرانه در اوز تاسیس نمایند که با مخالفت عده ای از روحانیون وقت مواجه شدند. راجع به درس های که قرار بود، در دبستان تدریس شود که شامل فارسی، آیات، تاریخ، جغرافیا، موسیقی و ورزش بود. توضیحاتی داده شد مخالفین با تردید به مسئله نگاه می کردند، می ترسیدند که این گونه دروس باعث انحراف افکار دانش آموزان گردد.ناگزید گردیدند وسایلی که جهت تاسیس آموزشگاه با خود آورده بودند به بندرعباس منتقل نمایند، در بندرعباس با حضور تعدادی از فرهنگ دوستان انجمنی به نام جاوید تشکیل و به تاسیس یک باب دبستان پسرانه همت گماشتند. برای ستایش از همشهریانی که در انجمن جاوید فعالانه شرکت داشتند.»

وی در ادامه می گوید:

«با کشته شدن افراد نام برده (در جریان واقعه سیاسی انتخابات ۱۳۲۸ لار) روابط اوز و لار به تیرگی گرایید و برای مدتی بین لار و اوز ارتباط قطع شد. نمایندگی فرهنگ اوز(اداره آموزش آن زمان) برای مدتی زیر نظر اداره کل فرهنگ فارس اداره شد، و حالت استقلال یافت. و مرحوم غلامحسین تیمناک به سمت اولین نماینده فرهنگ آن روز آموزش و پرورش امروز منصوب شد. در همین سال ۱۳۲۹ ساختمان دبیرستان که توسط مرحوم هوشیار که از افراد خیر و فرهنگ دوست بود احداث و به اداره فرهنگ تحویل و با موافقت اداره کل فرهنگ فارس به نام دبیرستان هوشیار افتتاح گردید. مرحوم تیمناک با مدیریت و پشتکار نسبت به گسترش مدارس خصوصا در مناطق خنج، فیشور و بیدشهر اقدام نمود. وی مردی باسواد و منورالفکر بود روانش شاد.»

هدف از آوردن این مقدمه مختصر که حاوی دو واقعیت تاریخی آموزش اوز بود نه افتخار به تاریخ نوستالژیک زادگاهم، بلکه تاکید بر این پرسش است که «چه شد آموزش ما از آن نقطه در حداقل ۹۳ سال پیش به وضعیت اکنون مان رسیده است که در مسئله مهم آموزش به نسبت شهرستان های همجوار عقب مانده ایم؟»

شاید برای مخاطب هنوز واضح نشده باشد که قرار است از چه صحبت کنم؟

کافی است در سایت اوزامروز و سطح شهر پیرامون وضعیت قبولی کنکوری های دانش آموزان مدارس اوز در یک دهه گذشته تحقیق دم دستی به عمل آورید و آن را با شهرهایی مثل لار،گراش یا خنج مقایسه کنید تا عمق فاجعه را متوجه شوید.

چند ارجاع برای ورود به بحث:

در ادامه گزیده ای از یادداشت های انتقادی عبدالعزیز خضری، ابراهیم احمدی، مصطفی مرادی و خودم در سال های گذشته را مرور کوتاهی می کنیم:

عبدالعزیز خضری(مهر ۱۳۹۴) در سایت اوز امروز با موضوع «سخنی با ریاست اداره آموزش و پرورش» گفته است:

« از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، بخش اوز، شاهد حضور ده نفر در سمت ریاست آموزش و پرورش بوده است که از میان آنان، افکارعمومی به عملکرد غلامرضا کمالی نگاه مثبت دارد اما معلوم نشد چرا مقامات مافوق به وی فرصت پیشبرد برنامه هایش را ندادند و با جابجایی نابهنگام مسئولیت را به محمد فیاض پور که او هم از نگاه مثبت برخوردار بود سپردند؟ اما فیاض پور هم بدون آن که مردم علتش را بدانند پس از مدتی نه چندان طولانی تعویض شد. در این تغییر و تحولات چه کسی می تواند پاسخگو باشد؟ مردم که نقشی نداشتند و دولت هم صلاح را بهتر می داند. ولی آن چه حاصل شد متضررشدن جامعه از آموزش و پرورش بود و وضعی که شاهد آن هستیم: خروج جمع زیادی از دانش آموزان از بخش برای تحصیل در شهرهای دیگر و عدم رضایت در کسب رتبه های کنکور سراسری.»

ابراهیم احمدی (شهریور ۱۳۹۵) در سایت اوزامروز با موضوع «خیلی زود دارد دیر می شود» گفته است:

«خیلی زود دارد دیر می شود. هرسال منتظریم تا بشنویم دانش آموزان شاغل به تحصیل در شهر و بخش اوز حائز رتبه های زیر ۳ رقمی شده اند. دوست داریم رتبه های ۲ رقمی و حتی تک رقمی هم داشته باشیم اما شاید دیگر سنگ بزرگ نشانه نزدن باشد و به همان ۳ رقمی و حتی زیر ۲ هزار در منطقه ۳ اکتفا می کنیم. اما تاکنون شواهدی از این موضوع دیده یا شنیده نمی شود.

او در ادامه می گوید:

ما اگر می خواهیم آینده نگر باشیم و فقط به گذشته های خود افتخار نکنیم راهی به جز ارتقای سطح آموزشی فرزندانمان، کسب رتبه های قابل دفاع در کنکور، انتخاب رشته ها و دانشگاه های مطرح توسط آنان نداریم. با ادامۀ این وضعیت آینده خوبی متصور نیست و بیش از این شاید معطلی جایز نباشد و باید اختصاصا در خصوص ارتقای رتبه های کنکور به عنوان نقطه عطفی در زندگی فرزندانمان اقدام کنیم.»

 مصطفی ملتفت ( مهر ۱۳۹۴) در سایت اوزامروز با موضوع «علوم انسانی راهگشای توسعه فرهنگی» گفته:

«در شهر اوز تا جایی که بنده مطلع هستم از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ رشته تحصیلی علوم انسانی برای پسران دایر نبوده، که با همت مسئولین و آموزش و پرورش از سال قبل این رشته در دبیرستان “احمدپور” دایر شده است. البته با توجه به نکاتی که در قسمت های قبلی ذکر کردم یعنی دلایل افت علوم انسانی در ایران، در اوز هم دانش آموزانی که معدل بالایی ندارند به سراغ علوم انسانی می روند که این خطای بسیار بزرگی است که امید می رود با راهنمایی و مشاوره ی خانواده ها، معلمین، مسئولین و دلسوزین بخش اوز جلوی این اشتباه ها گرفته شود.»

مصطفی مرادی ( تیر ۱۳۹۹) در سایت اوزامروز با موضوع « دانش آموزان شهرستان اوز غافل از دانشگاه فرهنگیان» گفته:
«از سال ۱۳۹۰ که دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده است، شهرستان اوز در مقایسه با شهرستان های همجوار از کمترین قبولی و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برخوردار بوده است.

نموداری که مرحوم محمودعسکری در سایت اوزاستار به همراه تحلیلی از وضعیت آموزشی در سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۰ از آن ارائه داده اند که نشان دهنده وضعیت بدآموزشی در مدارس اوز، ترک تحصیل یا مهاجرت دانش آموزان است.»

جلوگیری از تکرار مکررات:

هدف از این ارجاع های مداوم پرهیز از تکرار بود و نشان می دهد با اینکه در همین سال ها فعالین اجتماعی و رسانه ای نام برده و دیگر دوستانی که احتمالا از قلم انداخته ام زنگ هشدار را در زمینه کیفیت تحصیل در اوز به صدا در آورده اند، توجه چندانی به این مسئله نشده است. حال بعد از گذشت چندسال همچنان شاهد آن هستیم که در زمینه پذیرفته شدگان کنکور چندان تغییر اساسی رخ نداده است. شاید مخاطبین بگویند پس آن همه اسم و آمار که هر سال منتشر می شوند چیست؟

که باید بگویم، آن اسامی از سه حالت خارج نیستند:

_یکم، این دانش آموزان عمدتا در دبیرستان های اوز تحصیل نکرده اند و در لار و شیراز و بندرعباس یا تهران بوده اند، اما قبولی به اسم اوز تمام می شود. (برای مثال پارسا فقیهی رتبه ۱۰۱ ریاضی که در مدرسه تیزهوشان لار بوده است.)

_دوم، هنرستانی ها هستند که از انصاف به دور است اگر نگویم که هنرستان های اوز واقعا خروجی بسیار خوبی دارند؛

_سوم، افرادی هستند که به صورت مجزا و متفرقه خوانده اند و به سبب اینکه در مدرسه اوز بوده اند اسم آنها به عنوان کارنامه آن مدرسه رد می شود. (برای مثال دوستان بنده یوسف منصوری رتبه ۱۵۶ انسانی که اساسا رشته او ریاضی بوده و سیاوش کریما رتبه ۷۴ هنر که رشته او تجربی بوده و هردو آنها در دبیرستان احمدپور اوز تحصیل کرده اند، و صرفا با تلاش شخصی خود بعد از چند سال دوری از مدرسه به این رتبه ها دست پیدا کرده اند و قس علی هذه… .)

در این یادداشت انتقاد نگارنده به وضعیت رشته های نظری (انسانی،تجربی،ریاضی) و دانش آموزانی که در دبیرستان های اوز تحصیل کرده اند و عدم قبولی آنها که متاثر از جوِ بد تحصیلی این دبیرستان ها بوده است می باشد و نه هنرستانی ها.

با بررسی های صورت گرفته در یک دهه گذشته در بین قبولی های دانشگاه ها، انگشت شمار دانش آموزانی را می بینیم که در دبیرستان های اوز مشغول به تحصیل بوده اند و رتبه های دو یا سه رقمی را کسب کرده اند. یا در رشته های برتر مثل پزشکی و داروسازی ،مکانیک و برق یا حقوق و روانشناسی و فرهنگیان قبول شده باشند.

حتی به جرات می توان گفت که در بین رشته های نام برده به جز فرهنگیان، نزدیک به صفر است. (آن انگشت شمارها هم عمدتا از دانش آموزان کوشا مدارس روستاهای حومه اوز بوده اند.)

چه باید کرد؟

اما چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال مانند مشکلات دیگر کار یک یا دونفر نیست؛ در اوز به جز نهاد آموزش و پرورش گروه های اجتماعی و موسسات آموزشی زیادی حضور دارند که هرکدام به سهم خود به دنبال چاره جویی و مرتفع کردن این عقب ماندگی بزرگ هستند. اما در این یادداشت هدف آن است که در سکوت خبری و به صرف ردیف کردن اسامی، ما به این توهم نیوفتیم که آموزش در اوز وضعیت خوبی دارد و هیچ مشکلی نیست! و امید آن است که متولیان امر بیشتر در این زمینه بنویسند و اقدامات لازم را به عمل آورند؛ که بقول ابراهیم احمدی خیلی زود دیر می شود؛کما اینکه می بینیم خیلی دیر شده است و چه استعدادهایی که در سال های گذشته هدر نرفته اند، اما هرجا جلوی ضررگرفته شود نفع است.

زیاد شنیده ایم که می گویند مشکل آموزش اوز به ارزش های خانوادگی (ازدواج زودهنگام برای دختران و پیشنه تاریخی-ذهنیتی تجارت در پسران) و خود دانش آموز بر می گردد. اما نگارنده معتقد است که اگر محیط مدرسه در رتبه آوردن دانش آموزان اولویت و نقش مهمتری ندارد، پس چرا:

  1. دانش آموزان اوزی محصل در لار رتبه می آورند؟
  2. چرا هنرستانی های ما رتبه می آورند؟
  3. چرا دانش آموزانی که متکی بر خود برای رشته های مورد علاقه شان کنکور می دهند دو و سه رقمی می شوند؟
    ۴٫ چرا دانش آموزان ما در مقطع ارشد و دکترا رتبه های دو و تک رقمی می آورند؟

 مثالی دیگر، کمی دورتر:

در شهرستان بستک در سایت جناح آنلاین اسامی ۴۱ نفر از رتبه های زیر ۴هزار در سال ۹۹ را نوشته است که از آن تعداد ۱۴ نفر آنها رتبه سه رقمی آورده اند، که این آمار بسیار خوبی است برای این شهرستان که از بُعد فرهنگی و جغرافیایی به ما نزدیک است.

عکس اسامی برخی از قبولی های رشته تجربی این شهرستان در کنکور ۱۳۹۹

بیان تجربه شخصی دانش آموزان و افشای خاطره ای تلخ:

من به عنوان مشاور تحصیلی که از سال ۹۵ در اوز فعال بوده ام با دانش آموزان زیادی به گفتگو نشسته ام که عمده مشکل تحصیلی خود را کمبود یا نبود معلم متخصص در درس های مربوطه می دانند، (برای مثال درس فیزیک را به معلم ریاضی می دهند). یا معلم هایی که هیچ پیش آگاهی برای کنکور به دانش آموزان نمی دادند و اصلا از کنکور و تست زدن هیچ اطلاعی ندارند. مشاورین تحصیلی در مدارس دولتی شیراز (عمدتا با مدرک ارشد یا دکترا تخصصی) در طول هفته بصورت فعالانه حضور دارند، اما مشاورها در مدارس اوز یا تعدادشان بسیار کم است یا ساعت وظیفه کمی دارند، یا هم بسیار منفعل هستند.

دیگر آنکه اگر پای صحبت دانش آموزان بنشینید، جز گله شان در باب نبود مشاور و معلم متخصص، همچنان متاسفانه بارها و بارها از آنها می شنویم که معلم هایشان با جملات منفی و دلسردکننده می گویند:

«شما به هیچ جایی نمی رسید و جامعه نیاز به کارگر نیز دارد.»

به یاد دارم در دوره ای که خودم نیز در دبیرستان های احمدپور و بهروزیان تحصیل می کردم، خارج از آنکه مشابه این دلسردی ها از جانب برخی معلمین به ما داده می شد، حتی معلمی هم داشتیم که در قبالِ قبولی تضمینی درس مربوطه در سال ۱۳۸۸ که من اول دبیرستان بودم، مبلغ ۲۰۰هزار تومان که در یازده سال پیش مبلغ خیلی زیادی بود از دانش آموزان می گرفت. در آن مقطع از جمع آن دو کلاس حدودا ۶۰ نفره، انگشت شماری از ما حاضر به پرداخت این مبلغ (به نام کلاس خصوصی) نشدند و چون ایشان سر کلاس خود هیچ درسی نمی داد در خرداد و شهریور ماه آن سال، ما درس ریاضی را افتادیم که باعث شد به اجبار به هنرستان بهروزیان بروم که هیچ علاقه ای نداشتم. بگذریم از اینکه سالِ بعد از آن در مقطع دوم دبیرستان بنا به دلایل مفصلی هیچ رشته نظری در مقطع دوم دبیرستان احمدپور تشکیل نشد. آن معلم که دبیر دانش آموزان دهه شصت اوز بوده و طبق پرس و جو آن نسل نیز از او ناراضی بودند، همچنان در مدرسه ای در اوز مشغول به کار و ارتقا شغلی نیز گرفته است. بخش عمده این مشکلات به خود مردم بر می گردد که مطالبه گر نیستند و سکوت را به اعتراض ترجیح می دهند. تمام والدین ما مسئول این تبعیض ها هستند. اوز شُهره است به پولدار بودن، همین مسئله باعث شده اینگونه سواستفاده گری ها تبدیل به عرف و بدیهیات شود. بقول مرحوم بهشتی ستم پذیری با ستمگری هیچ تفاوتی ندارد. پس وای بر ما…!

در این بین اما بودند معلم هایی همچون آقایان دبیری و رضایی که حضورشان دلگرم کننده بود و همیشه قدردانشان بودیم.

با این اوصاف که در بالا گزیده وار به آن اشاره کردم، آموزش و پرورش اوز چالش زیادی در حل بحران آموزشی شهرستان اوز در پیش دارد که امید آن است بواسطه کمک گرفتن از خِرد جمعی جوانان تحصیلکرده بومی، در کنار تجربه های بزرگان و همت نیک اندیشان، به ترمیم اساسی و گام به گام مشکلات بپردازد.

کلام آخر و نه چندان بی ربط:

در طی چندسال گذشته دوستانم من را ترغیب کرده اند که در آزمون استخدامی شرکت کنم و بواسطه علاقه ام به مسائل آموزشی و اجتماعی در اوز، وارد ساختار آموزش و پرورش شوم. منتهای امر چنانکه بررسی می کنم و بقول عبدالعزیز خضری(ارجاع در بالا) در طی چنددهه گذشته هیچ اوزی نتوانسته در اداره آموزش و پرورش اوز به رده های بالای این نهادِ مهم همچون ریاست برسد. چه بسا استخدام شدن در این اداره، دیگر بواسطه منافع شخصی ام مجالِ پرداختنِ کوتاه به این دست مسائلِ انتقادی را هم از من بگیرد. از این جهت ترجیح ام بر این بوده که خارج از گود به نظاره یِ ویرانیِ آن سرمایه یِ عظیمی که در یک سده گذشته امثال آقایان تیمناک،محمدسعید صمدی، محمدامین کمالی،صدیق پیرزاد و… در اوز بنا کرده اند بنشینم. بدون شک هم اکنون نیز افرادبومی با لیاقت بیشتری به نسبت این حقیر در شهرستان اوز مشغول به کار هستند که پست های بالای ادارات بخصوص در آموزش و پرورش حق آنهاست؛ افرادی که چه سابقه زیادی در این نهاد مهم دارند چه از فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکترای دانشگاه های تهران و دیگر دانشگاه های ملی هستند اما به دلایل مختلف به حاشیه رانده شده اند.

*کارشناس ارشد روانشناسی بالینی  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

32 Responses to “آموزش اوز در لبه پرتگاه”

  1. فرهاد ابراهیم پور گفت:

    اقای ملتفت دستتان درد نکند مشکل قابل لمسی است که متاسفانه چندین سال است چرا شهر فرهنگی اوز با پیشینه خوب چنین لاغر و ضعیف شده است . زنده یاد محمود عسکری چند ماهی قبل از درگذشت مطلبی در همین خصوص نوشتند و نگران بودند . و اکنون شاهد این نگرانی هستیم . مشکل فقط در مدارس دولتی نیست باید مدارس غیر انتفاعی هم مد نظر داشت که چقدر در کیفیت اموزش نسل اینده موثر بوده اند . خروجی انها در مقاطع متوسطه و کنکور چند نفر بوده اند .
    ضمن تشکر از همه دلسوزان اموزش و پرورش امید که نوشته شما باعث بازنگری به کارها شود تا شاهد رتبه ها وموقعیت های بهتری برای محصلین شهر و شهرستان باشیم .

  2. عبدالله خضری (تهران) گفت:

    احسنت به آقای ملتفت. آموزش و پرورش را بسیار عالی کالبد شکافی کرده و با چشم باز مسائل و مشکلات آنرا دیده و مطرح کرده است.

  3. علی معلم گفت:

    جناب ملتفت …خلط مبحث نموده اید ….با حیثیت معلمان خدوم شهرستان اوز بازی کرده اید بنظرم شما و برخی دیگر از هم فکرانتان با مسئولین خدوم آموزش و پرورش اوز کدورت دارین که چنین ناعادلانه قضاوت میکنین.
    بسیار متاسف شدم که بخش زیادی از حقایق را نادیده گرفته اید .

    امار قبولی های خنج و گراش را چک کنین تا ببینین چند ببینین در چه دبیرستانهایی تحصیل نموده اند .اخیرا کانال پندری گراش در سلسله مطالبی به واکاوی تحصیلات دانش اموزان گراشی در لار پرداخته است کاش مطالعه نمایید. بنطرم قبولی دانشگاه امسال با توجه به اینکه در شهرستان اوز دبیرستانهای خاص مانند تیزهوشان ، نمونه دولتی ، شاهد و غیر انتفاعی فعال نداریم رقمی قابل قبول بود.
    آن معلمی که ۲۰۰ هزارتومان میگرفت و نمره قبولی میداد را کاش معرفی کرده بودید تا طفیلی این اداره خدوم شناسایی شود و به مای معلمان عزیز نوشته نشود.
    غلامرضا کمالی و محمد فیاض پور خوب بودند اما عملکرد بهرام زمانی و محمد رضا رضایی اگر بیشتر از آنان نباشد قزعا کمتر از آنان نیستاین را آماد گواهی میدهد که متاسفانه بخاطر ضعف روابط عمومی در سنوات اخیر خبرمنعکس نشده اند.
    وقتی ملاک برای خانواده ها سطح در امد است چگونه انتطار دارید فرزندانشان را به انتخاب دانشگاه فرهنگیان ترغیب کنند؟؟؟؟
    شخصا در یک کلاس دبیرستان این موضوع را مطرح نمودم که باعث تمسخر دانش آموزان آن هم دختران گردیدم .
    کاش برای نوشتن مطالبتان کمی هم پای درددلهای رییس و معاونان و مسئولین آموزش و پرورش شهرستان‌اوز می نشستید تا بتوانید منصافانه تر به قاضی بروید.
    واقعا برایتان متاسف شدم .

  4. امیرحسین نوبهار گفت:

    امیدوارم به زودی با تلاش گروه‌های جوان، تحولی در آموزش منطقه و اوز رخ بده.
    درود بر شما جناب ملتفت عزی

  5. مصطفی ملتفت گفت:

    آقای «علی معلم» ای کاش ابتدا جرات این را داشتید که همانطور که بنده صریح صحبت ام را با اسم خودم گفته ام، شما نیز انتقادتان را با اسم خودمی گفتید؛ در غیر این صورت گفتگو صورت نمی گیرد. اینکه افرادی خدمت گذار در آموزش و پرورش اوز هستند هیچ جای شکی نیست، ولی استفاده نکردن از نیروهای بومی در رده های بالا و متعاقبا ضعف آموزشی در اوز، یکی ازمشکلات این ساختار است که ربطی به یک یا دو شخص هم ندارد. بنده نیز هیچ مشکل شخصی با هیچکس ندارم. جز آن معلم باج گیر که اسمشان را هم به جناب رضایی ریاست محترم گفته ام و شاهدهای بسیاری دارم برای اجحافی که به بنده و هم نسلی هایم شده. و نیازی ندیدم اسمی از او یا هرکسی دیگری که کماکان این کارها رو می کنند بیارم.

    • مدیریت گفت:

      اگر کاربران محترم مایل به تبادل و انعکاس دیدگاه هستند لطفا با یک Ip مشخص و اسامی غیر واقعی و متنوع از ارسال نظر خودداری کنند. اگر با نام یا حداقل اعلام رشته تحصیلی باشد، شاید بهتر بتوان به جای تقابل، زمینه گفت و گوی سازنده را فراهم کرد.

  6. همشهری گفت:

    این قصه سر دراز دارد

  7. شکرالله از گراش گفت:

    خطاب به جناب علی معلم
    متاسفانه اطلاعات شما درباره گراش غلط است. اکثریت رتبه‌های گراش در سال‌های اخیر گراشی و از خود مدارس گراش و فداغ بوده اند. فقط و فقط درسال ۹۳ و ۹۴ مدارس ابدی و ولی عصر ده رتبه سه رقمی در رشته های ریاضی و انسانی دادند. عموم ورودی های پزشکی و پیرا پزشکی و فرهنگیان ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هم از خود مدارس گراش بوده اند. متاسفانه شما گزارش پندری را کامل مطالعه نکرده اید.
    از آقای ملتفت بابت طرح بحث سپاسگزاری میکنیم.

  8. یک اوزی مطلع گفت:

    این مطلب حاوی اطلاعاتیه که «ممکنه» درست باشه ولی کامل نیست. یعنی نویسنده به دلخواه خودش مطالبی که خودش دوست داره رو به خورد خواننده داده.
    در واقع این مطلب یک نقد تخصصی نیست بلکه باید نظر شخصی ایشون بدونیم. اون چیزی که ما اطلاع داریم مسایلی هست که بسیار دورتر از ادعاهای ایشون هست. و تعجب می کنم از امثال آقای ابراهیم پور و خضری که با چه ذهنیتی این مطلب رو تایید می کنند؟!!!

