ابراهیم احمدی: بنا به تجربه ای که در امور رسانه ای دارم، پس از توزیع اعتبارات و امکانات در سطح شهرستان(اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز ،ماده ۱۸۰و اعتبارات عمرانی) یا حضور مقامات کشوری و استانی در سطح شهرستان یا بخش، یکی از پرسش ها و مطالبات به حق مردم مردم شهر و بخش اوز آگاهی از میزان سهم دریافتی یا قول ها و مصوبات مقامات( که عملیاتی گردد) بوده است. در حقیقت شهروندان می خواهند “عبارت دانستن حق مردم است ” را در عمل معنا می کنند که باید این روحیه حق خواهی را ستود.
اما این یک روی یک سکه است، روی دیگر سکه آن است که ما خود نیز تلاش کنیم در همه ی امور سهم داشته باشیم. پنجشنبه شب، ۲۹ مرداد ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش از ۲۵ نفر از برگزیدگان کنکور سراسری لارستان در تالار وحدت لار تجلیل به عمل آمد. سهم دانش آموزان شهر وبخش اوزدر میان این برگزیدگان چند نفر بود؟ براساس بررسی هایی که انجام شده ظاهرا هیچ نامی از دانش آموزان اوزی درمیان این ۲۵ دانش آموز برگزیده شهرستان لارستان برده نشده است. شهر اوز یکی از شهرهای ۸ گانه و بخش اوز یکی از بخش های ۶ گانه لارستان است که به عنوان شهری فرهنگی معرفی می شود . همچنان که انتظار می رود سهم بخش اوز از اعتبارات نفت و گاز و عمرانی و ماده ۱۸۰ و….مشخص گردد،انتظار می رود بخش و شهر اوز نیز در میان برگزیدگان کنکور وسایر مسابقات علمی سهمی داشته باشد.
بعضی اوقات آدم دچار تعارض می گردد. یادم می آید وقتی یک ماه قبل دراین مورد مطلبی در همین سایت منتشر کردم یکی از شهروندان مرا فردی همیشه منتقد و کسی که به فکر منافع خودش هست(هرچه فکر کردم مصداق و ارتباط آن با مطلب نیافتم) خواند که نظرش را هم منتشر کردیم. از سوی دیگر در نظرات خوانندگان عده زیادی ما را به واقعیات نویسی و پرهیز از محافظه کاری سفارش می کنند. گرچه انتشار مطالب انتقادی از رسالت رسانه است اما نه آن مطلب و نه مطلب حاضر انتقادی نیست بلکه تحلیلی است. تحلیلی از واقعیات موجود و آن این که در حال حاضر شهر وبخش ما از نظر علمی درجایگاه خوبی نیست و با این شرایط به آینده نیز که در حقیقت متعلق به نیروی انسانی تحصیلکرده برای پست های کلیدی و مدیریتی نیازمندیم چندان نمی توان امیدوار بود.
در همایش سرمایه گذاری و اشتغالزایی که به همت شهرداری اوز ۲۸ مردادماه برگزارشد، دکتر ندیم مشاور اقتصادی شهرداری ارومیه گفت: “توسعه توسط نیروهای انسانی توسعه یافته محقق می شود”. وزیر آموزش و پرورش نیز در همایش جوان واندیشه گفت: “سرمایه هر کشور از ۳ بخش: سرمایه انسانی، سرمایه طبیعی و فیزیکی تشکیل شده و در کشور ژاپن ۸۰ درصد سرمایه را انسانی ، ۱۸ در صد طبیعی و ۲۰ درصد را فیزیکی تشکیل می دهد.“
گرچه این نسبت ممکن است درایران متفاوت باشد اما به هرحال نیروی انسانی بخش عمده ای از سرمایه و آینده کشور را تشکیل می دهند و باید این واقعیت را پذیرفت که با این شرایط سهم نیروی انسانی بخش و شهر اوز در تصمیم سازی، تصمیم گیری و مدیریت شهر، بخش، شهرستان، استان و ملی در آینده کم و کمتر خواهد شد.
باید عزمی همگانی داشت و با برنامه ریزی موثر و کاربردی و همت مصمم ۳ نهاد: آموزش و پرورش، جامعه و خانواده این شرایط را تغییر داد. گرچه آموزش و پرورش اوز بحث ارتقای کیفیت آموزشی را مطرح کرده اما باید دانست این مقوله، راهبرد وزارت آموزش و پرورش هم هست و وزیر در همایش لار نیز مطرح کرده و مطمئنا در سایر مناطق به آن بها خواهند داد و باز هم در این رقابت دانش آموزان ما عقب می افتند. با توجه به عقب ماندگی های اوز دراین مقوله باید همت ما مضاعف گردد و گام ها را برای ارتقای رتبه کنکور دانش آموزان محکم تر برداشت و آن را دراولویت برنامه ها قرار دهیم. طرح های کاربردی ارائه و اجرا نموده و مرتبا آن را پایش کنیم و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانیم و گرنه آینده خوبی در این زمینه برای بخش وشهر نمی توان متصور بود.
در بسیاری از مواقع خصوصا آنجا که به مذاقمان خوش نیاید با واقعیت مشکل داریم و بیشتر خودمان را گول می زنیم و از گذشته دم می زنیم .هر چند که گذشته افتخار ماست اما آنچه کارایی دارد زمان حال ماست که متاسفانه حال مساعدی نداریم و صد افسوس که این حال را درک نکرده و در پی درمان نیستیم
در کل نمیتوان یک نفر را مقصر دانست.دانش اموز،معلمان،خانواده و …. را میتوان نهاد هایی دانست که در این وضع دخیل اند.
متاسفانه جو شهر و از همه مهمتر جو خانواده ها از لحاظ درک جایگاه علم مناسب نیست.خانواده ها باید بدانند که وظیفه ان ها تنها تامین مسایل مادی نیست بلکه ان ها باید یاور خوبی برای فرزندان محصلشان باشند.
به شهر های اطراف اگر نگاهی کنیم اکثر معلمان انها بومی همان شهرند،اما در اوز اکثرا معلمان غیر بومی اند.ما به جای اینکه پولمان را صرف اوردن معلم از این شهر و ان شهر کنیم تسهیلاتی را برای دانش اموزانی که خواهان معلم شدن هستند فراهم کنیم.در این صورت طی چند سال معلمان شهرمان از معلم های خوب بومی بهره مند میشوند.
اما در اخر وظیفه ی خود دانش اموز از همه بیشتر بوده البته باز هم نمیتوان به دانش اموز به چشم مقصر نگاه کرد چون همه در ایجاد انگیره دخیل هستند.
در اخر تجربه ی خودم که دانش اموز این شهر بودم را بیان میکنم و این نظر شخصی بنده است:در دوران تحصیلم معلمان خوب و بد زیادی بوده اند که طبیعی است اما در بعضی وقت ها یک معلم با رویکرد اشتباهش و بار علمی ضعیفش پایه های یک دانش اموز و انگیزه او را سست میکند.معلمانی که تخصص ان ها دروس اختصاصی بود اما مانند یک دانش اموز ابتدایی بودند.پس بنگریم به معلمانمان که هنوز هم از این قماش کم نیستند که استعداد ها را کور میکنند.
ممنون از آقای احمدی بابت مطلب. واقعیت جامعه را مطرح کردند. یکی از کارهایی که به نظرم جایش خالی است، دعوت از برخی رتبه های برتر کنکور منطقه به اوز است تا نشستی با سال سومی ها و پیش دانشگاهی ها داشته باشند. هرچند برای این که این کار تأثیر خود را بگذارد، باید اصولی دیگر همچون معلم خوب و موارد دیگر قبلا محقق شده باشد، ولی همین قدم هم می تواند در ایجاد روحیه و داشتن افق و همت بلند برای داشن آموزان تأثیر بسزائی داشته باشد.
با تشکر.
باید سعی کنیم کیفیت مقاطع راهنمایی و دبیرستان رو بالا ببریم. باید تعداد معلم های بومی بیشتری داشته باشیم. معلم های اوز سطح علمی و انگیزه خیلی پایینی دارن (حداقل تا وقتی من دانش آموز بودم) و باید پرهیز کنیم از اینکه همه رو تشویق کنیم به رفتن دانشگاه آزاد و پیام نور اوز و لار .
واضحه که دانشگاه های اوز سطح علمی شهر رو بالا نبردند شاید با فراهم آوردن امکان تحصیل آسان ولی بی کیفیت حتی سطح علمی منطقه رو پایین هم آوردند.
باید روی معلم سرمایه گذاری بشه نه امکانات ساختمانی.
نهایتا باید روی اعتماد به نفس دانش آموزان کار بشه که اهداف بزرگتری داشته باشند، تجربه شخصی من این بود: وقتی برای کنکور میخوندم هدفم شبانه دانگاه شیراز بود.این یک هدف بسیار کوچکه که من به خاطر پایین بودن اعتماد به نفس حتی فکر دانشگاه های بهتر رو هم به ذهن خودم نمیاوردم.
سر کار خانم سلمانپور پرسش خوبی مطرح کرده است ???????? <> ???????????? این پرسشی است که سالها پرسیده شده و پاسخی داده نشده است. به راستی چرا سالهاست مدیریت شهری اوز...
نبیل نوروزی در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
درود و عرض ادب خدمت همشهریان دلسوز لابد این منطقه از شهر اوز جهت انبوه سازی مناسب تر است و ذی نفعان انبوه سازی که در جای جای ایران عزیز اقدام به این امر خیرخواهانه می نما...
در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
آقای محمودا نام بردن از نامه سرگشاده به بالاترین مقام استانی یعتی زیر سوال بردن فرماندار بومی شهرستان و مطمئنا خانم سلمانپور چنین قصدی نداشته است...
شریف مبصر در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
با عبدالله موافق هستم اگر روزی روزگاری قحطی گرفت آب در آب انبارها برای چند روز خانوارهای اوزی کفایت می کند شاید چند روز آب انبارها اعیانی و اشرافی شده و در خدمت پولدارهای...
شايان خضری در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
خانم سیلوانا سلمانپور در نظر داشته باشید جمعیت قابل توجهی از مردم موافق ساخت مسکنملی هستند جوانانی بدون مسکن و ساکن اوز که شرایط اقامت امارات و خارج از کشور را ندارند...
محمد نامدار در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
کاملا درست فرمودند . بیشترین مردم کشور اوز را با برکه هایش میشناسند و ساخت و ساز أطراف ۱۹ برکه نه تنها باعث خشکی انها بلکه باعث از بین رفتن نمای زیبای برکه ها هم میشود...
در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
با درود خدمت خانم سلمانپور شاعر و فعال اجتماعی و فرهنگی اوز فروغی هستم از بچه های هیت امنای برکه ها و فعال اجتماعی. سپاس از از عکسالعمل شما بزرگوار نسبت به این تصمیم غیر...
در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
پرسش ۳ << ۳- زمین در جای جای اوز وجود دارد ،چه تفکری باعث شده است اینجا را به ساختمان سازی اختصاص دهند ؟ این پرسش را باید دست اندرکاران و شهرداران سابق و شواری شهر...
نبیل نوروزی در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
آن مکان سالهاست ساخت و ساز می شود شهرک فردوس دانشگاه پیام نور ساختمان بهداشت بیمارستان مسکن ملی فردا بعد از آماده شدن بیمارستان مسکن برای کارمندان و پزشکان و صدها ساخت و...
عادل راوند در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
هزاران درود بر بانوی فعال و گرانقدر شهرم بانو سیلوانا سلمانپور و قلم و بیان شیوا و رسایش.امید که این درخواست پذیرفته و به زودی زود حالت اجرایی به خود گرفته و مخقق شود.......
در مطلب: درخواست سیلوانا سلمانپور؛ شاعر و فعال نامدار اجتماعی و فرهنگی از استاندار برای تجدید نظر در محل ساخت فاز ۶ مسکن ملی اوز
در بسیاری از مواقع خصوصا آنجا که به مذاقمان خوش نیاید با واقعیت مشکل داریم و بیشتر خودمان را گول می زنیم و از گذشته دم می زنیم .هر چند که گذشته افتخار ماست اما آنچه کارایی دارد زمان حال ماست که متاسفانه حال مساعدی نداریم و صد افسوس که این حال را درک نکرده و در پی درمان نیستیم
در کل نمیتوان یک نفر را مقصر دانست.دانش اموز،معلمان،خانواده و …. را میتوان نهاد هایی دانست که در این وضع دخیل اند.
متاسفانه جو شهر و از همه مهمتر جو خانواده ها از لحاظ درک جایگاه علم مناسب نیست.خانواده ها باید بدانند که وظیفه ان ها تنها تامین مسایل مادی نیست بلکه ان ها باید یاور خوبی برای فرزندان محصلشان باشند.
به شهر های اطراف اگر نگاهی کنیم اکثر معلمان انها بومی همان شهرند،اما در اوز اکثرا معلمان غیر بومی اند.ما به جای اینکه پولمان را صرف اوردن معلم از این شهر و ان شهر کنیم تسهیلاتی را برای دانش اموزانی که خواهان معلم شدن هستند فراهم کنیم.در این صورت طی چند سال معلمان شهرمان از معلم های خوب بومی بهره مند میشوند.
اما در اخر وظیفه ی خود دانش اموز از همه بیشتر بوده البته باز هم نمیتوان به دانش اموز به چشم مقصر نگاه کرد چون همه در ایجاد انگیره دخیل هستند.
در اخر تجربه ی خودم که دانش اموز این شهر بودم را بیان میکنم و این نظر شخصی بنده است:در دوران تحصیلم معلمان خوب و بد زیادی بوده اند که طبیعی است اما در بعضی وقت ها یک معلم با رویکرد اشتباهش و بار علمی ضعیفش پایه های یک دانش اموز و انگیزه او را سست میکند.معلمانی که تخصص ان ها دروس اختصاصی بود اما مانند یک دانش اموز ابتدایی بودند.پس بنگریم به معلمانمان که هنوز هم از این قماش کم نیستند که استعداد ها را کور میکنند.
ممنون از آقای احمدی بابت مطلب. واقعیت جامعه را مطرح کردند. یکی از کارهایی که به نظرم جایش خالی است، دعوت از برخی رتبه های برتر کنکور منطقه به اوز است تا نشستی با سال سومی ها و پیش دانشگاهی ها داشته باشند. هرچند برای این که این کار تأثیر خود را بگذارد، باید اصولی دیگر همچون معلم خوب و موارد دیگر قبلا محقق شده باشد، ولی همین قدم هم می تواند در ایجاد روحیه و داشتن افق و همت بلند برای داشن آموزان تأثیر بسزائی داشته باشد.
با تشکر.
باید سعی کنیم کیفیت مقاطع راهنمایی و دبیرستان رو بالا ببریم. باید تعداد معلم های بومی بیشتری داشته باشیم. معلم های اوز سطح علمی و انگیزه خیلی پایینی دارن (حداقل تا وقتی من دانش آموز بودم) و باید پرهیز کنیم از اینکه همه رو تشویق کنیم به رفتن دانشگاه آزاد و پیام نور اوز و لار .
واضحه که دانشگاه های اوز سطح علمی شهر رو بالا نبردند شاید با فراهم آوردن امکان تحصیل آسان ولی بی کیفیت حتی سطح علمی منطقه رو پایین هم آوردند.
باید روی معلم سرمایه گذاری بشه نه امکانات ساختمانی.
نهایتا باید روی اعتماد به نفس دانش آموزان کار بشه که اهداف بزرگتری داشته باشند، تجربه شخصی من این بود: وقتی برای کنکور میخوندم هدفم شبانه دانگاه شیراز بود.این یک هدف بسیار کوچکه که من به خاطر پایین بودن اعتماد به نفس حتی فکر دانشگاه های بهتر رو هم به ذهن خودم نمیاوردم.