سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
 |  2/ جولای/ 2020 - 5:00
  |   نظرات: 2 نظر
2,195 بازدید

کرونا باشد، ما نباشیم ؟؟

فرهاد ابراهیم پور: دیروز معاون وزیر بهداشت، دکتر جانبابایی اعلام کرد کرونا تا پایان سال مهمان ماست و این یعنی اینکه کرونا هست و هنوز هنوز ها باید مراقب و مواظب باشیم تا گلوی مارا نگیرد.
همشهریان عزیز و اهالی منطقه خوب می دانند که طی ۴ماه و نیم گذشته از خطرات این ویروس مهیب و مهلک و کشنده کم گفته نشده و دیده و شنیده اند که هم مبتلایان زیاد شده اند و هم روزی نیست که خبر مرگ عده زیادی از هموطنان را نشنویم . الان برای بسیاری از ما که دچار بلاتکلیفی کاری شده اند این این سوال مرتب در ذهن می آید که پس کی تمام می شود؟ کی به روال عادی زندگی و کسب و کار برمی گردیم ؟ و کی از شر این ویروس رهایی پیدا می کنیم ؟
این پرسش ها مال الان و این زمان فقط نیستند. در هفته های اول و دوم اسفند ماه همه فکر می کردند تا نوروز همه چیز خوب می شود ؛بعد دیدند که نشد. باز فکر کردند که تا آخر فروردین اوضاع بسامان می شود و مردم بر می گردند، سرکاروزندگی اشان و باز دیدند که نشد.
نه مردم خوب رعایت کردند و نه ویروس کم جان شده بود. شمالی ها آمدند جنوب که شاید درگرما ویروس ضعیف و نابود شود و جای امنی هست؛ دیدیم و دیدید که در اوج گرمای بندرعباس این روزها ؛ گرما در برابر ویروس کرونا به زانو در آمده است  
مردم از بس فکر کردند خسته شده اند و دوست دارند  تو اینجور مشکلات امداد و دست غیبی پیدا شود و یک مرتبه همه چیز خوب شود، هم کار و کاسبی باشد و هم این ویروس لعنتی نباشد. اما دیدیم تا حالا که نشده. بهار ونوروز در خانه ماندیم (هرچند خیلی ها رفتند گردش و قانون و مقررات را دور زدند ) فروردین هم تمام شد؛ اردیبهشت آمد و خیال کردند با کمی که رعایت کرده اند همه چیز خوب شده و دیگر خطر رفع شده؛ یواش یواش برگشتند سرکار. دولتی و غیر دولتی کرکره ها را بالا کشیدند و شد همان که الان شاهدش هستیم .
دوباره شروع شده . این ویروس مثل اژدهایی هزار سراست نمی شود به سادگی حریفش شد .نه به زور نه با کلک زدن نه با فریب ؛ فقط باید ازش دور شد هر چه دورتر بهتر و این دوری جز با رعایت و توجه به توصیه ها نمی شود
رفتار ویروس آن قدر گیج کننده بوده است که حتی بسیاری از دانشمندان و متخصصین امر را به اشتباه انداخت. مرتب رفتار ابتلا کننده گی اش فزونتر میشود. اگردر ابتدا علایم کرونا فقط تب و لرز و سرفه بود؛ الان ده ها علایم دیگر هم می تواند نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد. تب بالا؛ تنگی نفس ؛ سرفه های خشک ؛ سردرهای شدید ؛ درد های شدید عضلانی در بدن ؛ از بین رفتن حس بویایی ؛ تاثیر بر سیستم گوارشی ؛ تسریع در حمله های قلبی و عروقی و…و تازه همه فکر می کردند کاری به بچه ها ندارد و جوانان نیز مشکلی در برابر کرونا پیدا نمی کنند.
ایراد کجاست ؟ چرا به روال بهبود بر نمی گردیم ؟ آیا دولت و مسئولین مقصرند یا مردم ؛ یا هردو ؟
بهتر است هر کدام سهم خودرا در خطاها بپذیریم و نخواهیم به سمت دیگر فرافکنی کنیم.
در بهترین و پولدارترین کشورهای دنیا با امکانات بسیار و بروز در پزشکی هم تلفات سنگینی داده اند و هنوز نیز درگیر هستند بعضی از کشورها به قرنطینه کامل یا استانی یا شهری رسیدند اما ما به آن نرسیدیم یا توان آن را نداشتیم و تازه اگر توان داشتیم آیا ما رعایت می کردیم ؛ یا همچون بسیاری از توصیه های دیگر آن را نادیده می گرفتیم . عزیزان اینرا به عموم بسط ندهند چرا که عده زیادی بمرور دریافتند که خطر جدی است و باید رعایت کرد؛ اما آن عده ای که رعایت نکردند چه؟
روزگار سخت شده ؛ آدم های زیادی بیکار شده اند .خانواده هایی به سختی زندگی اشان می گذرد؛ خرج سنگین شده ؛ گرانی بیشتر و درآمد درحد بسیار پائین . و باز سوال همان است که بود پس کی اوضاع درست می شود؟
حرف معاون وزیر بهداشت که گفته کرونا تا پایان سال هم مهمان ماست باید جدی گرفت . چون این ویروس در چرخش است و بدنبال افرادی است که رعایت نمی کنندو همانها لشکریان ویروس کرونا هستند. اوزی و غیر اوزی هم ندارد؛ از بندر باشد یا از تهران ؛ از اردبیل یا خوزستان ؛ همه آن ها که رعایت نمی کنند لشکر بی جیره مواجب ویروس کرونا هستند . با این لشکر پیدا و نهان چه باید کرد ؟چقدر به اینها باید گفت ماسک بزنید دست های خودرا بشوئید ؛ فاصله یک ونیم متری را رعایت کنید؛ به دید وبازدید نروید؛ در مکان های شلوغ نروید و اگر فهمیدید مبتلا هستنید در قرنطینه بمانید و از خانه خارج نشوید . چقدر رعایت کردیم ؟
این لشکریان کرونایی همه جای ایران و جهان هستند. لشکر خودخواهان ؛ لشکر بی خیالان ؛ لشکر مغروران و کج اندیشان ؛ لشکریانی که فکر می کنند. مرگ فقط برای همسایه است و اینها پولادین هستند و عیبی پیدا نمی کنند .
کار سختی در پیش است و اگر با درایت مسئولین و همراهی مردم نباشد؛ شاهد ابتلا و مرگ بیشتری از افراد خواهیم بود. زمانی بود که حتی یک اوزی مبتلا نداشتیم. حالا چی ؟ اگر کسی به عیان نمی گوید اما مردم در پچ پچ های خود خبرها را دست بدست میکنند و الان بسیاری از همشهریان در اوز و دیگر شهرها میدانند که در دوروبر خود چه کسانی مبتلا هستند .آمار ابتلا زیاد شده است.
تا فکرمان درست کار نکند عمل درست انجام نمیدهیم .
دولت و مسئولین بهداشتی  تکلیف را بر همگان روشن کرده اند و ساز و کارهایی جهت پیشگیری اعلام نموده اند و انرا روزانه به سمع و نظر همه مردم رسانده و میرسانند .نه توان دولت است که همه مشاغل را ببندد و نه توان مردم آن قدر هست که بروند در خانه بمانند و بی دغدغه معاش زندگی بگذرانند؛ پس تعامل و همراهی لازم است
تاکنون به دلیل شرایط و وضعیت پیش آمده و بر اساس میزان شیوع کرونا گاه دستور بسته شدن داده اند ؛ گاه دستور به بازگشایی و هر بار نیز تاکید شده است که پروتکل ها رعایت شود اما بعد از مدتی همه چیز عادی میشود ؛ آن قدر عادی میشود که انگار تگرگی بوده و زده و رفته و خبر از باران و تگرگ دیگری نیست ؛ نمیدانند که این ابر کرونا , هنوز هنوزها بالای سرمان است ؛ کافیست غفلت کنیم تا طوفان بپا کند .
به گمان من ایراد در اینجاست و لاغیر. تا زمانی که به چیزی که میدانیم عمل نمی کنیم ؛ اتفاق خوبی برایمان نمی افتد چه دولتمدار باشیم چه مردم شهر و دیار و جهان
ما میخواهیم کاسبی کنیم ؛ خوب است .میخواهیم در مغازه هایمان باز باشد و خرید وفروش کنیم تا زندگی امان بچرخد ؛ خوب است. آیا حاضر به رعایت همه نکات ایمنی هستیم ؟ نه متاسفانه نه متاسفانه خیلی جاها همراه نیستیم. چندین رسانه چندین گروه مجازی شبانه روز دارند برای مردم توضیح میدهند ؛ توصیه میکنند خبر رسانی میکنند و نگرانی خودرا اعلام میدارند .همشهریان بافرهنگ ؛ چقدر گوش شنوا هست؟  من افراد تحصیلکرده و درس خوانده که انتظار هست اینها بیشترین رعایت را بکنند دیده و می بینم بعضی از اینها رعایت نمیکنند ؛ آن وقت از مردم عادی چه انتظاری داریم .
شاید فکر کنید که مسئولین جدی نیستند و باری به هر جهت حرفی میزنند ؛ اما شواهد و اطلاعیه هایی که تاکنون در اوز و منطقه صادر شده نشان داده اند که آن ها نیز گام به گام پیش رفته اند و به تناسب اوضاع تصمیم گرفته اند و سطح جدیت خودرا نشان داده اند .شاید الان که این مطلب را میخوانید بگویید این تبعیض است . فلان مغازه باز باشد ما نباشیم ؟چرا فلانی رعایت نکرده ولی باز است ما که رعایت کردیم بسته ماندیم ؟ از این دست پرسش ها زیاد است فکر نکنم مسئولین نخواسته باشند پاسخگوی سوالات باشند البته هر مسئولی حوزه اختیارات تعریف شده ای دارد که متناسب با دستورات مافوق و تصمیم های منطقه ای و استانی تصمیم میگیرند.
آدمی که کاری نمی کند ادعای زیادی دارد .یک لحظه این سوال را از خودمان بکنیم . فکر کنیم شهر اگر در اختیار هر کدام از ما بود چه میکردیم که همه مردم (نه اقشار خاصی) از تصمیم ما راضی باشند . براستی چه پیشنهاد معقولانه و کم هزینه ای میدایم تا هم زندگی مردم بچرخد همه مغازه ها باز باشند وکرونا جان مردم را نگیرد . 
دیدن مرگ هیچ کسی خوشایند نیست ؛ حتی اگر پیر و فرتوت باشد . چه او میتواند پدر بزرگ من و شما یا مادر من و شما یا بستگان و عزیزانمان باشد . ادم زنده میتواند بزندگی ادامه دهد ؛ همچنان که ادم برای زنده ماندن احتیاج به کار و معاش و درامد و لقمه نانی دارد .  
هنوز خبری از واکسن نیست تازه اگر هم یافت شود معلوم نیست در این نظام نابرابر جهانی کی واکسن سهم مردمان فقیر و بی استطاعت شود .
عزیزان ؛ همشهریان ؛ هموطنان این مطلب را به خاطر دغدغه هایی که نسبت به مردم  شهر و دیار و کشورم دارم نوشته ام و فکر میکنم نجات جان انسانها وظیفه ای همگانی است .  از خودمان حفاظت کنیم . راهی غیر از رعایت نکات ایمنی نداریم تا هم کار کنیم هم زنده بمانیم ؛ قرار نیست کرونا باشد آن وقت ما نباشیم .
به امید تندرستی روزافزون برای همه
فرهاد ابراهیم پور / چهارشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ /اوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “کرونا باشد، ما نباشیم ؟؟”

  1. اوزی گفت:

    جالب بود. ان شاءالله که مردم رعایت کنند.

  2. شهر وند اوز گفت:

    پیشنهاد به اداره بهداشت اوز . بازرسی مداوم فروشگاهها و صنوفی مشغول هستند و بدون هیچ گونه اغماض چه فروشنده و چه کارگر مغازه و صاحب دکان ولو از افراد معتمد و …… باشد اگر ماسک نزده باشند ورعایت موارد بهداشتی نکرده باشند سریعا واحد مربوطه را پلمپ کنید بدون هیچ گونه اغماض. ۲- ورود کلیه ارباب ورجوع به بانک ها و ادارت دولتی بدون ماسک اکیدا ممنوع شود

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • سلام کامنت و شماره اتون برای مدیران نورتون فرستایم....
    مدیریت در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • باسلام ُاحترام وعرض ادب. رشیدی هستم از استان کرمان. لطف کنید شماره تماس بگذارید. مایک تیم ۲۹نفره هستیم که در نقاشی ساختمان فعالیت میکنیم. ودر حال حاضر نیاز به ۳عدد پمپ با...
    در مطلب: حضور شرکت تولیدی نورتون از شهرستان اوز در نمایشگاه بین المللی شیراز
  • در پاسخ به ناشناس: نمک نشناسی هم حدی دارد. اینکه آقای احمدی دارای مسئولیت مدیریتی و اشتغال گسترده است بر کسی پوشیده نیست با این حال از سر دلسوزی برای شهر اوز، در جلسات شر...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • از بزرگوارانی که تحت عنوان مجمع فعالان بهداشت. ودرمان در شهرستان اور آغاز فعالیت کرده اند استقبال وخداقوت میگوییم. امیدواریم. در سایه وحدت و همدلی بتوانیم مشکلات وکمبودها...
    تشکر از مجمع فعالان. بهداشتی. اوز در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • درود بر اقای احمدی ودیگر اقایان که با رای بالا انتخاب شدند تا برای شهر در حوزه بهداشت ودرمان به مردم خدمت کنند ودرود بر خانم نامی که از اعضای این گروه هستند...
    کارمند در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • نه خالو اوز دیگه کسی ندارد همه چهرهای تکراری در هر مجمع حاضر میشوند اگر برای مردم نان و خرما ندارد برای عده ای خرمایی دوشابی دارد ودر جواب مدیریت محترم خیر خالو کار زندگی...
    در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • برخلاف نظر. آرزو خانم. باید. ازین. افراد که وقت خود. را صرف کارهای عمومی ومردمی میکنند. تشکر. کرد. زیرا. در اوز. بسیاری افراد الکی دور خودشان. میچرخند وکاری هم. به مسایل...
    خطاب به. آرزو خانم محترم در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک فعال اجتماعی ازا قای احمدی. به سبب مشارکت در جمع فعالان بهداشت. ودرمان. تشکر میکنیم که احساس. مسولیت در این زمینه. دارند. اینشالله که افرادی مانند شما که بازن...
    با سپاس از آقای احمدی مدیر سایت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یکی از اعصای منتخب این مجمع اعلام می کنم کار و زندگی دارم اما با توجه به ناهماهنگی ها و مشکلات عدیده حوزه بهداشت و درمان شهرستان به عنوان بازنشسته این حوزه در ای...
    مدیریت در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • به عنوان یک شهروند. اوز اعتقاد. داریم که هنگام با افتتاح اداره ثبت. اسناد. واملاک. اوز باید کلیه پرونده های ثبتی شهرستان. اوزاز. لارستان. وشهر جویم. به. اداره. اوز منتقل....
    اندر حکایت افتتاح نمایندگی ثبت. اسناد. اور در مطلب: فرماندار اوز: نمایندگی ثبت اسناد و املاک شهرستان به زودی راه اندازی می شود