  9. محصل گفت:

    سلام آقای محترم
    خسته نباشین میگم بهتون و اینکه در جواب نظری که لطف کردین به اشتراک گذاشتین در برابر حرفای آقای ملتفت باید بگم که من خودم محصلم و سالای آخر دبیرستانمه و اگه بخوام صادق باشم خیلی از دبیر هایی که دارن برای ما تدریس میکنن تخصصشون توی درس دیگس و دارن در کنار درسی که تخصص دارن،درسی رو تدریس میکنن که توی اون تخصصی ندارن و خب قطعا برای من و امثال منی که دانش آموزیم به ضرره چون که اونقدری که باید درست تدریس نمیشه و خب فک نمیکنم این حق دانش آموزی باشه که خواسته و یا ناخواسته توی شهر اوز محصله،تشکر میکنم از آقای رضایی و زمانی که وقت میزارن و به فکر ماها هستن!همچنین تشکر میکنم از شما بابت نظرتون هرچند که مودبانه نبود و میشد با لحن بهتری بیان کرد..امیدوارم که روزگاربروفق مرادتون باشه آقای محترمی که ناشناسین?و مرسی از شما آقای ملتفت که به فکر ماهایین چون دانش آموز اوز بودین و درک میکنین موقعیت ماهارو..برقرار باشین???

  10. فرهاد ابراهیم پور گفت:

    اقای بی هویت مطلع اوزی چقدر خوب بود اول با نام و مشخصات واقعی می امدید و بعد هم خوب مطلب را می خواندید و بعد نظر می دادید . هر وقت با نام و مشخصات واقعی امدید برایتان بیشتر خواهم نوشت .
    قسمتی از یادداشت زنده یاد محمود عسکری در باره وضعیت اموزش در اوز :
    حال چه شده که درصد پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی بسیار کم شده است. به طوری که خانواده ها علت را در آموزش و پرورش می دانند و برای ادامه تحصیل و کسب نتیجه بهتر به شهرهای همجوار می روند تا جائی که در سال جاری ۴۰ دانش آموز از روستازادگان به جناح می روند تا از تسهیلات شبانه روزی بهره مند شوند. ۹ دانش آموز ابتدائی در شهر لار و عده ای هم در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس عادی گراش می روند و چهار نفر هم در رشته ریاضی فیزیک در شهرک توحید کهنه مشغول به تحصیل هستند، جای سوال است اگر تحصیل در شهرهای همجوار که چند سالی است رونق گرفته، فارغ التحصیلان موفق به پذیرش در دانشگاه های دولتی شده اند، پاسخ گو کیست؟

  11. یک معلم گفت:

    سلام . دراین باره ذکر چند مطلب ضروری است :
    ۱٫ جناب ملتفت متاسفانه خوب واکاوی نکرده اند و با قوانین و مقررات آموزش و پرورش خیلی آشنایی ندارند.
    ۲٫ موسسه کنکوری که جناب ملتفت مدرس آن هستند چقدر در قبولی دانش اموزانی که شهریه میلیونی میدهند سهیم است ؟؟
    ۳٫ معلمان از پاکدست ترین انسانها هستند البته نمیگویم در این جمع استثنا نداریم اما اگر معرفی نمایید مطمین باشین هیات تخلفات سخت ترین تنبیهات را برای ایشان لحاظ خواهد کرد.
    ۴٫ حاج محمد رضا رضایی از خدومترین و زحمتکش ترین روسای ادوار این مدیریت است ایشان استاد دانشگاه و از نظر مدرک نیز از تمامی روسای ماقبل خود بالاتر هستند . قطعا کارنامه عملکردی ایشان عالی است .
    ۵٫ با تدبیر اقای رضایی در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان اوز اقای مهندس فتح اله امینی اهل محلچه معاونت آموزشی هستند که بومی شهرستان اوز هستند البته بنظرم منطور نگارنده از بومی فقط اهل شهر اوز بودن است نه شهرستان.(هم اکنون بیش از ۸ نفر از پرسنل اداره اموزش و پرورش اوز بومی شهرستان هستند. )
    ۶٫ بارها شاهد بوده ام که فرهنگیان بومی حاضر به پذیرش سمت در اداره نیستند . دلیل این امر هم معمولا به سختی شرایط کار در اداره مربوط میشود.
    ۷٫ در روستای بیدشهر بالای نود در صد معلمان بومی هستند بهتر نیست در این مورد تحقیق کنین . قبول کنین که سطح توقعات جوانان خیلی بالاست مخصوصا با وضعیت حقوق فرهنگیان دررسالهای اخیر.
    ۸٫ در روستای فداغ ۵ نفر پسر از یک کلاس دبیرستان روستایی در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند . بنظر شما علت چیست ؟؟؟
    ۹٫ ان شالله که مطالب شتابزده تان را به سفارش کس یا کسانی تهیه نکرده باشید.
    ۱۰٫ سهم شما که مشاور هستد و کارشناسی ارشد هم که الحمدلله اخیرا گرفته اید در ایجاد انگیزه و کسب موفقیت فرزندان اوز ی چیست ؟؟
    ۱۱٫ سهم خانواده ها چقدر است ؟؟
    ۱۲ . جناب ملتفت عزیز جهت تنویر افکارتان سری هم به اداره اموزش و پرورش بزنین . مطمینم دیدگاهتان تغییر خوااهد کرد .

  12. مینو محمودپور گفت:

    ,درود بر شما اقای ملتفت که بحث را با علم و مطالعه بررسی نمودید.من ورودی ۸۴ دانشگاه سراسری کرمان بودم و دوران خوش آقای کمالی را به یاد دارم.ایشان به قدری با دانش آموزان رابطه ی نزدیک و دوستانه ای داشتند که فکر نمی کنم هیچ ریاست آموزش پرورشی قبل و بعد از او چنان بوده اند.به نظر من تمام مواردی که ذکر کردید درست و از دلایل عدم پذیرش دانش آموزان در دانشگاه سراسری هست امیدوارم این مشکل با همکاری آموزش پرورش و آگاه سازی خانواده ها و همت دانش آموزان و فرهیختگان شهر مرتفع شود
    سپاس فراوان

  13. معلم بومی گفت:

    سلام.
    آقای ملتفت گرامی بهتر بود ابتدا بیشتر تحقیق می کردید..بودن در گود با بیرون بودن از گود متفاوت است.
    اگر کادر آموزش و پرورش بودید بهتر درجریان بودید که داستان چیست.

    من بعنوان معلم بومی حاضر نیستم هیچ سمتی را قبول نمایم.
    نه اینکه توانایی ندارم اتفاقا تجربه هم دارم ولی تمایلی ندارم که خودم را مشغول شغل اداری نمایم. این قسمت کاری به اداره ندارد
    ما خودمان قبول نمی کنیم.
    مساله دیگر که خیلی مهم است عدم توجه مردم به معلم بومی دلسوز است.
    محصل گرامی تا جایی که اطلاع دارم دروس تخصصی توسط معلم مربوطه تدریس می شود.مگر دروس غیرتخصصی بدلیل کمبود معلم باشد.

  14. ناشناس گفت:

    سلام و درود خدا بر تمام کسانی که دل در گروی آموزش دارند و دلشان برای اوز و مردم می تپد این جانب حمزه خوشرو کارشناس آموزش متوسطه آموزش و پرورش اوز ضمن تشکر از آقای ملتفت لازم می دانم بگویم که این عزیز تقریبا یک طرفه قلم زده اند و به ارزش و‌جایگاه آموزش و پرورش شهرستان اوز و معلمان عزیز و زحمتکش این منطقه نپرداخته اند .درسال ۹۵بنده متصدی کارشناس آموزش متوسطه شدم واقای رضایی هم تازه شش ماه بود ریاست اداره را به عهده گرفته بودند اوز از میان ۵۹منطقه مقام ۵۶داشت و در آن سال ما فقط سه نفر دانشگاه دولتی و یک نفر فرهنگیان داشتیم اما خدا را شاکرم در سالی که گذشت آموزش متوسطه اوز به مقام زیر بیست یعنی ۱۴رسیده و در قطب جنوب از میان ۱۵ اداره رسیده به مقام سوم و همین امسال ۸نفر دانشگاه فرهنگیان ،بیش از ۳۲نفر رشته های مهندسی دانشگاه های دولتی ،وتعداد۲۴نفر دانشگاه دولتی در رشته های نظری داشته ایم(.پذیرفته شدگان دانشگاه پیام نور و آزاد هم که من اینجا ذکر نمی کنم‌) بسی تقدیر و تشکر از معلمان زحمتکش این شهرستان و مدیریت اداره جناب آقای رضایی داریم .مطلبی که جای تأسف دارد این است که چرا کسانی که در این شهر زندگی می کنند فرزندان خود به شهرستان لار می برند .وقتی بهترین های ما به لار می روند جای تعجب هم نیست که قبولی لار در کنکور هم بیشتر باشد .جا دارد نخبگان به این فکر باشند چه طور جلوی رفتن دانش آموزان به دیگر شهرستان ها گرفته شود .در حالی که به جرات می توانم بگویم دبیران ما در دروس پایه از جمله ریاضیات ،شیمی ،و دروس فنی و عمومی از خیلی جاهای دیگر سرامدتر و علمی تر هستند .ما ادعا داریم شهری کتاب دوست و کتاب خوان هستیم اما چقدر به این فکر بودیم که به کمک مدارس بیاییم و کلاسهای کنکور گسترش بدهیم .مطلب بعد در سالیان قبل دانشگاه پیام نور و آزاد در اوز نبود همه به فکر درس خواندن در دیگر دانشگاه ها بودند اما امروز اکثریت دانش آموزان به واسطه وجود این دو دانشگاه دیگر حاظر به زحمت دادن خود برای مطالعه بیشتر و رفتن به دانشگاههای دیگر نیستند .امیدوارم هر کدام از عزیزان که دلشان برای آموزش متوسطه این شهرستان می سوزد ابتدا یک تحقیق علمی داشته باشند و نقاط مثبت و‌منفی را با هم ببینند .مطلب را خیلی مختصر و مفید بیان کردم هر کدام از عزیزان که بخواهند با جان و دل در این مورد جواب میدهم اتاق ۲۹۵۰و موبایل ۰۹۱۷۳۸۲۴۹۶۹

  15. من گفت:

    سلام
    خیلی خیلی غیرعادلانه صحبت شده. انگار همه کم کاری و تنبلی و نبود انگیزه در بچها تقصیر معلماس. معلم غیربومی با هزار و یک مشکل اینجا داره زحمت می کشه، شمای مرفه چی می‌دونی که این جوری قضاوت میکنی؟؟؟ بچها خودشون واقعا تنبل هستن و نمیخوان درس بخونن و نمیخوان برن دانشگاه . هنوز بچها رو نشناختی و یک قضاوت نا به جا کردی. چاه بی آب رو نمیشه به زور آب دار کرد….التماس تفکر بیشتر

  16. کارشناس آموزش و پرورش گفت:

    با سلام
    ضمن احترام و خدا قوت به کلیه پرسنل خدوم آموزش و پرورش اوز /خدمت منتقد عزیزمون که قطعا نشان از دلسوزی همراه با منش فرهنگی می باشد و امید هست تلنگری به سایر مسئولین بومی و قشر عظیم مردم اوز و منطقه نیز زده شود به حسن انتقاد دوستمان لازم شد نکاتی رو عرض نمایم :
    منتقد و منتقدان عزیز در این که آموزش و پرورش اوز دارای ضعف هایی بوده شکی نیست که بخشی به سیستم وزارتی،بخشی به مدیریت.معاونت و خود اداره ،بخش اعظمی به فرهنگ رایج ، بخشی به رسانه ها و بخش مهمی نیز به احزاب بومی و… مرتبط بوده لذا بی انصافی بوده انگشت های اشاره رو یه یک مورد همسو نمود
    ۱-مهمترین بحث ما بحث فرهنگی و احزاب و باندهای حاکم بوده که منجر به تباهی نه تنها آموزش و پرورش بلکه تباهی فرهنگ اوز منجر گردیده که تیتر وار اشاره می نمایم ،اینکه اشاره گردیده هیچ اوزی در آموزش و پرورش مسئول نبوده و حقشان ضایع گردیده خیر سخت در اشتباهید اول اینکه افراد بومی بدلیل جو فرهنگی حاکم حاضر به تصدی پست اداری نیستن و دوم اشخاصی که هم توانمند و تمایل دارند و مشغول هستند با بی مبالاتی و ناملایمت های فرهنگی بومیان خود شهر مواجه می شوند نمونه بارز جناب آقای کمالی ،[آقای امینی ، آقای هاشمی ،خانم پدرام و… ویا اشخاص خادم دیگری پای دردودلشان بنشینید قطعا بیشترین گله مندی از سوی خود بومیان و مسئولین بومی بوده که نه تنها فرهنگ رایج احترامی برایشان قائل نگردیده بلکه بارها و بارها با بی مبالاتی متوجه گردیدند ،سوم بی انگیزگی نخبگانی در آموزش و پرورش که مجبور به مهاجرت شده برای مثال همکار سابق ما در اوز جناب آقای دکتر فتوحی که در حال حاضر در اداره کل آموزش و پرورش استان در بخش مهم پژوهشی مشغول به خدمت و ایشان از گزینه های پژوهشگر برتر استان و گاها کشوری نیز هست ریشه یابی فرمایید چرا مهاجرت نمودند در چند سال اخیر به جرات به شما گفته میشود فقط به دلیل اشتباهات فرهنگی رایج، ایشان اولین مدیر پژوهشسرای اوز بوده ولی چرا مهاجرت ؟؟؟
    ۲-مورد بعدی عدم شایسته سالاری در پست های مهم و حساس اموزش دولتی و غیر دولتی که کمی بررسی نمایید متوجه میشوید برای مثال مدارس غیر انتفاعی رایج ،موسسات و پرسنل شاغل اعم از مدیر ، معلم و… که ملاک فعالیت منقعت اقتصادی ،روایط فامیلی و یا دلسوزی و… بوده حتی بسیار عذر خواهی نموده از خود حضرتعالی تا بقیه فعالان کنکور اگر یک آزمون مشاوره ای تخصصی و یا یک آزمون کنکور درس تخصصی گرفته شود آیا می توان درصد قابل قبولی را تست زد ؟؟ پس چطور به خودمان اجازه قعالیت اموزش خصوصی بدون هیچ تخصصی بدهیم آیا صرف مدرک کافی است ؟و یا معلمی که در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس غیر انتفاعی فعال هستند آیا اصلا سابقه تعلیم و تربیت دارند و یا به علت یک مدرک بر پایه روابط فعال آموزشی هستند و جز منفعت اقتصادی برخی موسسان که بعضا نه تنها سابقه ای نداشته بلکه با تلقین اشتباه فرهنگی در بین مردم کارایی بهتر این موسسات و دبیران از مدارس دولتی به تخریب آموزش و پرورش و معلمان رسمی نیزپرداخته شده، آیا این صحیح است؟ هرچند ضعف نظارتی بر این موسسات بسیار مهم است که بخشی به اداره خود اوز برگشته
    ۳-نظر به اینکه نود درصد پرسنل مدیریت آموزشی اوز غیر بومی بوده آیا به حسن الطاف این بزرگواران تسهیلاتی در اختیارشان گذاشته اید بارها و بارها همکاران غیر بومی ما با مشکل مسکن مواجه هستند و این واقعیت غیر قابل انکاری است از زبان عام که اتباع بیگانه برای مردم کار و کارگری می کنند اما معلمان چه میکنند ؟آیا اقای ملتفت عزیز این ضعف فرهنگی نیست آیا این اشتباه نیست ؟ و بهتر نیست احزاب ،مسئولین و خیرین محترم و مردم با فرهنگ انگیزه برای آموزش مداران ایجاد کنند و همکاران غیر بومی را شرمنده محبت و مدیون نمایند و باز خورد محبت را ببینند ؟ اتباع بیگانه ما به حسن انسانیت جایگاه بر روی چشمان ما دارند اما باز خورد آن را بدلیل عدم نظارت و قانون مهاجرت در بحث فساد اخلاقی ندیده اید ؟؟ چه بسا نیمی از حقوق خود معلم صرف مسکن در اوز شده و معلم بسان همه کلان شهرها متاسفانه در اوز درگیر مسائل و مشکلات اقتصادیست لذا همت خیرین بجای مساجد خالی از نمازگذار و همت مسئولین بومی زمین دار و بعضا زمین خوار بجای تامین زمین فرهنگیان ، همت رسانه ها بجای بیان داد فرهنگیان ، همت همه و همه کجا رفته اند که انگشت اشاره به سوی معلم و فرهنگی و پرسنل زحمتکش اداره دراز می نمایید ما قبول داریم ضعف هست اما بجای اتهام و انتقاد ریشه یابی نمایید .جلسه عمومی بگیرید مردم مسئول منتقد.رسانه و…همه و همه با صراحت تمام بدون هیچ تعارفی بررسی و راه حل ارائه دهید و این نکته آخر راهم عرض نمایم جناب آقای ملتفت عزیز من شما و همه مردم و مسئولین بخاطر هر عمل و عکس العملی مدیون نسل های بعد هستیم تا ابد…

  17. ناشناس گفت:

    جناب آقای ملتفت ضمن تشکر وسپاس از شما
    درخصوص مطلب ارجاعی شما مربوط به رشته ی انسانی فرمایش شما کاملا متین،منطقی و به جا می باشد ولازم است که مشاوران و خانواده ها این نکته را مدنظر قرار دهند که دانش آموزان حتما براساس استعداد و توان علمی خود انتخاب رشته نمایند.
    بنده خودم دبیر هستم و متناسب با رشته ای که تدریس می کنم می بینم دانش آموزانی هستند که در درس ادبیات ذوق و استعداد سرشاری دارند که اگر رشته ی انسانی را انتخاب می کردند موفقیت صددر صدی برای آنها رقم می خورد ولی متاسفانه تحت تاثیر برخی افکار نادرست که رشته ی تجربی را رشته ای برتر و انسانی را بی ارزش می دانند،قرار گرفته اند ورشته ای را انتخاب کرده اند که اصلا برای آن ساخته نشده اند.
    نکته ی دیگر اینکه در مقطع متوسطه یک باید سخت گیری های لازم صورت گیرد نه اینکه دانش آموز را با دادن نمره ی الکی و… روانه ی متوسطه ی ۲نمایند چون دانش آموزی که از پایه ضعیف باشد طبعا دبیران متوسطه ۲نیز نمی توانند کاری برایش انجام دهند.
    من تجربه ی شخصی خودم را در این ده سالی که در دبیرستان های اوز هستم ؛می گویم تا چند سال پیش دانش آموزانی که از یکی از مدارس راهنمایی می آمدند واقعا بار علمی بالایی داشتند ولی از زمانی که مدیرسابق این آموزشگاه منتقل شد نتیجه ی این تغییر مدیریت کاملا مشهود است و آن کم شدن بار علمی دانش آموزان است واین نکته می طلبد تا مسئولین آموزش و پرورش درانتخاب و انتصاب های خود دقت بیشتری به خرج دهند.
    ونکته ی آخر اینکه در شهر اوز دبیران غیر بومی بسیار متعهد،دلسوز و توانمندی داریم که سال هاست افتخار همکاری با ایشان را دارم و جا داشت که جناب ملتفت در این زمینه یک طرفه قضاوت نمی کردید و استثنا قائل می شدید.

  18. خدمت اقای خوشرو گفت:

    جناب عالی از خود سوال کرده اید که چرا دانش اموزان زبده اوز به لار میروند برای اینکه سطح کلاس ودبیران انجا بهتر است وخوب درس میدهند زیرا کیفیت تدریس در اوز بسیار پایین ودچار افت تحصیلی هستیم در ثانی علت رفتن دانش اموزان اوز به دانشگاههای ازاد وپیام نور هم پایه ضعیف ونارکار امدی سیستم اموزش وپرورش اوز است نه اینکه خودشان نخواهند به دانشگاههای معتبر دولتی بروند بچه های اوز الان سالهاست که توان رفتن به دانشگهای معتبر دولتی ندارند سعی نکنیم مساله افت تحصیلی را نادیده بگیریم ویا بکطرفه وبه خاطر اداره متبوع خود قضاوت نماییم همه مردم ودلسوزان بر افت تحصیلی در مقطع متوسطه در اوز اذعان دارند موفق باشی

  19. مادر گفت:

    ممنون از آقای ملتفت ،مطالب بسیار تکاندهنده و مفید بودند
    هیچ جامعه ای فراتر از معلمانش پیش نخواهد رفت (امیر کبیر)

  20. محسن مهرابی گفت:

    دردی که در این نوشته بیان شده متاسفانه درد گراش هم هست.
    سپاس از مصطفی ملتفت عزیز که به خوبی واکاوی کرده‌اند و امیدوارم با شکل‌گیری گروه‌های جوان و مردمی در منطقه بتوان به این معضلات پایان داد.
    البته بی‌خیال نقش همسایه بغلی هم نباید شد!

  21. من۲ گفت:

    اداره آموزش و پرورش درحال حاضر پست خالی داره، اگر نیروهای بومی داوطلب هستند و میخوان به منطقه خدمت کنن چرا نمیرن پست رو بردارن؟؟ اصلا اینطور نیست که اداره نخواد نیرو بومی بره، خود نیروها نمیرن پست بردارن. همون افراد توانمند و محترمی که ایشون نام بردند پست خالی اداره رو مدیریت کنند. چرا بعد از دو سال که نیروی قبلی از پست رفتند، هیچ نیرویی و مخصوصا هیچ نیروی بومی داوطلب نشده بره مدیریت کنه؟؟ احتمالا دلیلش راحت طلبی هست و حتی افراد بومی براشون اهمیتی ندارد که به منطقه خودشون خدمت کنن. یکم بررسی کنین.
    و غیرعادلانه س زحمات نیروهای غیربومی با سخت ترین شرایط رو نادیده بگیرید و این چنین یک طرفانه قضاوت کنین.
    اون دلیلی که قبولی نداشتید تقصیر معلم نیست، قرار نیست یک مورد خودتون رو به همه تعمیم بدین. این صحبت ها نیاز ب تحقیق بیشتر داشته و لازم بود با معلما هم صحبت می‌کردین و بعد این مطالبو نشر میدادین. فقط مورد خودتون رو با قضاوت خودتون تعمیم دادین.

  22. ناشناس گفت:

