چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  14/ فوریه/ 2017 - 1:37
  |   نظرات: 6 نظر
2,335 بازدید

دکتر مسعود محمودیان، استاد نمونه دانشگاه های ایران و داروساز برجسته اوزی درگذشت

هادی صدیقی: دکتر مسعود محمودیان استاد و پژوهشگر نمونه که تاسیس و گسترش گروه داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاسیس مرکز تحقیقات علوم دارویی رازی، راه اندازی اولین دوره تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، نگارش بیش از ۱۰۰ مقاله پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی، راهنمایی ده‌ها پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را در کارنامه خود داشت روز بیست و ششم بهمن ماه در تهران دار فانی را وداع گفت ودر قطعه نام آوران بهشت زهرابه خاک سپرده شد.

دکتر مسعود محمودیان فرزند رئیس محمود در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد. دبستان و دبیرستان را در اهواز گذراند و در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با رتبه ی ۱۹ وارد دانشگاه تهران در رشته ی داروسازی شد.

وی در دانشگاه تهران به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شد و جهت تحصیل در دوره ی دکترای تخصصی (Ph.D) با بورس تحصیلی به دانشگاه استرات کلاید انگلستان اعزام گردید و در سال ۱۳۵۷ شمسی به ایران بازگشت.

پروفسور مسعود محمودیان از آن زمان مشغول تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ایران می شود و مدیریت گروه فارموکولوژی ( داروشناسی) آن دانشگاه را نیز در کارنامه علمی خود دارد. دکتر محمودیان ریاست مرکز تحقیقات دارویی رازی از بهمن ۱۳۷۹ تا سال  ۱۳۸۸خورشیدی را نیز برعهده داشته است.

مدیر گروه فارموکولوژی دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۳۵۳ به عضویت فرهنگستان علوم پزشکی ایران در آمده است. وی در خلال سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ میلادی فرصت مطالعاتی و دوره ی فوق دکتری خویش را در دانشگاه آکسفورد و انگلستان گذرانده است و از ایشان تاکنون در حدود ۱۰۰ مقاله ی علمی در مجلات علمی بین المللی به چاپ رسیده است.

استاد محمودیان در سال ۱۳۷۸ خورشیدی به عنوان استاد نمونه ی ایران برگزیده شد. وی در همان سال موفق به اخذ جایزه ی بوعلی سینا و جایزه ی جشنواره ی رازی نیز شده است.

این استاد نمونه دانشگاههای کشور، در سال ۱۳۸۱ در کنگره ی فیزیوپاتولوژی بوداپست، شرکت کرده و به عنوان کنسول انجمن فیزیوپاتولوژی آنجا انتخاب شده است و در چندین انجمن بین المللی دیگر نظیر آکادمی علومم نیویورک و انجمن فیزیولوژی آمریکا نیز عضو می باشد.

این عضو آکادمی علوم نیویورک علاوه بر شرکت در کنگره های مختلف تا پیش از سال ۱۳۸۲ عضو هیات رییسه انجمن فارموکولوژی ایران نیز بوده است.

دکتر مسعود محمودیان همچنین سردبیر مجله اینترنتی فارموکولوژی و درمان (http://ijpt.tums.ac.ir)  به زبان انگلیسی بوده و علاوه برهمکاری با چند مجله ی علمی ایرانی دیگر و عضو هیات تحریریه « اکتافیزیولوژیکا هنگریکا» نیز می باشد. دکتر محمودیان همچنین بعنوان چهره ماندگار نیز انتخاب شده و کتاب Who is Who که در مورد شخصیتهای جهانی است نیز مطالبی در مورد ایشان به چاپ رسانده است.

درگذشت این استاد فرهیخته که از نظر اخلاقی نیز بسیار وارسته بود را به جامعه علمی کشور، خانواده گرامیشان بویژه خاندان بزرگ محمودیان و یزدانی، فقیهی نژاد، زرنگار و نامور، همسرشان خانم فاطمه یزدانی، شاگردانشان و همشهریان ایشان در شهر اوز تسلیت می گویم.

گفتنی است ششم بهمن ۱۳۹۳ بزرگداشتی برای ایشان در تهران برگزار شد که با هم گزارش دکتر محمود هورمند، عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، در روزنامه اطلاعات تهران مورخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ از آن مراسم را می خوانیم :

«ما برای آنکه «ایران»

ما برای آنکه «ایران»

گوهری تابان شود

خانه خوبان شود

خون دلها خورده‌ایم

رنج دوران برده‌ایم

در رودخانه گذران تاریخ، انسانهای بسیاری آمده‌اند و می‌آیند اما نکونامانی که با کار خود اثری نیک و ماندگار برجامعه بشری گذاشته و می‌گذارند، نام خود را در اذهان بشریت جاودان و روحشان را در نزد حضرت حق مقرب می‌سازند.

روز ۶ بهمن ۱۳۹۳ روزی بود که به نکوداشت یکی از این نکونامان پرداخت که در تاریخ علم و فرهنگ این مرز و بوم از نامش و البته کارش به نکویی یاد خواهد شد. در این روز که مقارن بود با اولین همایش روز پژوهش گروه‌های علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران از استاد فاضل و فرهیخته‌ای تجلیل شد که از ابتدای تاسیس این دانشگاه نقشی ارزنده در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی آن داشته است.

شاید متن تقدیرنامه‌ای که از این استاد قرائت شد، نویسنده را در ادای حق مطلب یاری کند: « سخن را با نام و یاد خدایی آغاز می‌کنیم که تقدیر و تکریم از اصحاب علم و اندیشه را بر ما فرض نموده است و علو درجاتشان را برخود. از این رو در این جمع عزیز دانشگاهیان علوم پزشکی ایران فرصت را مغتنم شمرده، حضور استادی گرانقدر را در میان خود گرامی و محترم می‌داریم که در راه اعتلای دانش و پژوهش و بصیرت علمی نسل‌های جوان ما خاصه در دانشگاه مان، عمری را بی هیچ چشم داشتی سپری کرده و در این راه قامت خم نموده است تا فرزندان کشور عزیز اسلامی‌مان سرافرازانه بایستند.

استاد فرهیخته و دانشمند، جناب آقای دکتر مسعود محمودیان از طرف تمامی همکاران و دوستان شما در دانشگاه علوم پزشکی ایران، سعی وافر و همت عالی تان را در راه آموزش و پژوهش در سی سال گذشته ارج نهاده و از خداوند منان برایتان اجری عظیم و طول عمری با عزت خواستاریم. به پاس یک عمر تلاش مشفقانه و خالصانه، این هدیه ناچیز را به رسم یادبود و سپاس از ما بپذیرید.»

آری سخن از استاد جناب دکترمحمودیان است، استاد و پژوهشگری نمونه که تاسیس و گسترش گروه داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاسیس مرکز تحقیقات علوم دارویی رازی، راه اندازی اولین دوره تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، نگارش بیش از ۱۰۰ مقاله پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی، راهنمایی ده‌ها پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، فقط گوشه‌ای از کارهای ارزنده علمی ایشان است.

این همایش که در آن قائم مقام محترم معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش، ریاست محترم دانشگاه به همراه معاونین محترم آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی ایشان، رئیس دانشکده پزشکی و معاونان ایشان، کلیه مدیران و اعضای محترم هیات علمی ۱۲ گروه علوم پایه، مهمانانی از سایر مراکز علمی و پژوهشی و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران حضور داشتند با تلاوت آیاتی از کلام ا… مجید و پخش سرود ملی آغاز شد و سپس با نمایش فیلمی کوتاه که به معرفی اجمالی گروه‌های علوم پایه دانشگاه می‌پرداخت ادامه یافت.

اولین سخنران جلسه آقای دکتر آخوند زاده، قائم مقام محترم معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تجلیل از مقام شامخ دکتر محمودیان در میان دانشگاهیان، به ضرورت و اهمیت نقش پژوهش در علوم پایه، و نیز بر جدیت و سخت کوشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاکید نمودند و با قول اهدای مبلغی درخورتوجه در قالب پژوهانه به پژوهش‌ها و پژوهشگران برتر علوم پایه و گروه‌های متبوع آنها در دانشگاه علوم پزشکی ایران، جلسه را به وجد آوردند. درپی ایشان آقای دکتر جواد موسوی معاون محترم پژوهشی دانشگاه سخن خود را با بزرگداشت حضور استاد محمودیان آغاز نمودند و به ضرورت همکاری علوم پایه و بالینی تأکید کردند و تاسیس آزمایشگاه جامع تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی ایران را دستاوردی مهم برای آن دانستند. سپس آقای دکتر سلطانی عربشاهی معاونت محترم آموزشی دانشگاه با حضور در جایگاه سخنرانی، با ذکر خاطراتی شیرین از استاد محمودیان بر طراوت این بزرگداشت افزودند و گفتند که با همت آقای دکتر محمودیان در دهه هفتاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین دانشگاه علوم پزشکی درکشور شد که از طریق مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات وقت (که امروز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نام دارد) به شبکه جهانی اینترنت پیوست. ذکر این مطلب یادآور نکته‌ای مهم در کارنامه دکتر محمودیان بود و آن این که ایشان یکی از پیشگامان اصلی استفاده از رایانه و علوم رایانه‌ای در عرصه آموزش و پژوهش علوم پزشکی و دارویی در ایران بوده اند، در زمانی که کاربرد و حتی نام رایانه در میان بسیاری از دانشگاهیان نامانوس بود. در ادامه جلسه آقای دکتر ناصری پور ریاست محترم دانشکده پزشکی با ایراد سخنانی کوتاه و پرمحتوا از تاثیر کسانی در جوامع انسانی یاد کردند که موقعیت و مقامشان به آنان اعتبار نمی‌بخشد بلکه آنان هستند که به آن جایگاه و مقام اعتبار می‌بخشند و استاد دکتر محمودیان را یکی از مصادیق بارز آن دانستند و از این رو با پیشنهاد آقای دکتر ابراهیمی مدیر محترم گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی مبنی بر اختصاص نام آزمایشگاه عمومی گروه به نام آزمایشگاه دکتر محمودیان موافقت نمودند که با استقبال حضار روبرو شد. سپس آقای دکتر فریبرز کیهانفر عضو محترم هیات علمی گروه فارماکولوژی به ایراد سخنرانی در باره شخصیت استاد محمودیان پرداختند. اگرچه کلام طولانی نبود اما بسیار گیرا بود زیرا سخن از عشق به انسانیت و عشق به علم و پایبندی به اخلاق علمی بود که همه را در وجود استاد محمودیان جاری می‌دانستند واینکه هرکسی که ایشان را از نزدیک می‌شناسد بر آن صحه می‌گذارد. اما چه گواهی زیباتر از شعر لسان الغیب بر کارنامه دکتر محمودیان که می‌گوید:

بدین رواق زبرجد نوشته‌اند به زر

که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند

در نقطه اوج این مراسم، ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران، جناب آقای دکتر حاجی میر اسماعیل سکان کشتی سخن را به دست گرفتند و در کلامی کوتاه فقط به بیان سجایای اخلاقی و علمی دکتر محمودیان پرداختند. چراکه کاری کارستان در راه بود: آنگاه که رئیس ارجمند دانشگاه برای اعطای لوح نکوداشت و تقدیرنامه، از جایگاه خود پایین آمدند و به نزد استادی رفتند که بیماری توان جسمانی را از ایشان گرفته است. بوسه‌ای بر دست استاد از سوی بالاترین مقام دانشگاه، تجلی «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا»ی مولای متقیان نه در شعار بلکه در عمل بود و چون از دل برمی‌آمد بر دل‌ها نشست و اشک شوق را بر دیدگان نشاند. شوقی آمیخته به اشک به خاطر پاسداشت مقام علم و عالم، به خاطر قلمی که خداوند سبحان به آن سوگند یاد کرده است، شوقی آمیخته به بغض از بار امانتی که به خاطر آن انسان اشرف مخلوقات شد و چه امانتی سنگین!

این گونه بود که بخش نخست همایش با بزرگداشت نام و کار استاد دکتر مسعود محمودیان در دانشگاه علوم پزشکی ایران با خاطره‌ای خوش به پایان رسید. پس از استراحتی کوتاه آقای دکتر لامع اخلاقی، استاد و مدیر محترم گروه انگل شناسی دانشگاه، ضمن تمجید از برگزاری این همایش و نکوداشت استاد محمودیان، خواستار تداوم اینگونه مراسم و بزرگداشت شخصیتهای ارزشمند و پیشکسوت علمی دانشگاه و استفاده از وجود آنها شدند. در ادامه پس از اقامه نماز و صرف ناهار بخش پایانی مراسم پی گرفته شد. همایش با سخنرانی دانش پژوهان جوان ونخبه و اعطای جوایز به پژوهشگران برتر خاتمه یافت اما نگارنده در ذهن خود می‌اندیشید که راه استاد محمودیان و استادانی اینچنین تازه آغاز شده است. با خود می‌اندیشید که ‌ای کاش می‌توانست به صدای بلند بگوید:

استادان بس ارجمند، دانش پژوهان جوان! اگر امروز به مناسبت روز پژوهش اینجائیم نه برای این که صرفاً خطابه‌ای کنیم و مجلسی را با کلماتی زیبا بیارائیم بلکه هدف از این همایش آن است که روح تحقیق را بزرگ بداریم و مقام پژوهشگر را ارج نهیم و بگوئیم که می‌دانیم اعتبار و افتخار دانشگاه تان بر دوش گروه‌های علوم پایه پزشکی است زیرا هر منزلتی که این دانشگاه بیابد قطعاً رکن رکین آن تلاش‌ها و مرارت‌هایی است که شما در راه تحقیقات اصیل خود به جان می‌خرید.

ای اصحاب علم و عمل، امیرمومنان می‌فرمایند هیچ غنایی چون عقل، هیچ فقری چون جهل، هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت با دیگران نیست. پس بدانید که به عقل و ادب شما مفتخر و به پشتوانه مشورت و نظرات شما دل قوی داشته‌ایم و امید وافر داریم که نسل جوان و پژوهشگران و پزشکان آتی کشورعزیز اسلامی مان، همچنان که مکتب تعقلی و خردورزانه ما در گذشته آنچنان ثمر داد که تا قرن‌ها در اروپا مثلی معروف شد که می‌گفت: «یک پزشک خوب و کامل باید یک ابن سینایی باشد»، در آینده نه چندان دور ضرب المثلی شکل گیرد که بگوید:«یک دانش آموخته خوب و کامل باید یک دانش‌آموخته دانشگاه (علوم پزشکی) ایران» باشد. »

*منابع:

۱-  نوشته هادی صدیقی در صفحه ی نسل پویای ماهنامه عصر اوز شماره ۲۱- سال سوم مردادماه ۱۳۸۲- صفحه ۱۴

۲- تارنمای روزنامه اطلاعات تهران مورخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “دکتر مسعود محمودیان، استاد نمونه دانشگاه های ایران و داروساز برجسته اوزی درگذشت”

  1. عبدالصمد صمدي گفت:

    خبر بسيار ناگواري بود كه امروز شنيدم .ايشان ازهر نظر فردي لايق و شايسته و شريفي و متيني بودند. از اين فرصت استفاده نموده به خانواده محترم ايشان دوستان همكاران مرحوم پرفسور محموديان و مردم شريف اوز تسليت عرض مينمايم. خداوند ايشان را رحمت كند و به خانواده محترمشان صبر و تحمل عطا نمايد. روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد..

  2. دفتر خدمات نقشه برداری یو تی ام اوز گفت:

    انسانی کمتر شناخته شده برای شهر اوز با سوابقی درخشان
    خلاصه ای از سوابق استاد دکتر محمودیان:
    تاريخ تولد: ۱۳۲۷
    محل تولد: تهران

    تحصيلات: دارای فوق دکترای طراحی دارو/ دانشگاه آکسفورد/ انگلستان؛ دکترای تخصصي شيمي دارويي دانشگاه استراثكلايد/ انگلستان؛ دكتراي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي تهران

    سوابق علمي و اجرايي: رئيس و موسس مركز تحقيقات دارويي رازي؛ مدير گروه فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي ايران؛ سردبير مجله IJPT؛ دبير انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران؛ مشاور علمي دارو پخش؛ عضو: انجمن فيزيولوژي آمريكا؛ آكادمي علوم نيويورك؛ هيئت رئيسه انجمن فیزیولوژی و فارماكولوژي ايران؛ كميته ملي تحقيقات علوم دارويي؛ هیئت تحريريه مجله فارماكولوژي مجارستان

    تقدیرنامه ها: استاد نمونه/ دانشگاه علوم پزشکی ایران(۱۳۷۸)؛ جايزه جشنواره ابن سينا(۱۳۷۸)؛ جايزه جشنواره رازي(۱۳۷۸)؛ هزينه فرصت مطالعاتي در دانشگاه آكسفورد(۱۳۷۸،۱۳۷۵،۱۳۷۲)؛ بورس دكتراي خارج از كشور/ دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۵۲)؛ مدال برنز اردوي رامسر(۱۳۴۶)

  3. محسن عباسپور گفت:

    صمیمانه درگذشت این انسان فرهیخته رو به تمامی اهالی اوز تسلیت می‌گم. فقدان ایشون برای تمامی ایران دردناک خواهد بود. مرحوم دکتر محمودی از آشناهای نزدیک همسرم بودن و از طریق ایشون می‌شناختمشون. واقعا انسان شریفی بودن. روحشون شاد.

  4. همشهری گفت:

    خداوند رحمتش کند. ولی متاسفانه دنیایی شده است که. انسانها در زمان حیاتشان از همدیگر بی اطلاع وبیخبرند وزمانی از وجود چنین افراد. فرهیخته ای با اطلاع میشویم که دیگر. در میان ما نیستند. تا از وجود انها برای. خدمت ب. زادگاه. استفاده. نماییم.

  5. amini گفت:

    روحشان شاد. از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدم.

  6. ناشناس گفت:

    بازگشت همه بسوي اوست – جهت اطلاع دوستان و همكاران و دانشجويان و همشهريان ساكن تهران مجلس ترحيم مرحوم دکتر مسعود محمودیان روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ ازساعت ۱۲ الي ۱۳:۳۰ در مسجد جامع شهرك غرب واقع در ميدان صنعت بلوار شهيد فرحزادي نبش خيابان حسن سيف برگزار مي‌گردد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز