پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  27/ سپتامبر/ 2015 - 8:55
  |   نظرات: 21 نظر
5,439 بازدید

سیندرلایی از شهر اوز

 

 هادی صدیقی/ تهران : «این دخترکه می بینید…اهل یکی ازروستاهای لارمی باشد…به نام اوز…یکی ازروستاهای محروم استان فارس …پسری انگلیسی درسفربه ایران عاشقش شده وباتلاش بسیارباهاش ازدواج کرده وباهم رفتن انگلیس…مهم نیست اهل کجایی و….. ، مهم اینه که قسمتت چقدرزیباست وبه کجاست»

نوشته بالا چند سطری بود که در هفته های گذشته به همراه عکس عروسی اوزی در لباس محلی اوزی و دامادی اروپایی در شبکه های اجتماعی مجازی از فیس بوک و واتس آپ و تلگرام گرفته تا وبلاگ های جوک و سرگرمی دست بدست می چرخید و نظرات مختلفی نیز زیر آن عنوان می شد. از بلند شدن آه و افسوس و حسرت دخترانی که در آرزوی رفتن به اروپا هستند تا نظرات فلسفی و نگاه های جامعه شناسانه و غیره.

روزنامه ایران در ضمیمه شنبه های روزنامه ایران با نام ایران + شماره ۱۳۷ در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۴ با تیتر صفحه اول :« سیندرلایی از شهر اوز» به قلم پریساسجادی،ازدبیران این ضمیمه نامه، بدین مطلب می پردازد و می نویسد:

« … علاوه بر این، ماجرای اوز هم بود که در نیمه دوم هفته گذشته، فضای شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. داستان اوز درون مایه ای شبیه به سیندرلا داشت و جالب این که تصاویر مربوط به خبر هم دختری نشسته بر کالسکه را نشان می داد. در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، دختری بسیار جوان با پوشش زنان روستایی در جنوب ایران، کنار مردی با چهره ای اروپایی، درون کالسکه نشسته بود و ظاهر خیابان های قابل رویت در تصویر هم نشان می داد که در خیابانی در یکی از شهرهای اروپا می رانند. در توضیح این تصویر نوشته شده بود:«این تصویر دختری از اوز است؛ یکی از مناطق محروم استان فارس.»در ادامه هم از تصویر این طور بر می آید که سیندرلایی از اوز، اکنون با همسر انگلیسی اش خوشحال و خندان(باز هم مثل کلیشه سیندرلا) به زندگی ادامه می دهد. داستان سیندرلایی از شهر اوز را در همین جا-نرسیده به بازنویسی واکنش های مخاطبان شبکه های اجتماعی در بخش کامنت ها به دلایل معلوم!- به پایان می رسانیم و توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم. اوزدر ۴۰ کیلومتر ی شما ل غربیرلارو ۳۴۰ کیلومتریرجنوب شرقی شیرازدردشتی میان دورشته کوه ازدنبالۀکوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است. اوزدرمکاتبات رسمی وزبا ن معیاراِوَز (به کسرالف) تلفظ می‌شودامادرگویش محلی به آن اَوَز (به فتح الف) می‌گویند.درتوضیح ریشه ومعانی واژه اوزدستکم چهارنظریه وجوددارد: اوزواژه‌ای است باریشه عربی به معنای بط یامرغابی. شخصی به نام«عوض»شهراوزرابنیان نهاده،ازاین روباتغییرنام او،نام شهربه اوزمشهورشده است. اوزدراصل نامی باستانی باریشه‌ای ایرانی است که درقدیم به صورت اروزیااوزاربوده وبه تدریج به شکل امروزی اوزدرآمده است. به دلیل تغییرناگهانی محل سکونت مردم اطراف اوزکه جای زندگی‌شان عوض شده بوده است این محل به نام اوزمشهورشده است.(ویکی پدیا)»

حال باید پرسید داستان چیست و این عکس از کجا در شبکه های اجتماعی سر برآورده و نام اوز را آنهم به گونه ای نادرست بر سر زبانها انداخته است؟

به نظر نگارنده ذهن خیالپرداز و داستان همیشگی یک کلاغ چهل کلاغ سبب شده این داستان بال و پر در آورده در سرتاسر ایران بچرخد و هر کس بنابر میل و سلیقه خود بخشی را بدان افزوده یا قسمتی را از آن بکاهد. عکس و کلیپ منتشر شده مربوط به ازدواج دختری اوزیست که متولد کشور سوئد می باشد و سالهاست به همراه خانواده اش در آنجا ساکن است و سرانجام ماه گذشته با پسری سوئدی ازدواج می کند. ازدواجی معمولی که شاید هر روز در گوشه ای از اروپا یا آمریکا اتفاق بیفتد و دختر یا پسری ایرانی با پسر یا دختری اروپایی و یا آمریکایی ازدواج کند. همانگونه که تاکنون بسیاری از اهالی اوز چه پسر و چه دختر با مردمانی از کشورهای مختلف همچون چین، انگلستان، استرالیا، آمریکا، نروژ، مجارستان، هندوستان و … ازدواج کرده اند و بارها دیده شده به خاطر دلبستگیهای خانواده های اوزی و عشق به زادگاه و میهنشان این مراسم چه عروس اوزی باشد و چه داماد در شهر اوز برگزار گردیده است، هرچند که خانواده های دو طرف ساکن شهر اوز نبوده اند.شاید چیزی که در این ماجرا سبب جلب توجه شده پوشش عروس می باشد که از لباس محلی و سنتی که مختص شهر اوز در جنوب استان فارس استفاده کرده است. لباسی که مردم اوز هنوز در مراسم عروسیهایشان برای حفظ سنت و آداب و رسوم گذشتگانشان آنرا بر تن می کنند. ریشه این لباس را بایستی در هندوستان و پارچه های هندی جستجو کرد که چون تجار اوزی از دیرباز در هندوستان تجارتخانه داشته و به تجارت مشغول بوده اند پارچه های آنرا با خود به اوز آورده و به نوعی آنرا بومی کرده اند. در بافت این لباس ها که سنتی رو به فراموشیست از نخهای نقره و طلا با نام «خوس»و جدیدا نخ پلاستیک نیز استفاده می کنند که بسته به نوع نخ یکدست لباس کامل آن از ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد و روسری ساده آن حداقل به قیمت چیزی در حدود سیصد هزار تومان خرید و فروش می شود. پس مردم این منطقه آنچنان هم محروم نیستند که چنین لباسی را می پوشند. تازه اگر بخواهیم از جواهرات اصل در پوشش استفاده کنیم، قیمت بسیار بالاتر می رود و جواهرات اصلی آن که از سکه های طلا و اشرفیهای فتحعلی شاهی استفاده می شود تا ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. بدل آن نیز در حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و چنانچه بدل با روکش آب طلا باشد نیز در حدود ۲ میلیون تومان ارزش خواهد داشت.

پس آنچه در واقعیت اتفاق افتاده یک داستان ازدواج بسیار معمولی بوده است که هیچ شباهتی به ماجراها به داستانهای خیالی همانند داستان سیندرلا و شاهزادۀ سوار بر اسب سپید و غیره ندارد که در آن شاهزاده ای عاشق دختری فقیر می شود و او را از فقر و فلاکت می رهاند. پس هرگونه مقایسه اینچنینی به نوعی قیاس مع الفارق است.

در واقع آن چه اینجا رخ داده، این است که امروزه شبکه های اجتماعی که هر روز بزرگتر و بزرگتر می شوند، آنچنان در دل جامعه رسوخ کرده اند که می توانند از یک خبر کوچک خبری عجیب بسازند که در عرض یک شبانه روز سرتاسر یک کشور را بپیماید و هر کس از آن تفسیری متفاوت ارایه دهد. در این میان بسیار افرادی هستند که یک مطلب را ناخوانده و بدون اطلاع از صحت و سقم آن فوروارد می کنند و کار به اشتراک گذاشتن آنرا در انبوهی از گروهها بر عهده می گیرند و آنرا جزو وظایف روزمره خود می دانند که بایستی خبری را سریع تر از دیگران منتشر سازند. در صورتیکه شاید هیچ آگاه نباشند نخست آنکه با به اشتراک گذاشتن عکس های خصوصی افراد به نوعی خیانت در امانت می کنند و دیگر این که ذهن مردم را با نوعی شایعه و خبرهای نادرست مسموم می سازند. به نظر نگارنده بایستی خانواده ها و آموزگاران در خلال صحبت هایشان با فرزندان و شاگردانشان فرهنگ درست استفاده از شبکه های اجتماعی را بدانها آموزش دهند و به آنها بیاموزند که هر چیزی را نبایستی بدون اجازه یا بدون تحقیق و بررسی برای دیگران ارسال کرد و هر آنچه دیگران ارسال کردند نیز به منزله درست بودن آن نمی باشد.

داستان این عکس نیز همین بود که خانواده عروس عکس مراسم را برای خانواده و دوستانشان ارسال کرده بودند و دوستانی آنرا برای دوستانی دیگر فوروارد کرده بودند که دیگر از کنترل خارج و یک شبه عکس از تمام شبکه های اجتماعی سر بدر آورد که دستمایه نوشتن مطلبی در روزنامه سراسری و پرتیراژی همچون ایران نیز قرار گرفت. نویسنده نکته سنج روزنامه ایران با جست و جویی در اینترنت بدان نکته پی می برد که اوز روستا نیست و شهر است. پس آن قسمت خبر را اصلاح می کند و آنچه در ویکی پدیا می یابد جهت شناخت بیشتر شهر اوز با خوانندگان در میان می نهد که باز جای بسی خوشحالیست که سعی در تصحیح ذهنیت مردم نسبت به این شهر دارد ولیکن با چاپ این شایعه در روزنامه ای سراسری بر دامنه شایعات می افزاید و خوانندگان بی خبر را به سمت آن شایعه سوق می دهد.

در مورد ریشه نام شهر اوز که در جنوب استان فارس واقع شده است دکتر عبدالمجید ارفعی، متخصص زبانهای باستانی، در مصاحبه ای با نگارنده می گوید: «اَوَزدارای یک صورت تحولی است وشکل دیگری است ازکلمۀاهواز،خوزوخوزست انکه این اسم رازمان هخامنشی داشته‌ایم وبه ایلامی‌هایخوزستان اطلاق می‌شده‌است. این واژه که بافتح الف وواووسکون زدرست می‌باشدریشه‌اش درفارسی باستان اووَجَه (uvaja) واووْجَه (uvja) می‌باشد. ازهمین کلمه همخوزآمده‌است (اوتبدیل به خووج تبدیل به ز) وهم اهواز (اوتبدیل به ا َهوج تبدیل به ز. دراوز،او (uva) خودشمان دهوج تبدیل به زشده‌است.»

شهر اوز شهریست که سال گذشته شصتمین سالگرد تاسیس شهرداریش را جشن گرفت و در حدود هفت دهه است که مرکز بخش است و سالهاست منتظر ارتقا از مرکز بخش به مرکز شهرستان است که متاسفانه حتی با توجه به ارتقای دهستانهای تابعه اش از دهستان به بخش و از بخش به شهرستان، خود هنوز چشم به امضای مسوولین مربوطه دارد. شهر اوز مرکز فرهنگی جنوب فارس می باشد که افراد تحصیلکرده آن در اقصی نقاط دنیا به کار و تدریس و پژوهش مشغولند و تجارش در کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیرباز دارای تجارتخانه بوده و به نیک اندیشی شهره اند. اوزی های ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس که همواره بانیت خیرخوددرآبادانی وتوسعه منطقه کوشیده انددرآن کشورهاباپسوند «العوضی»شناخته می شوندکه برخی ازآنهابه پستهای مهمی چون سفارت ووزارت درآن کشورهانیزرسیده اند ولیکن همواره به یاد زادگاه یا شهر آبا اجدادی خویش بوده برای شهرشان هیچ کم نگذاشته اند و با ساخت مراکز درمانی و آموزشی از درمانگاه گرفته تا بیمارستان مجهز و از کودکستان گرفته تا دانشگاه و جاده و خیابان های متعدد و مراکز خیریه علمی و فرهنگی همانند بزرگترین مجتمع دانشگاهی پیام نور کشور، دانشگاه آزاد، دانشکده دولتی بهداشت، دانشگاه علوم دینی و کتابخانه های مختلف دِین خود را نسبت به این سرزمین پاک ادا کرده و نشان داده اند با داشتن چنین سرمایه های مردمی و زیرساخت های ایجاد شده توسط مردم و نیز داشتن نشریه محلی عصر اوز با کادری کاملا بومی به خوبی شایسته لقب شهر فرهنگی منطقه هستند. جالب اینکه در فیلم «دختر لر» نخستین فیلم ناطق ایرانی که در سال ۱۳۱۲ در بمبئی ساخته شد، محمودجمنژادومحمدسعیدمیرزادهاز اوزیهای ساکن بمبئی، نقش افرینی کرده اند. هم اکنون نیک اندیشی ساخت یک بیمارستان شش طبقه مجهز را در شهر اوز آغاز کرده است که یکی از آخرین نمونه کارهای خیر این مردم بلند همت است.

از اوزیهای مشهور به دکتر عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی به ویژه زبانهای ایلامی و اکدی و نخستین مترجم ایرانی فرمان کوروش بزرگ از زبان اصلی بابلی نو به فارسی ، دکتر حسام الدین ارفعی فیزیکدان و استاد دانشگاه صنعتی شریف، ، محمدرفیع ضیایی کاریکاتوریست و پژوهشگر، روانشاد دکتر محمدشریف کمالی مردم شناس، پروفسور دکتر محمدعلی هوشیار استاد دوره دکتری ریاضیات در دانشگاه دالاس، دکتر عبدالعزیزخضری فوق تخصص جراحی کلیه واستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر محمدرفیع محمودیان جامعه شناس و نویسنده ساکن سوئد،دکتر حبیب الله فقیهی نژاد فیزیکدان و مترجم، دکتر مسعود محمودیان استاد ممتاز دانشگاه تهران و داروساز، سیلوانا سلمانپور شاعر پارسی گو ساکن دوبی، دکترنوشین بازرگانی متخصص قلب وعروق ونخستین زن ازخاورمیانه عضوهیات مدیره فدراسیون جهانی قلب  ونیز به ده ها نویسنده، استاد و پژوهشگر دیگر می توان اشاره کرد. همچنین عبدالرحمن مصباح دیوان اوزی- پدر دکتر مصطفی مصباح زاده سناتور و مدیر و بنیانگزار روزنامه کیهان در پیش از انقلاب- سالها حاکم بندرعباس و میناب و اوز بوده است و از همرزمان رئیس علی دلواری در مبارزه علیه استعمار انگلیس می باشد که توسط انگلیسیها دستگیر و به هندوستان تبعید و در آنجا زندانی می گردد.

هادی صدیقی–مهر ۱۳۹۴

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

21 Responses to “سیندرلایی از شهر اوز”

  1. علی تیرزن گفت:

    هادی جان ممنون از مطلب شیوا تان پایدار باشید

  2. هادی صدیقی گفت:

    از جناب احمدی بابت انعکاس این مقاله و زحماتی که در امر خطیر اطلاع رسانی بر عهده گرفته اند صمیمانه سپاسگزارم.

  3. هادی صدیقی گفت:

    جناب تیرزن از لطف شما سپاسگزارم

  4. اوزی گفت:

    آقای صدیقی مطلبتان بسیار زیبا نوشته شده بود.تعاریف متعدد از اوز هم زیبا بودولی کاش معنی واحد داشتیم اخیرا به معانی این شهرافزوده شده ک به نظرم نباید همه را درست و منطقی بدانیم .ویک نقد دیگر بر مطلب زیبایتان بهتر است در مطلب از شخص خاصی برای مثال استفاده نکنیم چون همانگونه که نوشتید اوز فرهنگ دیرینه اش نویسندگان و …رابه جامعه داده ونام بردن چند شخص خاص و نادیده گرفتن دیگران و طایفه گرایی را در ذهن تداعی میکند.هر چند که دیدگاه شما بسیار محترم میباشد.و اما موضوع و اصل مطلبتان عالی بود

  5. ملکی گفت:

    ممنون جناب صدیقی…بسیار عالی..

  6. هادی صدیقی گفت:

    از ابراز لطف سروران ارجمند بسیار سپاسگزارم. چون دیدم ناخواسته بر شهرم در فضای مجازی جفا می رود دست به قلم برده مطالب فوق را به نگارش در آوردم به این امید که گوشه ای از حق مطلب ادا شود. در مورد نام اوز حق با دوست گرامی می باشد. در این باره بایستی کنکاش بیشتری صورت پذیرد و محققان بیشتری بر روی آن کار کنند تا حداقل به اجماع بهتری برسیم. در مورد نامهایی که در پاراگراف آخر اشاره شد سعی نمودم برای ملموس تر بودن مطلب نزد کسانیکه با اوز آشنا نیستند از نامهایی استفاده کنم که شناخته شده تر هستند و طیف وسیع تری از مردم در سراسر ایران با آنها آشنا باشند. اگر به اسامی بنگریم اتفاقا از خانواده و طیف های گوناگونند و آن چیزی که هیچ گاه برای من مهم نبوده طایفه گرایی می باشد وهمیشه سعی کرده ام از این گونه جریانات خود را بری بدانم. البته طبیعیست برخی نامها از قلم بیفتد ولیکن بایستی حداقل از چند نام استفاده میشد تا قضیه کمی ملموس تر باشد. باز هم از نظر سازنده تان سپاسگزارم

  7. ناشناس گفت:

    جالب بود اگر شما ننوشته بودی هیچ کس نبود که روزنامه ایران چه نوشته جواب خوبی هم دادی وروزنامه ایران هم خواهد فهمید که او ز شهربا فرهنگی دارد موفق باشی دوست عزیز حمید

  8. ناشناس گفت:

    [به نظر من این حرف که اوزی ها همه پول دارن رو نباید میزد چون باعث میشه همه فک کنن مردم جنوب خیلی پول دارن و این باعث میشه ما از خیلی از بودجه های دولتی محروم بشیم!!چون مقام های دولتی با خودشون میگن که اینا خودشون به اندازه کافی پول دارن که خرج خودشون کنن پس به پول دولت نیازی ندارن!!
    اون قسمت که گفته بود لباس هاشون تا ۱۵۰۰۰۰۰۰۰ارزش داره!
    [ کسی که خودش حاضر نیس تو اوز زندگی کنه چطور داره ادعا میکنه که اوز منطقه محروم نیست!!
    پس اگه اوز محروم نیست چرا رفته تهران برای زندگی؟!

  9. ناشناس گفت:

    اصلا معنی منطقه ی محروم چیه؟به بندرعباس و قسمت های جنوب هم من شنیدم میگن منطقه ی محروم پس به نظرم در محروم بودن یک منطقه خیلی چیزا باید دخیل باشه و جناب صدیقی فک کنم فقط پول مد نظر نباشه و از لحاظ خیلی چیزای دیگر محروم هستیم

  10. مریم گفت:

    اصولا منطقه ی محروم به چه جایی گفته میشود؟اگر منطقه ای پول باشد دلیل بر غنی بودن نیست محروم بودن منطقه ای معانی گسترده داردو فک کنم ما جز منطقه ی محروم محسوب میشویم

  11. هادی صدیقی گفت:

    دوست عزیز جناب آقا یا سرکار خانم ناشناس شما کاملا درست می فرمایید!!! روزنامه ایران و شایعات هم بسیار درست نوشته اند!!! متشکرم

  12. هادی صدیقی گفت:

    سرکار خانم مریم با تشکر از نظر شما. بنده با نظر شما موافقم. شهر اوز از بسیار جهات همانند توسعه، وجود برخی امکانات، وجود ادارات و… منطقه ای کاملا محروم می باشد و داشتن پول وثروت دلیل بر عدم محرومیت از آن جهت نیست. ولیکن مقاله من و جهت پاسخگویی من پاسخ به شایعه و مطلبی بود که پخش شده بود. در فضای مجازی جوری القا شده بود که این عروس دختری فقیر در روستایی فقیر و دورافتاده بوده که شاهزاده ای سوار بر اسب آمده و اورا با خود به خارج برده و خوشبختش کرده است.

  13. عبدالله گفت:

    در جواب به ناشناس، هادی صدیقی با اینکه بزرگ شده اوز نبود ولی ۱۰ تا ۱۵ سال در اوز ساکن شد و به شهر و مردم صادقانه خدمت کرد. من خودم شاگرد ایشان بودم و از ایشان در موسسه نیما زبان آموختم بسیار برای آموزش بچه ها تلاش می کرد. دیگر کارهایش را نیز همه می دانند و هنوز هم نشان می دهد با این مقالات و نوشته هایش به فکر اوز است . شما برای اوز چه کرده اید؟

  14. اوزی گفت:

    با احترام به اقای صدیقی وسایر همشهریان عزیزی که ازانها یاد شده است نظر بنده با توجه به اینکه بافت اجتماعی وفرهنگی واقتصادی اوز امروز دگرگون شده والان متخصصین وکارشناسانی در حد مدارج بالا در مناطق مجاور ودر خود اوز در دانشگاهها وبیمارستان اوز با تحصیلات دکترا به این مردم صبور به صورت شبانه روز خدمت رسانی میکنند اینها ستون اعتبار ودفاع از هجمه های احتمالی به زادگاه خود هستند زیاد از شرایط فعلی وحاکم بر اوز دور نشویم که برای نسل امروز اوز این متخصصان اوزی میتوانند الگو ومعیار باشند شاید ماندن در اصالت واشرافیت گذشته کمکی به اوز امروز نکند ما باید همگام با مفاخر گذشته به متخصصان اوز امروز بیشتر بها دهیم وبا نام ونشان از ان ها قدردانی کنیم تا انشاالله به قوم وطایفه گرایی لغزش بیدا نکنیم برایت به خاطر دلسوزی به اوز احترام قایل هسم موفق باشید

  15. هادی صدیقی گفت:

    با تشکر از دوستان. خواهشمند است موضوع را شخصی نکنید و به اصل مقاله و دلیلی که سبب نگارش مقاله شده است توجه فرمایید. اگر نقدی وارد است بر اصل مقاله وارد کنید نه اینکه نویسنده مقاله کیست و…. با تشکر

    • مدیریت گفت:

      ضمن تایید نظرات آقای مهندس صدیقی، در نقد مطالب باید نقد محتوایی کرد و فارغ از آن که بدانیم نویسنده کیست، محتوا را درترازوی نقد قرار دهیم ونقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم. ضرب المثل عربی هست که می گوید ببینید چه چیزی نوشته شده است نه آن که چه کسی نوشته که متاسفانه عین جمله عربی ان را دقیق نمی دانم

  16. همشهری گفت:

