جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  23/ اکتبر/ 2019 - 5:48
  |   نظرات: 5 نظر
3,452 بازدید

هم اندیشی اوزی های مقیم شیراز برای آینده شهرستان

مصطفی ملتفت : بیش از ۱۳۰ تن از شهروندان شهرستان اوز ساکن شیراز در شامگاه ۲۹ مهر ۹۸ در هتل پارسه شیراز به هم اندیشی و تبادل آراء برای برنامه های آینده شهرستان اوز پرداختند.

 جلسه راس ساعت ۱۹ آغاز شد. پس از تلاوت قرآن توسط شیخ ایوب اغنیایی و پخش سرود ملی، مجری این برنامه مینا شفایی با خواندن اشعاری و تبریک و خیرمقدم به حضار، سخنران های جلسه را معرفی کرد. سپس حمید رکنی شعر خود را به مناسبت شهرستان شدن اوز خواند.

سخنران اول شریف بازرگانی از لزوم همبستگی هرچه بیشتر مردم شهرستان اوز صحبت کرد و در مورد ارتباط اوزی های ساکن شیراز با شهر اوز گفت:  

من همیشه می گویم که موزه مردم شناسی اوز هدیه ای از طرف مردم شیراز به شهرستان اوز بوده و هستدر موافقت با شهرستان شدن اوز ، اول از همه خواست و‌ اراده خداوند مهربان بوده سپس همکاری و همراهی مسئولین از ریاست محترم جمهوری و وزارت کشور و خصوصا همت استاندار کنونی و استاندارهای سابق فارس و فرمانداری لارستان و بخشدار محترم اوز و خصوصا پیگیری و پشتکار شوراهای اسلامی اوز از ابتدا تا کنون و فعالین اجتماعی  و همچنین خواست و دعا و اراده تک تک مردم شهرستان اوز بوده است و بابت این تحول تاریخی بایستی اول از همه شاکر خداوند باشیم سپس از مسئولین محترم و نهایتا از همه آحاد مردم تشکر کنیم.

وی اضافه کرد که:مسئولین اوز در تلاش هستند که فیشور نیز به بخش های شهرستان اوز اضافه گردد. شهرستان اوز همانند درختی است که با وجود توابع آن زیباست و بایستی با همت بلند و وحدت مثال زدنی ، این درخت تنومند را آبیاری کنیم تا به ثمر برسد.

بازرگانی ادامه داد: حدود دو سه ماه قبل در بخشداری جلسه ای تشکیل شد و بخشداراعلام نمود که ۹۹ در صد کارهای شهرستان شدن اوز تمام شده و ۵ کمیته مالی ، اطلاع رسانی ، تشریفات ،تدارکات و انتظامات ایجاد شد و همه این کمیته ها کار خود را آغاز نمودند.

دیروز هم ستاد مراسم جشن شهرستان شدن اوز تشکیل شد و یکی از مصوبات امروز ستاد، تعیین روز جشن بود که مقرر گردید روز یکشنبه ۱۹ آبان برابر با میلاد پیامبر( ص)  ۱۲ ربیع الاول و با شروع هفته وحدت این جشن برگزار گردد. از همه همشهرستانی های عزیز که در توان شان باشد دعوت می نماییم در این مراسم شرکت نمایند.

 سخنران دوم عبدالعزیز فقیهی بود که ابتدا به معرفی کارگروه شهروندان شهرستان اوز ساکن شیراز پرداخت  وافزود: آقایان حبیب الله بهروزیان ،عبدالغفار خضری، محمد ابراهیم و عبدالعزیز فقیهی ، فرخ امینا و شریف بازرگانی جزو این کارگروه هستند .

 فقیهی این مطلب را مطرح کرد که گاهی از اوزی های مقیم شیراز با اینکه همیشه همگام با مردم ساکن اوز بوده اند، گله می شود که چرا به فکر اوز نیستند؟ که در لابه لای پیشنهاد های مدعوین محمدرسول باغی و عبدالحمید هنری این گله را نادرست دانستند و گفتند که اوزی های ساکن شیراز همیشه با کمک های مادی و معنوی همراه مردم ساکن اوز بوده و هستند .

دکتر عبدالجلیل شریفی مسئول حمل و نقل درون شهری شهرداری شیراز که اهل روستای هود است نیز به کم کاری مردم منطقه در پیشقدمی برای استخدامی در ادارات از جمله فرمانداری اشاره کرد، و تاکید کرد که مردم منطقه باید از انفعال دست بکشند و خواسته های خود را مطرح نمایند. در ادامه وی گفت: این مطالبه گری ما برای هزینه های گوناگون _چه تاسیس ادارات، چه خرج های کوچکتر_ باید مستمر باشد، و اصل تامین بودجه باید از بودجه های دولتی باشد و کمک گرفتن از خیرین را نباید در اولویت اول قرار داد.

در ادامه به دعوت مجری از مدعوینی که ایده هایی برای شهرستان اوز دارند دعوت به سخنرانی شد که گزیده مختصری از پیشنهادها از این قرار بود

 عبدالعزیز فقیهی با تاکید بر اینکه اوزی های ساکن شیراز همیشه همدل باقی اوزی ها بودند، گفت: برای ایجاد شهرداری در فیشور و کوره و بیدشهر و… و بخش شدن فیشور، باید همبستگی داشت و پیشنهاد داد و  با تشکیل کارگروهی در شیراز برای همفکری های مداوم و برنامه ریزی برای ارتقا زیرساختی شهرستان قدم برداریم.

 محمد رفیع نامی به صورت مفصل از تلاش ها برای شهرستانی اوز از دیرباز تا امروز را تشریح کردو گزارش کاملی از کمیته امور مالی اوز را بیان نمود و باذکر خیر تمامی دست اندرکاران شهرستان شدن اوز از آنان به نیکی یاد کرد 

 عادل دادگر به آفت کار نکردن و راکد بودن جوان ها و پراکندگی پول های خیرین اشاره کرد و گفت: به جای پراکندگی این پول ها باید به صورت متمرکز صرف اشتغال زایی کرد و اضافه کرد که باید اوز را شهر شادی ساخت، چون نبود شادی معضلاتی جدی مثل اعتیاد و طلاق که هم ایران هم اوز که جزئی از این کل است، گریبانگیرش شده است. عدم اشتغال زایی و به کارگیری انرژی جوانان، و نداشتن محیط های تفریحی مثل پارک و… را عامل اصلی اعتیاد در اوز دانست.

 مصطفی ملتفت به حاشیه رانده شدن بحران آموزش و پرورش در اوز را گوشزد کرد و گفت: خروجی های دانش آموزان از مدارس برای ورود به دانشگاه های ملی نسبت به شهرستان های همجوار در دهه گذشته افت شدیدی داشته که باید کارگروه های تخصصی در این زمینه تشکیل شود و از راه اندازی هسته علوم انسانی در اوز توسط جمعی از دانشجویان این حوزه خبر داد و از فعالین اجتماعی و دغدغه مندان به “مسئله آموزش” دعوت به همکاری کرد.

 احمد شمسی زاده در مورد لزوم حمایت مالی از پروژه‌هایی که در اوز بایستی ساخته شود صحبت کرد و گفت خودمان که ساکن شیراز هستیم بایستی آستین بالا بزنیم و یک کار ماندگار در شهرستان انجام دهیم.

محمدرسول باغی بر ایجاد زیر ساخت ها و‌ لزوم فعالیت اقتصادی تاکید کرد.

 دکتر مصطفی اسماعیلی از فعالین اجتماعی کهنه پیشنهاد تشکیل گروهی برای تبادل آراء با حضور فعالین اجتماعی کل شهرستان را ارائه داد.

 شهرام لطفی با اشاره به عمیق نبودن پیشنهادها گفت: مشکلات اساسی چون نبودن مسکن برای جوانان و کسانی که در آینده به اوز خواهند آمد، و عدم عزت نفس لازم از سوی جوانان برای کسب پست های مدیریتی در اوز، و رشد منفی جمعیت بین اوزی ها در مقابل رشد جمعیت افغان های ساکن اوز ،از مهمترین مسائل شهر دانست.

 محمود فقیهی کم توجهی به منابع نیروهای انسانی و مهاجرت جوانان شهرستان اوز  را یکی از مشکلات عمده دانست.

دکتر شهروز شمسی پرسش اساسی را مطرح کرد و گفت: برای مطالبه گری باید شفاف باشد که ما باید از کی مطالبه کنیم؟ شورا؟ شهردار؟ بخشدار؟ معتمدین؟ مسئولین اصلی اوز چه کسانی هستند؟

نکته بعد اینکه حضور افغان ها در اوز را باید بپذیریم و حرمتشان را حفظ کنیم، چون در شهر ما جزو  قشر زحمتکش هستند و می توان با ذهنیت مثبت تر به همزیستی با آنها پرداخت.

وی در آخر پیشنهاد کارناوال شادی را برای روز اوز داد.

میهمانانی هم از فیشور، کوره ، کهنه ، هود، اسلام آباد، بیدشهر، قلات، شهرک توحید و کاریان حضور داشتند .

قابل ذکر است که کل هزینه سالن و پذیرایی مراسم را آقای محمد شریف تیزپا متقبل شدند که هیئت برگزاری از ایشان نهایت تشکر را ابراز کردند.

 در آخر جلسه هیئت برگزاری، پیشنهاد ساخت یک پروژه در شهرستان اوز، با تامین بودجه توسط اهالی شهرستان اوز مقیم شیراز داده شد.

همشهرستانی های نیک اندیش که مایل به همکاری هستند می توانند مبلغ اهدایی خود  را به این شماره واریز کنند:

۶۰۳۷-۹۹۱۹-۳۱۲۲-۵۸۵۲

محمد شریف تیزپا_محمد ابراهیم فقیهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “هم اندیشی اوزی های مقیم شیراز برای آینده شهرستان”

  1. همشهری دور اندیش گفت:

    درصورت امکان اشعار سروده شده در مراسم نیز در انتهای خبر چاپ شود . ضمنا پروژه ای که قرار است برای اوز توسط اوزیهای ساکن شیراز ساخته شود سعی شود درآمد زا و اشتغال زا برای جوانان بومی اوز باشد و توسط مردم مدیریت و اداره شود و به دولت و یا اداره اوقاف و سایر سازمانها واگدار نشود که افراد غیر بومی را جذب کنند که اختیارش از دست مردم اوز خارج شود . تجربیات چند دهه گذشته متاسفانه تجربه های تلخی بودند از جمله تاسیس دانشگاهها و بیمارستان و سایر مکانهای اموزشی و مدارس .که محلی برای جذب نیروهای غیر بومی شده و ان وقت برای نیروهای غیر بومی مانند معلمان و دبزران باید خانه های مسکونی ساخته شود و مجانی در اختیار گذاشته شود . این خانه ها باید بدای افراد متخصص بیمارستان که در اوز وجود ندارند باشد نه دبیر و معلم که اکثر جوانان تحصیل کرده بومی اوز فاقد کار و مسکن هستند که بناچار مجبور شوند اوز را ترک کنند.دور اندیشی لازم است .

  2. ناشناس گفت:

    ازبین مطالب گفته شده پیشنهاد آقای شریفی درخصوص گرفتن اعتبارات دولتی به جای متکی بودن به کمک خیرین از بقیه منطقی تر و کارسازتر است.

  3. مورد توجه. همه. اوزیهای. داخل. وخارج گفت:

    در کنار کمک به شهر اوز. باید مردم. مطالبه گر. ودرخواست. کننده. باشند. تا. دولت در کنار کمک مردم. جوانان اوز. را. در. ادارات. استخدام. نمایند. ومسولین برای. کمک های خیرین. طرح. وبرنامه. مشخص. داشته. باشند. وبه مردم. پاسخگو. باشند درثانی. کمک خیرین صرف هزینه های. نهار. وشام. مدعوین نشود. این کارهای نمایشی زود. تمام میشود. باید کارهای. ماندگار. واساسی مانند. استقرار. ادارات. مورد نیاز مردم. در. دستور کار. باشد. مردم به. اداراتی مانند. ثبت اسناد. واملاک. دادگاه. شبکه بهداشت. ودرمان. و…..‌‌نیاز. دارند. همت. خیران صرف. این. ادارات. شود. نه. کارهای. تشریفاتی. وزود. گذر

  4. همشهری. ازشیراز گفت:

    خیلی زیاد. روی. مراسم ارتقا توقف وصحبت نکنیم زیرا همه مرایم دریک. روز تمام میشود فکر وهمت. همشهریان باید. روی کارهای. اساسی. واستقرار ادارات مورد نیاز مردم. متمرکز. شود تا کلیه. ادارات مهم. وکلیدی در شهرستان اوز. تاسیس شود تامردم لازم نباشد به. لار وگراش بروند. در این. راه مردم باید. به مسولین کمک کنند. تا. ادارات. وتشکیلات. شهرستان. تکمیل شود وگرنه مراسم در عرض چند ساعت. تمام خواهد. شد. باتشکر

  5. نجم الدین حسینی گفت:

    باتشکر از همه اوزیهای متعهد نسبت به توسعه وابادانی شهرستان اوز. وسخنان بحق دکتر شریفی. همه ما باید برای ایجاد فضای اشتغالزایی درشهرستان اوز برای جوانان اوزی.فیشور.هود.کوره.بیدشهر. کاریان تلاش وهمت کنیم تا جوانان منطقه لارستان اجبار به کوچ وتحمل مشقت ها در کشورهای عربی همسایه نباشند. مژده میدهم گروه سرمایه گذار خارجی ما پیگیر تشریفات احداث کارخانه تولید انواع لاستیک اتومبیل در اوز با اشتغالزایی ۹۰۰ نفر میباشد. گامی مثبت برای اشتغال جوانان منطقه
    وپیشنهاد احداث خط قطاربرقی بین اوز.گراش.لار.به شهردار محترم اوز برای رونق شهر اوز.و خدمت رسانی به همشهریان اوزی وجلوگیری از تصادفات جاده ای ارایه شده. درصورت همکاری شهرداری واخذ موافقت ها .گروه سرمایه گذار خارجی آمادگی اجرای طرح دارد. باهم بسوی اوزی ابادتر و مترقی گام برداریم.ان شا الله

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز