سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
 |  11/ اکتبر/ 2015 - 6:15
  |   نظرات: 3 نظر
2,183 بازدید

نقدو بررسی تئاتر گرگم و گله می برم

 پس از اجرای موفق تئاتر گرگم و گله می برم به مدت ۱۰ روز در سالن پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز و استقبال خوب تماشاگران ازشهرهای: اوز، گراش ، لار و روستاهای تابعه، مطلب زیر در وبلاگ گروه فرهنگی هنری صحنه منتشر شد که عین آن دراین پایگاه بازتاب داده می شود:

050

شهرام حسین نیا : گرگم و گله می برم , تئاتری ویژه کودکان و بزرگسالان بود که توسط گروه هنر های نمایشی صحنه اوز , از تاریخ ۷/۷/۹۴ الی ۱۷/۷/۹۴ , در سالن آمفی تئاتر پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز , به روی صحنه رفت و پس از ایام محرم و صفر در مناطق دیگری به شرط مهیا بودن شرایط ادامه اجرا خواهد داشت.

تئاتر گرگم و گله می برم , نوشته زیبایی از مهران مقدر است. مقدر , زاده ۲۸/۹/۵۲ شیراز است. وی استاد نمایش و ادبیات کودکان و عضو بانک هنر بوده و سرپرستی گروه هنرهای نمایشی سروش را نیز عهده دار بوده است.

مهرا ن مقدر تاکنون نمایش های متعددی را به روی صحنه برده که از کارهای او می توان به گرگم و گله می برم , تو بودی …… نه تو بودی !!! , مداد های رنگی , این سه زن و … اشاره کرد. مهارت تخصصی مهران مقدر , در نمایش کودکان است.

037

ادبیات کودک و نوجوان , گونه ای از ادبیات است که جداسازی آن از بخش های دیگر ادبیات , با سن مخاطبان آن انجام می شود.

این گونه ادبی هنگامی پدیدآمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان , به سبب گنجایش های شناختی و ویژگی های رشدی خود , آمادگی پذیرش متن های سنگین را ندارند و به متن هایی نیاز دارند که پاسخگوی دوره رشد آنها باشد.

کودکان خردسال به متن هایی آهنگین و کوتاه , مانند لالایی ها و ترانه , واکنش بیشتری نشان میدهند و هر چه گروه سنی مخاطبان بالاتر برود , آنها کم کم می توانند داستان هایی را با واژگان بیشتری بشنوند. ویزگی دیگر ادبیات کودکان و نوجوانان در این است که با سطح سواد کودکان پیوند دارد.

 **تئاتر در اوز **

تئاتر دل نگران دوستی و مهربانی است , دلخسته از بی مهری ها و لیکن خود نشان فرهنگ است.

تئاتر در اوز , سابقه ای طولانی ( بیش از ۷۰ سال ) دارد. هنرمندان بی شماری در این راه گام نهاده و هر یک به نوعی در پیشبرد تئاتر در منطقه نقشی ایفا نموده اند. تئاتر نیز بسان خیلی از شاخه های هنری دیگر در اوز , فراز و نشیب زیاد داشته است اما , بایستی به همه آنهایی که دستی در تئاتر اوز و احیا و پیشرفت آن داشته اند , چه بصورت مقطعی و چه بلند مدت , احترام گذاشت و آنها را ستود. ذکر نام همه هنرمندان و آنان که از جان و دل برای تئاتر اوز خدمت نمودند میسر نیست و مسلما عزیزی از قلم خواهد افتاد , همچنین ,  سپاسگزار قدیمی های تئاتر اوز هستیم , آنان که تئاتر اوز را از پایه بنا نهادند و به آن جان دادند. برسم ادب و به پاس همه زحمات این عزیزان سالهای دور تئاتر اوز , خود را مدیون آنها میدانیم و تشکر تمام و کمال خود را ابراز می نماییم.

IMG_2672

** چرا تئاتر کودک و نوجوان **

پس از بازگشت دوباره گروه هنری صحنه اوز , و در نشست اولیه هیات رییسه , چالش ها و کمبود های تئاتر در اوز به بحث گذاشته شد.

مقوله هایی همانند تئاتر به صورت اصولی , سواد آکادمیک تئاتر , نقد و بررسی تئاتر به صورت تخصصی و … کمبود هایی بود که در این چند ساله افت تئاتر در اوز , مشاهده گردید و گروه صحنه برای همه این موارد بایستی بسان گذشته برنامه ریزی نماید , اما آنچه مشخصا ,جایش در تئاتر اوز همیشه خالی بوده و گروه های هنری بواسطه نوع کار و زمان طولانی از متن تا اجرا قید آن را زده اند , تئاتر ویزه کودک و نوجوان با سبکی متفاوت و طبق روانشناختی ما بین کودک و بزرگسال بوده است. تئاتری که بتواند کودک و نوجوان ما را سرگرم کند و اصول اولیه شناخت درونی کودک و نیازهای او را به والدین اموزش دهد.

نمایش های کودکان توسط خود آنها , بدفعات در کودکستان ها , مدارس , همایش ها و موسسات غیر انتفاعی در اوز , به اجرا در آمده است , لیکن همه این نمایش ها صرفا در جهت شادی کودک و نوجوان و نه بر اساس اصول اساسی تئاتر کودک و نوجوان بوده است .

در جلسه هیات رییسه , چند مورد از دنیای امروزی کودک و نوجوان به نقد گذاشته شد :

۱) اغلب بازی های سنتی و قدیم کودکان , کم کم بدست فراموشی سپرده می شود.

۲) دنیای مجازی و الکترونیک به شدت جایگزین سنت ها و آیین نیاکانمان گردیده است.

۳) تلفن همراه , بازی های رایانه ای نامناسب و …. برخی از کودکان و نوجوانان ما را تحت الشعاع قرار داده است.

۴) والدین در برخی موارد از نظر رابطه صحیح مابین خود و کودکشان کوتاهی مینمایند.

۵) برخی از کودکان و نوجوانان , پرخاشگر و عصبی هستند.

071

مواردی از این دست بایستی بررسی دقیق شود و قدم هایی اولیه را در جهت تلنگری به خانواده و جامعه برداشت.

و ما به این نتیجه رسیدیم که تئاتر کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهیم, و قطعا بیراه نگفته ایم که این اجرا , اولین تئاتر اجرا شده کودک و بزرگسال با سبکی نوین و متفاوت در اوز بوده است.

گروه هنری صحنه اوز , تئاترهایی با متن های قوی دیگری نیز در دست بررسی دارد و متن های آن جهت تایید روخوانی به اداره ارشاد اوز تسلیم گردیده , اما هیات رییسه پس از جمع بندی نهایی به این نتیجه رسید که شاید مخاطب عام و بزرگسال , بعد از وقفه ای که در فعالیتمان رخ داد و بازگشت دوباره , ارتیاط خوبی به یکباره با تئاتر های سنگین برقرار ننماید , بنابراین تئاتر کودک و بزرگسال , بستری را آماده می کرد برای بسط و گسترش تئاتر در اوز , و همین گونه هم شد.

** چرا گرگم و گله می برم **

متن گرگم و گله می برم بصورت ساده , شیوا و جذاب , توسط مهران مقدر به نگارش در آمده است.

حکایت آن,  قصه چند حیوان بازیگوش و سر به هوا است که از دهکده خود دور می شوند و در جنگل گم شده , سپس تحت تاثیر دروغ های کلاغ , به دام گرگ و روباه می افتند و سپس بدلیل باهوش بودن بزی و سعی و تلاش میمون و خودشان در باخبر نمودن حسنک , نجات می یابند.

داستانی بسیار ساده و روان , که خواندن آن برای کودکان حتی بعنوان قصه شب نیز خالی از لطف نیست.

داستان گرگم و گله می برم اما پند های نهفته و جالبی برای کودکان و علی الخصوص بزرگسالان و ارتباط روانشناختی بین آنها را دارد.

سر به هوا بودن حیوانات بازیگوش داستان , مثلی از سر به هوایی برخی کودکان و نوجوانان ما دارد که اغلب بدلیل بی توجهی و یا کم توجهی برخی از والدین , در شناخت نیاز های کودکان و نوجوانان , از محیط و آرامش خانه دور می شوند و یک باره به دل جامعه ای وارد می شوند که همانند جنگل قصه ما , همه گونه موجودی در آن یافت میشوند , دوست , دشمن , دروغگو , دغل باز و …..

هستند کودکان و نوجوانانی که در اثر سرخردگی و یا بی توجهی کانون خانواده و جامعه یکباره بدام دوستان ناباب و حیوان صفتهایی می افتند که شاید مثل آخر داستان ما راه گریزی در آن نباشد. مواردی از قبیل اعتیاد که بلای خانمان سوز لقب گرفته و موارد دیگر….

045

حکایت گرگم و گله می برم مهران مقدر از یک منظر دقیقا همین است . شاید ساده و جذاب بودن قصه این چنین نشان ندهد اما بوضوح یاداوری می کند که کودک بایستی حرف والدین خود را گوش دهد و از آنها فرمان ببرد و والدین هم بایستی نیازهای معقول کودک را فراهم آورند تا کودک و نوجوان بیاموزد از آنها چگونه فرمان ببرد. سر به هوا بودن و بازیگوشی و اینکه کودک ما میل دارد دقیقا شبیه حیوانات قصه , راه های جدید و خطرناک را تجربه نماید , جزیی از ذات کودک و نوجوان است لیکن والدین بایستی این کشف راههای جدید را با استفاده از ابزارهای روانشناختی زیادی که امروزه وجود دارد و مشاوره های مفید , به راه هایی مفید و سودمند و در عین حال جذاب و پر هیجان تبدیل کنند.

در هر صورت توجه خاص والدین به کودکان و نوجوانان از سنین پایین , حفظ شخصیت آنها , به نرمی و آرامش صحبت نمودن و گوش دادن به خواسته های آنها و رفع نیاز های معقول کودک و نوجوان , مقوله ای بسیار مهم است که بیش از این در حوصله این مقال نمیگنجد اما با کمی کنکاش درون خود خودمان و دیدن اجرای این تئاتر زیبا می توان به آنها پی برد.

اما از منظری دیگر , تئاتر گرگم و گله می برم جهت شادی و شعف کودکان و بزرگسالان نیز طراحی گردیده است , تا کودک و نوجوان ما بتواند در معیت والدین خود , ساعتی را بدون دغدغه محیط بیرون , و با آرامش بگذراند. آرامشی بدور از دنیای مدرن و الکترونیکی قرن بیست و یکم .

آرامشی که یادآور بازی های کودکانه قدیمی همانند یه توپ دارم قلقلیه , گرگم و گله می برم , عمو زنجیر باف و ….. است و در پایان حسنک قصه , یادآور کتاب فارسی سالهای گذشته ما و درس حسنک کجایی که ما را به سمت رویایی شیرین خواهد برد.

054

 

**اجرای تاتر گرگم و گله می برم از ابتدا تا اجرا توسط گروه فرهنگی هنری صحنه اوز **

ابتدای کار از اردیبهشت ماه ۹۴ کلید خورد جایی که متن گرگم و گله می برم مورد تایید گروه قرار گرفت و بازیگران و عوامل مشخص شدند.

بازیگران زیادی که سالهای قبل با گروه هنری صحنه همکاری داشتند , هر کدام جهت گذران زندگی و تحصیل و .. ترک دیار کردند و غیر از چند نفر محدود و باتجربه ناگزیر به استفاده از بازیگران جدید و کسانی شدیم که برای اولین بار در یک اجرای تاتر به صورت اصولی , با ما همکاری داشتند.

عامر باغی , طه قاضی زاده , نیلوفر نوبختی , سپیده بدری از جمله این بازیگران جدید بودند که در نظر سنجی مردم در حین ۱۱ روز اجرا , نمره ای قبولی گرفتند . بخصوص نقشی که طه قاضی زاده ( خره ) ایفا نمودند خیلی از کودکان و بزرگسالان را سرگرم نمود. صریحا اذعان داریم که این بازیگران بایستی بسیار بیش از این تلاش نمایند تا بصورت حرفه ای آینده ای پویا داشته باشند .

فاطمه لطافت , احسان دانشی و میلاد پیشداد از نسل بازیگران قدیمی به جا مانده بودند که از وجود آنها استفاده شد و با توجه به تجربه بالایی که داشتند بازی بی نقصی را ارایه نمودند.

برخی از تماشاگران در خصوص نقش  ( قوقولی ) سوال داشتند و اینکه چرا نقش خروس را یک زن ایفا نموده است؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است , نقش ایفا شده برای یک جوجه خروس بود و مخاطب ما مخاطبی از قشر کودک و نوجوان است و صدایی دلنشین با تن زیر , کودکان را بهتر جذب خود می نماید . مسلما صدای مردانه با تن صدای بم , باعث می شد کودک و نوجوان ما با نقش قوقولی که بیشترین جنب و جوش را در حین اجرا دارد , ارتباط قوی برقرار ننماید. در اکثر برنامه های طراحی شده برای قشر کودک و نوجوان , و بخصوص دوبله نمایش های کارتونی و عروسکی , از دختران جوان برای این مهم استفاده می شود تا بجای پسران نقش آفرینی کنند و یا سخن بگویند . نمونه آن را می توان در نقش سنجد , و …. مشاهده نمود.

گرگم و گله می برم که توسط مهران مقدر در سال ۱۳۸۴ اجرا گردید , کلیه بازیگران آن دختران جوان بودند و فقط نقش گرگ به یک پسر سپرده شده بود.

سوال دیگر این بود که برخی از تماشاگران و یا تاتری های اوز اعتقاد داشتند که نقش گرگ باید خشن تر نوشته می شد و در اجرا خشونت آن پر رنگ تر می بود تا احساس گرگ بودن حیوان به تماشاگر القا گردد.

پاسخ به این سوال نیز پس از کنکاش در نوشته مهران مقدر واضح و روشن است. شخصیت های این نمایش همگی الهام از جذابیت داشتن برای کودکان و آموختن پندهای کودکانه آنها خلق شده اند. نظر شخصی گروه صحنه این است که روانشناسی کودک و ارتباط او با والدین ناشی از روانشناسی نرم , همرا با آموزه های ساده و جذاب است. نقش گرگ در این اجرا صرفا یک نقش بد , و خونخوار نیست , بلکه از جنبه مثبت و منفی نقش های ایفا شده , فقط یک نقش منفی است. کما اینکه در بازیهای کودکانه اجرا شده حین نمایش , این موجودات منفی از قالب شخصیت خود در می آیند و همصدا با دیگر حیوانات خلق یک صحنه کاملا مثبت برای کودکان را به ارمغان می اورند. شایان ذکر است کودک بر اساس حس درونی طالب هیجان و شادی است و خونخواری گرگ در این اجرا کاملا ما را از هدفمان دور می نمود.

پس از روخوانی  , میزانسن های اولیه چیده شد و کار جایابی بازیگران را شروع نمودیم و عملا عوامل گروه به سمت کار عملی رفت.055

جالب اینکه همه این مقدمات اولیه در منزل یکی از دوستان عوامل به سرانجام رسید , بطوریکه جهت اجرای میزانسن اولیه , برخی از وسایل خانه جابجا می شد و سپس توسط عوامل به حالت اول برمی گشت.

تعجب ما در این است که وقتی جار میزنیم یک شهر کاملا فرهنگی هستیم و چنان و چنان می کنیم , چرا نباید یک سالن مخصوص تئاتر در اوز داشته باشیم ؟ و چرا برخی ادارات و موسسه ها با هنرمندان سر ناسازگاری دارند , و چرا برخی بزرگان اصلا به روی خود نیاوردند که تئاتری جهت کودکان آنها به روی صحنه است ؟ مگر نه اینکه هنر یک هنرمند باعث ترقی فرهنگ آن شهر می گردد؟

مراجعه به برخی مدارس و موسسه ها فایده ای برایمان نداشت , مدیر یکی از مدارس با بی اعتنایی و نوعی بی احترامی با ما برخورد نمود و از دادن سالن حتی با قیمت خودداری کرد و موسسه های خصوصی هم پول های گزاف طلب می نمایند. گرچه سالن های این مجمو عه ها هم همگی قابلیت اجرای یک تئاتر خوب را ندارند , اما نیاز هنرمند با همان ها هم برطرف می شد.

همیشه می گویم سالن دبیرستان بهروزیان به گردن خیلی از هنرمندان حق دارد. خیلی ها در همین سالن رشد کردند و خیلی از تئاتر های قوی و خوب سالهای گذشته در این سالن اجرا گردید, اما اکنون اثری از فعالیت در آن سالن قدیمی وجود ندارد.

به هر روی راهکار آخر ما سالن بیمارستان امیدوار برای تمرین اولیه و تکمیل جایابی و دانشگاه پیام نور برای تمرین اصلی و اجرا بود , که بایستی الحق والانصاف به نیکی آنها را یاد کرد و ستود.

حرکات جایابی در سالن بیمارستان اوز انجام گردید که از دکتر حیدری بعنوان رییس بیمارستان و مرتضی هاشمی از پیشکسوتان تئاتر اوز که زحمات هماهنگی را کشیدند بسیار سپاسگزاریم.

تمرین اصلی و اجرا نیز به همت عالی دانشگاه پیام نور مرکز اوز و دکتر مقتدری رییس دانشگاه, هدایت اله نامی نماینده بانی خیر و بویژه منصور فقیهی نژاد بانی خیر دانشگاه , به سرانجام رسید که زبان از تشکر این عزیزان قاصر است.

سالن زیبای آمفی تئاتر پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز , با شیب مناسب , نور پردازی فوق العاده و صدایی گیرا, بهترین سالن مخصوص اجرای تئاتر در منطقه است و بدون شک قبول این که گروه هنری صحنه اوز بتواند در این سالن تمرین و اجرا نماید , از طرف دانشگاه پیام نور مرکز اوز, گامی بزرگ در جهت حمایت تئاتر در اوز خواهد بود , گرچه شخص منصور فقیهی نزاد که خود ادب دوست , شاعر و هنرمند است ,امکانات عالی دانشگاه پیام نور مرکز اوز را همیشه بدون هیچ گونه چشمداشتی , در اختیار همه مردم , مسوولین , ادارات و سازمانها قرار داده اند .        با حل شدن مشکل سالن تمرین و اجرا , تمرینها فشرده تر شد بطوریکه در شهریور ماه روزانه دو ساعت تمرین , کاری طاقت فرسا را پیش روی بازیگران و عوامل قرار داده بود, لیکن چون قول گروه هنری صحنه به اداره ارشاد اوز , کاری کم نقص بود , همه مرارت ها به جان خریده شد. این زمان نیز مصادف شد با حضور فرشید زمانی , موسس اولیه گروه هنری صحنه , که در سالهای گذشته بازیها و کارگردانی بسیار خوبی را از ایشان شاهد بودیم , بخصوص بازی فرشید زمانی در (قصه های در گوشی ) که از اذهان پاک نخواهد شد. و ایشان در چند روزی که در اوز بود کمک های شایانی به این اجرا کرد , که تشکر ما تنها کلمه ای است برای محبت ایشان به گروه هنری صحنه اوز.

اواخر شهریور پس از تایید رسمی گروه بازبین اداره ارشاد اوز , تبلیغات آغاز گشت و اجرایی یازده روزه که همگان دیدند و مشاهده نمودند.

همه موارد سختی ها , هزینه گزاف کار کودک و نوجوان از ضبط آهنگها در استودیو گرفته تا طراحی لباس و ساخت صورتک ها و حاشیه های حوالی اجرا مانند شایعه بلیط ده هزار تومانی تا لوث کردن کار گروه توسط افرادی نا آگاه , با همدلی و صمیمیت عوامل گروه هنری صحنه پشت سر گذاشته شد و تئاتری بروی صحنه آمد که حداقل توانست مردم را بار دیگر با اجرا و شادی آشتی دهد, کما اینکه برخی از دوستان برای حمایت از گروه و کار انجام شده , چندین بار با خرید بلیط به تماشای اجرای ما نشستند که امیدوارم قدردانی ما رابپذیرند.

همین کارها و هجوم مردم جهت تماشا در یک سالن زیبای ۳۰۰ نفره , که در بیشتر روزها مملو از جمعیت بود , بزرگترین نعمت و انگیزه ای مضاعف برای کار های آینده خواهد بود و نشان داد فرهنگ دیدن یک تئاتر خوب هنوز در قلب مردم از گذشته تاکنون باقی مانده است.

047

در پایان جا دارد از کلیه بازیگران , عوامل , خیرین , خانواده های عوامل بخصوص همسران آنها , اسپانسر گروه لوازم التحریر مولوی , دانشگاه پیام نور اوز و بیمارستان امیدوار اوز , اداره ارشاد اوز , روابط عمومی ارشاد اوز فریبا جوکار ,انجمن نمایش خانه فرهنگ اوز , هیات بازبینی اداره ارشاد اوز بخصوص جمشید طاهریان و مرتضی هاشمی, انجمن طبیعت گردی تاگاره اوز , انجمن عکاسی اوز , فربود خضری , کوچولوهای دوست داشتنی که در مراحل تمرین با ما بودند و از هم اکنون خاک صحنه خوردند و هر کسی که به نوعی حتی کوچک , همکاری صمیمانه با ما داشتند کمال تشکر نماییم.

تشکر ویژه از فروغ هاشمی رییس اداره ارشاد اوز که اگر حمایت های همه جانبه ایشان نبود شاید صحنه به صحنه بازگشتی نداشت.

و کلام آخر دست بوس همه همشهریان خونگرم بخش اوز , لارستان , گراش  و هستیم که ما را تنها نگذاشته , سنگ تمام گذاشتند. خداوند یار و یاورتان.

بشکفد بار دگر لاله رنگین مراد

غنچه سرخ فرو بسته دل باز شود

من نگویم که بهاری که گذشت آید باز

روزگاری که به سر آمده آغاز شود

روزگار دگری هست و بهاران دگر

شاد بودن هنر است , شاد کردن هنری والاتر

لیک هرگز نپسندیم به خویش

که چو یک شکلک بی جان شب و روز

بی خبر از همه خندان باشیم

بی غمی عیب بزرگ است که دور از ما باد

کاشکی آینه ای بود درون بین که در آن خویش را می دیدیم

آنچه پنهان بود از آینه ها می دیدیم

می شدیم آگه از آن نیروی پاکیزه نهاد

که به ما زیستن آموزد و جاوید شدن

پیک پیروزی و امید شدن

شاد بودن هنر است گر به شادی تو دلهای دگر باشد شاد

 

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

به امید دیدار بزودی با کاری جدید……. گروه فرهنگی هنری صحنه اوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “نقدو بررسی تئاتر گرگم و گله می برم”

  1. فرینازتورانی گفت:

    جناب حسین نیا مطلبتان بسیارزیبابودوحتما به نقد بسیاری از عزیزان پاسخ داده شد .وقتی برای کاری زحمت کشیده شودواز همه جنبه ها قبل از اجرامورد تحلیل و بررسی قرار گیردحتما این چنین جواب خواهددادکاری متفاوت و کم نقص .موفق باشید

  2. عبدالله خضری از تهران گفت:

    در شرایط هجوم بی سابقه فرهنگی در فضای مجازی در جهت زایل کردن میراث فکری و فرهنگی نیاکانمان ، چنین برنامه هایی باید مغتنم شمرده شود و مورد حمایت قرار گیرد
    به عزیزان دست اندر کار خسته نباشید میگویم و موفقیت روز افزون شان را آرزومندم

  3. […] نقدو بررسی تئاتر گرگم و گله می برم – اوز امروز […]

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • سلام کامنت و شماره اتون برای مدیران نورتون فرستایم....
    مدیریت در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • باسلام ُاحترام وعرض ادب. رشیدی هستم از استان کرمان. لطف کنید شماره تماس بگذارید. مایک تیم ۲۹نفره هستیم که در نقاشی ساختمان فعالیت میکنیم. ودر حال حاضر نیاز به ۳عدد پمپ با...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • در پاسخ به ناشناس: نمک نشناسی هم حدی دارد. اینکه آقای احمدی دارای مسئولیت مدیریتی و اشتغال گسترده است بر کسی پوشیده نیست با این حال از سر دلسوزی برای شهر اوز، در جلسات شر...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • از بزرگوارانی که تحت عنوان مجمع فعالان بهداشت. ودرمان در شهرستان اور آغاز فعالیت کرده اند استقبال وخداقوت میگوییم. امیدواریم. در سایه وحدت و همدلی بتوانیم مشکلات وکمبودها...
    تشکر از مجمع فعالان. بهداشتی. اوز در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • درود بر اقای احمدی ودیگر اقایان که با رای بالا انتخاب شدند تا برای شهر در حوزه بهداشت ودرمان به مردم خدمت کنند ودرود بر خانم نامی که از اعضای این گروه هستند...
    کارمند در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • نه خالو اوز دیگه کسی ندارد همه چهرهای تکراری در هر مجمع حاضر میشوند اگر برای مردم نان و خرما ندارد برای عده ای خرمایی دوشابی دارد ودر جواب مدیریت محترم خیر خالو کار زندگی...
    در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • برخلاف نظر. آرزو خانم. باید. ازین. افراد که وقت خود. را صرف کارهای عمومی ومردمی میکنند. تشکر. کرد. زیرا. در اوز. بسیاری افراد الکی دور خودشان. میچرخند وکاری هم. به مسایل...
    خطاب به. آرزو خانم محترم در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک فعال اجتماعی ازا قای احمدی. به سبب مشارکت در جمع فعالان بهداشت. ودرمان. تشکر میکنیم که احساس. مسولیت در این زمینه. دارند. اینشالله که افرادی مانند شما که بازن...
    با سپاس از آقای احمدی مدیر سایت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یکی از اعصای منتخب این مجمع اعلام می کنم کار و زندگی دارم اما با توجه به ناهماهنگی ها و مشکلات عدیده حوزه بهداشت و درمان شهرستان به عنوان بازنشسته این حوزه در ای...
    مدیریت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک شهروند. اوز اعتقاد. داریم که هنگام با افتتاح اداره ثبت. اسناد. واملاک. اوز باید کلیه پرونده های ثبتی شهرستان. اوزاز. لارستان. وشهر جویم. به. اداره. اوز منتقل....
    اندر حکایت افتتاح نمایندگی ثبت. اسناد. اور در مطلب: فرماندار اوز: نمایندگی ثبت اسناد و املاک شهرستان به زودی راه اندازی می شود