    با نظر اقا ویا خانم اوزی موافقم. ایشان به سخص نگارنده ایرادی ندارند. ولی به شیوه وروش پرداختن به مساله دفاع از زادگاهمان. که بیشتر بر نیروهای اوزی قدیمی ومهاجر که دیگر در تحولات وزندگی امروز مردم این دیار چندان نقشی ندارند. وبا نادیده گرفتن این همه متخصص وکارشناس اوزی که در خود شهر درحال حاضر مسغول خدمت رسانی هستند که دارای مدارج وتحصیلات دکتری هم هستند ومثل شاخ شمشاد دربین این مردم صبور در دانشگاه وبیمارستان. انجام وظیفه میکنند باید از ایشان هم نام میبردند وانها را به همشهریان قدیمی. ومهاجر معرفی مبکردند تا مساوات وتعادل. در نگرش ایشان. بر قرار شود. این شاالاه. در اینده. جبران خواهند کرد.

  17. هادی صدیقی گفت:

    با سلام و تشکر از عزیزانی که نظرات سازنده خود را در مورد این نوشتار ابراز کرده اند. در پاسخ به آقا یا خانم همشهری در مورد این مقاله و دلیل نگارش آن بایستی بگویم در پی این شایعه که سراسر ایران را در نوردیده بود و تصویر نادرستی که از اوز در افکار عمومی ایجاد شده بود بر خود لازم دانستم سریع تا هنوز تب این شایعه بالاست و خوانندگان آنرا دنبال می کنند مطلبی نوشته در فضای مجازی پخش کنم تا خواننده شود و این تصویر نزد افکار عمومی درست شود. پس مخاطب من خوانندگان غیر اوزی که بااوز آشنا نیستند، می باشد وگرنه خود همشهریان همه چیز را درباره شهر و دیارمان می دانند.به همین منظور نام بردن از بزرگانی که تنها نزد همشهریانمان شناخته شده اند برای مخاطبانی از تهران و مشهد و تبریز و … آنهم نسل جوانش شاید توجیهی نداشته باشد. پس به همین منظور سعی کردم برای نمونه لیست وار به چند مورد اشاره کنم که ملموس تر باشد و اگر کسی خواست با جست و جویی در اینترنت اطلاعات دقیق تری راجع بدانها پیدا کند. همانطور که گفتم قصدم انتشار سریع این نوشتار بود و تمرکزم بر روی سایر مسایل مطرح شده بود. وگرنه اگر هدف معرفی فرهیختگان باشد در مورد هر کدام از این فرهیختگان و دیگر تلاشگران که در راه آبادانی اوز گام بر می دارند بایستی مقاله ها نوشت. همانطور که خود نیز پیشتر زندگینامه بیش از ۱۵ نفر از افراد برجسته اوزی را در عصر اوز و سایتها به چاپ رسانده ام. اگر مقاله را بار دیگر با دقت بخوانید متوجه علت نگارش این مقاله خواهید شد. این مقاله به هیچ وجه قصد معرفی یا تشکر از شخص یا اشخاصی ندارد و همانطور که گفته شد تنها برای افکار عمومی و آنهم کسانیکه نخستین بار است نام اوز را می شنوند به تحریر درآمده است. باز هم از نظرات سازنده عزیزان سپاسگزارم

  18. شکوفه گفت:

    از آقای صدیقی بدلیل اینکه از دیار خود دورن اما همچنان برای ارتقا فرهنگ اوز و معرفی فرهنگمان تلاش بی شائبه ای میکنن،متشکریم.
    نام بردن از افراد پرآوازه ی شهر کاری بسی نیکوتر است تا اشخاصی که معرف حضور کل مردم ایران نیستن،نه تنها ایرادی وارد نیس بر متن ایشان بلکه ستودنی ست.
    پیروز باشید….

  19. setayesh گفت:

    آقای صدیقی به نحو احسنت این متن را نوشته بودید
    سپاسگزار

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز