جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  10/ ژانویه/ 2023 - 11:12
  |   نظرات: بدون نظر
320 بازدید

نشست مردم و مسئولین شهرستان اوز در باره طرح نهضت ملی مسکن

سناء ملاحت: نشست مردم و مسئولین شهرستان اوز با موضوع روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن شامگاه یکشنبه ۱۸ دی ماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اوز برگزار شد.
ابتدا مسئولین روسای اجرایی شهرستان است توضیحاتی را در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن به صورت مختصر ارائه دادند و سپس فریبا برازنده رئیس شورای شهر اوز به نمایندگی از متقاضیان مسکن ملی و همچنین چند نفر از متقاضیان حاضر در جلسه سوالاتی را مطرح کردند.

اولین سخنران این نشست محمد محمدی فرماندار شهرستان اوز بیان کرد هدف از جلسات پرسش و پاسخ در جریان قرار گرفتن مردم از فعالیت ها، اقدامات و پیگیری های صورت گرفته و رفع ابهامات اذهان عمومی است. وی گفت موضوع طرح نهضت ملی مسکن یکی از شعار های دولت سیزدهم بوده و ما نیز به عنوان نماینده دولت یکی از برنامه هایمان اجرا کردن این طرح در این شهرستان بود. در ده ماه اخیر هر هفته جلسات کمیته جهادی مسکن برگزار شده مگر در ایام تعطیل و تا به حال ۴۶ جلسه گرفته شده است. در ابتدا مسکن ملی فاز یک در ساختمان های ۴ طبقه طراحی شد اما طبق قانون شهر های زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، خانه هایی در ۲ طبقه احداث شود. با اینکه بحث تامین زمین با قانون جدید سخت بود اما در حال حاضر کار شروع شده و به مرحله خوبی هم رسیده و در فاز یک پیشرفت خوبی نیز داشته اما فاز ۲ موانعی داشته که در حال رفع است.
مسعود کراماتی شهردار اوز گفت بحث زمین و مسکن بزرگترین دغدغه مردم ایران است. پس از اینکه بحث نهضت ملی مسکن شروع شد، طرح اولیه اقدام ملی بود و طرح دوم نهضت ملی مسکن بود.
وی گفت بحث زیرساخت و تهیه زمین برای تعداد زیاد متقاضیان این طرح در اوز دشوار بود زیرا زمین در اوز محدود است و از شمال و جنوب کوه داریم و اکثر زمین ها نیز ملکی است یا ساخته شده و یا متصرفینی دارد اما با این حال چندین قطعه زمین مشخص شد که بحث
ملحق شدن زمین به محدوده قانونی شهر و تهیه زیرساخت ها است. وی بیان کرد یکی از مهمترین مسئله بحث انتقال آب است و مسئله بعدی بحث شیب زمین است زیرا شهر اوز از دو سمت با شیب ۳‌.۵ تا ۴ درصد است و مسئله انتقال آب نیز مشکل است و در ساخت و ساز نیز تمهیداتی باید انجام گیرد.
وی گفت رفع مشکلات نظارتی و پروانه ساخت ۴ طبقه به ۲ طبقه و تغییر پیمانکار با پیگیری دستگاه های اجرایی تاکنون فاز ۱ بین شرق اداره راه و شهرسازی اوز و فاز ۲ پشت مسکن مهر جنوبی تفکیک و طراحی معابر انجام و پروانه ساخت نیز با ۵۰ درصد تخفیف صادر شده است.


بهرام دوستی روشن رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اوز گفت طرح نهضت ملی بعد از اینکه از ۴ طبقه به ۲ طبقه تغییر پیدا کرد و درواقع پروژه ۲۲۰ واحدی فاز ۱ نیاز بود که تفکیک شود و میزان زمین این فاز به تعداد متقاضیان کاهش پیدا کرد که در هر زمین دو واحد، برای دو متقاضی با حیاط مستقل، بصورت تیپ طراحی  که با قرعه کشی ۱۰۲ واحد در فاز ۱ و ۲۲۲ واحد در فاز ۲ انجام گرفته است.
وی گفت بنیاد مسکن در سطح استان بصورت پایلوت در چند شهرستان که یکی از آنها اوز بوده بحث تامین مصالح از طریق کارخانه های معتبر کشور مصالحی با حداقل آورده متقاضیان خزیداری شده است. در بحث روش ساخت نیز با مشورت هایی که صورت گرفت قرار است به صورت دستمزدی کار انجام گیرد و با شناسایی و فراخوان که برای سازندگان، انبوه سازان و پیمانکاران در سایت های محلی انجام شده،  اولویت با پیمانکار بومی بوده و در فاز ۱ به مرحله اجرایی در آمده است.
وی گفت در فاز ۲ نیز بحث تامین مصالح حداقل با تامین اعتبار از آورده متقاضیان خریداری شده است. برحسب نوع زمین در فاز ۲ بررسی ویژه ای در کد های ارتفاعی زمین که نسبت به فاز ۱ زمان بر تر است نیز انجام شده و با توجه به اینکه سازه اسکلت بنایی و اجری است امید است با یک الی دو ماه تاخیر نسبت به فاز۱ متقاضیان فاز ۲ نیز ساماندهی شوند.
حمیدرضا فرازنده رئیس اداره راه و شهرسازی اوز گفت اسناد ۲۲۰ واحد ساختمانی صادر شد و در خزانه معین بایگانی شد که به سختی این هارا بعد از اینکه به ۲ طبقه کاهش پیدا کرد اسناد اصلاح شد. که همه این ها در راستای آسایش مردم انجام گرفت.
محمد الرسول رفعتی مسئول نظام مهندسی شهرستان اوز گفت طرح نهضت ملی در شهر شروع به کار کرده است. مهندسین از ابتدا پای کار بوده اند. طرح اولیه با ۵۰ درصد مبلغ اولیه طراحی شد و همچنین بحث نظارت و بعد از اینکه طرح از ۴ طبقه به ۲ طبقه تغییر یافت طراحان مجدد بدون دریافت هیچ هزینه ای جهت طراحی و نظارت مجدد انجام دادند.
وی گفت کسانی که قابلیت این را دارند که خصوص تخصص کارگری، استادکاری، رشته برق، مکانیک، آب و فاضلاب، فونداسیون، قالب بندی و همچنین جوشکاری آموزش ببینند ما تفاهم نامه ای با فنی حرفه ای داریم که به صورت دوره ای آموزش ببینند و در پایان برای آنها گواهی صادر شود.


عمده موضوعات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ:
– مبالغی که در قبال اجاره سالیانه زمین از متقاضی دریافت می شود و مبلغ هر واحد سالانه ۵ درصد افزایش پیدا می کند، این مبلغ تا چه مدت ادامه دارد؟ طرح جهش مسکن در تیر ماه ۱۴۰۰ وضع شده، اما در زمان مسکن مهر نیز بحث اجاره ۹۹ ساله بوده اما بعد از چند سال زمین ها واگذار شد.
– تسهیلات چند درصد شامل متقاضیان می شود؟ تسهیلات ۱۸ درصد برای متقاضیان عادی و گفته شده برای متقاضیان حمایتی با درصد کمتر که فعلا عملیاتی نشده است.
– متراژ زمین و زیربنا به چه اندازه است؟ زیربنا واحد ها به یک اندازه است اما نرم زمین ها ۲۴۰ متری است. بعضی از زمین ها ۲۷۰ متری و تعداد محدودی نیز ۳۰۰ الی ۳۲۰ متر هستند.
– چرا نقشه بدون مشورت و نظر متقاضی طراحی شده؟ طرح و نقشه معماری به صورت تیپ است و تنها مختص اوز نبوده و برای سراسر استان در نظر گرفته شده است.
نحوه تخصیص پیمانکار برای بلوکات به چه صورت است
– آیا متقاضی حق انتخاب پیمان کار خود را دارد یا خیر؟ انتخاب پیمانکار به عهده بنیاد مسکن بوده و به صورت مزایده ای اجرا شده است.
– نحوه انتخاب مهندسین ناظر چگونه است؟ انتخاب ناظرین اولیه به صورت رندم است و در سازمان نظام مهندسی بعد از اینکه فیش پرداخت می شود به صورت اتوماتیک سیستم ناظر را انتخاب می کند.
– آیا زمان و مقدار آورده متقاضیان مشخص است؟ متقاضی هزینه ساخت منهای تسهیلات را به صورت محضری عهده دار شده است که بیاورد.
– خسارت پیمانکار قبلی چه شد؟ دادگستری برآورد هزینه انجام داده و از طریق سامانه قضایی به پیمانکار ارائه شده است‌.

این جلسه ساعت ۷:۳۰ شروع و ساعت ۱۰:۳۰ شب به پایان رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • عرض سلام مجدد. مجموعه ی اقای رفعتی(تولیدپمپ باد) بی نام ونشان هستند. فقط علاقه شدیدی برای شرکت درنمایشگاها دارند.من که بازار استان فارس را وجب به وجب گشتم پمپ باد برند نو...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، ب...
    همشهری دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه....
    پرسنل بیمارستان در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه. درسته دانشکده لا...
    پرستار در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟ من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با...
    وحدت در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟...
    پیشنهاد. همشهری. از دبی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز