جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  3/ اکتبر/ 2019 - 4:13
  |   نظرات: 11 نظر
1,715 بازدید

شهرستانی اوز، شروع فصلی نو

مصطفی ملتفت؛ دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی: به عنوان یک شهروند دهه ۷۰ی اوز، که از نوجوانی دغدغه ترقی اوز را داشتم، ارتقای اوز را اتفاقی مبارک و مهم و بارقه امیدی برای همشهریانم و به خصوص هم نسلانم و حتی دهه۸۰ی ها می دانم.

 چندهفته آخر تابستان، تقریبا هر یکشنبه و چهارشنبه دست به گوشی بودیم تا شاید خبری از جلسه هیئت دولت از شهرستان شدن اوز برسد. تا اینکه دیروز دهم مهر نودوهشت بالاخره این خبر مردم اوز را شاد کرد.

در ابتدا به تمام مردم صبور بخش اوز و تمام نهادها و افرادی که بیش و کم برای تحقق این مهم کوشیدند تبریک عرض می کنم و سپاسگزارم به پاس زحمات و همدلی همه ی کسانی که در آن نقش داشته اند.

اما امروز یعنی فردای این اتفاق بزرگ برای مردم بخش اوز، که حال می توانیم مردم شهرستان اوز بخوانیم به عنوان شهروند و عضو کوچک و جوان اوز، لازم می دانم که نکاتی را در همین ابتدا بیان کنم:

 اول و مهمتر از همه این که امیدوارم پس از فرونشینی این موج خوشحالی _که قطع به یقین بعد از این همه سال تلاش پی در پی حق مردم اوز است_ رفتارمان با بخش های نوپا شهرستان اوز همچون رفتار اسلاف خودمان هنگامی که بخش بودیم نباشد، و توسعه متوازن را برای کل شهرستان خواهان باشیم؛ 

از آنجایی که مطالبه مستمر شهرستانی ناشی از یک مجموعه از نابرخورداری ها و احساس تبعیض بود، پس بهتر است که اوز از تجربه دیگران در منطقه عبرت بگیرد و با توزیع عادلانه منابع ، مردم توابع شهرستان اوز را خرسند کند.

به نظر این حقیر شهرستان شدن اوز پایان کار نیست، بلکه اتفاقا آغاز و ابتدای راهی طولانی و سخت است، که پیمودن این راه، بدون یک همدلی منطقه ای و کمک گرفتن از پتانسیل بخش ها، شهرها و دهستان های تازه تاسیس شهرستانمان، تقریبا ناممکن است! و امیدوارم آن رفتار و نگاه بالا به پایینی که در طی سالیان به بخش اوز اعمال شد، به بخش ها و شهرهای دیگر شهرستان اوز تسری پیدا نکند.

 پیشنهاد دوم، اینکه کارگروه های جدید و جدی تاسیس شود _چه از سوی شورا یا سمن ها_  برای جمع آوری طرح ها، ایده ها و دغدغه های مردم و آسیب شناسی و برنامه ریزی آن ها توسط متخصصین، و ارجاء آنها به دستگاه های مربوطه صورت گیرد. و البته همانطور که مخاطبین فهیم این یادداشت می داند، توسعه اقتصادی، “جذب نیروهای بومی در ادارات تازه تاسیس آینده” و حتی ادارات فعلی، و اشتغال زایی از طرق مختلف برای “تعدیل مهاجرت” و در کنار آنها توسعه عمرانی، سیاسی،آموزشی و فرهنگی باید برای زیرساخت یک شهرستان پویا و نه منفعل، در دستورکار قرار گیرد و همه اینها متکی به استفاده تا آخرین ذره پتانسیل های این شهرستان خواهد بود و نه تک روی و بحث سر جایگاه و جدال بر سر قدرت و صندلی.

 نکته سوم، در این مدت که همشهریانم برای ارتقاء اوز می کوشیدند تعداد قابل توجهی از گروه های خاص متاسفانه با نشان دادن عدم همدلی و سنگ اندازی هایی(بدون تعارف) اوقات خیلی از ما اوزی ها را تلخ کردند! این را می شود با رصدکردن کامنت ها در سایت های منطقه هم دید؛ البته نباید انصاف را به کناری گذاشت و آن بخش از عزیزان منطقه که برای رسیدن به این حق چندساله ما اوزی ها همدلی و روی خوش نشان دادند بی توجه بود! به هر روی این اختلاف نظرها ممکن است جاهای دیگر هم وجود داشته باشد و البته این به معنای این نیست که مردم فهیم شهرستان اوز حافظه تاریخی ضعیفی خواهند داشت!

پیشنهادم برای رفع این کدورت و دلجویی از اتفاقات ماه های اخیر، این است که حال که اوز شهرستان شده، عزیزان لاری هم برای تاسیس ادارات در اوز همکاری و همدلی های لازم را نشان دهند تا این همزیستی مثال زدنی منطقه به حالت قبل بازگردد، و این حسن نیت قطعا باعث توسعه و ترقی کل منطقه خواهد شد.

 نکته چهارم؛ بین هم نسلانم در این چندسالی که بحث شهرستانی داغ است، تعدادی را دیدم که این مهم اصلا برایشان موضوعیتی نداشت. حدس نگارنده یادداشت این است که این مسئله دو دلیل عمده می تواند داشته باشد؛ یکم آگاهی اندک این نسل از مسائل سیاسی ، و دوم که بنظر مهم تر می آید، ناامیدی و سرخوردگی هم نسلانم برای دیدن آینده ای بهتر در اوز است، که امیدوارم با کمک نسل های دهه شصتی که امروز نقش مهم و کلیدی در اوز ایفا می کنند و انتقال تجربه های دهه های قبل تر به ما دهه هفتادی و هشتادی ها، آن تصورهای انفعالی و سرکوب شده در بین ما برانداخته شود، و به صورت عملی با ایجاد امکانات شغلی، و تفریحی برای قشر جوان، و فراهم کردن امکان تاثیرگذاری و نقش یابی این نسل در عرصه های مختلف اجتماعی و بخش های مختلف شهرستان، عزت نفس جوان ها را رشد داده، طرحی نو در انداخته و بارقه امیدی به وجود آید.

به امید روزهای بهتر برای شهرستان اوز.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

11 Responses to “شهرستانی اوز، شروع فصلی نو”

  1. محمد رسول باغی گفت:

    احسنت بر شما جوان کوشا و آزموده، جناب آقای ملتفت، تمام صحبت‌هایت بجا و محق بود

  2. امیرحسین گفت:

    تبریک به مردم خوب شهرستان اوز
    نکات خوبی در این یادداشت نهفته است. حتمی باید مسئولین شهرستان به خصوص جوانانی مثل ملتفت که از مسئولان آینده شهرستان هستند توجه کنند.

  3. همشهری دلسوز خارج از گود دهه سی گفت:

    اعلام ارتقای شهر اوز با پیگیری ۷۲ ساله از عهد پهلوی دوم تا ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همه همشهریان گرامی و بخصوص به جوانان عزیز و برومند که خواهان پیشرفت و توسعه و ایجاد کار و فعالیت در زادگاه خود هستند تبریک و تهنیت عرض مینمایم و امیدوارم با اعلام ارتقای اوز مردم و جوانان با ادامه تحصیلات و کسب علوم فنی حرفه ای پزشکی و اقتصادی و کلیه رشته های مورد نیاز ادارات را بتوانند در دست بگیرند و اعلام خبر شهرستان شدن اوز خون تازه ای در رگهای جوانان دختران و پسران اوز جریان یابد و با انگیزه و تعصب بیشتر به زادگاه خود بتوانند از ازمون ارتقا یافتن اوز سربلند بیرون آیند و متوجه شوند که این ارتقا چقدر در عمران و ابادی و بلند اوازه نمودن اوز تاثیر بسزایی داشته است و دارد و جوانان اوز باید خواستار بدست گرفتن‌مدیریت کلیه موسسات و ادارات باشند زیرا اکنون‌اوز بعنوان یک شهر مستقل که ارتباط مستقیمی با مرکز استان خوش نام و نشان فارس یعنی شیراز پیدا میکند و این وسط دیگر واسطه های مزاحم و تنگ نظر وجود ندارند که چوب لای چرح اوز بگذارند بتوانند == اداره کلی == بخشی از ادارات را نیز کسب کنند بخصوص در زمینه بهداشت و علوم دانشگاهی که زمینه و بستر آن کاملا در اوز آماده است . از مطالب خوبی که اقای ملتفت در میان مطالبشون مطرح نموده اند نیز ایده گرفته شود و سعی نمایند کلیه خواسته ها و ایده ها در فضای مجازی مطرح و به اطلاع همشهریان برسانند و با ایجاد روحیه نشاط و همدلی و هماهنگی ایفای نقش نمایند. با تقدیم بهترین شادباشها به همشهریان عزیز.. همشهری دلسوز خارج از گود دهه سی

  4. اوزی گفت:

    با تشکر. از نظرات نویسنده محترم. لازم. است. کار گروهی از مسولان ومعتمدین تشکیل. شود. تا. پیگیر. شوند. که از نیروهای. بومی. شهرستان. اوز. در ادارات. ونهاد ها. استفاده. واستخدام. شوند. اینکار. ضروری. است. ودر اینده وپیشرفت. شهرستان. خیلی موثر. است

  5. همشهری اوزی گفت:

    من هم به عنوان دهه شصتی امیدوارم از همین ابتدا در انتخاب افراد از فرماندار گرفته تا آبدارچی یک اداره از نیروی بومی و دانا و با مسولیت استفاده شود تا خدای ناکرده به بی راهه نرویم.

  6. عبدالله خضری تهران گفت:

    آقای ملتفت به خوبی مسائل را دیده و به زیبایی راه حل ارائه کرده است. شهرستان اوز با داشتن چنین جوانان صاحب فکری مسیر تعالی را آسان تر خواهد پیمود. ان شاءالله

  7. […] ملتفت/ اوز امروز: به عنوان یک شهروند دهه ۷۰ی اوز، که از نوجوانی دغدغه […]

  8. محسن گفت:

    ضمن تبریک به همشهری های عزیز، و تشکر از جناب ملتفت به منظور اشاره به نکات مهم ، که بیانگر دغدغه ی جمع زیادی از شهروندهای اوز می باشد.
    امید است که با بکارگیری افراد بومی ، جوان و دلسوز بتوان در جهت رشد و توسعه شهر و تسریع آن گامی موثر برداشت.

  9. همشهری در بهداشت و درمان گفت:

    با سلام و تبریک خدمت همشهریان عزیز
    الان وقت آن است که با کمک همدیگر از نیروی بومی منطقه در راس ادارات استفاده کنیم
    بنده چون خود در درمان هستم باید از نیروهای بومی شهر مثل دکتر حیدری و دکتر صباغی و…
    استفاده کنیم که هر دو سابقه مدیریتی دارند و در ادارات دیگر هم باید از نیروهای بومی کارکشته در اون رشته استفاده کنیم
    نباید ساکت باشیم تا برایمان تصمیم بگیرند
    چون خیلی زود دیر میشود به امید اعتلای اوز

  10. یک دهه شصتی گفت:

    متاسفانه کلمه شهرستانی برای من تداعی کننده ی کلمه تبعیض است و سال های نوجوانی مان این آرزوی دیرینه به دلمان ماند به طوری که امروز نتوانستم خوشحالی کنم، تنگ نظری ها و ظلم هایی که بر ما شد هیچ وقت از یادمان نمی رود، و این باعث می شود که ان شاالله با مهربانی، وحدت، حسن نیت و منش خوبمان که صفت زیبای تمامی اهالی شهرستان اوز( اوز و تمام توابع) هست جلو برویم تا همچنان خوشنام و پرآوازه بمانیم

  11. گراشی گفت:

    به مردم اوز تبریک می گویم..هدف ار ارتقا بخش ها بالا زیر ۳۰هزار نفر فقط جلوگیری از کوچ به شهرهای بزرگ هست وگرنه شهر ۶هزار نفری سرچهان و یا … هدفش از ارتقا چه می تواند باشد .دولت تلاش دارد در تمام شهرها امکانات فراهم کند که به شهرهای بزرگ کوچ نکنند وگرنه یک شهر ۴هزار نفری موسیان دهلران تمام ادارات از جمله دادگاه و ثبت دارد .و حتی بسیار از نظر میادین و آسفالت زیباست .واقعا سیاست خوبی هست که هرکس در شهر خود بماند و آنجا اشتغال ایجاد شود.به امید روزی که دولت چهره از محرومیت بردارد و به فکر اشتغال جوانان باشد وگرنه همین گراش تمام ادارتش دکوری هست و حتی بیشترشان مردم ساخته اند و در مدارس مستقر هستند .

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز