جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  26/ اکتبر/ 2021 - 8:49
  |   نظرات: يك نظر
2,515 بازدید

همراه با طبیعت

در ادامه مطلب “دوستی با طبیعت حق کودکان است” که در سایت اوز امروز، تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۱ منتشر شد، در این قسمت به تاثیر متقابل انسان و محیط زیست می پردازیم:

طبیعت از راه های مختلف بر روان و زندگی انسان تاثیر می گذارد:

  • تلطیف روان و عواطف: اشخاصی که با عناصر طبیعی سر و کار دارند و یا به نوعی کارشان از کودکی در کنار طبیعت بوده است، دارای روحیه و روانی سالم، پاک و عواطفی ناب تر هستند.

  • بالا بردن دقت: برای کشف رموز طبیعت باید دقیق بود و این موشکافی به طور ناخودآگاه میل برای کشف اسرار طبیعت را برانگیخته می کند. این دقت رفته رفته در تمام ارکان زندگی روزمره نیز رسوخ می کند و نتیجه ی آن سرسری نگرفتن امور زندگی، رفتار و رابطه های اجتماعی است.

  • آشنایی با ظرافت ها و زیبایی ها: طبیعت بسیار ظریف طراحی شده است و هرچه در عمق آن پیش می رویم به عمق این ظرافت بیشتر پی می بریم. اشکال هندسی زیبا و ظریف و طبیعی، الهام بخش بسیاری از مصنوعات ساخته ی دست بشر هستند.

  • تولید خلاقیت: آشنایی با طبیعت و محیط زیست اطراف کمک شایانی در بروز خلاقیت در کودکان می کند. بهره گیری از اشکال طبیعی، استفاده از الگوهای زنده برای بهبود زندگی بشری یکی از نمودهای این خلاقیت است. افزون بر آن، این بروز خلاقیت در لحظه لحظه ی زندگی روزمره، خود را نشان می دهد و منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی می شود.

  • آرامش روانی: همراهی با طبیعت و شناخت آن موجب آرامش درونی و در نتیجه سلامت جسمانی در افرادی می شود که به نوعی درگیر این شناخت هستند. با داشتن آرامش در ارتباط های خانوادگی و اجتماعی می توانیم بهتر و تواناتر ظاهر شویم و بر مشکلات زندگی بهتر فائق آییم.

  • افزایش وسعت دیدگاه: مهمترین راهی که طبیعت می تواند بر روی زندگی ما اثر گذارد، افزایش وسعت دیدگاه ما نسبت به جهان و زندگی است. کسانی که به مطالعه و شناخت طبیعت می پردازند، روز به روز با وسعت بی انتهای آن بیشتر آشنا می شوند و همگام با این شناخت، دیدگاه شان نسبت به زندگی، اجتماع و مسایل روزمره ی اطراف شان وسیع تر می شود. همچنین شناخت و نزدیکی با طبیعت، انسان ها را شکیبا، بلند همت و سخت کوش بار می آورد که این ویژگی ها بی تردید از جمله ویژگی های مناسب هر فردی هستند.

شناخت، رکن اصلی هر سیستم آموزشی و رشد شناختی یکی از جنبه های مهم و موثر در مسیر رشد همه جانبه کودکان خردسال است. شناخت وسیع و مناسب از طبیعت نیز مانند بسیاری از مفاهیم ادراکی از دوران کودکی در ما شکل می گیرد و می تواند تاثیرات شگرفی را در بزرگسالی ما به جای بگذارد. برای رسیدن به چنین شناختی قبل از هر چیز باید فضای شناخت را در بستری مناسب برای کودکان آماده کرد تا شناخت به آرامی و نرمی در روان کودک نهادینه شود.

همراهی با کودک برای حضور در مناطق طبیعی، تماس نزدیک با طبیعت و لمس موجودات زنده  خود به خود موجب تحریک کنجکاوی کودک و تقویت پرسشگری در او می شود.

با معرفی زیستگاه های مختلف جانوران به ویژه جاندارانی مانند حشرات که کمتر دیده می شوند، ما سرنخ را به دست خود کودکان می سپاریم و از آن پس کودکان که در ذات خود به دنبال مکاشفه و رمزگشایی هستند، به دنبال کشف راز زندگی موجودات زنده و سایر عوامل طبیعی خواهند رفت و در این راه نکات بسیاری را خواهند آموخت.

 ایجاد فضای طبیعی در محیط زندگی روزمره حتی اگر هزینه و زمان زیادی برای آن صرف کنیم دستاورد غیر منتظره ای را به بار می آورد. حضور عوامل و عناصر طبیعی در محیط زندگی تأثیر عمیقی در روحیه و روابط اجتماعی افراد می تواند داشته باشد. قرار دادن گلدان های طبیعی در گوشه ای از اتاق به ایجاد روحیه ی خلاقیت، همکاری و سازندگی در کودکان کمک شایانی می کند.

اگر به کودکی گفته شود که نباید زباله ی خود را در طبیعت رها کند و یا از آلاینده های محیط زیست استفاده کند، ممکن است تنها این عمل را از روی اجبار یا آموزش فرا گیرد، ولی با شناخت کامل محیط زیست و طبیعت پیرامون، این کار را نه از روی ترس و اجبار که از روی شوق انجام خواهد داد.

 روان کودکان پاک و بی آلایش است و هر آنچه که ما به آنها می آموزیم تا آخرین روز زندگی در ذهن آن ها می ماند. پس چه بهتر که با فراهم آوردن زمینه های شناخت طبیعت و محیط زیست اطراف مان، آینده ای روشنی را برایشان رقم بزنیم.

ادامه دارد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “همراه با طبیعت”

  1. ناشناس گفت:

    درود بر همراهان واقعی طبیعت .خدا قوت

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز