پس از چندین هفته ،جمعه اول آبان ماه ، اولین جمعه ای بود که شیخ قاضی زاده امام جمعه اوز، پس از باز گشت از زیارت خانه خدا در سال جاری ،خطبه های نماز جمعه را در مسجد مصلی ایراد کرد.
امام جمعه اوز در سخنرانی قبل از خطبه که به علت مشکلات جسمی نشسته ایراد کرد در مورد سرقت سخن گفت و اظهار داشت: بلای آدمی از خود آدمی است. وی با اشاره به آیه ۳۸ سوره مائده افزود: دست مرد و زن دزد را برای سزای اعمالی که انجام دادند حد زده و قطع کنید و باید دست دزدان قطع شود تا دزدی ادامه پیدا نکند زیرا سرقت علاوه بر حرام بودن، موجبات ناامنی در جامعه می شود و چه بسا دزدی در خانه ای موجب سقط جنین خانم باردارشود.
قاضی زاده افزود: نقل شده در زمان رسول خدا ،اگر سارقی پیدا می شد، پیامبر شفاعت کسی را در مورد مجازات دزد نمی پذیرفت. باید با فساد مبارزه کرد، اسلام تنها به نماز و روزه وعبادات خلاصه نمی شودو مسلمین باید در همه عرصه ها باید حضور فعال داشته باشند.
امام جمعه اوز در خطبه اول قبل از نماز نیز بیان داشت: محرم آغاز سال هجری قمری است. قیام و مبارزه حضرت امام حسین (ع) در ماه محرم مبارزه با ظلم و ستم بود و مسلمانان باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند.الگوی مسلمانان باید حضرت رسول و ائمه باشد زیرا ارزش زندگی ما بستگی به پیروی از آنان است.
قاضی زاده مختصرا در مورد روزه عاشورا نیز توضیحاتی داد و گفت: یکی از مسایل مهم روزه روز عاشوراست. کسانی که اهل روزه هستند ممکن است از آغاز محرم روزه گرفته باشند که از آنان تشکر می کنم. این روزه ارتباطی با سالروز شهادت امام حسین (ع) ندارد و قبل از شهادت امام حسین ودر زمان حضرت موسی (ع) در تاریخ ثبت شده است. رسول خدا فرمود: مانند یهود نباشید که فقط عاشورا روزه بگیرید و قبل و بعد آن هم روزه بگیرید. روزه عاشورا سنت موکده است. ثواب روزه عاشورا بنا بر روایت در صحیح مسلم کفاره گناهان سال گذشته است. از رسول خدا نقل شده است:امیدورام روزه عاشورا ثواب گناهان سال گذشته باشد و اگر خدا به من اجازه داد، سال آینده تاسوعا نیز روزه بگیرم.
خطبه دوم نماز به زبان عربی قرائت شد و نماز جمعه به امامت شیخ یوسف وخشوری اقامه شد. علی پاسلار به نمایندگی از امام جمعه در پایان نماز تذکر داد در این ایام رعایت حرمت امام حسین(ع) و عزاداران حسینی را داشته باشند.
امام جمعه ی محترم اوز جناب قاضی زاده با حد زدن قطع یک دست مشکل جامعه ی ما حل نخواهد شد اصلا علت سرقت و دزدی برای چیست از دل سیر که نیست با مجازات مجرم در این حد جامعه پاک نخواهد شد خانه از پای بست ویران است
جناب اوزی اگر قطع دست راهکار نیست به نظر شما جزای شخص سارق چه باید باشد؟
آقای سرباز وطن، در زمان یکی از خلفا که خشکسالی شد هم دستور قطع دست لغو شد،پس هر حکمی یک زمان خاص دارد،و در طی زمان متغییر است،مسایل مهمتر و پایه تری هست که جامعه ما نیاز به شنیدن و فهمیدن آن دارد،…….
در واقع خود دزد بعنوان یک مشکلساز در جامعه است که باید از فعالیت دزدیش کاسته شود، لذا خداوند متعال جزای دزد را در این دنیا معین کرده است و آنهم بریدن دست راستش هست تا سبب شود هم خودش و هم مردم در آینده به فکر دزدی نباشند. خداوند متعال میفرماید:
“وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ” ﴿المائدة: ۳۸﴾
«و مرد و زن دزد؛ دست آنان را ببرید» یعنی: حد شرعی مرد و زن دزد این است که دست راست هر یک از آنان را از بند ببرید «به کیفر آنچه کردهاند» از عمل دزدی. این مجازات «نکالی است» یعنی: عذابی است بازدارنده و عبرتانگیز «از جانب الله» پس بر آنان اندوهگین نباشید «و خداوند عزیز حکیم است» یعنی: حق تعالی غالبی است که در حکم خویش مورد معارضه قرار نمیگیرد، همان گونه که در حکم خویش بر بریدن دست مرد و زن دزد، صاحب حکمت نیز هست.
بنابراین همانطور که خداوند بدون هیچ زحمتی نعمت دست را به بنده اش عطا فرموده است، خود او نیز حکم کرده است که در حالت دزدی دستش بریده شود.
در ضمن الان کجا خشکسالیه؟
و اینکه دزدی و اختلاس و ارتشاء از نوع کلان باشد یا خرد از نظر شما مسئله پیش پا افتاده است؟
عجب حرفهایی !!!!!! ای داد بی داد از فقیران خبر ندارن انگار .از بی عدالتی هایر جامعه خبر ندارن انگار. عدالتی که درر زمانووپیامبر برقراررشد کجا و الان کجا ان موقع چوند عدالت برایرهمه اجرا می شد و همه سهم مساوی از بیت المال داشتند دزدی واقعا یک بیماری روانی و سرپیچی مطلق بود. آقا شما بریددبه همه مسکن و شغل و رفاه مساوی بدید بعدداگ کسی دزدی کرد بفرما دستشو قطع کنید.
لطفا نظرم رووتایید کنید حداقل شما عدالت به خرج بدین.