یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷
 |  ۱۹/ دی/ ۱۳۹۷ - ۷:۰۸
  |   نظرات: 4 نظر
234 بازدید

گفت‌وگو با دکتر محمدهادی شمسایی؛ رئیس بیمارستان امیدوار اوز

ابراهیم احمدی: از زمان تأسیس بیمارستان در اوز در سال ۱۳۵۴ تاکنون، افراد زیادی به‌عنوان رئیس بیمارستان مشغول به خدمت شده‌اند. در حال حاضر این مسئولیت به عهدۀ دکتر محمدهادی شمسایی جراح و متخصص چشم واگذار شده است.

وی خود را متولد ۱۳۶۳ در یزد معرفی می‌کند و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در یزد گذرانده است. تحصیلات خود را در رشتۀ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داده و پس از فراغت از تحصیل،به‌عنوان پزشک عمومی به خدمت سربازی می‌رود. بعد از پایان خدمت سربازی دورۀ تخصصی چشم‌پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی رشت ادامه داده و در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان جراح و متخصص چشم فارغ‌التحصیل شده و بیمارستان امیدوار اوز را به‌عنوان محل خدمت خود برای گذراندن طرح انتخاب می‌کند.

پس از گذشت حدود یک سال از دوران طرح، به پیشنهاد آقای دکتر اکبرزاده معاون درمان دانشکدۀ علوم پزشکی، از مرداد ۹۷ به‌عنوان رئیس بیمارستان امیدوار اوزمعرفی شده و علاوه بر ارائۀ خدمات تخصصی، در این سمَت نیز مشغول به خدمت می‌شود.

صبح ۱۱ دی‌ماه مصادف با اولین روز از سال ۲۰۱۹ میلادی با هماهنگی قبلی برای این گفت‌وگوبه دیدار دکتر محمدهادی شمسایی رئیس بیمارستان رفتم. در این گفت‌وگو آقایان وحید علمدار مدیر و مجید حلاجی رئیس ادارۀ عمومی بیمارستان نیز حضور داشتند و در پاسخ به برخی از پرسش‌ها همراهی می‌کردند. جزئیات این گفت‌وگوی دوساعته را با هم مرور می‌کنیم.

 

*آقای دکتر! شما اهل یزد هستید، چرا اوز را برای گذراندن طرح تخصصی خود انتخاب کردید؟

همسرم که اکنون به‌عنوان متخصص زنان و زایمان مشغول به خدمت هستند، دورۀ طرح پزشک عمومی خود را در کهورستان گذرانده و به‌واسطۀ حضور ایشان در این شهر، من نیز به منطقه می‌آمدم و از آن طریق با مردم منطقه به‌ویژه اوزی‌های ساکن بندرعباس آشنا شده‌ام. بنابراین، با شناخت و دید خوبی که نسبت به رفتار مردم و فرهنگ اوز داشتم، اوز را برای ادامۀ خدمت خود انتخاب کردم.

*با توجه به این‌که از مردادماه به‌عنوان رئیس بیمارستان منصوب‌شده‌اید،مهم‌ترین اقداماتِ انجام‌شده در این مدت را بیان بفرمایید.

«ابتدا باید عرض کنم در مجموعه‌ای مانند بیمارستان هر پیشرفت یا قصوری که اتفاق بیفتد، همه به‌ویژه تیم مدیریتی در آن نقش دارند و موفقیت‌ها یا قصورات متوجه یک نفر نخواهد بود. خوشبختانه در این مدت شش‌ماهه بیمارستان از نظر فیزیکی و ساختمانی، تجهیزاتی و حضور متخصصین پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.درزمینۀ ساختمانی کارها با همت نیکوکاران به‌ویژه آقای عبدالحمید امیدوار بانی بیمارستان و همکاری آقای یونس امیدوار نمایندۀ ایشان انجام گرفته است. برخی از تجهیزات مانند دستگاه ست‌شور وOPG با اعتبارات دولتی با همکاری دکتر اکبرزاده معاون درمان دانشکدۀ علوم پزشکی لارستان و برخی نیز با همکاری هیئت‌امنای بیمارستانو مؤسسۀ خیریۀ سلمان فارسی تأمین شده است. علاوه بر این،هیئت‌امنای بیمارستان در بهسازی و تأمین اقلام موردنیاز برای منازل مسکونی پزشکان متخصص نیز کمال همکاری را داشتهکه موجب جلب رضایت پزشکان برای ادامۀ خدمت در این بیمارستان شده است. این اقدامات به‌ویژه تجهیزاتِ خریداری‌شده، در اعتباربخشی بیمارستان اهمیت خاصی دارند.

در این مدت تلاش شده با نظارت بر خدمات ارائه‌شدهبه‌ویژه در راستای انطباق آن‌ها با استانداردها و سنجه‌هایاعتباربخشی، خدمات را استاندارد کنیم. بیمارستان در اولین جشنوارۀ ملی تجارب موفق بیمارستانی نیز دو لوح در «حیطۀ اقتصاد دارو» و «حیطۀ اقتصاد آزمایشگاه» از سوی معاون درمان وزیر بهداشت کسب کرده است.»

*از اعتباربخشی بیمارستان سخن گفتید، در این مورد توضیحات بیشتری می‌توانید بدهید؟

«اعتباربخشی در حقیقت ارزیابی مجموعۀ خدمات در بیمارستان براساس استانداردهای مشخص است. بازرسان کشوری نمراتی به سنجه‌ها در بخش‌های مختلف می‌دهند که نهایتاً به درجاتی مانند درجۀ ‌یک عالی، درجۀ یک، درجۀ دو وسه تقسیم‌بندی می‌شود. اهمیت این درجه‌ها در درآمد بیمارستان، اختصاص بودجه و امکاناتی که داده می‌شود، نقش دارد.»

* اعتبار هر دورۀاعتباربخشی چندساله است؟

«فعلاً اعتبار آن دوساله است. اما در این بازه، ارزیابی ادواری نیز صورت می‌گیرد که خوشبختانه بازخوردهایی که از ارزیابی ادواری داشته‌ایم، مثبت بوده است و به اعتباربخشی نهایی که احتمالاً در سه‌ماهۀ اول سال ۹۸ انجام می‌شود،بسیار امیدواریم.»

*در حال حاضر رتبۀ بیمارستان امیدوار اوز چند است؟

«اکنون این بیمارستان به‌عنوان بیمارستان درجۀ دو شناخته می‌شود و تلاش ما بر این است که به بیمارستان درجۀیک برگردد.»

* چه اقداماتی اختصاصاً برای ارتقای رتبه انجام شده است؟

«علاوه بر تلاش برای تأمین متخصصین موردنیاز، پیگیری بازخوردهایی که در ارزیابی ادواری و ارزیابی نهایی دو سال قبل انجام شده در دستور کار قرار گرفته است. تأمین تجهیزات نیز براساس این بازخوردهاست.برروی مشکلاتی مانند نداشتن کارشناس تغذیه، احضار پرستار، ایمنی، امحای زباله و… کارشده است. درزمینۀ فرایندها نیز علاوه بر کارکنان بهبود کیفیت، پرسنل مختص اعتباربخشی تعیین شده و موارد را دقیق بررسی می‌کنند.»

*در صحبت‌ها به تأمین متخصصین اشاره کردید، لطفاً جزئیات آن را توضیح دهید.

«ما ابتدا نیاز بیمارستان برای تأمین متخصصین رادیولوژی، جراح عمومی، ارتوپدی و داخلی (به دلیل پایان طرح) ارائه داده‌ایم. در حال حاضر علاوه بر متخصصین تمام‌وقت داخلی، اطفال، اورولوژی، چشم، زنان و زایمان، بیهوشی و طب اورژانس،سه روز در هفته جراح عمومی و یک روز در هفته رادیولوژیست، یک روز در هفته متخصص ارتوپدی، سه روز در هفته متخصص گوش و حلق و بینی و یک روز در هفته متخصص پوست به‌صورت پاره‌وقت از لاراعزاممی‌شوند. با همکاری هیئت‌امنا در ماه چهار روز نیز متخصص رادیولوژی از شیراز اعزام می‌شود. ضمناًبرنامه‌ریزی شده است ماهی ۲۳ روز روانپزشک حضور داشته باشد و کشیک متخصصین قلب و اطفال نیز تمام‌وقت باشند.»

*معاونت درمان دانشکده قول اعزام هفته‌ای دو روز متخصص رادیولوژی دادند، این موضوع محقَّق شده است؟

«در این مورد رایزنی ادامه دارد. در صورت حضور متخصص دوم رادیولوژی در دانشکده، این امر محقَّق می‌شود.»

* حضور متخصصین جراح عمومی و ارتوپدی در آخر هفته در بیمارستان کارایی لازم را دارد؟

«با توجه به همکاری خوب مسئول و کارکنان اتاق عمل، در این زمینه مشکلی نداریم و علاوه بر اعمال جراحی اورژانس، برای اعمال جراحی انتخابی نیز شرایط مهیا شده است.»

* آیا از حضور متخصص روانپزشکی در بیمارستان استقبال می‌شود؟

«روانپزشکی از تخصص‌هایی است که به‌ویژه در شرایط کنونی بسیار موردنیاز است و حتی بسیاری از ما پزشکان و کارکنان بیمارستان نیز با استرس‌هایی که داریم، نیاز به مراجعه داریم. زمان گفت‌وگو و معاینات روانپزشکی به‌مراتب بیشتر از سایر تخصص‌هاست و تاکنون استقبال خوبی از این تخصص شده است.»

*در سال گذشته متخصص مغز و اعصاب هم در بیمارستان حضور داشت، امسال برنامه‌ای ندارید؟

«با متخصص مغز و اعصاب شاغل در بیمارستان گراش که بومی اوز هستند، گفت‌وگوها ادامه دارد اما به دلیل نداشتن وقت مناسب، هنوز پاسخ مثبت نداده‌اند.»

*از نظر کمّی، خدماتِ ارائه‌شده چگونه بوده است؟

«در سال جاری بیمۀ خدمات درمانی از نظر ریالی سقف ارائۀ خدمات برای بیمارستان‌ها گذاشته است که از این نظر بیمارستان‌ها در ارائۀ خدمات با محدودیت مواجه می‌شوند. از سوی دیگر به علت ارائۀ خدمات پزشکان در مطب‌های خصوصی و خروج از بیمارستان، از این نظر نیز به‌ویژه در بخش پاراکلینیک با کاهش خدمات مواجه هستیم، اما در تعداد اعمال جراحی نسبت به سال گذشته اُفت نداشته‌ایم. خدمات آزمایشگاهی به دلیل فعال شدن آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی- درمانی، و خدمات داروخانه به دلیل کاهش ویزیت بیماران توسط متخصصین در بیمارستان، اُفت داشته است.

براساس دستورالعمل وزارت بهداشت ما ملزم به صرفه‌جویی هستیم اما تلاش شده خدمات کاهش نیابد. بعضی اوقات محدودیت‌هایی مثلاً برای خرید اقلامی مانند عدسی چشمی داریم زیرا ما حاضر به خرید عدسی باکیفیت هستیم اما بعضی اوقات در بازار وجود ندارد.»

* رضایت بیماران از بیمارستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«برای بیماران به‌ویژه بیماران بستری فرم‌هایی طراحی شده است که بیماران آن را تکمیل می‌کنند و رضایت‌مندی بیماران بستری بالای ۹۰ درصد است. علاوه براین، در کمیتۀ مربوطه نارضایتی بیماران پیگیری می‌شود و اگر نواقص دیگری نیز به ما ارجاع داده شود بررسی خواهیم کرد. خوشبختانه رضایت از برخورد پزشکان در بیمارستان بالاست و همین‌جا از همۀ آنان تشکر می‌کنم. بخشی از ایرادات نیز مربوط به مشکلات ساختمانی یا عدم حضور کارشناس تغذیه و… است که برطرف شده است.در بخش متخصصین نیز اگر بتوانیم متخصص جراح عمومی و رادیولوژیست مقیم داشته باشیم،نارضایتی‌ها به حداقل می‌رسد.»

*رضایت کارکنان در بیمارستان چگونه است؟

«رضایت کارکنان از عوامل مهم است و تلاش ما برای تأمین رضایت حداکثری است. حفظ حرمت‌ها در دستور تیم مدیریتی استتا اگر نتوانیم پرداخت‌هارا به‌موقع انجام بدهیم شأن کارکنان حفظ شود. برخی موارد مانند کمبود منازل مسکونی به‌ویژه برای متخصصین و دستور تخلیۀپانسیون‌ها برای کارکنانی که بالای ۵ تا ۱۰ سال دراین منازل سکونت داشته‌اند،نارضایتی‌هایی به وجود آورده است اما ما نیز ملزم به رعایت منافع کلی بیمارستان و اجرای دستور ستاد دانشکدۀ علوم پزشکی لارستان هستیم.

پانسیون حق سایر کارکنان است. برای پزشکان نیز تهیۀ پانسیون و تجهیزات آن‌ها از نکات بااهمیت است که خوشبختانه با همکاری هیئت‌امنای بیمارستان در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

اخیراً نیز وزارت بهداشت اعلام کرده درصورتی‌که خیرین برای تأمین ۵۰ درصد هزینۀ ساخت سه پانسیون اعلام آمادگی کنند، ۵۰ درصد هزینه نیز از سوی وزارتخانه تأمینمی‌شود که امیدواریم در این زمینه بتوانیم با همکاری خیرین این فرصت را از دست ندهیم و همین‌جا از خیرین تقاضا می‌کنم در این زمینه ما را همراهی کنند.»

*بارها از همراهی بانی خیر، هیئت‌امنا و نیکوکاران صحبت کردید، در این باره توضیحات بیشتری دارید؟

«از زمان شروع به کارم در این بیمارستان دریک‌سال‌ونیم گذشته،هرجا اثر خوبی دیدم نقش آقای امیدوار بانی بیمارستان، هیئت‌امنا و انجمن خیریه را دیدم.تعمیرات ساختمانی، تأمین تجهیزات، تجهیز پانسیون‌ها، تأمینحق‌الزحمۀ برخی متخصصین مانند رادیولوژیست و حتی بهسازی بخش‌هایی مانند دیالیز و تأمین تجهیزات آن و تکمیل امکانات جراحی چشم و… .

ضمن تشکر مجدد از این نیک‌اندیشی‌هاصراحتاً اعلام می‌کنم اگر این همکاری‌ها نبود، با اعتبارات موجود امکان ارائۀ خدمات درمانی مطلوب میسر نمی‌شد.»

*لطفاً در مورد مؤسسۀ خیریۀ بیمارستانی که اخیراً مطرح شده نیز توضیح بدهید.

«براساس دستورالعمل وزارت، بناست نیات نیک‌اندیشان در کانال خاصی عملیاتی شود.آنان در بیمارستان دفتری داشته باشند تا علاوه بر اطلاع از خدماتِارائه‌شده، از همکاری آنان به نحو مطلوب‌تری استفاده شود. از اعضای هیئت‌امنا و سایر خیرین خواسته شده که برای عضویت در هیئت مؤسس مؤسسۀ خیریۀ بیمارستانی اعلام آمادگی کنند که اعضای هیئت‌امنا تاکنون آمادگی خود را اعلام نکرده‌اند؛ اما نام سایر کسانی که اعلام آمادگی کرده‌اند، برای ثبت در سامانۀ مربوطه ارسال شده است.»

*به‌عنوان پرسش پایانی،برنامه‌های آیندۀ بیمارستان چیست؟

«ارتقای رتبۀ بیمارستان به درجۀیک در اعتباربخشی هدف‌گذاری شده و آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.درزمینۀ ساختمانی برنامه‌هایی مانند ساخت اتاق عمل، سی اس آر وتسهیلات زایمانی و ساخت بخش اتفاقات جدید و بهسازی بخش رختشوی‌خانه با همکاری بانی بیمارستان را نیز در دستور کار داریم. تجهیز پانسیون پزشکان برای جذب بیشتر متخصصین هم از دیگر برنامه‌هاست.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “گفت‌وگو با دکتر محمدهادی شمسایی؛ رئیس بیمارستان امیدوار اوز”

  1. همشهري دلسوز گفت:

    ضمن تشكر از تهيه گزارش مصاحبه با رئييس محترم بيمارستان اميدوار اوز و آرزوي تحقق خواسته و نياز هاي بيمارستان در بخشي از مصاحبه گفته شده است كه اکنون این بیمارستان به‌عنوان بیمارستان درجۀ دو شناخته می‌شود و تلاش ما بر این است که به بیمارستان درجۀیک برگردد.».سوال من اين است كه چه نواقصي صورت يا اتفاقي افتاد كه بيمارستان از درجه يك به درجه دو افت كرد ريشه يابي آن ميتواند در بازگشت به جايگاه قبلي بسيار تاثير گذار و مفيد باشد. ضمنا لازم است براي هيات امنا افرادي كه امكان حضور برايشون مقدور تيست نمايندگاني واجد صلاحيت معرفي نمايند تا نوجبانگيزه براي پزشكان و نتخصصان و ساير پرسنل زحمت كش و دلسوز باشد . در مورد تعداد پزشكان و پرسنل بيمارستان و تعداد افراد بومي و غير بومي لازم است اطلاع رساني گردد و چه برنامه اي براي افزايش جذب نيروي هاي بومي براي بيمارستان دارند

  2. کارمند بیمارستان گفت:

    بیمارستان. چنانچه. دارای. متخصص. جراح. عمومی. به صورت. دایم. باشد. خیلی. رونق. میگیرد. ومراجعین. برای. عمل. زیاد. میشود. هییت امنا. ومسولین. بیمارستان. باید. روی. حضور. جراح. عمومی. برنامه. ریزی. نمایند

  3. گ. گ گفت:

    متخصص مغز و اعصاب بومی اوز که در بیمارستان گراش شاغل هستند چه کسی هستند؟

نظر سنجی
Sorry, there are no polls available at the moment.
آخرین نظرات
  • شورای شهر پیگیر ارتقای بخش به شهرستان باشد در غیر اینصورت تا سالهای دورهم شاید خبری از این ادارات نباشد و مردم در زحمت ....
    شهروند در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • همشهری پیگیر ممنون که اصل مطلب را گفتید بله معمولا همه زورشان به شورا میرسه...
    کارمند در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • معمولا هر شهر و بخش و منطقه ای متناسب با شرایط و نیارهای مردم در حد معقول یک سری نیازها و خواسته هایی برای رفاه و آسایش مردم دارند که بر حسب شرایط آنها را مطرح‌ میکنند از...
    هم ولایتی در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • کارمند عزیز گیرم که هنشهری پبگیری در مواردی که به شورای شهر حواله کرده است اشتباه کرده یا سوادش را نداشته . شما که میدانید موارد مطرح شده از سوی چه اشخاصی یا ارگانی باید...
    پاسخ به کارمند عزیز در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • البته. لیست. که. کامنت. همشهری. پیگیر. نوسته اند. خیلی. وسیع. وجز. ارزوهای. مردم. اوز. است. اما. اگر. قدری. متعادلتر. درنظر. بگیریم. وبا. روش. معمولی. تاسیس. وپیگیری. ادا...
    خدمت. همشهریان. عزیز در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • کارمند محترم از تدکر خوبتان ممنونم . من هم اینها را میدانم ولی بمجرد اینکه نام افراد یا سایر ارگانهای ذیربط را به غیر از شورای شهر برای پیگیری مطالبات را در کامنتهایم درج...
    پاسخ همشهری پیگیر به کارمند محترم در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • همشهری پیگیر عزیز خیلی از این مواردی که نوشتید در اختیار شورا که نیست هیچ وزیر هم نمیتواند به همین راحتی انجام دهد . برادر یا خواهر عزیز آخه کی گفته این کارها را باید شور...
    کارمند در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • یک سوال از دوستان که متن دادن دارم ؟ میخواید دلار و ارز هم شورا کنترل کنه ؟ چطوره ؟ تو این شهر شورش و در آوردن دیگه یعنی فقط این کارها فقط وظیفه شوراست ؟ ببخشید اادارات و...
    اوز در مطلب: تاکید بر تلاش برای رفاه مردم در نشست مشترک شورای استان با استاندار فارس
  • احسنت...همیشه موفق باشین 🌷🌷👏👏...
    در مطلب: گفت‌وگو با سحر طاهری؛ فعال اجتماعی و رسانه از بریز
  • حتما از سال اینده زغفران مورد نیاز اوز در خودش تولید می شود و مازاد آن نیز به اطراف فرستاده می شود...
    پایشگر در مطلب: اولین کارگاه کشت زعفران در اوز برگزار شد