سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
 |  20/ جولای/ 2022 - 9:07
  |   نظرات: 5 نظر
2,245 بازدید

موزه اروسک های شهرستان اوز به عنوان پنجاهمین موزه استان فارس افتتاح شد

آئین افتتاح موزه اروسک (عروسک های) شهرستان اوز که با همت فوزیه خضری به عنوان موسس راه اندازی شده، امروز ۲۹ تیر برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این موزه که در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای موزه های کشور، پوپک عظیم پور پژوهشگر موزه عروسک ها، محمد مهدی نجفی رئیس اداره موزه های استان فارس، سینا آقایاری معاون فرماندار، انسیه گلابی بخشدار مرکزی، فریدون نامی رئیس و سایر اعضای شورا و جمعی از مردم و مسئولین حضور داشتند.
فریناز تورانی مجری مراسم گفت این موزه به همت فوزیه خضری و همسرش عبدالرحمن خضری باهدف آشنایی با فرهنگ مردم ایران و ملل مختلف راه اندازی شده است.

از ابتدای دهه ۹۰ جمع آوری اروسک ها شروع کردیم

فوزیه خضری موسس موزه گفت: از دهه ۹۰ شروع به جمع آوری عروسک ها کردیم و در بازدید از موزه عروسک های ملل متوجه شدم عروسک ها پیام های زیادی برای صلح و دوستی و مهر دارند. وی گفت: افراد زیادی برای این موزه کمک کردند. آقای نجفی رئیس اداره موزه های استان، مهندس بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز، خانم فتحیه فتحی، الهه مرادی، فاطمه منظریان و افرادی از شهرستان و دبی کمک زیادی کردند.
وی در پایان گفت تشکر ویژه از همسرم عبدالرحمن خضری دارم که در این ۴۱ سال زندگی مشترک در کارهای فرهنگی همراه بودند.

 

 

نزدیکی و دوری شهرها بر اساس شناخت از شهرهاست

سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای موزه؛ ایکوم، ذکر یادی از دکتر ارفعی کرد و گفت: همه باید سپاسگزار خانم خضری باشند. یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی وجود و چگونه برخورد کردن با موزه است و خوشحالم که در اوز امروز سومین موزه شهرستان را افتتاح می کنیم. هر کدام از موزه ها ظرفیت مهم و برند شهر اوز هستند. طباطبایی افزود: امروزه نزدیکی و دوری شهرها براساس مسافت نیست بلکه بر مبنای شناخت افراد از شهرهاست و موزه در این زمینه نقش دارد. اوز نیز با این اقدامات اسم خود را در فرهنگ کشور ماندگار کرده است.
رئیس ایکوم گفت: عروسک پدیده خاص فرهنگی هستند که ویژگی آن ها مدل سازی زندگی است حتی فرهنگ شفاهی و ذهنی ما را نیز می توانند نمایندگی کنند. موزه عروسک ها فضای مناسب برای تعامل و گفت و گو فراهم می کنند.


اروسک نماد انسان و‌سفیر عالم رویاست

پوپک عظیم پور پژوهشگر و کارشناس عروسک های ملل گفت: در همه تمدن ها مادرها هستند که فرهنگ را منتقل می کنند و در این جا نیز فوزیه خضری به عنوان یک بانو این نقش را به عهده دارند. از سال ۸۹ بعد از انتشار کتابم شاهد افتتاح موزه های متعددی بودیم که این موزه ها رویای ما را عملی ساخت.
گرچه کلمه «عروسک» مصطلح است اما « اروسک» صحیح تر است.


عظیم پور در این باره گفت: اروسک نماد انسان و سفیر عالم رویا است. اروسک یکی از پر رمز و رازترین دست آفریده های بشر در تمامی اعصارو تمدن ها از ادوار باستان تا به اکنون است. اروسکها در همه تمدنها همواره در گستره ای از پیکره های مذهبی، جادویی، آیینی ، نمایشی و  نیز بازیچه های کودکان دارای عملکرهای گوناگون فرهنگی بوده اند، حضور پر رنگی داشته است. این پدیده های راز آمیز بازتابی از ویژگی های انسان برای بروز عواطف و حالات روحی و در کل نماد بشریت هستند. یکی از اشیا و عناصر پر قدرت فرهنگی برای برقراری گفتگو در میان ملل مختلف بوده و همواره به عنوان سفیر فرهنگی بازتاب آداب و رسوم، باورهای فولکلور، پوشش در جغرافیاهای گوناگون در پهنه گسترده کره زمین هستند.


در ایران هم اروسکها اشیای رازآمیزی بوده اندو دارای کارکردهای فرهنگی متعددی هستند در آیین ها نقش میانجی دارند در بازی های کودکانه شعبده بازند و در نقش های تئاتری  با اقتدار ظاهر می شوند و هر آنچه را که آدمیان نمی توانند بر زبان بیاورند یا انجام دهند قهرمانانه در لباس هزل و هجو به نمایش می گذارند به یاد بیاوریم اروسک محبوب مبارک را در خیمه شب بازی ایرانی که منتقدی است برای تمام دوران و همواره زبان حال آ دمیان است و به نمایندگی از آنها  در درون خیمه نقد می کند و روشنگری و می تازد به هر ناعدالتی .
خوش آمدید به موزه عروسک اوز که اروسک ها راویان لالایی ها، افسانه ها ، اسطوره ها و حماسه های بشری خواهند بود.


شهرستان اوز به فرهنگی بودن شهره است

انسیه گلابی بخشدار مرکزی اوز از ویژگی های فرهنگی اوز و رتبه های موزه فرهنگ شناسی اوز گفت و از فیشور به عنوان روستای دوستدار کتاب نیز نام برد. وی خاطر نشان کرد موزه عروسک ها می تواند نوجوانان و خانواده ها را با فرهنگ های ایران و ملل آشنا کند و از بنیانگذاران موزه و میهمانان سپاسگزاری کرد.

۴۰ هزار قلم از اشیا در موزه های استان به ثبت رسیده اند

محمد مهدی نجفی مدیر موزه های استان فارس گفت: موزه موثرترین اثر فرهنگی بشر است و تعدد آن از شاخص های توسعه است. هر شی که در موزه قرار می گیرد جاودان و محافظت می شود. وی افزود: سال ۹۵ که خانم خضری به اداره موزه آمدند بسیار شوق داشتند و نگران بودند و مهندس بازرگانی و خانم مینا بازرگانی نیز همراهی کردند و طرح توجیهی آماده شد و مورد تایید قرار گرفت.
امروز پنجاهمین موزه استان فارس به بهره برداری می رسد. تلاش شده در استان از موزه خصوصی حمایت کنیم. ۲۵ مجموعه فرهنگی تاریخی و ۴۰ هزار قلم در استان فارس به ثبت رسیده است.
در ادامه مراسم خیمه شب بازی توسط ۶ نفر از نوجوانان به اجرا در آمد که مورد استقبال قرار گرفت.
اهدای لوح به فوزیه خضری موسس موزه، همکاران و حامیان موزه از سوی سید موید محسن نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بخش دیگری از مراسم بود.


رو نمایی از ۳ کتاب اهدایی به موزه مردم شناسی اوز

در پایان شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز مراسم توضیحاتی در باره رونمایی از ۳ کتاب خطی داد:
کتاب روضه الاحباب تاریخ صدر اسلام که ‌۴۳۰ سال پیش نوشته شده و توسط شیخ عبدالقادر فقیهی به موزه مردم شناسی اهدا شد.
کتاب دیگر تائب اوزی که به همت شیخ عبدالقادر فقیهی و با پیگیری عنایت الله نامور اهدا شده است.
کتاب یوسف و‌ زلیخا عبدالرحمن جامی، با خط عبدالغفور فرزند محمد امین بلغانی توسط ثریا شریف زاده اهدا کردند.
عبدالله مرادی نیز اشیایی با قدمت ۳ هزار سال شامل نیزه- تبر- خنجر- گدازه اهدا کرده است. بازرگانی افزود: همه این کتاب ها و اشیا باید مرمت شوند.
مدیر موزه مردم شناسی اوز گفت: در جنوب فارس تنها شهری که دارای ۳ موزه است، اوز است. موزه علاوه بر کار فرهنگی می تواند توریست را به شهر بیاورد و به عنوان مرکز تحقیقاتی و درآمد زایی نیز محسوب می شود.


پس از اتمام این آئین در سالن کانون، مراسم افتتاح موزه در منزل شخصی عبدالرحمن خضری جنب کانون، اجرا شد و شرکت کنندگان از بخش های مختلف موزه اروسک ها و کتابخانه های بانو و کودک و نوجوان که در این ساختمان استقرار یافته اند بازدید کردند.
مسئولیت موزه به عهده فاطمه منظریان و کتابخانه به عهده الهه مرادی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “موزه اروسک های شهرستان اوز به عنوان پنجاهمین موزه استان فارس افتتاح شد”

  1. شهروند اوز گفت:

    تاکنون اوز شهر کتاب و کتابخانه بود الان کم کم میشود شهر موزه ها البته اینها همه خوب است در صورتی که شهر آباد ودارای اقتصاد وعمران کافی باشد تا مردم دران مان دگار ومجبور به مهاجرت نشوند

  2. خالد یادگاری گفت:

    بار فرهنگی دیگری به افتخارات اوز اضافه شد مبارک باشد،عروسک ها بسیار زیبا بودند،سازو نقاره عالی، برنامه عالی و تسلط مجری و شعرهای زیبایی که خواندند نیز خیلی خوب بود

  3. قابل توجه. فرمانداری وشورای شهر گفت:

    شهرستان اوز در زمینه کارهایی که به مردم وخیران مربوط میشود کمبودی ندارد مثل موزه و کتابخانه ومدرسه و….اما در زمینه های زیرساختی اداری مانند تاسیس ادارات دولتی پیشرفتی نداشته است و هنوز بعداز ۳ سال ادارات مهم ثبت اسناد پلیس ۱۰+. محیط زیست. اداره آب منطقه ای واداره تامین اجتماعی و…… در اوز وجود ندارد وباید برای کارها به لار برویم

  4. ناشناس گفت:

    با سلام و عرض تبریک به سرکار خانم فوذیه خضری و همسرشان آقای عبدالرحمن خضری، و دیگر دوستان همکار در این بر پایی موزه عروسک‌ها ولباسهای محلی اوز و دیگر نقاط ایران عزیز و همچنین مللهای مختلف جهان و افتخاری دیگر براي شهرمان اوز، بخصوص سر کار خانم فوذیه خضری که بنده و خانواده از نزدیک شاهد زحمات و فعالیت چند ساله برای برپایی این موزه را داشتند بودیم آفرین و خدا قوت و خسته نباشید ویژه میگوییم. و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت هرچه بیشتر را داریم.

  5. ناشناس گفت:

    کاش دلیل درست بودن املای اروسک به جای عروسک را بیان می کردند

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • سلام کامنت و شماره اتون برای مدیران نورتون فرستایم....
    مدیریت در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • باسلام ُاحترام وعرض ادب. رشیدی هستم از استان کرمان. لطف کنید شماره تماس بگذارید. مایک تیم ۲۹نفره هستیم که در نقاشی ساختمان فعالیت میکنیم. ودر حال حاضر نیاز به ۳عدد پمپ با...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • در پاسخ به ناشناس: نمک نشناسی هم حدی دارد. اینکه آقای احمدی دارای مسئولیت مدیریتی و اشتغال گسترده است بر کسی پوشیده نیست با این حال از سر دلسوزی برای شهر اوز، در جلسات شر...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • از بزرگوارانی که تحت عنوان مجمع فعالان بهداشت. ودرمان در شهرستان اور آغاز فعالیت کرده اند استقبال وخداقوت میگوییم. امیدواریم. در سایه وحدت و همدلی بتوانیم مشکلات وکمبودها...
    تشکر از مجمع فعالان. بهداشتی. اوز در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • درود بر اقای احمدی ودیگر اقایان که با رای بالا انتخاب شدند تا برای شهر در حوزه بهداشت ودرمان به مردم خدمت کنند ودرود بر خانم نامی که از اعضای این گروه هستند...
    کارمند در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • نه خالو اوز دیگه کسی ندارد همه چهرهای تکراری در هر مجمع حاضر میشوند اگر برای مردم نان و خرما ندارد برای عده ای خرمایی دوشابی دارد ودر جواب مدیریت محترم خیر خالو کار زندگی...
    در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • برخلاف نظر. آرزو خانم. باید. ازین. افراد که وقت خود. را صرف کارهای عمومی ومردمی میکنند. تشکر. کرد. زیرا. در اوز. بسیاری افراد الکی دور خودشان. میچرخند وکاری هم. به مسایل...
    خطاب به. آرزو خانم محترم در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک فعال اجتماعی ازا قای احمدی. به سبب مشارکت در جمع فعالان بهداشت. ودرمان. تشکر میکنیم که احساس. مسولیت در این زمینه. دارند. اینشالله که افرادی مانند شما که بازن...
    با سپاس از آقای احمدی مدیر سایت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یکی از اعصای منتخب این مجمع اعلام می کنم کار و زندگی دارم اما با توجه به ناهماهنگی ها و مشکلات عدیده حوزه بهداشت و درمان شهرستان به عنوان بازنشسته این حوزه در ای...
    مدیریت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک شهروند. اوز اعتقاد. داریم که هنگام با افتتاح اداره ثبت. اسناد. واملاک. اوز باید کلیه پرونده های ثبتی شهرستان. اوزاز. لارستان. وشهر جویم. به. اداره. اوز منتقل....
    اندر حکایت افتتاح نمایندگی ثبت. اسناد. اور در مطلب: فرماندار اوز: نمایندگی ثبت اسناد و املاک شهرستان به زودی راه اندازی می شود