جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  9/ دسامبر/ 2018 - 8:21
  |   نظرات: 3 نظر
1,784 بازدید

گفت‌وگو با دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و بهداشت اوز

پیام اوز/ابراهیم احمدی: ۱۶ آذر در ایران به‌عنوان «روز دانشجو» نام‌گذاری شده است. در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ (چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد)، سه دانشجو به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات ‌متحدۀ آمریکا از ایران و همچنین ازسرگیری روابط ایران با بریتانیا، به شهادت رسیدند. به همین مناسبت این روز به‌عنوان روز دانشجو نام‌گذاری شده است.

۱۶ آذر از اهمیت خاصی برخوردار است و هرساله دراین روز دانشجویان دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. به همین مناسبت در آستانۀ این روز با آناهیتا پیمانی دانشجوی ترم هفتم روانشناسی دانشگاه پیام نور اوز، عبدالوهاب کریمی دانشجوی ترم هشتم حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی اوز و عبدالوهاب ولی‌پور دانشجوی ترم سوم دانشکدۀ بهداشت اوز و محمد احمدی دانشجوی ترم هشتم مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور (که به‌عنوان دانشجو و عکاس بعضاً در مباحث شرکت می‌کرد)به گفت‌وگو نشستیم که جزئیات این گفت‌وگو را با هم مرور می‌کنیم.

 

* ابراهیم احمدی: اولین پرسشی که مطرح ‌می‌شود این است که دانشجو کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیمانی از دانشگاه پیام نور: دانشجو باید تشنۀ فراگیری علم باشد. در حقیقت دوران دانشجویی یک مسیر است که باید فرد علاقه و تشنگی آن را داشته باشد. امروزه رشتۀ تحصیلی و آینده شغلی هم نزد دانشجویان مطرح است اما به نظر می‌رسد علاقه از هرچیزیمهم‌تر است و دانشجو باید فراتر از رشتۀ تحصیلی بلکه به‌عنوان سبک زندگی به آن نگاه کند.

کریمی از دانشگاه آزاد: انسان از بدو تولد تا رسیدن به خاک باید دنبال یادگیری باشد. اما از مقطع دبیرستان معمولاً به رشتۀ خاصی علاقه‌مندترمی‌شود.شخصاً معتقد نیستم دانشجو صرفاً از دانشگاه برای یافتن کار و ورود به بازار کار استفاده کند. شاید رشتۀتحصیلی دانشجو باعلاقه‌اش متفاوت باشد.

ولی‌پور از دانشکدۀ بهداشت اوز: دانشجو علاوه بر انتخاب و تحصیل در رشتۀ خاص باید معتقد به آرمان انسانی و بینش والا باشد و تعصبات قومی، نژادی، مذهبی و… نداشته باشد. در حقیقت به صلح، عدالت و نوع‌دوستی پایبند باشد. تشنۀ علم بودن و شوقِ دانستن و داشتن ذهن آشفته و درونی کنجکاو، از دیگر خصوصیات دانشجو باید باشد، گرچه در کشور ما مدرک‌گرایی غالب می‌شود.

محمد احمدی از دانشگاه پیام نور:هرکس باید به دنبال تخصص برود و لازم است جوّدانشگاه‌ها، کلاس و خوابگاه‌ها علمی و تخصصی باشد؛ اما برخی اوقات خانواده و جامعه، فرد را مجبور به تحصیل در رشتۀ غیرمرتبط می‌کند.

* همگی از تشنگی برای فراگیری علم به‌عنوان یکی از خصوصیات دانشجویان یاد کردید؛ با توجه به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، فکر می‌کنید چه درصدی از دانشجویان دانشگاهِ محل تحصیلِ شما این خصوصیات را دارند؟

پیمانی از دانشگاه پیام نور: مواردی از شب‌بیداری و مطالعه در دانشگاه پیام نوردیده می‌شود اما بخشی هم برای پاس شدن واحدهاست. این‌که چه‌قدر فضای دانشگاه و چه‌اندازه روحیات و تفاوت‌های فردی در این موارد نقش دارد را دقیق نمی‌توان بیان کرد. اما وجود انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی می‌تواند روح دانشجویی را در دانشگاه‌ها زنده کند. من فکر می‌کنم حدود ۲۰ درصد از دانشجویان دانشگاه پیام نور اوز تشنۀ فراگیری علم به معنای واقعی باشند.

کریمی از دانشگاه آزاد: من تشنۀ علم بودن به معنای واقعی را نه‌تنها در دانشگاه آزاد بلکه در دانشگاه‌های دولتی هم نمی‌بینم. فرار از سربازی، فشار خانواده، رفتن به دانشگاه برای کارهای فرهنگی و هنری و… هم می‌تواند علل ورود به دانشگاه باشد. من درصد کمی را به دانشجویان تشنۀ علم در دانشگاه آزاد اوز نسبت می‌دهم و شاید حدود ۲ درصد را تشکیل بدهند.

ولی‌پور از دانشکدۀ بهداشت: با توجه به این‌که پذیرش در دانشگاه‌های دولتی به‌مراتبسخت‌تر است، این دانشگاه‌ها امتیازات و محدودیت‌های خاص خود را نیز دارند. من فکر می‌کنم حدود ۷۰ درصد از دانشجویان دانشکدۀ بهداشت تشنه علم باشند.

محمد احمدی از دانشگاه پیام نور: از ابتدایی تا دبیرستان چارچوب‌ها نمره‌محور بوده است و اکنون هم معتقدم در دانشگاه‌ها بیشتر برای نمره می‌جنگیم تا فراگیری عمقی و علمی.

* از دانشجو و دانشگاه به‌عنوان یکی از مراکزی که به‌عنوان مرجع جامعه به‌ویژه در تصمیم‌گیری‌هامحسوب می گردند، یاد می‌شود؛ به نظر شما تأثیرگذاری دانشجویان شاغل در اوز برجامعه چگونه است؟

ولی‌پور از دانشکدۀ بهداشت: به اعتقاد من از دانشجویان انتظار بیشتری می‌رود تا در کارهای اجتماعی و داوطلبانه مشارکت داشته باشند. رفتار برخی دانشجویان متأسفانه موجب شده است که دیدگاه‌ها نسبت به دانشجویان عوض شود. ولی‌پوردر پاسخ به کارهای داوطلبانۀ خود گفت: هفت سال است که امدادگر هلال‌احمر هستم و اکنون نیز با هلال‌احمر اوز همکاری دارم.

کریمی از دانشگاه آزاد: میزان اثرگذاری بستگی به دانشگاه محل تحصیل نیز دارد. در ایران در دوره‌های گذشته تأثیرگذاری دانشجویان به‌مراتب بیشتر بوده است. نام‌گذاری روز دانشجو نیز براساس همین تأثیرگذاری بوده است اما در حال حاضر درکل کشور و اوز تأثیرگذاری دانشجویان به‌مراتب کمتر شده است.

پیمانی از دانشگاه پیام نور: ابتدا باید نگاه کنیم ببینیم چه خلأهایی داریم. در زندگی مدرن نداشتن معنا، تهی شدن و روزمرگی همۀ ما را تهدید می‌کند وباید تراوش ذهنی داشته باشیم. در حیطۀ فردی باید تشنگی به یادگیری را تقویت کنیم و در حیطۀ جمعی نیز باید مجال گفت‌وگو را ایجاد کرده، نقد کنیم و نقد بشویم.

محمد احمدی از پیام نور: سیستم تحصیل در پیام نور به‌گونه‌ای است که دانشجو به نسبت کمتر در دانشگاه حضور دارد و ارتباط‌ها کمتر است. با این شرایط دانشجو کمتر می‌داند جامعه از او چه می‌خواهد یا چه انتظاری از جامعه باید داشته باشد. باید برای کارهای علمی و پژوهشی تشریفات و سلسله‌مراتب اداری نیز کمتر شود.

انتظار شما به‌عنوان دانشجو از دانشگاه متبوع و مردم و مسئولین شهر چیست؟

پیمانی از دانشگاه پیام نور: یک سری انتظارات رفاهی است که دانشجویان دارند. غذاخوریِ بهتر و سالن مطالعۀکیفی‌تر از انتظارات دانشجویان است. اما شخصاً انتظار دارم جنب‌وجوش علمی در دانشگاه‌ها بیشتر باشد. من دانشگاه پیام نور اوز را از نظرآموزشی متوسط ارزیابی می‌کنم و می‌توان سمینارها، بازدیدهای آموزشی و همایش‌های علمی را بیشتر کرد و کتابخانۀ دانشگاه را از نظر کتاب علمی غنی‌تر کرد. از مسئولین نیز انتظار دارم فضا را برای مطالعۀعمقی‌تر و شناخت بهتر فراهم کنند.

کریمی از دانشگاه آزاد: در دانشگاه آزاد اوز بیشتر به نما و جلوۀ ظاهری توجه می‌شود تا باطن و تولیدات. تولیدات نیز بیشتر اجتماعی و فرهنگی است تا علمی. ما نیز سالن مطالعه نداریم، کتابخانه دارای کتاب‌های آموزشی محدوداست، به اعتراضات دانشجویان و استادان کمتر توجه می‌شود و تمرکز برکارهای اجتماعی و فرهنگی است. انتظار می‌رود علاوه بر پرداختن به‌ظاهر، برای تأمین امکانات آموزشی و بالا بردن سطح علمی نیز تلاش شود و کارگاه‌های علمی بیشتری برگزار شود. از مسئولین نیز انتظار می‌رودمدرک‌گرایی را تقویت نکنند.

 

ولی‌پور از دانشکدۀ بهداشت: به‌عنوان دانشجوی غیربومی احساس می‌کنم دانشکدۀ بهداشت با حمایت مدیریت و هیئت‌امنا تاکنون روَند روبه‌رشد خوبی داشته است. رشته‌هایی که دایر شده نیز از رشته‌های تاپ است. نباید انتظار داشته باشیم در دانشکده همۀ امکانات فراهم باشد. اما اگر برای تکمیل ساختمان اقدام شود و سالن آمفی‌تئاتر، سلف‌سرویس و خوابگاه مستقل ساخته شود، هم می‌توانبرنامه‌های آموزشی و سمینارهای بیشتری داشت و هم امکانات رفاهی دانشجویان بیشتر تأمین شود. خوشبختانه استادان مجرّبی داریم که برخی از آن‌ها از تهران برای تدریس به اوز می‌آیند.

*به‌عنوان دانشجو چه انتظاراتی از رسانه‌های محلی دارید؟

پیمانی از دانشگاه پیام نور اوز: رسانه می‌تواند نقش پررنگی در جامعه داشته باشد. رسانه‌ها باید بتوانند مخالف‌ترین دیدگاه‌ها را در کنار هم قرار دهند تا مخاطب به قضاوت بپردازد. رسانه‌ها در حقیقت باید بتوانند اندیشیدن و نقادی را در جامعه ترویج دهند.

کریمی از دانشگاه آزاد: انتظار از رسانه‌ها بالاست؛ باید مسائل را آن‌چنان‌که هست اطلاع‌رسانی کنند؛ نه افراط و نه تفریط. مطالب را با امید به آن‌که مسئولین مربوطه بخوانند و تأثیرگذار باشد، نقد کنند.

ولی‌پور از دانشکدۀ بهداشت: رسانه نباید یک‌طرفه به قضاوت برود و مصاحبه‌ها هم نباید جهت‌دار باشد و تلاش گردد اطلاع‌رسانی واقعی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “گفت‌وگو با دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و بهداشت اوز”

  1. شهرونداز تهران گفت:

    ابتکار جالبی است وسبب اارتباط واشنایی بیشتر مردم ودانشگاهیان در اوز میشود موفق باشید

  2. دانشجوی دانشکده بهداشت گفت:

    درود برجناب مهندس ولی پور افتخار دانشجویان دانشکده بهداشت، عالی اظهار نظر کردند سپاس، همچنین از سردبیر اوز امروزمتشکریم ، اوز شهررویایی وما مهمان این ضیافت اندیشه

  3. همشهری . گفت:

    اگر موشکافانه به اظهار نظر مصاحبه شونده ها توجه و بررسی شود مطالب زیادی در این مصاحبه نهفته است که بیشتر متوجه دانشگاه آزاد از نظر کیفیت آموزشی نداشتن سالن مطالعه توجه بیش از حد به مسایل فرهنگی اجتماعی بجای مسایل علمی است و در مورد دانشگاه پیام نور باز مسئله کیفیت آموزشی و در مورد دانشکده بهداشت به توجه خوب دانشکده به مسایل علمی و کیفی آموزشی و کمبود آمفی تاتر و سلف سرویس اشاره شده است. .این مطالب و مصاحبه ها باید توسط روسای ‌دانشگاهها مطالعه و بررسی و اقدام‌شود نگذارید مشکلات دانشجویان و خواسته ها و کمبودهای مطرح شده تلنبار شوند. در حد امکان از خواسته های کم هزینه تر اقدام‌شود تا به مسائل مهتمر و پر هزینه تر برسند.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز