کودکان شایستۀ بهترینها هستند.
انجمن دوستدار کودک اوز: کودکانی که خوب بزرگ میشوند و در حمایت و مراقبت همهجانبه قرار میگیرند، میتوانند آیندۀ درخشانی را برای آن سرزمین رقم بزنند. وقتی کودکان با اعتماد به نفس، با عزتِنفس و با امکانات مناسب بهداشتی، تغذیهای و آموزشی در بستر ارزشهای زندگی بزرگ میشوند، بدون شک در بزرگسالی، صلح و عدالت را ترویج میدهند و برای آن اقدام میکنند. از سوی دیگر، فراهم کردن زندگی شایسته، حق هر کودک است. مهم نیست که آن کودک در کجا زندگی خواهد کرد و یا چه نقشی در آیندۀ آن مملکت خواهد داشت. مهم این است که در هر روز از زندگی خود، از تمام حقوق انسانی خود بهرهمند باشد. کودکان، شهروندان هر جامعه هستند. شهروندانی که میتوانند مسئولیت، مشارکت و مؤثر بودن را در جامعه تمرین کنند و سپس نقش اصلی خود را در جامعه ایفا نمایند.
سالهاى پیش از دبستان، مرحلۀ شکلگیرى شخصیت کودک است. کودکان این سالها را با کنجکاوى و توجه نسبت به خود و اطرافیان و دنیاى پیرامونشان سپرى مىکنند. این دوره، از بدو تولد تا ششسالگی را شامل میشود. چنانچه مراقبین کودک از این دوران رشد، آگاهانه بهره برده، محیط و آموزش غنی برای کودک فراهم کنند، موجب پرورش استعدادها و شکوفایی او میشوند.
* دلایل اهمیت این دوران حساس:
۱- سرعت رشد در همۀ ابعاد آن در شش سالِ اولِ زندگی نسبت به سالهای دیگر بیشتر است.
۲- یادگیری کودکان در این سالهای حساس، سریعتر، آسانتر و عمیقتر صورت میگیرد.
۳- بر اساس پژوهشهای انجامشده، کودکانِ برخوردار از آموزش پیش از دبستان، توانمندیِ شناختی و رفتاری بیشتری نسبت به کودکان دیگر در مقطع ابتدایی دارند.
۴- ساختار اصلی، کنترل احساسات، خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی در دوران اولیۀ کودکی شکل میگیرد.
۵- بسیاری از مشکلات کودکان در جنبههای مختلف رشد، در سالهای اولیۀ کودکی با مداخلۀ موثر و بهموقع برطرف میگردد.
۶- آموزش پیش از دبستان، شوق یادگیری، نگرش مثبت و پذیرش کودک را نسبت به محیط مدرسه افزایش میدهد و در نتیجه میزان ترک تحصیل کودکان در مدرسه کاهش مییابد.
توجه داشته باشیم که پایه و اساس آمال و آرزوهای ما برای آیندۀ کودکانمان از همان بدو تولد ریخته میشود و رسیدن به این آرزوها جز با آگاهی و دانشِ بهروز و صرف زمانِ کافی با فرزندانمان ممکن نخواهد بود. با توجه به این دوران حساس، برای رسیدن به ایدهآلهایمان بهتر است قبل از تولد نوزاد و حتی قبل از دوران بارداریِ مادر و چهبسا قبل از ازدواج از مشاورههای لازم و کافی برخوردار شویم.
توجه داشته باشیم که ناآگاهی ما از روند رشد کودکانمان، آن هم در مرحلۀ پیش از دبستان که از نظر جسمی و مراحل رشد نیاز حداکثری به حمایت ما دارند، میتواند ضربات جبرانناپذیری را در پی داشته باشد. بدون تردید هماهنگی و مشارکت والدین و مربیان مراکز آموزشی پیش از دبستان، به فرآیند چرخۀ رشد و تکامل همهجانبۀ کودکان سرعت و کیفیت میدهد. اما نباید فراموش کنیم روزهای بیشمارِ با هم بودن تا قبل از ورود به مراکز آموزشی بهراحتی میتواند به فرصتِ سوخته تبدیل شود.
اهداف آموزش و پرورشِ پیش از دبستان صرفاً در مهدهای کودک و مراکز پیش از دبستان اتفاق نمیافتد و والدینی که چنین انتظاری دارند، بهتر است برای تغییر نگرش خود گامهایی بردارند.
نکتۀ کلیدیِ مبحث ما این است که در بدو ورود به قرن جدید آموزشهای مستقیم کارآیی کمتری دارد و نظر بسیاری از کارشناسان حوزۀ تعلیم و تربیت و پژوهشگران حوزۀ آموزش کودکان، بر اهمیت آموزش غیرمستقیم و در بستر زندگی است و روی سخنِ ما قبل از مربیان و آموزگاران، با خانواده و بهویژه والدین یا سرپرستان کودک است. در بسیاری از جوامع برای استفاده از فرصت جبرانناپذیرِ شش سالِ اولِ زندگی کودکان، به آموزش خانواده و کودک در یک چرخۀ کامل توجه میشود.
انجمن دوستداران کودک اوز بهعنوان یک سازمان مردمنهاد بر اساس اهداف اساسنامۀ خود و بر مبنای شاخصهای «اوز- شهر دوستدار کودک» در آموزشهای لازم به مراقبین کودک اعم از خانوادهها، مربیان، آموزگاران و علاقهمندان به زندگی بهتر برای کودکان به روشهای مختلف، به تعهد خود نسبت به این امر مهم پایبند میماند و از والدین گرامی بهعنوان اصلیترین مراقبین میخواهد که به کودکان خود و دوران حساس و سرنوشتسازِ شش سالِ اولِ زندگیشان نگاهی دوباره داشته باشند و با استفادۀ بهینه از زمان، ارتقای کیفی دانش و صرف بیشتر وقت با فرزندان دلبندشان در فضایی پُر از مهر و محبت به پرورش آنان بپردازند.
معرفی کتاب