    با سلام خدمت همه عزیران
    من به عنوان کسی که از بیرون به مسائل نگاه میکند و تجربیات شهرهای دیگه از جمله سپیدان و بالاخص نوراباد ممسنی را دارم
    نگاه میکنم
    چندین دلیل برای موفق نبودن شهرستان وجود دارد
    از جمله
    اولا
    علاقه خود دانش اموزان و والدین انها به تحصیل خیلی مهم هست مثلا در دبیرستان احمدپور بهترین دانش اموز ریاضی سال اخر (سال نتیجه گیری) ترک تحصیل کرده بود و پدرش او را وادار به کار دیگری کرده بود
    ثانیا
    کسب درامد زایی برای افراد در اینجا از طرق دیگر غیر از تحصیل مهمتر هست
    یعنی با این فکر که از راه دیگر زودتر و بیشتر به درامد و سرمایه میرسن(البته این تجربه را از بزرگترها دیده و کسب کرده اند)
    ثالثا در مدارس اینجا برای درس و تحصیل کمتر سخت گیری میشود خود مسئولین و مدیران از نمره دادن به دانش اموز استقبال میکنن پس عملا کمک میکن که با خواندن کمتر و کمک وتقلب بیشتر قبولی بهتر و بیشتر امکان پذیر هست. پارسال با من چندین بار بحث شد(حتی مدیران و…) که اگه نمره بیشتر بدین دیدگاه اداره و اولیا نسبت به شما بهتر است و واقعا درست بود من بالشخصه دیدم حتی بالاترین مقام هم این دید را داشت و حرف دانش اموز و اولیا براش مهمتر و ملموستر از من بود که در جریان و روند کار بودم
    رابعا
    داشتن سرمایه و وضعیت مالی خوب باعث انحراف بیشتر از درس و مدرسه میگردد ک اینجا این وضعیت خوب مالی حاکم هست
    خامسا
    اینجا برای کارهای دیگر بیشتر هزینه میکنند تا برای تدریس و تحصیل مثلا در نوراباد ممسنی یه پدر زحمتکش کشاورز یا دامدار یا کارگر با وضعیت مالی ضعیف خود با دل و جان برای بچه اش در انواع کلاس و ازمون خرج میکند و نتیجه میگیرد
    ولی اینجا با اینکه وضعیت مالی خیلی بهتر هست ولی عملا هزینه ای نمیشود. یه بار
    در منطقه خودمون دوتا اولیا اومد و گفت از اول سال هر هفته دو جلسه با بچه های ما کلاس کنکور کار کنید و ما ماهانه پرداخت میکنیم گفتم هزینه براتون زیاد میشه یکیش گفت من ده برابر این هزینه را باید فردا بدم دانشگاه ازاد و بچه ام هم سوادی نخواهد داشت پس حالا خرج کنم برام بهتر و مفیدتر هست
    خامسا
    در اندک کلاسای کنکور که اینجا برگزار میشه راه و روش کار خوب نیست باز دانش اموزان با همون دید کلاس درسی میان کلاس کنکور مثلا پارسال من تو یه کلاس دیدم برگزار کنندگان دیدگاه دیگری دارند که روش ساده تر و راحت تر در صورتی که من خود سوالای کنکور سالای قبل را حل و برای هرسوال نکته کنکوری را هم اونجا میگفتم ولی میگفتن سوالات راحت تر حل بشه (کنکور که این چیزا حالیش نیست) و باید مطالب کلی و کامل بیان بشه اینطور که
    خود ما معلمین هم تنبلتر و بی سوادتر میشیم ما تو منطقه خودمون هر سال چندین کلاس کنکور در طول سال داشتیم مجبور بودیم سوالات مختلف چندین سال موسسات و کنکور را بررسی و حل کنیم تا در کلاس کم نیاریم پس بار علمی معلم هم بیشتر میگرد
    سادسا
    باید یه جلسه کلی از رئیس و مسولین اموزشی شهرستان و همه مدیران و معلمان و اولیا برگزار بشه و دیدگاه ها و ایده های خوب بیان بشه و از تجربیات دیکران هم استفاده بشه و یک تصمیم کلی گرفته و نتیجه گیری کلی بشه
    مثلا یک مدرسه نمونه در شهرستان باشه که دانش اموزان خوب در همین شهرستان تحصیل و رقابت کنند و بر روی دانش دیگر هم تاثیر داشته باشن
    ببخشید مطالب دیگری هم هست ولی هم طولانی میشه و هم وقتتان را میگیرم
    به امید دیدگاه بهتر مسولین و اولیا برای اینده بهتر و نتیجه مفیدتر

  23. خطاب به کارشناس اموزش وپرورش گفت:

    به نظر میرسد که قضیه را بک طرفه وبه نفع دوستان ومسولان اموزش وپرورش اوز بررسی کرده اید وهمه مشکلات را به گردن مروم اوز ووالدین وبچه ها کرده اید اگر این نظر شما که مردم وخانواده ها علاقه مند به پیشرفت تحصیلی نیستند چرا دانش اموزان اوزی در بندر وشیراز ودیگر شهرها موفق ودر بهترین دانشگاهها قبول میشوند لا اقل بخشی از مشکلات راهم متوجه ای اداره ومعلمان بی انگیزه میکردید تا منصفانه باشد

  24. کارشناس آموزش و پرورش گفت:

    سلامی دوباره خدمت آقای ملتفت که پاسخگوی بنده بوده اید و حضورا خدمتشان رسیده و با اینکه در صحبت ها و پاسخگویی ها قطعا متوجه انتقاد نادرست و به نوعی حمایت شده بجهت تخریب پرسنل اموزش و پرورش بجای انتقاد صحیح گردیده اید در عجبم چرا صحبت های بنده را یکطرفه دانسته طی اینهمه صحبت و پاسخگویی لازم دونسته مجدد چند نکته ای رو عرض کنم ضمن اینکه خدمتتون هم واضح بیان کردم مبنی براینکه در اول صحبت های بنده اعلام نموده در اینکه بنده به عنوان کارشناسی که دلایل افت تحصیلی در اداره اوز را ملموس در پیش ورو داشته و هرروز با آن برخورد داشته و خود حضرتعالی واقف هستید وبارها هم صحبت شده صراحتا اعلام داشته در اینکه اداره اوز ضعف های داشته شکی نیست اما ریشه یابی نمودن بجهت اصلاح مهمه نه اتهام و تخریب با برنامه ریزی شده قطعا بنده از حق دفاع نموده و اگر لازم گردد جمع پرسنل در صورت اتهام نادرست به دفاع از تک تک پرسنل و شخصی که معلم باج گیر خطاب نموده اید و این کلمه از یک منتقد تحصیلکرده که به نظر من حضرتعالی و برخی دوستان بدون هیچ تخصص مشاوره ای و .. وارد حریم فعالیت خصوصی تعلیم و تربیت شده ودر کنار مشاغل اصلی خود به هیچ تخصص پرورشی و آشنایی با تعلیم و تربیت از دانش آموزان باج گرفته بدون هیچ بازدهی در کنکور نه معلمی که سراسر عمرش صرف تعلیم و تربیت نموده پس حق انصاف رارعایت فرمایید حق نداشته کلمه معلم را با کلمه نادرست باج گیر که بارها در مجامع اعلام نموده اید خطاب نمایید و این بار حقوقی برای حضرتعالی و دوستانتان داشته بنابراین به هیچ عنوان نه به نفع مسئول و یا به نفع مردم بلکه به دفاع ازحق بیان نموده بنده کارشناس اداره هستم و تیتر وار ریشه یابی و مثال زدم ولی آیا شما از دور در فضای عمومی انگشت اشاره دراز نموده اید و متهم می نمایید آیا ریشه یابی کرده اید؟ یا دورادور قضاوت نموده اید من پیشنهاد داده ضمن اینکه بنده و همکارمون در بخش آموزش با ذکر آدرس و شماره تماس مشتاق پاسخگویی به انتقاد هست و حضرتعالی و سایر دوستان پشت پرده بهتر نیست بجای توهین و افترا و تخریب حضورا تشریف اورده و در خدمت شما بوده و تجزیه و تحلیل نماییم و بعد دست به قلم شوید و من فکر کنم بجای تخریب سیستم آموزشی اوز در مجامع و محافل عمومی که نه تنها شما سعی در بهبود وضعیت نداشته بلکه همانطور که اشاره نموده با برنامه ریزی از پیش تعیین شده سعی در تخریب و نابودی وضعیت تحصیلی دانش آموزان اوز خواسته یا ناخواسته دارید و مجدد تاکید میکنم هر عمل یا عکس العملی مدیون نسل های بعد خواهید شد تا ابد…

  25. مادر گفت:

    با تشکر از آقای ملتفت درحال حاضر اوز رشته ی ریاضی برای دختران ندارد جواب مسولیت هم این است که متقاضی نیست پس اگر متقاضی نیست چرا امسال در رشته ی ریاضی در دبیرستان نمونه دولتی ۵ نفر قبولی داشتیم .و چرا دختران اوز برای رشته ی گرافیک ونقشه کشی و.. راهی لار شدن . اگر متقاضی نیستن پس چرا به لار و کراش مراجعه میکنن .پس ضعف در تدریس در دبیرستانها باید مسولیت قبول کنند

  26. اسحاق محمدی گفت:

    درود بر شما آقا ملتفت!

    اهل قلاتم، به مدت ۴ سال (۹۰-۹۴) با چند تن از دوستانم در دبیرستان فاریاب(یکی از روستاهای شهرستان بستک) تحصیل می‌کردم. روزی که به آنجا رفتیم گمان میکردیم اولین استان فارس‌ی هایی هستیم که به آنجا رفتند؛ یک ساعت از رسیدنمان نگذشته بود که با بیش از ده نفر از دانش آموزانی که اهل کاریان، احمدمحمودی، هرم، اوز، هود اسلام‌آباد بودند آشنا شدیم. مدتی بعد متوجه شدم که در دبیرستان خواهران(فاریاب)، دبیرستان جناح و کوهیج هم همین وضعیت است.
    هرساله تعدادی از دانش‌آموزان منقطه برای تحصیل به شهرستان بستک میروند. چرا؟! چرا باید مسیر ۲۵۰ کیلومتری قلات-بستک را به مسیر ۲۵ کیلومتری قلات-اوز ترجیح می‌دادیم؟
    از تجربه‌ام در فاریاب می‌گویم: فکر نکنید آنجا همه امکانات فراهم بود، همین بس که فاریاب در آن سال‌ها در تامین آب لوله‌کشی مشکل داشت یعنی بعضی ساعات روز و گاه‌گاهی یک روز کامل آب نداشتیم.
    مدیر مدرسه یک کارمند نبود که از ۸ صبح بیاید پشت میزش بنشیند ساعت ۲ برود؛ او در بین ما زندگی می‌کرد، همه او را دوست داشتند اگر یکی از ما مشکلی داشت اول مشکل او بود بعد مشکل همه‌ی ما. او ۷ صبح می‌آمد و ۱۰ شب میرفت؛ نمازش را جماعت با ما میخواند و معمولا بعد از نماز مغرب یک جلسه ۲۰۰ نفره در نمازخانه داشتیم. فقط برای صرف نهار و شام مدرسه را ترک میکرد آنهم بعد از اینکه آشپزها غذا را تقسیم میکردند.
    کجای دنیا یک معلم شب امتحان تا صبح پیش دانش‌آموز میماند؟! معلم‌ها بیشتر اوقات در دسترس بودند کلاس‌های ما یک ساعت و نیمه نبود…
    رشته ریاضی بودم سال سوم که امتحانات نهایی بود، کلاس ما رتبه یک استان هرمزگان شد یعنی میانگین نمرات مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بندرعباس هم با میانگین ما برابری نمی کرد…
    سال آخر(پیش‌دانشگاهی) برای اینکه محیط شلوغ خوابگاه و قوانین آن مانع آمادگیمان برای کنکور نشود؛ اتاق های خالی سطح روستا، زیرزمین مساجد و کلاس‌های خالی مدارس را در اختیارمان قرار دادند…
    خلاصه اینکه دانش‌آموز نیازمند حمایت است، نیازمند اینکه بداند مسیری که می‌خواهد طی کند مهم است؛ و اگر جامعه بداند و بخواهد می‌شود…

  27. جناب کارشناس اموزش وپرورش اوز گفت:

    در بحث وصحبتهای شما تعصب ویکسو نگری موج می زند این واقعیت تلخ باید قبول نماییم که اموزش وپرورش اوز سالهاست که از عدم کیفیت وافت تحصیلی رنج می برد وبچه های اوز مجبور به رفتن با لار گراش وشیراز وبندر و….. شده اند این یک واقعیت است هر چقدر دنبال حرفهای حاشیه ای مانند معلم باج خواه و……بروید وبخواهید مردم ووالدین وبچه ها وخیران را بی تفاوت نشان دهید اب در هاون کوبیدن است زیرا انچه عیان است چه حاجت به بیان است روزگاری دانش اموزان بستک وقیر وکارزین وخنج ولامرد به اوز می امدند اما الان برعکس شده است به نظر می اید شما تاریخ وسوابق فرهنگ واموزش وپرورش اوز در گذشته را نمی شناسید والان هم سعی می نمایید از اداره خود تنها دفاع کنید

  28. آرش فقیهی گفت:

    سپاس فراوان از جناب اقای ملتفت به جهت پرداختن به این موضوع مهم
    مسلما هر نقدی دارای نقاط قوت و ضعفی میباشد که پرداختن چند باره به موضوع و بیان دیدگاهای مختلف میتواند مقصد نهایی را به ما نشان دهد.
    اما نکته مهم بیان اهمیت موضوع و تلاش برای پالایش مطلب در کانالی مستدل و منطقیست.

    اوضاع اسفناک آموزش در اوز حداقل در مقطع دبیرستان بر هیچکس پوشیده نیست. سوال اینجاست که مشکل از کجاست و راه حل چیست؟ شگفت آور است که کارمند یا کارشناس یا پرسنل آموزش و پرورش در صدد توجیه و پوشاندن نقاط ضعف باشد. اتفاقا پرسنل میبایستی از هرکس آگاه تر به آلام دانش آموزان و معلمان باشند و اگر این آگاهی وجود دارد پس توجیه بی معنیست و اگر آگاهی وجود ندارد که وا مصیبتا.
    قصد ندارم تمام قصور را متوجه آموزش پرورش بنمایم مطمینا والدین و دانش اموزان نیز در بوجود امدن این اوضاع سهیم هستند اما مدیریت این وضعیت زیر نظر آموزش پرورش هست که میتواند ان را بهبود بخشد. این اداره هست که باید پیشگام آسیب شناسی، بررسی آمار خروجی هاو ارائه دهنده راهکار ها باشد. فراموش نکنیم اوضاع بد ما مربوط به امروز و دیروز نیست اما در همین مدت هم کمالی ها و فیاض پور هایی بودند که در آن دوران فراز هایی داشتیم پس اگر اراده ای باشد جای کار هست. امیدوارم بحثها در این زمینه ادامه یابد چرا که فشار افکار عمومی در سوق دادن مدیران به سمت پیشرفتها همواره موثر واقع شده و ان شا الله در این مورد هم همینگونه خواهد بود.
    به جناب ملتفت پیشنهاد میکنم چالشی را بین دانش اموزان اوزی محصل در لار و اوز و گراش در پانزده سال گذشته راه بیاندازند و از هریک از تفاوت های تحصیل در منطقه را در کلیپی۵ دقیقه ای بیان کنند یا به هر نحو دیگری این صحبتها گرداوری شود و به اطلاع افکار عمومی برسد.

  29. اوزی گفت:

    اقایان رضایی و خوشخو و دوستان این دو لطفا کامنت اقای اسحاق را به دقت مطالعه کنید

  30. معلم گفت:

    خسته نباشید همگی
    همه نظرات خوب و ارزشمند و کار آقای ملتفت با نیت خیر جای تقدیر دا د ولی توهین به معلم را محکوم میکنم و سخت از نام مقدس معلم دفاع میکنم و اجازه ندارد کسی معلم رو با کلمه منفی حتی بر نوک زبان بیاورد و اخطار به هرشخص و جای عذرخواهی دارد و توجیه

  31. فولادی گفت:

    درود به افتخار شهر‌ ما آقای ملتفت.
    شما به نکته بسیار مهمی اشاره کردید.نکته‌ای که چند سال قبل در گروه مجازی بیان‌ کردم و به من حمله شد.اکثریت مهاجمین عقیده داشتند که اتفاقا اوز خروجی پزشکی زیادی داشته.که دروغ هم نگفتند!؛اوزی بودند ولی افسوس تحصیل کرده‌های جای دیگر که به نام اوز تمام میشد(بزرگان ما عادت کرده‌اند که افتخارات جاهای دیگر را میدزدند).
    و همان طور که اشاره کردید معلمین عزیز به استثنا‌ی تعدادی که ادامه تحصیل خود را مدیون آنان هستم مانند آقایان دبیری،راهرو،یزدان پناه و دو سه ‌معلم زحمت کش دیگر.و امان از ما بقی که سرشان سراسر در گوشی بود و اسمس بازی.دروغ نیست.عین حقیقت است. حال اوز با پیشینه‌ی تاریخی اولین مدارس کشور به چه انزوایی درآمده و دلیل کسانی که این مساله را پنهان میکنند نمفهم.آیا آن‌ها دست نشانده هستند ؟ توهین نشود.این را هم بگویم.روزی را به خاطر دارم که برای راهنمایی گرفتن چگونگی استخدامی معلمی به آموزش و پرورش رفتم و آقای …مرا به تمسخر گرفت.و اصلا نفهمیدم چجور مرا پیچاند.در حالی که خودش در نوجوانی شاگرد پدرم بود

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز