جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  4/ سپتامبر/ 2020 - 3:33
  |   نظرات: 4 نظر
2,098 بازدید

کم و کیف بازگشایی مدارس از فردا

با وجود شرایط کرونا در کشور، امسال یکی از سخت‌ترین آغاز را برای سال تحصیلی در بعد از انقلاب تجربه خواهیم کرد اما دست اندرکاران آموزش و پرورش از آمادگی برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری خبر می دهند و اعلام کرده اند که مانورهای بازگشایی مدارس نیز در استان ها برگزار شده است و پروتکل ها نیز سخت گیرانه خواهند بود.

به گزارش ایسنا، سال تحصیلی جدید از فردا آغاز می شود، کرونا و تقسیم بندی شهرها شرایط را هم برای خانواده ها و هم اولیای مدارس سخت کرده است، هرچند وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اخیرش اعلام کرد که جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد و درباره حضور در مدرسه از روز شنبه و جزئیات آن خود مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی خواهند کرد، زیرا وضعیت مناطق مشابه نیست.

طی چند روز اخیر، شاهد اعلام تصمیماتی در وزارت آموزش و پرورش بودیم که با شیوه نامه ابلاغی این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس مغایرت هایی داشت؛ در این شیوه نامه اعلام شده بود که آموزش دانش آموزان در مناطق قرمز به طور کامل غیرحضوری، در مناطق زرد نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی خواهد بود. اما در آخرین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان بر حضور دانش آموزان در تمام مدارس در روز ۱۵ شهریور ماه تاکید می شود.

با این حال آموزش و پرورش از خانواده هایی که در مناطق زرد و قرمز هستند خواسته در این چند روز با مدرسه فرزندانشان در تماس باشند و از آنها کسب اطلاع کنند که در صورت گروه بندی، چگونه و چه روزهایی به مدرسه بروند. تا جایی که روز گذشته نیز رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش اعلام کرد که خانواده ها صبح روز شنبه قبل از حرکت به سمت مدرسه، با معلم یا مدرسه فرزندشان تماس بگیرند و کسب اطلاع کنند که به مدسه بروند یا خیر.

از فردا کدام دانش آموزان به مدرسه می روند؟

به گفته حاجی میرزایی وضعیت بازگشایی مدارس از روز شنبه به این قرار است:

– در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد.

– برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می کنند.

– ۳۵ درصد مدارس که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار است.

– درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

– روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است. ۱۵ شهریور در همه مدارس اصل بر حضور است، اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند.

– حتی اگر منطقه ای زرد باشد کلاس ها برگزار می شود ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می شود.

– حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است. زمان‌های ساعات تدریس برای همه دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و تلاش می‌کنیم ساعت ورود و خروج متفاوت باشد تا تزاحم ایجاد نشود.

ابتدایی ها چگونه به مدرسه خواهند رفت؟

به گفته حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش وضعیت بازگشایی مدارس در دوره ابتدایی نیز اینگونه است:

– جریان آموزش از پانزدهم شهریور ماه آغاز می شود. منظور ما این است با توجه به شرایطی که وجود دارد و بر اساس تقسیم بندی که مناطق دارند ممکن است نوع آموزشی که ارائه می دهیم متفاوت باشد اما ما برای همه دانش آموزان، آموزش را در این روز شروع می کنیم.

– مناطق سفید عمدتا مناطق کم جمعیت هستند. مدارسی در روستاها، مناطق عشایری و دوردست داریم که عمدتا زیر ۵۰ دانش آموز دارند و اینها با رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش ها را به صورت حضوری دریافت می کنند. با توجه به اینکه ممکن است در بسیاری از این مناطق زیرساخت های فناوری نیز وجود نداشته باشد.

– در مناطق زرد آموزش های ما ترکیبی خواهد بود و آموزش مجازی و حضوری توامان دنبال می شود.

– در مناطق قرمز آموزش ها عمدتا بر بستر مجازی خواهد بود.

– برای کلاس اولی ها برنامه های خاصی داریم. سلامتی شان در اولویت است. اگر وضعیت منطقه قرمز باشد کلاسی به آن معنا که تعداد زیادی دانش آموز در آن حضور داشته باشند نخواهیم داشت، اما اینکه هر دو یا سه دانش آموز همراه خانواده بیایند و معلم شان را بشناسند لازم است.

– برای آموزش ترکیبی در وضعیت زرد، اختیاراتی را به شورای مدارس دادیم که بتوانند با مشارکت خانواده ها درباره روال آموزش تصمیم گیری کنند.

– معلمان می توانند برخی فعالیت ها را در فضای مجازی و برخی را به صورت حضوری انجام دهند.

دبیرستانی چند روز مدرسه می روند؟

کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به نکات زیر اشاره می کند:

– با توجه به دستورالعمل ارسالی، مدیران مدارس نباید دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس داشته باشند.

– در شرایط کرونا به‌راحتی در سه وضعیت قرمز، زرد و سفید مدیران می‌توانند مدارسشان را مدیریت کنند.

– در مناطق سفید یک برنامه عادی مانند سنوات گذشته است و از فضای مجازی به عنوان رسانه مکمل استفاده می‌شود.

– در شرایط قرمز از ظرفیت‌های آموزش تلویزیونی و آموزش مجازی استفاده می‌شود.

– در شرایط قرمز، ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه مجازی کمتر است. ساعت عادی حضور دانش‌آموز در یک کلاس ۷۵ تا ۹۰ دقیقه است که در فضای مجازی در پایه اول ابتدایی، ۲۵ دقیقه، در سایر پایه‌های ابتدایی ۳۰ دقیقه و سایر مقاطع ۳۵ دقیقه است.

– فضای کلاس و تعداد دانش‌آموز مدرسه در اختیار مدیر و شورای مدرسه است، بنابراین اگر فضا زرد بود بنا به شرایط و تصمیم شورای مدرسه می‌توانند کلاس‌ها را به‌صورت نیمه‌حضوری در مدارس دایر کنند.

– در شرایط زرد، آموزش به صورت ترکیبی است؛ یعنی همان وضعیت سفید را با یک تفاوت اجرا می‌کنیم؛ به این شکل که فاصله دانش‌آموزان در کلاس درس باید یک متر باشد و در مدارس پرتراکم و بر اساس متراژ کلاس درس، شرایط متفاوت است و دانش‌آموزان گروه‌بندی شده و گروه‌ها در روزهایی به مدرسه می‌آیند.

– در متوسطه اول دو روز حضوری، دو روز گروه مخالف هستند و یک روز آموزش مجازی است. در متوسطه دوم چون ۳۵ ساعت آموزش دارند، دو روز حضوری، دو روز گروه مخالف حضور دارند و دو روز نیز آموزش مجازی است.

کم و کیف آموزش در مدارس استثنایی و شبانه روزی

جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شرایط مدارس استثنایی را توضیح می دهد:

– در آموزش و پرورش استثنایی اصل بر حضور دانش آموزان در زمان آموزش است. اکثر این دانش آموزان استثنایی در شرایطی هستند که نیاز به توانبخشی دارند و همچنین تعداد دانش آموز به معلم شش به یک است، بنابراین توصیه ما در آموزش و پرورش استثنایی آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

– در ۳۲ استان ۳۲ مرکز و مدرسه کامل مجازی را مستقر کردیم.

– در بازگشایی مدارس، سامانه «ندای همراه» را راه اندازی خواهیم کرد که مهمترین هدف از راه اندازی آن چرخش از ایزوله به تلفیق و سپس به سمت فراگیری است.

– امیدواریم در آموزش و پرورش استثنایی بتوانیم به سمت مدارس ترکیبی برویم و دانش آموزان مختلف را در یک مدرسه داشته باشیم و روش‌های آموزش‌شان تفاوت کند.

– در وضعیت قرمز مراکز اختلال یادگیری باز است اما به شکل انفرادی و البته که در شرایط قرمز امکان آموزش هست اما باید شورای مدرسه تصمیم بگیرند. اما مدارس شبانه روزی تعطیل است.

به گزارش ایسنا، علیرغم توضیحات ارائه شده مشخص نیست چه تعداد از مدارس در سراسر کشور آموزش حضوری را تجربه خواهند کرد؟ تقسیم بندی و گروه بندی ها در مناطق زرد چگونه است؟ آیا معلمان ناچار به تدریس دوباره دروس اند؟ کیفیت آموزش مجازی چگونه خواهد بود و ارزشیابی ها به چه قرار هستند و آیا از استانداردهای لازم برخوردارند؟ کلاس اولی ها مهارت خواندن و نوشتن را از طریق فضای مجازی به خوبی فرا می گیرند؟ و …

به نظر می رسد در چنین شرایطی لازم است ضمن اطلاع رسانی صحیح، همه جانبه و دقیق برنامه آموزشی به مردم از سوی رسانه ها، مدیران مدارس نیز به صورت مستقیم با خانواده ها در ارتباط باشند و برنامه های آموزشی مدرسه را برایشان تشریح کنند در این باره باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی آموزش و پرورش نیز به والدین توصیه می کند که فردا قبل از حرکت فرزندان به سمت مدرسه با مدرسه تماس بگیرند تا ببینند باید مدرسه بروند یا خیر .

واقعیت این است که نباید آموزش و پرورش و مدارس را در این روزها تنها گذاشت؛ بار بزرگ تعلیم و تربیت بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز در این ایام بر دوش معلمان و برنامه ریزان آموزشی سنگینی می کند و انتظار می رود دستگاه های اجرایی مرتبط نهایت همکاری و همراهی را برای پیشبرد آموزش در این شرایط داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “کم و کیف بازگشایی مدارس از فردا”

  1. سعید هنری گفت:

    بعد از اینکه شاهد قربانی گرفتن بیماری کرونا یا کوئید ۱۹ از پرسنل بهداشت و درمان بوده ایم بعد از بازگشایی مدارس خطر قربانی شدن و بیمار شدن پرسنل آموزش و پرورش و دانش آموزان با شدت بیشتر وجود دارد و همچنین انتقال بیماری توسط دانش آموزان و معلمان به درون خانواده ها و پیامد های خطرناک بعد از آن هم نباید فراموش شود.

  2. پایشگر گفت:

    سلام
    بهتر است بجای بررسی شرایط کل کشور با توجه به محلی بودن این سایت وضعیت و شرایط بازگشایی مدارس در اوز و حومه را ریز تر بررسی می کردید

  3. شهر وند اوز گفت:

    ما اولیا دانش آموزان در اوز هنوز سرگردان هستیم فردا بچه هارا به مدرسه بفرستیم یا خیر کس پاسخگویی نیست ؟

  4. اوزی ازشیراز گفت:

    به نظر نمی رسد که پروتکلهای بهداشتی بتوان در مدارس اجرا کرد خدا به داد بچه ها وخانواده ها برسد دستورات نظری وومعمولی وکتابی داده شده است ولی هیچکدام در مدارس ودر بین بچه ها اجرا نخواهد شد

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • عرض سلام مجدد. مجموعه ی اقای رفعتی(تولیدپمپ باد) بی نام ونشان هستند. فقط علاقه شدیدی برای شرکت درنمایشگاها دارند.من که بازار استان فارس را وجب به وجب گشتم پمپ باد برند نو...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، ب...
    همشهری دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه....
    پرسنل بیمارستان در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه. درسته دانشکده لا...
    پرستار در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟ من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با...
    وحدت در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟...
    پیشنهاد. همشهری. از دبی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز