جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
 |  28/ اکتبر/ 2019 - 4:18
  |   نظرات: 4 نظر
2,236 بازدید

لزوم چرخش از روش های سنتی به روش های نوین در دوران پسا شهرستانی

 دکتر ناصر یادگار فرد: از آنجا که مسایل اساسی و ساختاری آینده اوز به‌مراتب از خود موضوع شهرستان شدن اوز و برپایی نمایش های جشن آن دارای اهمیت بیشتراست، بنابراین هر بار که به سراغ موضوع ارتقای اوز می روم، بحران مسایل فعلی و طرح مسایل اساسی و آینده آن برایم با اهمیت تر و برجسته تر می شود.

یکی از مهم ترین مسایل اساسی اوز که تاکنون به آن توجه کافی نشده و امروز محل تعارض میان نیروهای اجتماعی و اقتصادی در اوز می باشد، مسئله انجام پروژه های عمرانی اوز به روش سنتی است. روشی که حتی در دوران پیشا شهرستانی هم نمی تواند قابل توجیه باشد، چه رسد به آنکه در دوران پسا شهرستاتی هم خواسته باشیم به همان طریق ادامه بدهیم.

اوز در دوران پیشا شهرستانی، به علت اتکا عمده اش به منابع مالی خیّران و نیکوکاران اوزی، همواره با مشکلات بسیاری در زمینه طراحی و نحوه اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی مواجه بوده است، به‌طوری که نمایندگان خیّران با داشتن اختیارات کامل، بودجه های دریافتی را بدون‌توجه به ضروریات و توجیهات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بخش اوز و بدون رعایت استاندارهای لازم کمی و کیفی و با تشکیل و تجهیز اکیپ های اجرایی بی تجربه یا کم تجربه ی سنتی و استفاده از روش های رابطه ای به‌جای ضابطه ای نسبت به قبضه نمودن طرح ها و اجرای ضعیف آنها اقدام می کردند.

شواهد بسیاری گویای این اجحافاتی است که متاسفانه در شهر اوز شکل گرفته و بدون‌توجه به آینده ساختارها و زیر ساختارهای اوز، امروز که در مرحله گذار به شهرستان هستیم از مشکلات بسیاری در زمینه احداث، بازسازی و تجهیز و راه اندازی نهادهای جدید و مهم‌تر از آنها نیروهای متخصص انسانی که بتواند مناصب جدید را در وضعیت ارتقای شهرستان اوز در اختیار گیرد و آن را بر ریل پیشرفت قرار دهد، رنج می برد!

آنچه تاکنون در اوز به روش های سنتی و بر اساس روابط انجام شده است را به کناری گذاشته، و زیاد خود را اسیر و درگیر آن‌نمی نماییم اما ضعف های موجود در آنها را به‌مثابه درسی تلقی می نماییم تا بتوانیم در جریان طرح ها و‌پروژه های جدید از آنها درس بیاموزیم و باز هم دچار اشتباهات قبل نگردیم.

عصرِ کار کردن های فله‌ای و بر اساس معیارهای قومی و خویشاوندی گذشته است، آنهایی که مجریان طرح ها و پروژه های ضعیف در اوز بوده‌اند و نخواسته یا نتوانسته اند اوز را به یک‌جایگاهی برسانند که امروز آماده برای سوار شدن بر شرایط جدید باشد، نباید انتظار این را داشته باشند که در آینده اوز نیز  به شکل گذشته و به هوای بودجه های کلانی که در آینده به اوز تخصیص داده می شود با رویی بیشتر و زبانی بازتر و چشمانی درشت تر باز هم طرح ها و پروژه های بزرگ و جدید را بر اساس روابط و رانت به خود اختصاص دهند و به این طریق باعث کند سازی و بی کیفیت سازی پروژه ها و مانع از روند صعودی پیشرفت اوز شوند، بلکه باید  خود و اکیپ های طراحی و اجرایی خود را آن‌قدر توانمند سازند و به سطحی برسانند که برای طراحی و اجرای پروژه های جدید قابل قبول و پذیرش باشد. 

وقتی شما گاری می سازید نیاز به توانایی در یک سطح محدودتری دارید، اما اگر می خواهید بنز بسازید نه‌تنها باید به آخرین‌فناوری ها مجهز باشید بلکه باید خود نیز به‌لحاظ فکری توسعه یافته باشید و خواهان ساخت خودرویی باشید که از لحاظ ایمنی، کیفیت، به روز بودن ، زیبایی و … در حد اعلای آن باشد. 

امروز عصر تکنولوژی و اینترنت و جهانی شدن است و باید از نیروهای خلاق و متخصص و جوان و با سلایق مدرن برای ساختن و آبادانی اوز استفاده شود ، روش های سنتی و قومی و خویشاوندی را باید کنار گذاشت و در یک شرایط برابر در زمینه پروژه های آینده تصمیم گیری و آنها را به شرکت های توانمند و مجرب و شایسته سپرد و نه به دلالانی که زمینه نشست و دخالت  آنها در مرحله گذار و به بهانه حمایت از  جشن شهرستانی شدن اوز در چندین شهر  برگزار شده است .

مرحله فعلی نقطه عطفی است برای اوز و بهترین نقطه برای آغاز یک تغییر و جهش و چرخش از روش های سنتی به روش های مدرن و امروزی و البته در فضایی شفاف. باید بپذیریم که برای ایجاد دگرگونی و تحول در اوز، نخست باید افراد تحول یافته باشند. نمی توان روش های گذشته را به کار برد و طرح و پروژه ها  و مدیریت فعالیت ها را بدست انسان های تحول نیافته ای  قرار داد که تاکنون نتوانسته اند تحولی را در اوز موجب شوند و انتظار معجزه را داشت!

اکنون بهترین مقطع زمانی است که اوز تصمیم بگیرد می خواهد به همان سبک قدیم پیش برود یا این‌که می خواهد تحولات شایسته ای را در حد شان و منزلت خود بدست آورد.

انتخاب روش های گذشته و ابقای افرادی که تا کنون در مسئولیت بوده و پاسخگو نبوده اند، ساده ترین و کم خرج ترین راه برای حفظ وضع موجود و نپذیرفتن تحول و دگرگونی ست و نیاز به تلاش و انجام‌کارهای خارق العاده هم ندارد، اما اگر تصمیم مبنی بر ایجاد تحولات در اوز و صعودآن به قله هاست و قصد داریم که آن را در منطقه الگو سازیم و بهترین شهرستان از هر نظر شناخته شود، دیگر با شعار و با آن سبکی که تاکنون انجام داده ایم، امکانپذیر نخواهد بود، بلکه برای تحقق آن باید از شعارها فاصله بگیریم و خود را به شعور نزدیک سازیم. این بدان‌معنا نیست که خدای نکرده به خودمان اهانتی مرتکب شده باشیم، خیر!

ما همه دارای شعور بالایی هستیم اما نکته ضعف همه‌ما این است که از این شعور بالایمان کمتر استفاده می نماییم و چون شعار راحت ترین کار است به آن می چسبیم و هنگام‌کمبود آن را که آماده و ساخته شده است را بکار می بریم و با سر دادن آن فکر می کنیم بخش بزرگی از وظایفمان را انجام داده ایم.

شهروندان عزیز! اوز اکنون هنگامه تغییر و چرخش از افکار و سلایق قدیم به افکار و سلایق جدید است، اگر قصد داریم اوز در قامت شهرستان به مراتب بالایی دست یابد ، بی تفاوتی را کنار بگذاریم و به شکل مسئولانه و متعهدانه در تغییرات جدید مشارکت و نقش ایفا نماییم.

مشارکت تنها حمایت مالی نیست، تجربیات و مطالعات و‌پژوهش ها و یافته ها و دانستنی های همه شهروندان در رابطه با مسایل اجتماعی ، فرهنگی و سازمانی اوز می تواند نقش تعیین کننده ای در مسیر آینده اوز ایجاد نماید و قطار پیشرفت اوز را روی ریل های سالم و آنچه شهروندان می خواهند هدایت و یا به سمت ریل های تخریب شده تغییر جهت دهد که منافع همه شهروندان را از بین ببرد!

نتیجه بی تفاوتی و عدم مشارکت فکری و علمی فعالان علمی و اجتماعی ما برای آینده اوز، همان‌نتیجه‌ای است که امروز از سالیان قبل بدست آورده ایم و در برابر چشمانمان قرار دارد، آیا به آنچه امروز می بینیم قانع هستیم و همه چیز خوشایند بنظر می رسد یا نیازمند به دگرگونی و تغییرات اساسی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی هستیم ، اگر چنین است باید  نقش ها را عوض کرد، و ضروریات را شناسایی و در الویت قرار داد و به جای منافع شخصی و گروهی بر منافع جمعی شهروندان تمرکز نماییم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “لزوم چرخش از روش های سنتی به روش های نوین در دوران پسا شهرستانی”

  1. عبدالله خضری تهران گفت:

    جناب دکتر یادگارفرد مقاله ای جالب و قابل تعمق نوشته است و می تواند بستر فکری مناسب برای پروژه های آینده باشد.

  2. شهروند. از. شیراز گفت:

    مطالب جناب یادگار فرد باید مورد توجه مردم بخصوص مسولین ومعتمدین اوز قرار گیرد اگر خواهان تحول. وپیشرفتدر شهرستان نوپای اوز هستیم میبایست تغیراتی در نگرش وعملکرد خودمان انجام دهیم واز یکسو نگری وتنگ نظری دست برداریم وجا برای ابراز نظر کلیه همشهریان باز نگه داریم اوز متعلق به همه همشهریان داخل وخارج است بنابرین بایذ از افکار نو. وافراد جدید. در فضای جدید شهرستان استفاده. شود وحق اظهار نظر وتصمیم گیری. را. انحصاری به چند نفر نکنیم تا شور وشوق خدمت به زادگاه که اکنون به اوج خود رسیده. در همه جوانب شکوفا. شود واینشالله ارتباط مردم. ومسولین در اینده بیشتر شود

  3. همشهری دلسوز و دوراندیش گفت:

    مطالب باز هم کلی گویی شده است بهتر است بر ای کارهایی که بصورت سنتی انجام شده است چند مثال دکر کنند تا خوانندگان بهتر از دیدگاه نویستده مطلع شوند. در حال حاصر به نطرم لازم است به تربیت نیروی انسانی برای بدست گرفتن مدیریت و کادر ادارات اوز بعنوان زیر ساخت اساسی مد نظر قرار گیرد. نیروی انسانی بومی باید بعنوان زیر سلخت اساسی بسیار مورد توجه قرار گیرد .زیرا نیروی انسانی کار آزموده سرمایه های هر جامعه ای میباشند در مورد ساختمان تاکنون خیرین بومی هزینه های بسیاری نموده اند اما اعلب کادر و نیروی ادارات افراد غیر بومی هستند و فارغ التحصلان بومی وروستاهای توابع بیکار هستند باید تمام هم و غم مردم و حانواده ها به این موضوع متمرکز شود و دانش اموزان بومی و توابع با عژمی جدید و جدی برای پذیرفته شدن در دانشگاههای برتر و رشته های مورد نیاز از جمله پزشکان متخصص و مهندسین فنی و سایر مشاغل از جمله تربیت نیروی فنی حرفه ای متعدد و حتی حضور نیروهای خدماتی در ادارات بومی میباشد. در مورد بودجه نیز در شرایط موجود فکر نمیکنم بودجه خاصی از سوی دولت به شهرهای جدید بخصوص اوز تخصیص داده شود و خیلی خوشبینانه است

  4. نجم الدین حسینی گفت:

    احسنت بر نکات بجا وشایسته وعین واقعیت جناب دکتر یادگارفرد.
    امیداست همه باهم برای اوز نوین تلاش کنیم.وشاهد تحول وپیشرفت اقتصادی.فرهنگی .شهرستان اوز باشیم با حضور مسوولین متعهد ودلسوز در عمل نه گفتار . به امید خدا

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز