پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  27/ مارس/ 2021 - 11:04
  |   نظرات: 5 نظر
3,811 بازدید

ابریشوم گامی موثر در مسیر اوز شهر دوستدار کودک

به نام خدایی که خاک آفرید از آن خاک ، انسان پاک آفرید

انجمن دوستداران کودک اوز: پدر، فرزند مادری بود که همچون بسیاری از مادران زمانه ی خود، داغ فرزند چشیده و نوزادانی را از دست داده بود. می گویند که آن زن، دل بر درویشی رهگذر صاف کرد و از او طلب دعا برای پا گرفتن فرزند نمود.

درویش اورا گفت: خداوند به شما پسری خواهد داد که می ماند. توصیه می کنم نام او را درویشعلی گذاشته و تا هفت سال نذر کنید که موهایش را کوتاه نکرده و ببافید. بدین ترتیب محمدعلی دلکش با نام شناسنامه ای درویشعلی در سال ۱۳۰۵ ه.ش به دنیا آمد و مادر بنا به سفارش درویش خداجوی تا هفت سال موهای پسرش را بافته نگه داشت.

محمدعلی در حدود ۸ سالگی پدر و در ۱۴ سالگی در حالیکه برای کسب و کار در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به سر می برد، مادرش را از دست داد. او که از این پس با تنها خواهر خود صفیه، بانوی سخت کوش و شکیبا زندگی می کرد، حوالی سال ۱۳۲۳ با زینب روشندل که پرورش یافته در دامان مادری مؤمن، مهربان و خردمند بود، ازدواج می کند.

پدر زینب در یکی از دوره های شیوع بیماری واگیر وبا، که در اوز به سَرِ دردِ معروف است، بنا بر رسم آن روزگار که بر سر مزار خیمه زده و تا سه روز قرآن کریم قرائت می کردند، داوطلب قرائت قرآن برای بیماران درگذشته شد وخود نیز در اثر ابتلا به این بیماری درگذشت.

شرایط سالهای پس از ازدواج این دو جوان باز هم چون گذشته موجب درگذشت نوزادانی از زینب و محمدعلی شد. آنها در طول سالهای اول زندگی مشترک خود، هشت فرزند را در رده ی سنی دوره ی جنینی تا حدود سه سالگی از دست می دهند. از این دو بزرگوار فاطمه و حمید(با نام شناسنامه ای ابوطالب) با توکل بر خدا در سالهای ۱۳۲۹ و ۱۳۳۴متولد و جان سالم به در بردند. خوشبختانه در دهه ۴۰ ه.ش که بهداشت عمومی و واکسیناسیون اطفال همه گیر شد دو فرزند دیگر، عبدالله و عبدالرحمن به جمع خانواده ی دلکش جانی تازه بخشیدند.

 مادر در ۵۵ سالگی به سرطان مبتلا شد اما با عشق و شوری که به زندگی و فرزندانش داشت توانست سرطان را شکست دهد. او به تمام معنی مادری سخاوتمند برای همه بود. مهر مادری ایشان حد و مرز و جنسیت و ملیت نمی شناخت.

و اما پدر که از کودکی مستقل بار آمده بود، توانست با کسب تجربه و اندوخت دانش تجربی و کسب مهارت های متنوع بخصوص مهارت های فنی که حاصل کار و سفر در شهرهای “خُبَر” و “دَمّام” در عربستان سعودی و منطقه ی الفجیره در امارات متحده عربی و آبادان بود، در سال ۱۳۳۴ همزمان با تولد پسرش حمید و افتتاح شرکت سهامی برق اوز، به عنوان کارگر فنی وارد این شرکت شود و تا پایان خدمتش نامی نیک از خود به جای بگذارد.

ویژگی های بارز شخصیتی پدر معتمد بودن، سخت کوشی، مردم داری، قاطعیت و خوشرویی با کودکان بود. مرحوم دلکش بعد از ۳۲ سال خدمت صادقانه در شرکت سهامی برق اوز و به دنبال آن در شرکت برق منطقه ای وابسته به وزارت نیرو در صبحگاه ۴/۵/۱۳۶۶ پس از ادای نماز صبح، در حالیکه برای رفتن به سر کار آماده می شد در اثر سکته قلبی، زود هنگام همسر و فرزندان و نوه های خود را ترک و بدرود حیات گفت.

پدر کوشا زیست اگر چه کوتاه زیست .

مادر اما خوشبختانه با همه ی عوارضی که در طول دوره های درمان سرطان داشت، توانست تا سال ها بعد از پدر به زندگی ادامه دهد و خاطرات شیرین و ارزنده ای را نه تنها برای فرزندان، نوه ها و نتیجه اش که برای بسیاری از همشهریان از نسل های مختلف بر جای گذارد.

ایشان در نیمه شب ۲۱/۴/۱۳۹۶ در سن ۹۱ سالگی در بستر و منزل شخصی ، آنگونه که خودش دوست داشت و از خداوند طلب کرده بود، دار فانی را وداع گفت.

آقای حمید دلکش یکی از فرزندان این دو بزرگوار از آغاز طرح اوز-شهر دوستدار کودک (۱۳۸۶) در تهران مشاور، حامی و همراه در اجرای شاخص های اوز شهر دوستدار کودک هستند.

ایشان پس از درگذشت مادر تصمیم به احداث بنایی به یاد مهربانی های والدین خود _ مرحوم حاج محمدعلی دلکش و حاجیه زینب روشندل _گرفتند . پس به بررسی نیازها و اولویت های شهر در بخش رفاه و امنیت مادران و نوزادان در مکان های عمومی پرداخته و در نشست های مشورتی با مهندس مسعود کراماتی شهردار اوز و انجمن دوستداران کودک اوز اجرای طرح احداث ساختمانی بدین منظور با همکاری شهرداری اوز نهایی شد .

طراحی بنا را مهندس نسیم دلکش به پاس محبت های پدربزرگ و مادربزرگ به عهده گرفت.

عملیات اجرایی این پروژه در شهریور ۹۸ آغاز و در اسفند ۹۹ با نام” ابریشوم” آماده بهره برداری شد.

بنای ابریشوم با ۷۰ متر مربع زیربنا شامل فضایی برای مراقبت های بهداشتی نوزادان، اتاقی برای شیردهی مادران و سرویس بهداشتی مخصوص خردسالان همراه می باشد. در این مجموعه دو اتاق برای مراقبت های بهداشتی کودکان در نظر گرفته شده است. یکی برای مراقبت کودکان توسط مادران و دیگری برای مراقبت کودکان توسط پدران، با این امید که ایجاد فضای مخصوص برای پدران همکاری بیشتر آن ها در مراقبت از نوزادان را تقویت کند. از آنجا که یکی از اهداف شهر دوستدار کودک ترویج تغذیه با شیر مادر است اتاقی با محیطی آرام برای شیردهی مادران نیز در نظر گرفته شده است.

زمان استفاده عمومی از این فضا بر مبنای پروتکل های بهداشتی پاندومی کووید ۱۹ اعلام خواهد شد.

انجمن دوستداران کودک اوز از آقای دلکش خیّر دوستدار کودک تشکر و قدردانی می نماید که این گام مؤثر را در جهت زندگی بهتر کودکان برداشته اند.

آنچه لازم و ملزوم می نماید همانا احساس مسئولیت فردی ما نسبت به امانت هایی است که از سوی خیرین بزرگوار به مردم منطقه پیشکش شده است. کافی است به همان اندازه و در همان زمانی که از این فضای عمومی شهر که متعلق به همه است، بهره مند می شویم نسبت به حفظ و نگهداری و پاکیزگی محیط کوشا باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “ابریشوم گامی موثر در مسیر اوز شهر دوستدار کودک”

  1. محمد رندیان گفت:

    بسیار جالب وموجز زندگی نامه مرحوم محمدعلی دلکش وزوجه مهربانش به رشته تحریر درامده است باد وخاطره اشان گرامی باد

  2. هاشم گفت:

    برای خانواده من مایه افتخار است که با چنین خانواده ای آشنا و با مادر گرانمایه و مهربان خانم زینب روشندل از نزدیک دیدار داشته ایم و با فرزندان و نوادگان ایشان افتخار دوستی و آشنایی داریم
    یاد درویش علی دلکش و همسر ایشان این زوج سختکوش و زحمتکش اوزی گرامی باد و درود بر فرزندان و نوادگان ایشان که سنت نیکوکاری ، سختکوشی و مردم دوستی خانواده دلکش را زنده نگه داشتند ..
    و در پایان ارج میگذارم به مردم خونگرم اوز که شهرشان با داشتن صفت دوستدار کودک ، نشان پر افتخار دوستی و محبت را بر سینه خود دارد .

  3. نسرین انصاف پور گفت:

    خلاصه سرگذشت زندگی انسان هایی بسیار شریف و والا که با وجود همه سختی های زندگی در دوران خود، آثار گوهر وجودشان را همراه با مهرورزی و عشق به زندگی شاهد هستیم. یادشان گرامی و مانا و روان شان شاد.

  4. JeFF گفت:

    متن بسیار جالب و نیکی بود
    خدا خیرشون بده

  5. گرشاسبي، ماهنامه شهرداريها گفت:

    خانواده بزرگ مردم خونگرم اوز…!
    مهندس كراماتي سختكوش و دلسوز…!
    خاندان بزرگوار دلكش و خانم فقيهي‌نژاد عزيز…!
    آشنايي با شما عزيزان براي ما افتخاري شد تا هميشه روزگار نام شهر شما در خاطره مان به زيبايي،‌ نيكوكاري و نوع‌دوستي باقي بماند.
    اميد داريم همواره شهر دوستدار كودك اوز سربلند و پرتوان پا برجا بماند.
    دوستداران شما در
    انتشارات سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز