ابراهیم احمدی: پایان سومین هفته از تیرماه فرصتی پیش آمد تا سفری به مرکز استان داشته باشم و پس از پیگیری برخی امور از جمله پلیس به اضافه ۱۰ و اداره ثبت اسناد و املاک- که امید است گره گشای مطالبات مردمی باشد-شنبه ۲۵ تیر به اوز برگردم.
حین بازگشت به اوز پس از گذشتن از جاده شیراز-جهرم که به جز حدفاصل سروستان تا خاوران، مسیر دو بانده و تا حدی ایمن بود، به جاده جهرم-لار (اوز) که برخی نام جاده مرگ بر آن نهاده اند وارد شدیم. طول این جاده تا اوز ۱۶۰ کیلومتر و تا لار احتمالا ۱۷۰ کیلومتر است. از این مسیر ۵۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان جهرم قرار دارد که ۱۰ کیلومتر آن ۲ بانده شده و مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی نیز باند دوم آن آسفالت شده و قسمت دیگری از مسیر ماشین آلات در حال کار کردن بودند.
گرچه پس از شروع حوزه استحفاظی لارستان ۸ کیلومتر ابتدایی آن( تا تونل وحدت) باند دوم آسفالت شده و در شرف بهره برداری است اما باقیمانده مسیر تا ورودی بنارویه که ۲۵ کیلومتر از مسیر را شامل می شود اثری از فعالیت در حوزه راه دیده نمی شود و امید است با اتمام فازهایی که از سمت لار به سمت تقاطع بنارویه شروع شده، فعالیت ها در این مسیر نیز آغاز شود و نام مرگ از این جاده حذف و زندگی بهتری در جریان باشد.
پس از گذر از بنارویه به سمت شهرستان اوز به حرکت در می آییم گرچه هنور تابلویی برای مشخص شدن حوزه استحفاظی شهرستان اوز از این مسیر نصب نشده است، اما می توان از ۶۰ کیلومتری اوز در محدوده شرکت شن و ماسه آقای پاسلاری را به عنوان حوزه استحفاظی این شهرستان محسوب کرد.
چند کیلومتر پس از گذشتن از این مسیر و حرکت به سمت هیرم در شهرستان اوز، شاهد حضور ماشین آلات و کارگران پیمانکار شبکه گاز بودیم که علاوه بر حفاری گودال در حال نصب لوله های گاز بودند و به گفته آقای مهندس فضوی ر ئیس اداره گاز اوز، شبکه بین هیرم تا کوره کشیده می شود و در ادامه بین روستاها نیز شبکه کار می شود که پس از اتمام و بهره برداری می تواند نوید گازرسانی به بخش بیدشهر در سال آینده و رفاه ساکنین این شهرستان را به دنبال داشته باشد.
در ادامه مسیر در گردنه هیرم نیز شاهد تعریض مسیر گردنه توسط ماشین آلات و حضور شخص آقای ابراهیم پاسلاری از نیکوکاران راهسازی اهل هیرم بودیم که خود میتواند الگویی از نیکوکاران بی ادعای منطقه و استان باشد.
پس از گذر از هیرم و مشاهده ادامه لوله های گاز، وارد جاده باریک و ناهموار بعد از هیرم شدیم که در هر لحظه می تواند خطر ساز باشد که خوشبختانه اهمیت این موضوع درک شده و در اد امه مسیر بین هیرم و کوره مجددا شاهد فعالیت ۲ گروه در کارهای عمرانی و جاده سازی بودیم.
گروهی از طرف اداره راه و شهرسازی روکش آسفالت جاده موجود را انجام می دادند که به گفته آقای فرازنده رئیس اداره ر اه و شهرسازی اوز به طول ۷ کیلومتر روکش آسفالت می شود. گروهی دیگر نیز از طرف نیکوکاران و هیئت امنای جاده اوز- جویم با ماشین آلات سنگین تعریض و شانه سازی این جاده را انجام می دادند و آن چنان که گفته می شود این جاده به جاده اصلی و به عرض ۱۱ و نیم متر می رسد.
اما همه پروژه های عمرانی به این جا ختم نمی شود، ۹ کیلومتر مانده به شهر اوز در ضلع شرقی جاده، شاهد ساخت راه اوز شرفویه (مربط) هستیم که با همت هیئت امنای این جاده و مشارکت۳۵۰ خانواده در دست اجراست و امید می رود با اتمام زیر سازی فاز اول، آسفالت ۵ کیلومتر این جاده توسط اداره کل راه وشهرسازی آغاز گردد تا اعتماد و انگیزه خیرین برای زیر سازی ادامه مسیر مضاعف شود.
اکنون که این جنب و جوش های مردمی و دولتی در پروژه های عمرانی شهرستان دیده می شود لازم است برای تحقق دستور آقای دکتر ایمانیه استاندار محترم مبنی بر تمرکز بر بهسازی ۱۰ کیلومتر مشترک این ۲ جاده، از انتهای بولوار وحدت تا ۲ راهی کهنه، در ۶ ماه آینده، نیز برنامه ریزی و اقدام گردد. استاندار محترم ۱۲ تیر این فرصت ۶ ماهه را اعلام کردند و تاکنون ۲ هفته از این فرصت- ۲۶ هفته- گذشته است. اقداماتی برای ترانشه برداری در این مسیر شروع شده است اما فرصت ۶ ماهه و مسیر ۱۰کیلومتری که دارای گردنه است نیازمند اقدامات گسترده تری است تا در پایان مهلت ۲۴ هفته دیگر شاهد نتیجه ملموستری در این مسیر باشیم.
با تشکر از آقای احمدی ریس دفتر نماینده مجلس در اوز که این گزارش خوب وامیدواری کننده را اطلاع رسانی کردند. وازبابت اینکه مطالبات مردمی در عرصه زیر ساخت های اداری مانند اداره ثبت اسناد ودفتر پلیس ۱۰+ را حضوری پیگیری مینمایند. باید قدردانی نماییم. موفق باشید
آفرین به جناب احمدی که بی منت و بصورت حضوری درخواست های مردم شهرستان را در شیراز دنبال مینمایید اینشالله که زحمات شما وخدمات نماینده محترم برای استقرار ادارات ثبت اسناد وپلیس ۱۰+. به ثمر به نشیند
خبر جالبی است خوش خبر باشید امید است سایر مسولان وشورای شهر هم به مانند شما کارها را در مرکز استان وحضوری پیگیری کنند تا به نتیجه برسند
یک جلسهای مشترک بین هیت امنای جاده مربوط وجاده کوره برگذار شود تا ازین پس تمرکز بیشتری. روی فاصله مشترک. یعنی. اوز. سه راهی کهنه انجام شود. تا در آینده در استانداری حرفی برای گفتن باشد
تقدیر و تشکر از جناب آقای احمدی ه دلسوز،
مهمترین کار پیگیری تا حصول نتیجه برای پلیس +۱۰ میباشد که با شناختی که از شنا داریم این نتیجه حاصل خواهد شد.
شهروند اوز
“در ادامه مسیر در گردنه هیرم نیز شاهد تعریض مسیر گردنه توسط ماشین آلات”
من امروز اط این مسیر رد شدم تعریض گردته هیرم ربطی به جاده ندارد برای عبور لوله گار است درواقع با عبور لوله گاز تعریض از سمت کوه برای جاده دیگر وجود ندارد و باید با هزینه سنگین تر حاشیه جاده در سمت درع را چر کرد