سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  15/ نوامبر/ 2016 - 4:48
  |   نظرات: 4 نظر
6,598 بازدید

گفت‌وگو با دکتر عبدالله دانش متخصص اورولوژی

ابراهیم احمدی/ پیام اوز: در سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای پرجمعیت (۱۰ نفره) و مذهبی در روستای بلغان به دنیا آمده است. تا کلاس ششم در دبستان بلغان تحصیل کرده، سپس برای ادامۀ تحصیل به دبیرستان خواجه نصیر جهرم رفته و سه سال آخر را در دبیرستان داریوش شیراز ادامۀ تحصیل داده و با دیپلم ریاضی فارغ‌التحصیل شده است. در سال ۱۳۵۸ در رشتۀ انفورماتیک و برنامه‌ریزی کامپیوتر دانشگاه شیراز پذیرفته می‌شود؛ اما به‌جای ورود به دانشگاه، رشتۀ دبیرستانی خود را تغییر داده و دیپلم تجربی می‌گیرد. سپس در رشتۀ پزشکی ادامه تحصیل می‌دهد و به‌عنوان متخصص زنان فارغ‌التحصیل می‌گردد.

به علت تغییر شرایط و عدم پذیرش پزشکان مردِ متخصص زنان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیِ وقت، به دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌رود و کارِ تحصیل را از سر می‌گیرد و این بار در رشتۀ جراحی کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) در سال ۱۳۷۷ تخصص می‌گیرد و فارغ‌التحصیل می‌شود.

 دکتر عبدالله دانش دارای بورد تخصصی اورولوژی و تخصص زنان، از آذرماه ۱۳۷۷ در بیمارستان امیدوار اوز مشغول به کار می‌شود و بعدها به استخدام پیمانی این بیمارستان درمی‌آید. او همچنان در این بیمارستان مشغول به خدمت است.

وی دارای ۴ فرزند (دو پسر و دو دختر) می‌باشد که سینا (فرزند بزرگ خانواده) نیز در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم مشغول به تحصیل است. دیگر فرزندان وی، در مقاطع ابتدایی و دبیرستان درس می‌خوانند.

با آقای دکتر عبدالله دانش از معدود متخصصینی که در منطقه ماندگار شده و سابقۀ ۱۸ سال خدمات تخصصی در بیمارستان امیدوار اوز را دارد، به گفت‌وگو نشستیم که جزئیات بیشتر آن را در زیر می‌خوانیم

*آقای دکتر دانش! با تشکر از پذیرش درخواست گفت‌وگو، چرا اوز را به‌عنوان محل خدمت انتخاب کردید؟

پس از فارغ‌التحصیلی در رشتۀ تخصصی اورولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به علت تعهد خدمت، به هرمزگان رفتم، اما به دلیل شناخت از مردم منطقه و روحیات آنان، همواره علاقه داشتم محل خدمتم اوز و خدمات درمانی به بیماران منطقه باشد؛ بنابراین به‌محض شروع به کار در هرمزگان، تقاضای انتقال به اوز کردم، ابتدا پذیرفته نشد، اما در ادامۀ خدمت، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مورد موافقت قرار گرفت و به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بیمارستان اوز منتقل شدم.

* خدمات شما در این  ۱۸ سال، فقط منحصر به اوز بوده است؟

اوز همواره به‌عنوان محل اصلی خدمتم بوده است اما با سایر بیمارستان‌های منطقه نیز همکاری داشته‌ام. در ابتدای شروع به کار، علاوه بر بیمارستان اوز با بیمارستان لامرد همکاری می‌کردم. پس از آن به مدت ۱۲ سال با بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) گراش همکار بودم. از شروع طرح تحول سلامت تاکنون، فقط در بیمارستان اوز خدمت می‌کنم؛ گرچه در این مدت نیز بیمارستان و درمانگاه گراش تقاضای همکاری با بنده داشته‌اند.

* از چه زمانی مطب خصوصی داشته‌اید؟

دو سال پس از شروع به کار در اوز؛ از سال ۱۳۸۰ نسبت به دایرکردن مطب اقدام کرده‌ام. تا سال ۱۳۹۳ نیز در مطب مشغول به کار بودم اما با شروع طرح تحول سلامت از سال ۱۳۹۳ مطب را تعطیل کردم و تمام‌وقت در بیمارستان اوز مشغول به خدمت هستم.

* نظرتان در مورد طرح تحول سلامت چیست؟

طرح تحول سلامت برای بیماران به‌ویژه از نظر کاهش هزینه‌های درمانی طرح خوبی است. اما با توجه به بار مالی زیاد آن برای دولت، اگر به بیماران بی‌بضاعت اختصاص می‌یافت، مؤثرتر بود. از سوی دیگر به دلیل بار مالی آن، پرداخت حق‌الزحمه به پزشکان و کارکنان با تأخیر انجام می‌شود و بعضاً موجبات دلسردی را فراهم کرده است که باید در این مورد تدبیری اندیشیده شود.

img_3724

* برای تمرکز طرح بر روی بیماران بی‌بضاعت، چه پیشنهادی دارید؟

با تشکیل کارگروهی، بیماران بی‌بضاعت شناسایی شوند و کمک‌هزینۀ درمانی به بیماران بی‌بضاعت اختصاص یابد تا علاوه بر هزینه‌کردِ بهتر کمک‌هزینۀ درمان، از بار مالی اضافی بر دولت کاسته شود و توان پرداخت به‌موقع مطالبات فراهم آید.

* مطالبات پزشکان، تا چه تاریخی پرداخت شده است؟

تا دی‌ماه ۹۴ مطالبات پرداخت شده است و پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها حدود ۹ ماه طلبکار هستند. باید برای پرداخت به‌موقع چاره‌ای اندیشیده شود وگرنه پزشکان مجدداً به سمت مطب خصوصی روی می‌آورند.

* بیماران شما از چه مناطقی هستند؟

بیماران از مناطق مختلف استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر مراجعه می‌کنند. علاوه بر بیماران بخش اوز، از مرکز شهرستان و روستاهای بخش جویم و بنارویه و سایر بخش‌های لارستان و شهرستان‌های گراش و خنج، بندرعباس، بندر لنگه، بستک، فرامرزان، لامرد، گاوبندی، جنوب بوشهر، شهرستان قیر و… مراجعه‌کننده داریم.

* نظرتان در مورد بیماران منطقه چیست؟

بیماران این مناطق همگی قدرشناس بوده و اخلاق و حُجب و حیای خاصی دارند که در سایر مناطق کمتر دیده می‌شود و لازم است از این خصوصیات مردم سپاسگزاری کنم.

* برنامه کاری شما در حال حاضر چگونه است؟

پس از اجرای طرح تحول سلامت و تعطیلی مطب خصوصی، از ساعت ۸ صبح تا حدود ۶ عصر در بیمارستان مشغول به کار هستم. هفته‌ای ۴ تا ۵ روز در درمانگاه حضور دارم و ۳ روز نیز اتاق عمل دارم. معمولاً ابتدا بیماران درمانگاه را ویزیت کرده، سپس به اتاق عمل می‌روم.

*آیا بین درمانگاه و اتاق عمل، تداخل کاری به وجود نمی‌آید؟

تلاش می‌کنم روزانه تمام بیماران ویزیت شوند اما ممکن است بعضاً شماری از آنان معطل شوند که از این بابت امیدوارم مردم سلیم منطقه ما را ببخشند.

* از امکانات بیمارستان برای تخصص خود چه‌قدر رضایت دارید؟

امکانات درمجموع قابل‌قبول است اما برخی هزینه‌ها باید بهتر کانالیزه شده و برای تجهیزاتی که کارآیی بیشتری دارند سرمایه‌گذاری شود. دستگاه سنگ‌شکن حدود ۱۳ سال قبل خریداری‌شده که تاکنون کارآیی خوبی داشته، اما به علت مدت زیاد استفاده، بهتر است دستگاه‌های جدید جایگزین شود.

* قیمت دستگاه‌های جدید چه مقدار است و چه‎قدر کاربرد دارد؟

قیمت آن حدود ۷۰ میلیون تومان است و سنگ‌شکن درون‌اندامی است و از مجرا، مثانه و میزنای تا ابتدای کلیه کاربرد دارد. برای بیمارستان اوز، در شرایط کنونی سنگ‌شکن بیرون‌اندامی را با توجه به هزینه‌های بالای آن توصیه نمی‌کنم.

* نظرتان در مورد مجموعۀ مدیریت بیمارستان چیست؟

مدیریت و جوّ بیمارستان که بیشتر محصول و میراث گذشتگان است قابل تقدیر است. پرسنل درمجموع احساس مسئولیت خوبی دارند. باید از کارکنان حمایت بیشتر و مناسب‌تری بشود و حدّ‌الامکان مطالبات آنان پرداخت شود تا با انگیزۀ بیشتری خدمت کنند. در مقایسه دیده می‌شود در برخی بیمارستان‌ها علی‌رغم پشتوانۀ مالی بیشتر، کیفیت خدمات و رضایت بیماران به‌مراتب کمتر است.

* بعضاً مراجعین از برخورد برخی از کارکنان رضایت ندارند، در این مورد چه نظری دارید؟

حفظ حرمت بیماران و مراجعین بر همه به‌ویژه پزشکان و کارکنان بهداشتی-درمانی واجب است. رفتارهای انسان‌ها و قضاوت‌ها متفاوت است. به‌طور کلی، رفتارها مناسب و جو بیمارستان صمیمی است اما برخی اوقات به دلایل کاری ناملایماتی دیده می‌شود. درمجموع با بررسی‌هایی که بعد از ترخیص بیماران انجام می‌شود، رضایت خوبی دارند.

* با توجه به این‌که در بخش داخلی جراحی، تخصص‌های مختلف و بیماران مختلف بستری هستند، از این روند راضی هستید؟

ادغام سرویس‌های مختلفِ اورولوژی، جراحی عمومی، ارتوپدی، چشم، گوش و حلق و بینی و داخلی فشار کاری زیادی بر پرستاران وارد می‌کند و از سوی دیگر امکان ارائۀ کیفی تخصصی را سلب می‌کند. اگر بخش‌ها از هم مجزا شده یا حداقل بخش داخلی از جراحی تفکیک شود، امکان خدمات بهتر و تخصصی‌تر فراهم می‌آید، اما با توجه به ساختار کنونی شاید شرایط این اجازه را ندهد.

* نظرتان در مورد اتاق عمل بیمارستان چیست؟

شرایط اتاق عمل بیمارستان نیز تقریباً راضی‌کننده است. گرچه با توجه به تخصص‌های مختلف، تعداد اتاق عمل کافی نیست و بعضاً ترافیک به وجود می‌آید. باید به کارکنان باتجربه اهمیت بیشتری داده شود و در گزینش پرسنل برگزیده دقت بیشتری شده تا انگیزۀ پرسنل متعهد بالاتر برود.

* آمار اعمال جراحی تخصصی خود را می‌توانید اعلام فرمایید؟

آمار اعمال جراحی در ماه‌های مختلف، متفاوت است اما به‌طور متوسط در تخصص اورولوژی حدود ۵۰ عمل در ماه در بیمارستان اوز انجام می‌شود. بعضاً در صورت مرخصی متخصصین زنان، در این رشته نیز همکاری دارم.

* معمولاً پزشکان به‌ویژه متخصصین، بعد از مدتی به مراکز استان‌ها عزیمت می‌کنند، علت ماندگاری حضرت‌عالی در منطقه چیست؟

شخصاً با خدمت به مردم منطقه آرامش خاصی پیدا می‌کنم. از این‌که حتی بیماران مرا با نام کوچک صدا می‌زنند، لذت می‌برم. مردم منطقه قدرشناس و سلیم‌اند. بنده ارتباط دوطرفه با بیماران دارم و دوست دارم به آنان خدمت کنم.

* نظرتان در مورد هیئت‌امنای بیمارستان چیست؟

هیئت‌امنا در حد امکان از بیمارستان و برنامه‌های آن حمایت می‌کند که جا دارد از آنان سپاسگزار باشیم. به‌ویژه لازم است از خیّرینی که خود در خارج از کشور بوده و از خدمات بیمارستان بی‌بهره هستند اما دلسوز شهر و منطقه‌اند، تقدیر کنیم. گرچه ممکن است پشتوانۀ مالی در بیمارستان‌های شهرهای هم‌جوار زیادتر باشد، اما حمایت هیئت‌امنای بیمارستان اوز در ماندگاری بیمارستان و پیگیری ساخت بیمارستان جدید بسیار مؤثر بوده است.

* اگر پیشنهاد خاصی دارید، بفرمایید.

بافت بیمارستان کنونی قدیمی است که امیدواریم با ساخت بیمارستان جدید، این مشکل برطرف شود و در بیمارستان جدید (که هنوز نقشۀ آن را ندیده‌ایم) تفکیک بخش‌ها و استانداردهای روز رعایت شده باشد.

* آقای دکتر! با تشکر از این‌که وقتتان در اختیار نشریه گذاشتید، سخن پایانی را بفرمایید.

ضمن تقدیر از مردم قدرشناس منطقه، اگر در مواردی به علت مشغلۀ کاری برخورد نامناسبی دیده‌اند، امیدوارم ما را عفو کنند. امید است ما نیز بتوانیم خدمات خود را در جهت رضایت بیشتر مردم ادامه دهیم. در پایان لازم می‌دانم از نشریۀ پیام اوز که این فرصت را در اختیار  بنده گذاشت، تشکر نموده و برایتان در ادامۀ کار آرزوی موفقیت کنم. جا دارد از همسر فهیمم که مسئولیت سنگینی در تربیت فرزندان دارد و فرزندان صبورم که شرایط مرا درک می کنند نیز تشکّر کنم

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “گفت‌وگو با دکتر عبدالله دانش متخصص اورولوژی”

  1. اوزی گفت:

    ضمن تشکر از این پزشک متبحر و محترم وتشکر از آقای احمدی. بنظرم جناب دکتر سال ۱۳۶۰ در اوز تدریس هم میکردند. خداخیرشان بدهد

  2. همشهري گفت:

    باسلام و تشكر از سايت اوز امروز .بنده اهل اوز هستم اما مدت زمان مديدي است كه ساكن اوز نميباشم اما هر روز يك يا دوبار به سايت مراجعه ميكنم و مطالب آن مطالعه مينمايم . مصاحبه با آقاي دكتر دانش را به دقت مطالعه كردم و از سخنان وبيانات ايشان لذت بردم و احساس خوبي بمن دست داد.بايد از چنين افرادي كه تا اين حد دلسوز مردم و منطقه ميباشند به نحو احسن قدرداني و تحسين نمود. در مورد كمبود وسايل دستگاه سنگ شكن داخلي و بيروني و ساير وسايل بيمارستاني و توسعه بيمارستان موجود و بهسازي يا بازسازي و توسعه اطاق عمل بيمارستان معتقد هستم كه خيرين محترم اوز كه توانائي مالي دارند در اين اين زمينه ها همكاري نمايند كه بيشترين صواب و كمك به مردم منطقه است .درصورتي كه چنين بيمارستاني در اوز توسط خيرين ساخته نشده بود شايد مردم اوز و منطقه هنوز همان درمانگا قديمي داشتند خداوند به چنين خيراني عمر طولاني وبا عزت بدهد كه دست به چنين كارهائي زده اند مردم منطقه هم بايد قدردان چنين افرادي باشند با توجه به مشكلات مالي دولت در حال حاضر شايد در توان دولت براي توسعه و خريد و تامين وسايل مدرن پزشكي براي بيمارستان اوز نباشد در بسياري از شهرهاي بزرگ هم افراد خير نسبت به تامين و خريد وسايل بيمارستان يا احداث بيمارستان اقدام مينمايند.لذا هرچي بيشتر خيرين منطقه در اين زمينه اقدام نمايند احساس خوب و صواب براي چنين افرادي بيشتر ايجاد ميشود واز آقاي دكتر دانش هم كه هدفش خدمت به مردم منطقه است تشكر مينمايم و انشاله هميشه در كنار ديگر اعضاي خانواده اش سالم و تندرست باشند.

  3. عبدالله خضری از تهران گفت:

    جناب آقایدکتر عبدالله دانش؛ احسنت به مرام و بینش والایتان. بسیاری آمدند و رفتند اما جنابعالی برای خدمت به مردم منطقه ی خودمان همچنان استوار ایستاده اید. ایثارگری شما از هر کسی ساخته نیست. کارتان قابل تقدیر فراوان است. پاینده و تندرست باشید.

  4. خالد احمدي زاده-عمادشهر گفت:

    با سلام خدمت مدير محترم سايت و جناب دكتر دانش
    با نهايت ادب و احترام تشكر خالصانه و سپاس ويژه خود و خانواده ام را تقديمِ محضر مبارك جناب دكتر مينمايم چرا كه در دوره بيماري مرحوم پدرم نهايت تلاش و همكاري و همراهي را با بنده داشتند و در اين راه از هيچگونه كوششي دريغ نكردند، و راهنمايي هاي دلسوزانه ايشان موجب تسلي خاطر و دلگرمي بنده بود، هرچند كه تلاشهاي بي بديل جناب دكتر و كادر درماني بيمارستان هاي اوز و شيراز بي نتيجه ماند و تقدير خداوند متعال چيزِ ديگري بود، اما آنچه در خاطرِ ما ماندگار خواهد شد؛ زحمات ارزنده جناب دكتر هست كه هرچقدر تشكر نمايم باز هم كم است و بايست دستان پر مهر ايشان را بوسيد چرا كه تا آخرين لحظات، بنده را همراهي كردند و بصورت مداوم جوياي وضعيت درمان مرحوم پدرم بودند.
    خداوند متعال اين سرمايه عظيم انساني را براي منطقه حفظ بفرمايد و سلامتي ، توفيق خدمتگذاري هرچه بيشتر و طول عمر با عزّت نصيب ايشان و خانواده محترمشان بگرداند.
    از مديريت محترم سايت نيز بابت فراهم نمودنِ اين مجال، سپاسگذارم.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز