جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  1/ دسامبر/ 2016 - 8:07
  |   نظرات: 9 نظر
1,966 بازدید

گفت‌و گو با دکتر محمدیوسف محمودی زمین شناس و استاد دانشگاه

 

پیام اوز / هادی صدیقی: در این ماه به گفت‌وگو با دکتر محمدیوسف محمودی؛زمین‌شناس و استاد دانشگاه پرداختیم.

دکتر محمدیوسف محمودی فرزند محمد در سال ۱۳۴۴ در اوز متولد شد و کل دوران تحصیلی‌اش تا دیپلم را در شهر اوز به پایان رساند. تحصیلات دانشگاهی را در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی در رشتۀزمین‌شناسی گرایش تکتونیک به پایان رساند. وی از سال ۱۳۷۱ تدریس را در دانشگاه پیام نور شیراز شروع کرد و از سال ۱۳۷۶ عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد لارستان است که علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر لار، خنج و اوز دارای سابقۀ تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز هست. محمدیوسف محمودی پس از یک وقفۀچندساله، تحصیل در مقطع دکتری را در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران آغاز و در سال ۱۳۹۲ دکتری زمین‌شناسی خویش را در گرایش تکتونیک به اتمام رسانده است. ایشان هم‌اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه، مهندس‌ناظر چاه‌های استان فارس نیز هست و با توجه به این‌که پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشدشان در مورد کوه‌های منطقۀ اوز در زاگرس جنوبی بوده است، احاطۀ خوبی بر وضعیت زمین‌شناسی منطقه دارد که در گفت‌وگوی پیش رو دراین‌باره، لرزه‌خیزی و نیز وضعیت آب منطقه گفت‌وگو شده است.

وی با هاله امیرزاده شمس فرزند روان‌شاد میرعبدالعزیز ازدواج کرده است که ثمرۀ این ازدواج دو فرزند پسر به‌ نام‌های مهراد و مهرداد است که در حال تحصیل در شیراز هستند. همسر ایشان هنرمند نقاش و مینیاتوریست است که علاوه بر نقاشی، به موسیقی نیز علاقه‌ دارد و پیانو نیز می‌نوازد. آثار نقاشی ایشان در چند نمایشگاه در شیراز و بندرعباس به نمایش درآمده است.

*شما جزو نخستین گروه از اوزی‌هایی هستید که از مدارس شهر اوز فارغ‌التحصیل شده و پس از انقلاب فرهنگی، در دانشگاه آن‌هم مهم‌ترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران، پذیرفته شدید. تا پیش از این بیشتر اوزی‌هایی که در دانشگاه‌ها درس می‌خواندند، دیپلم خود را در شهرهای دیگری همانند شیراز و بندرعباس گرفته بودند. چگونه توانستید وارد دانشگاه تهران شوید؟ وضعیت مطالعه و آمادگی برای ورود به دانشگاه در آن سال‌ها چگونه بود؟

سال ۱۳۶۲که بنده در کنکور شرکت نمودم، اولین سال پس از انقلاب فرهنگی بود که دانشگاه‌ها در تمامی رشته‌ها شروع به پذیرش دانشجوی جدید کردند. در نبودِ کتاب‌هایکمک‌درسی و کلاس‌هایآمادگی کنکور در آن سال‌ها، فقط تمرکز بر روی کتاب‌های درسی دورۀ دبیرستان می‌توانست ضامن قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها باشد.

*آیا تفاوتی بین خود و سایر دانشجویانی که از شهرهای بزرگ به دانشگاه تهران آمده بودند، می‌دیدید؟

با توجه به این‌که در آن سال‌ها حتی در شهرهای بزرگ نیز دانش‌آموزان، کمتر از کلاس‌های تقویتی و یا آمادگی کنکور استفاده می‌کردند و بیشتر متکی بر تلاش خود بودند، تفاوت چندانی بین خود و سایر هم‌کلاسی‌ها حس نمی‌کردم. 

*پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی، در دانشگاه پیام نور شیراز کار تدریس را آغاز کردید و هم‌اکنون بیش از بیست سال است که در دانشگاه‌های آزاد شیراز، خنج، لار و اوز به تدریس مشغول هستید. وضعیت علمی دانشجویان در این سال‌ها چه تغییری داشته است؟

مسلماً در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که رقابت فشرده‌تری برای ورود به دانشگاه‌ها وجود داشت، داوطلبان پرتلاش‌تر و یا بااستعدادتر شانس ورود به دانشگاه را پیدا می‌کردند و با توجه به وضعیت مناسب‌تر اشتغالِ دانش‌آموختگان، شاهد تلاش بیشتر و رقابت علمی نزدیک‌تری بین دانشجویان بودیم.

yousef-mahmoodi1

*آیا پیگیر اخبار اوز هستید؟ چگونه از اخبار اوز باخبرمی‌شوید؟

بله. با تهیه و مطالعۀ نشریات عصر اوز، پیام اوز و سایت‌های اوز امروز و پیام دانش و نیز حضور مرتب در منطقه، از رویدادهای اوز و منطقه باخبر می‌شوم.

*بیشتر علاقه‌مند هستید چه نوع اخباری را دریافت کنید؟

علمی و فن‌آوری، سلامت، اجتماعی و اقتصادی.

*در مقایسه با گذشته، وضعیت اوز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با گسترش مراکز تجاری و خدماتی و احداث و گسترش مراکز فرهنگی و مراکز آموزش عالی در اوز، در مقایسه با دهه‌های گذشته شاهد مهاجرت کمتر جوانان و اشتغال آن‌ها در اوز بوده‌ایم که همگی به آبادانی و سرزندگی شهر کمک کرده است.

*چه انتظار یا خواسته‌ای از مردم و مسئولین اوز دارید؟

تلاش و کمک به پیشبرد ارتقای اوز در تقسیمات کشوری، حمایت از ایده‌های جدید صنعتی و توسعۀ زیرساخت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت.

*به نظر شما تأثیرگذارترین کاری که در سالهای اخیر در اوز صورت گرفته، چه بوده است؟

گسترش مراکز آموزش عالی، ایجاد شهرک صنعتی، گسترش مراکز فرهنگی، برگزاری مراسم فرهنگ بومی.

* علاوه بر کار تدریس، مهندس‌ناظر چاه‌های مختلف در سراسر استان فارس نیز هستید. با توجه به هشدارهای گوناگونی که حکایت از کم‌آبی دارد، وضعیت آب استان به‌ویژه منطقۀ خودمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه به علت برداشت زیادتر از میزان تغذیۀسفره‌های آب زیرزمینی، اغلب دشت‌های استان فارس دارای بیلان منفی بوده و مرتباً سطح آب زیرزمینی افت می‌کند. در منطقۀ خودمان در اغلب دشت‌ها ضخامت آبرفت کم بوده و در زیر آبرفت به لایه‌های کم‌تراوای مارن می‌رسیم که آب‌دهی ضعیفی دارند و به علت وجود مواد قابل انحلال مانند نمک و سولفات در لایه‌های رسوبی، آب‌های زیرزمینی کیفیت مطلوبی ندارند و کمیت آن نیز در حال تنزل است.

*چه راهکاری برای بهبود این شرایط دارید؟

مدیریت نوین استحصال و مصرف آب، تعیین الگوی کشت در هر منطقه، تعیین حداکثر مساحت زیر کشت در یک دشت، فرهنگ‌سازی جهت کاهش مصرف آب و در نهایت بازیافت فاضلاب شهری می‌توانندمؤثر واقع گردند.

*حفر چاه‌های مختلف و متعدد چه اثری بر منطقه و وضعیت آب‌های زیرزمینی گذاشته است؟

در سال‌های گذشته به علت برداشت زیاد آب زیرزمینی شاهد ایجاد فرونشست و فروچاله‌هایی در دشت‌هایقره‌بلاغ فسا، استهبان و داراب بوده‌ام. مسلماً بهره‌برداری زیاد از منابع آب زیرزمینی می‌تواند یک روند تخریب غیرقابل‌بازگشت در منابع آب زیرزمینی ایجاد کند و بایستی نگران تأمین غذا و آب شرب و مصرفی شهروندان در سال‌های آینده باشیم، مگر آن‌که الگوی مصرف آب تغییر جدی پیدا کند.

*اوز در یک منطقۀزلزله‌خیز قرار دارد. چرا در طول سال شاهد تعداد زیادی زمین‌لرزه هستیم؟ آیا امکان بروز زلزلۀ بزرگ با دامنۀ خسارت زیاد در منطقه وجود دارد؟

بر اساس تئوری زمین‌ساخت صفحه‌ای، سطح زمین متشکل از چندین صفحۀ مجزاست که نسبت به هم جابه‌جا می‌شوند و در مرز صفحات تنش‌هایی ایجاد می‌شود؛از‌جملهاین‌که در اثر بازشدن دریای سرخ و حرکت رو به شمال شرق صفحۀغربی، سرزمین ایران و به‌خصوص رشته‌کوه‌های زاگرس تحت‌فشارهای افقی حاصله، دچار چین‌خوردگی، شکستگی و یا لغزش مجدد گسل‌های قدیمی می‌شود که می‌تواند منجر به آزادشدن تنش‌ها و ایجاد زمین‌لرزه شود.

با توجه به مقاومت نسبیِ کمِ سنگ‌های رسوبی منطقۀ زاگرس و عمق نسبتاً زیاد گسل‌های پی‌سنگی زاگرس، دورۀ تناوب زمین‌لرزه‌ها نسبتاً کوتاه و اغلب دارای قدرت کم تا متوسط بوده که امید است با رعایت اصول مهندسی زلزله در ساخت‌وسازها، منجر به خسارت سنگینی نشود.

*نظرتان در مورد فسیل‌های یافت‌شدۀ اطراف اوز چیست؟ این فسیل‌ها که در بستر دریا به وجودمی‌آیند، مربوط به چه دوره‌ای هستند؟

منطقۀ کنونی زاگرس در طول دوران دوم و قسمت عمدۀ دوران سوم زمین‌شناسی به مدت حدود دویست میلیون سال به‌صورت یک حوضۀ رسوبی در حال فرونشینی و رسوب‌گذارینسبتاً ممتدی بوده است ولی به‌خصوص از پنج میلیون سال قبل، با چین‌خوردگی بستر آن، به‌تدریج از زیر آب خارج شده است و رشته‌کوه‌هایچین‌خوردۀ زاگرس را ایجاد کرده‌اند که پس از فرسایش و تعدیل ارتفاعات، دشت‌های آبرفتی نیز در آن شکل گرفته‌اند که بعضاً محل اسکان و توسعۀ جمعیت انسانی شده است. فسیل‌های منطقه نیز بازگوی گذشتۀ این قسمت از زاگرس است.

*با توجه به این‌که پیشینۀ ساخت برکه به دورۀ هخامنشیان برمی‌گردد و آثار قنات‌های دورۀ ساسانی نیز در منطقه دیده می‌شود، از نظر زمین‌شناسی آیا منطقۀ اوز دوران پُرباران و مرطوب نیز داشته، یا همیشه منطقه‌ای گرم و خشک بوده است؟ به نظر شما، این‌که می‌گویند در گذشته اطراف اوز را آب فرا گرفته بوده،می‌تواند درست باشد؟

حفر قنات‌ها و احداث آب‌انبارها روشی برای بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و یا ذخیرۀ آب سطحی برای فصول خشکِ ‌سال بوده است. البته مسلماً سال‌ها و یا دوره‌هایچندسالۀ نسبتاً پرباران هم وجود داشته است، ولی با توجه به شیب طبیعی زمین‌های اطراف اوز، احتمال محاصره بودن اوز در بین آبگیرها، بعید به نظر می‌رسد.

*با سپاس از وقتی‌که در اختیار «پیام اوز» گذاشتید، برای کلام پایانی چه سخنی دارید؟

عمران و آبادانی اوز مدیون وجود افراد خوش‌فکر، سخت‌کوش و خیّرانی است که با تلاش، ازخودگذشتگی و عشق به زادگاه، به ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و رفاهی کمک شایانی نموده‌اند. جا دارد که همین جا از همگی ایشان قدردانی نمایم.

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

9 Responses to “گفت‌و گو با دکتر محمدیوسف محمودی زمین شناس و استاد دانشگاه”

  1. همشهری گفت:

    دکتر محمودی. علاوه. بر تخصص. دارای. متانت. وفروتنی. در بر خورد. با مردم. است واز طرف. دیگر خدمت. کردن در دانشگاههای. منطقه امتیاز. دیگر. ایشان. است که. باید. به. عنوان. یک همشهری. از ایشان. قدر. دانی کنیم

  2. ناصررضایی گفت:

    درود بر مرددانش وفروتن و متواضع

  3. شاگرد قديمي گفت:

    درود بر اين بزرگمرد عزيز كه جز افتادگي و ادب و متانت از جنابشان نديدم،زنده و سربلند باشيد استاد

  4. عزیز گفت:

    سلام ایشان برای اوز چه کار کرده اند . لطفا توضیح دهید .

    • مدیریت گفت:

      جناب آقای دکتر محمد یوسف محمودی استاد دانشگاه و از مفاخر اوز هستندکه در دانشگاه های آزاد شیراز، اوز، لار و خنج در دروس مربوطه تدریس می کنند. ایشان مهندس ناظر چاه های استان فارس نیز هستند.

  5. در پاسخ به نظر آقا يا خانم عزيز: گفت:

    در پاسخ به نظر خانم يا آقاي عزيز بايد عرض شود همينكه ايشان تحصيلات عاليه كسب نموده اند و در خدمت دانشجويان منطقه ميباشد و باعث افتخار مردم بومي شده اند خدمت بسيار ارزنده اي نموده اند .ايشان كه نبايد براي شما موشك هوا كند. .انتظار داريد يك فرد تحصيل كرده غير از آموزش مردم منطقه چكار ديگري انجام دهد البته حتما در مسائل علمي اجتماعي فرهنگي نيز همكار و همفكر خوبي براي مردم ميباشد

  6. مهیار گفت:

    سلام و تشکر از گردانندگان وبسایت اوز امروز و نشریه پیام اوز. بخش گفتگوی وبسایت برایم جذابترین قسمت آن است اما یک انتقاد دارم. از حدود ۱۵ گفتگوی منتشر شده تنها ۲ بار با زنان مصاحبه شده که امیدوارم تناسب ۵۰-۵۰ در این بخش مراعات شود و از نظرات زنان اوزی هم خوانندگان وبسایت بهره مند شوند.

    و یک پرسش: برای ارتباط مستقیم با وبسایت چه راهی وجود دارد؟ آیا بخشی برای تماس مستقیم مخاطبان هست؟ یا ایمیل؟

    سپاس

    • مدیریت گفت:

      با ایمیل PAYAMEAVAZ@ GMAIL .COM می توانید با سایت و نشریه پیام اوز در ارتباط باشید.

  7. همکار گفت:

    درود. جناب آقای دکتر محمودی در حدود ۱۵ سال سابقه نظارت بر حفاری و پمپاژ چاه های عمیق آب را برعهده دارند و ازجمله پیشکسوتان این بخش در استان محسوب می گردند. بخشی از خدمات این حرفه، کنترل رعایت اصول فنی حفاری برای استحصال آب زیرزمینی می باشد.
    ایشان دانشجویان متعددی در رشته های زمین شناسی و عمران در استان فارس آموزش داده اند که هم اکنون بسیاری از آنها در مسیولیت های تخصصی مرتبط با رشته خود در خدمت جامعه هستند.
    جناب دکتر محمودی کارشناس رسته اکتشاف سازمان نظام مهندسی معدن نیز می باشند که در این زمینه نیز فعالیت های درون و برون استانی چشمگیری داشته اند.
    با آرزوی موفقیت های بیشتر برای این عزیز و استفاده بیشتر از معلومات و تجربیات ایشان در بخشهای دولتی، به خصوص مسایل زمین شناسی زلزله که در بخش جنوبی استان نیازمندی فراوانی در این رابطه وجود دارد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز