جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  14/ مارس/ 2016 - 6:43
  |   نظرات: بدون نظر
1,104 بازدید

کـارزار انتخـابـات مجلـس دهـم شـورای اسلامی از آغـاز تـا پـایـان

 ابراهیم احمدی: گرچه ثبت نام از نامزدهای مجلس شورای اسلامی از ۲۹ آذرماه آغاز شد اما آغاز غیررسمی ماراتن انتخاباتی به ماه ها قبل برمی گشت. بررسی های منطقه ای، نیازها و اولویت ها توسط بسیاری از نامزدها از مدت ها قبل شروع شده بود، رایزنی ها انجام گرفته بود و حتی نشست ها غیررسمی و ….شروع شده بود.

از بخش اوز فتحیه فتحی برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرد

انتخاب  اعضای هیئت اجرایی (توسط فرمانداری ها و بخشداری ها) و  انتخاب اعضای هیئت نظارت و در مرحله بعد ثبت نام ۳۵ نفر از حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش  را باید نقطه عطفی در این انتخابات دانست زیرا به بسیاری از شایعات پایان بخشید .از بخش اوز فتحیه فتحی (به عنوان تنها بانوی نامزد این دوره ) یکی از دواطلبین نمایندگی بود که با حضور در فرمانداری لارستان نام نویسی کرد. علاوه بر خانم فتحی، آقایان دکتر بهادر مقدس از شهرستان خنج، ایوب مرادی از کاریان و سعید دانشور از عمادشهر به همراه ۳۱ نفر دیگر از لارستان، خنج و گراش خود را آماده این کارزار انتخاباتی کردند.

IMG_8135

پس از انتخاب هیئت اجرایی مجلس خبرگان رهبری، مقررشد این هیئت به عنوان هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز فعالیت کند و بعد از اتمام مهلت ثبت نام در ۵ دی ماه این هیئت در مهلت مقرر نسبت به بررسی شرایط احراز داوطلبین اقدام کرد که دراین مرحله ۷ نفر از نامزدهای ثبت نام کرده از جمله : خانم فتحی از اوز، دکتر مقدس از خنج، علی اصغر حسنی از گراش، حجت الاسلام شکرالله زندوی از بیرم، دکتر منصوری از ارد، تقوی از جویم  و بیگلری از لار  را رد صلاحیت کرد که گرچه نسبت به رد صلاحیت خود اقدام کردند اما هیئت نظارت استان نیز از تایید صلاحیت آنان خودداری کرد.

درمرحله بعد بررسی صلاحیت ۲۸ نامزد تایید صلاحیت شده هیئت اجرایی توسط هیئت نظارت استان انجام گرفت و دراین مرحله نیز ۱۱ نفر از جمله دکتر حسن غریبی ، دکتر کاظم رحیمی نژاد،اسعد زاهدی  و سعید دانشور و ایوب مرادی رد صلاحیت شدند. گرچه به نظر می رسد نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت نظارت نیز به رد صلاحیت خود اعتراض کردند اما تنها اسعد زاهدی بود که توانست تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد و گرچه دیر اما از ۱۶ بهمن ماه به کارزار انتخابات بازگردد.

IMG_8138

گرچه زمان تبلیغات نامزدها عملا از ۲۹ بهمن ماه شروع شد اما کارگروه های انتخاباتی در شهرها و حتی روستاهای حوزه انتخابیه تشکیل شد. کارگروه مردمی انتخابات اوز و کارگروه انتخاباتی وحدت و پیروزی متشکل از معتمدین و فرهنگیان شهرها و روستاهای شهرستان های لارستان و خنج تشکیل شدند و نسبت به بررسی دیدگاه ها و برنامه های نامزدها به ویژه در مورد مطالبات بخش و منطقه پرداختند و با اکثر نامزدهای مطرح نشست برگزارکردند و با شنیدن سخنان نامزدها، پرسش های خود و مردم را با نامزدها درمیان گذاشتند تا بهتر بتوانند آنان را محک بزنند. اعضای این ۲ کارگروه ابتدا هرکدام ۵ نامزد انتخاب کردند و پس از هماهنگی و مشورت به اسعد زاهدی به عنوان نامزد  منتخب و مشترک رسیدند.

با شروع تبلیغات از ۲۹ بهمن ماه به تدریج ستاد برخی از نامزدهای مجلس در اوز مستقرشد و برنامه های تبلیغاتی و سخنرانی خود را در اوز، همزمان با سایر شهرها وروستاهای حوزه انتخابیه به صورت رسمی و علنی اجرا کردند. اکثر سخنرانی ها در مسجد سلمان فارسی انجام گردید.

دکتر جعفرپور: در مورد ارتقا اوز شخصاً مخالفتی ندارم

jafarpor

 جمشید جعفرپور از اولین نامزدهایی بود که ستاد خود را در ابتدای خیابان طلایی مستقر کرد. وی که نماینده دوره نهم مجلس می باشد خود را از نامزدهای اصول گرامی دانست و درلیست نامزدهای ائتلاف اصولگرایان قرار داشت، گفت:  معتقد به نظام، قانون اساسی، ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است و افزود: در مورد ارتقای اوز شخصا مخالفتی ندارم.

V22A7391

 میرزا خلیل بهمنی که یکی از ۲ نامزد باقیمانده از میان ۶ نامزد اهل گراش بود(۴ نامزد شامل آقایان: جهانبانی، فتحی، فقیهی و حسین زاده انصراف دادند) ستادش را در بولوار امام خمینی دایرکرده بود و خود را مستقل متمایل به اعتدال معرفی کرد .و ی اعتقاد به پیگیری امور توسط گروه مشورتی داشت و در جلسات با کارگروه ها نیز پاسخ برخی از پرسش ها را به همراهان موکول می کرد. وی نیز به همراه همراهان ارتقای اوز را حق این بخش می دانست و به ضرورت همراهی کارگروه گراش برای همراهی برای ارتقای اوزمعتقد بود.

V22A7360

حسینعلی حسین شیری دیگر نامزد اهل گراش بود که درصحنه انتخابات باقی مانده بود و ستاد خود را درمیدان امام شافعی اوز مستقر کرده بود. وی که سابقه فرمانداری مهر و ارسنجان در کارنامه خود داشت، اصولگرایی بود که در سخنرانی هایش در اوز به وحدت بسیار معتقد بود و ارتقای اوز را حق مردم بخش می دانست. او معتقد بود موکلین در بخش های مختلف نسبت به وی اقبال بیشتری  نسبت به دیگر نامزد گراشی دارند.

V22A7428

اسعد زاهدی از نامزدهایی که ۱۶ بهمن ماه و دیرتر از سایرین به کارزار انتخاباتی برگشت با حمایت شورای اصلاح طلبان منطقه و کارگروه انتخاباتی اوز و وحدت و پیروزی به میدان آمد، گرچه شورای اصلاح طلبان استان از تایید وی در لیست اصلاح طلبان خود داری کرد اما بسیار دیر در لیست گام دوم قرارگرفت. ستاد دکتر زاهدی در خیابان شهید بهشتی مستقرشد و گفت: گرچه برچسب اصلاح طلبی ندارد اما دیدگاهش به اصلاح طلبان نزدیک است و برای ارتقای بخش اوز همراه مردم خواهد بود.

V22A7416

حسن هوشمند از نامزدهای اهل دهکویه بود که خود را از اصلاح طلبان و اعتدالگرایانی می دانست که پشتوانه حزب اعتدال و توسعه را دارد. وی نیز ستاد خود را ابتدا در بولوار امام خمینی ، سپس به خیابان بهشتی منتقل کرد. هوشمند خود را از نامزدهای نزدیک به دولت می دانست و هاشمی دبیر حزب اعتدال و توسعه و شرفی در برنامه تبلیغاتی وی در مسجد نامور به سخنرانی پرداختند.

V22A7376

یوسف محبی که سابقه نمایندگی مجلس هفتم را درکارنامه خود داشت از دیگر نامزدهای اهل لار بود که خود را مستقل و نزدیک به دولت معرفی کرد و به کارهای عمرانی و ضرورت تقویت آن در منطقه معتقد بود. ستاد وی در میدان امام شافعی مستقر بود و جلسه سخنرانی خود را درمسجد نامور برگزار کرد و اعتقاد داشت برای پیگیری امور  از جمله ارتقای اوزباید از وی خواسته شود و در دوران نمایندگی وی در مجلس هفتم برای مطالبات کنونی  مصرانه درخواست نشده است.

V22A7353

منصور محتاجی گرچه در روزهای پایانی انصراف خود را ازادامه رقابت انتخاباتی اعلام کرد اما با استقرار ستاد خود در خیابان شهید بهشتی و برگزاری نشست وسخنرانی در مسجد سلمان با پشتوانه سابقه فرمانداری لارستان و اشرافی که به منطقه و مسایل موجود و شناختی که از مسئولین دارد خود را در قواره نماینده ای قوی معرفی می کرد. این نامزد اصولگرا خود را همراه دولت می دانست و پیگیری ارتقای اوز را در توان خود می دانست.

V22A7351

هاشم قاسمی از دیگر نامزدهای این دوره از مجلس که اهل ده فیش و ساکن شیراز می باشد، ستاد خود را درخیابان بهشتی مستقر کرده بود و با شعار وحدت، صداقت و همدلی و حضور مقتدرانه، موثرو کار امد در مجلس پا به میدان گذاشته است. وی که خود را مستقل می نامید آمادگی خود را برای پیگیری ارتقای اوز اعلام داشت.

 

دکتر علی علیزاده از دیگر نامزدهای این دوره اهل علامرودشت وساکن لاربود که سابقه ریاست شبکه بهداشت و درمان لارستان و لامرد را درکارنامه خود داشت، گرچه  وی در اوز ستاد نداشت اما در سخنرانی خویش در مسجد سلمان خود را اصولگرای معتدل معرفی کرد و بر برنامه محوری تاکید داشت و به پیگیری ارتقای اوز اعتقاد داشت.

بعضی از نامزدها از ادامه رقابت انصراف دادند

علاوه برآقای  محتاجی برخی دیگر  از نامزدها از جمله آقایان: جهانبانی، فتحی، فقیهی، حسین زاده، فراست، فرج پور و یگانه فرد نیز از ادامه رقابت انصراف دادند اما آقایان: زارعی و سپاده در اوز حضور نیافتند.

فعالیت ستادها در مدت زمان تبلیغات انتخابات؛ از ۲۹ بهمن تا ۶ اسفند ادامه داشت و ستادها علاوه بر تبلیغات در ستاد و جلسات سخنرانی و توزیع بروشور در فضاهای مجازی نیز فعالیت داشتند. فعالیت هایی که بعضا در راستای تبلیغ برای نامزد مورد حمایت خود بود و در مواردی پخش شایعات در راستای تضعیف و تخریب سایر نامزدها. آن چه بیشتر مشهود بود تبلیغات منفی برعلیه دکتر اسعد زاهدی در فضاهای مجازی بود.

IMG_8142

همزمان با برنامه ها و تبلیغات نامزدها ، هیئت های اجرایی و نظارت و ستاد انتخابات بخشداری اوز شرایط را برای انتخابات فراهم می کرد و با برگزاری جلسات و شرکت حدود ۲۰۰ نفر و اعلام ۱۹ شعبه صندوق ثابت وسیار رای شامل: ۶ صندوق در شهر اوز و ۱۳ صندوق در روستاها شرایط را برای انتخابات ۷ اسفند آماده کردند.

بالاخره روز هفتم اسفند فرا رسید و از ساعت ۸ صبح انتخابات در شعب اخذ رای آغازشد. شعب اخذ رای اوز به ترتیب در مدارس: بدری، بهروزیان، قادری نژاد، خوشابی و زارع مستقر بودند و صندوق سیار نیز از حومه دانشگاه پیام نور تا دشت های سمت غرب را پوشش می داد. با مراجعه به شعب اخذ رای و ارائه کارت خبرنگاری سعی شد گزارش و تصاویر انتخابات تهیه شود اما در صبح جمعه که گویا مردم به خارج شهر و طبیعت رو آورده بودند، ازدحام مردم در شعب اخذ رای مشاهده نمی شد اما شعب مدارس بدری و بهروزیان به ترتیب شلوغ تر و مدرسه زارع از سایر شعب خلوت تر بود. گرچه شعب اخذ رای در امنیت کامل مراحل رای گیری را انجام می دادند بعضا در حوالی شعب اخذ رای تبلیغات گفتاری برخی از طرفداران نامزدها دیده می شد که  معمولا با تذکر مسئولین حل می شد.

IMG_8147

اعضای هیئت اجرایی و نظارت برای بازدید از شعب اخذ رای در شهر وروستاها با شعب مراجعه کردند. حوالی ظهر آقای نجیب زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان و رئیس حوزه انتخابیه به اتفاق حجتی مدیر روابط عمومی فرمانداری از بخشداری بازدید کردند و درجریان روند انتخابات قرارگرفتند.

گزارش تهیه شده از شعب اخذ رای و فیلم ها تهیه شده در ساعت ۱۱ صبح به صدا و سیمای استان ارسال شد اما به دلیل اعتراض خبرنگاران به برخی اتفاقات اعلام شد که نیازی به تهیه گزارش از روند انتخابات در عصر و شب نیست. تا حوالی ساعت ۱۸ روند رای گیری همچنان آرام بود اما از ساعت ۱۸ به بعد با بازگشت شهروندان از بیابان (و خهر ودال) شعب اخذ رای شلوغ شد و صف در شعب تشکیل شد. در شعبه مدرسه بدری به دلیل استقبال بیشتر مردم و صف های طولانی، شعبه سیار نیز مستقر شد و نسبت به اخذ رای از شهروندان اقدام شد.

عزیمت بخشدار و برخی از اعضای هیئت اجرایی و نظارت به روستاها برای بازدید از شعب اخذ رای و در ادامه بازدید از شعب اخذ رای شهر بر رعایت روند قانونی این دوره از انتخابات تاثیر داشت.

IMG_8150

با توجه به اتمام مهلت قانونی اخذ رای در ساعت ۱۸ ، مدت اخذ رای ابتدا به مدت ۲ ساعت تا ساعت ۲۰ تمدید شد. در مرحله دوم مجددا این مدت یک ساعت دیگر تا ساعت ۲۱ و سپس تا ساعت ۲۲ تمدید شد. اما همچنان مردم به شعب مراجعه می کردند و شعب نیز با مردم همراهی می کردند و نسبت به اخذ رای مراجعین اقدام می کردند.

پس از اتمام مراحل اخذ رای، شمارش آرا در شعب آغاز شد و مقررشد ابتدا شمارش آرای مجلس خبرگان و سپس شمارش آرای مجلس شورای اسلامی انجام گیرد. درحین شمارش آرا پیام هایی از نتایج صندوق ها می رسید که از طرف مسئولین حوزه انتخابیه مستقر در بخشداری تذکر داده شد که توزیع و منتشر نگردد. گرچه نتایج غیر رسمی در برخی از شعب بخش اوز حکایت از صدرنشینی دکتر زاهدی و بعضاً مهندس محبی یا دکتر جعفر پور داشت اما با اعلام غیررسمی نتایج برخی از شعب اخذ رای در لار و تفاوت فاحش آرای دکتر جعفر پور با نفردوم کم کم حضار در بخشداری به این موضوع قانع شدند که دکتر جعفر پور برای ۴ سال بعد نیز در بهارستان خواهد ماند.

گلار اولین شعبه ای بود که صندوق و صورت جلسات را در بخشداری تحویل داد

اعضای شعبه اخذ رای گلار اولین شعبه ای بودند که صندوق به دست به بخشداری مراجعه کردند و اعلام شد ۲۶۳ رای ماخوذه داشتند و نتایج آرا از هر نامزد را گرفتیم. دومین شعبه مراجعه کننده به بخشداری، شعبه مدرسه زارع با ۲۴۱ رای ماخوذه، شعبه بعدی محلچه با ۱۲۱ رای ماخوذه بود و به تدریج سایر شعب مراجعه کردند، صندوق های خبرگان و مجلس و صورتجلسه را تحویل دادند و رسید گرفتند.

IMG_8160

فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی نیز که وظیفه حفظ امنیت شعب و حوزه انتخابیه را به عهده داشتند نیز به بخشداری مراجعت نموده تا پس از پایان کار به لار برگردند.

به مرور با ارسال آمار و نتایج شعب اخذ رای کار ما به مرحله پایانی خود نزدیک می شد. کل آرای ماخوذه بخش اوز ۹۳۵۰ رای و آرای صحیح ۸۲۸۷ اعلام شد. آماری که به نظر می رسید نسبت به دوره های قبل کاهش نشان می دهد و انتظار می رفت مردم مشارکت بیشتری داشته باشند. ساعت حدود ۲ ونیم شب شنبه ۸ اسفند را نشان می داد  و نتایج حکایت از صدر نشینی با اختلاف دکتر جمشید جعفر پور نسبت به سایر رقبا داشت. گرچه در مورد نفر دوم گزارشات ضد و نقیضی می رسید اما دیگر کسی در نفر اول شکی نداشت.

با عرض خدا قوت وخسته نباشید به کلیه دست اندرکاران انتخابات  که تا ساعت ۲ نصف شب، ۱۸ ساعت بدون وقفه خدمت می کردند، بخشداری را به سوی منزل ترک کردم تا اخبار رسمی نتایج بخش و شهراوز و حوزه انتخابیه  را فردا پیگیری نمایم.

نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بخش اوز بر اساس گزارش دریافتی از بخشداری به شرح زیر است:

اسعد زاهدی ۲۶۴۹ رای، جمشید جعفرپور ۲۱۹۸، یوسف محبی ۱۷۶۲ رای، حسن هوشمند ۴۹۸ رای، هاشم قاسمی ۴۷۰ رای، میرزا خلیل بهمنی ۴۶۹ رای، حسین علی حسین شیری ۲۴۷ رای، داریوش سپاده ۲۲۵ رای، علی علیزاده ۱۲۸ رای و حشمت اله زارعی ۱۱۶ رای.

با اعلام نتایج، زمان انتخابات به پایان رسید و از هشتم اسفند ماه، به روزهای پس از انتخابات  رسیدیم. اما باید این انتخابات، نتایج آن، نحوه تبلیغات، نقش افراد و گروه های تاثیرگذار، علل راه یابی نماینده منتخب به مجلس و علل عدم راه یابی سایر نامزدها تحلیل شود تا این انتخابات و عوامل تاثیر گذار آن چراغی باشند برای آینده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • عرض سلام مجدد. مجموعه ی اقای رفعتی(تولیدپمپ باد) بی نام ونشان هستند. فقط علاقه شدیدی برای شرکت درنمایشگاها دارند.من که بازار استان فارس را وجب به وجب گشتم پمپ باد برند نو...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، ب...
    همشهری دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه....
    پرسنل بیمارستان در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه. درسته دانشکده لا...
    پرستار در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟ من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با...
    وحدت در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟...
    پیشنهاد. همشهری. از دبی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز