جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
 |  16/ اکتبر/ 2015 - 6:01
  |   نظرات: بدون نظر
2,209 بازدید

دکتر کردوانی در همایش بحران آب در اقتصاد مقاومتی درلارستان: بشر با اختراع سه وسیله (شیرآب- چاه های عمیق ونیمه عمیق -سدسازی وکانال کشی)به نابودی آب پرداخت.

وب سایت صحبت نیوز/منیره جهان بین: دکتر پرویز کردوانی پدر علم کویر ایران در همایش”بحران آب در اقتصاد مقاومتی”  که ۲۱مهرماه در لارستان توسط بسیج مهندسین با عنوانبحران آب در اقتصادمقاومتی” برگزار شد گفت:”امکان احیا ی در یاچه ارومیه وجود نداردوکسانی که می خواهند آب تهیه کنند ودر دریاچه بریزند خائن هستند

به گزارش صحبت نیوز وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: طبق قانون ظروف مرتبط در یاچه یک حوزه آبریز هست که به دلیل پست بودن آن تمام آب هابه آن ریخته می شود ولی با افزایش چاه ها در منطقه ( حفر بیش از۸۸هزار حلقه چاه در منطقه آذر بایجان شرقی)-منابع آب زیرزمینی ما پایین تر رفته بنابراین اگر حتی آب هم به دریاچه ریخته شوددیگرامکان احیای دریاچه وجود ندارد.

 کردوانی ضمن معرفی یکی از تالیفاتش”خشکسالی و راههای مقابله با آن در ایران در رابطه با طرح های بزرگی که برای مبارزه با بحران آب وتغییر آب وهوا که در دولت های پیشین قرار بوده به اجرا در آید و او جلوی آن را گرفته وانجام آن را ناموفق خوانده است به ایرادسخن پرداخت:

 اولین طرح ایجاد در یاچه هابرای تغییر آب و هوا-طرح دوم شکافتن کوه البرز و ایجاد یک کانال به منظور انتقال هوای مرطوب شمال به دشتهای خشک داخلی- طرح تغییر آب وهوا- طرح جنگل کاری(کمربندسبز)-طرح ایجاد بزرگترین آبراه جهان(کانال قابل کشتیرانی خلیج فارس ودر یای مازندران) طرح ایرا ن رود (متصل کردن بندر ترکمن به بندرجاسک ) طرح باران مصنوعی(جایی که از ۲۵۰ میلی متر بارندگی کمتر است نباید باروری ابر صورت بگیرد) و طرح کانال کشتیرانی خلیج فارس 

 

۳۲ سال پیش از عبارت”غارت آب” استفاده کردم

 کردوانی ضمن بیهوده دانستن طرحهای نام برده ادامه داد:”من ۳۲ سال پیش عبارت “غارت آب” را استفاده کردم. این مساله را در رابطه با حفر چاه های غیرمجاز در رفسنجان پیش بینی کردم منطقه ای که تنها می توانست ۴۰حلقه چاه داشته باشد در حال حاضر تعداد چاههای غیر مجاز آن در دوسال قبل به ۱۶۵۰ حلقه چاه رسیده بود. به همین خاطر سالی ۵۰۰ هکتار از اراضی آنها در حال خشک شدن می باشد.

n00014038-r-s-000

 کردوانی باتاکید به جدی بودن بحران آب مجددا اعلام کرد من ۳۰ سال پیش این اخطار را داده ام ولی وزارت نیرو شاید ۳سال است که این مساله راطلاع رسانی کرده است.

 کردوانی در ادامه سخنرانی اش علت مخالفتش را دررابطه باایجاد دریاچه در مناطق گرم وخشک این گونه بیان کرد: چرا وجود استخر و در یاچه تغییری در آب وهوا ایجاد نمی کند؟ اگر قراربود با ایجاددریاچه آب وهوا عوض شود چابهار هم نزدیک دریا هست. اگر می بینید آب وهوای شمال مرطوب ومعتدل است به برکت وجود کوه البرز وتالش است.چرا که مناطقی که تحت تاثیر آب وهوای پرفشار هستند(مانند لارستان)اگر دریا هم بوجود بیاورند تاثیری روی اقلیم آن منطقه ندارد.

 این استاد دانشگاه ضمن مهم شمردن بحران آب در منطقه لارستان اذعان کرد که مناطق جنوبی کشور باید به اندازه نزولات جوی که دارند آب مصرف کنند وهیچ گاه در زمینه مصرف آب خودرا با مناطق شمالی مقایسه ننمایند.چرا که ایران به طور کلی یکسوم نزولات جوی دنیا را دارد ویزد به عنوان مثال یک سیزدهم نزولات جوی را به خود اختصاص داده است.

 چاه ها عامل مهم کم آبی

 کردوانی میزان بارش هرمنطقه را تحت تاثیر دوعامل بیان کرد: عرض جغرافیایی (ایران در عرض پرفشار قرار گرفته که میزان بارندگی کمی دارد-البته وجود ارتفاعات در ایران تااندازه ای این شرایط را تعدیل کرده مانند ارتفاعات شمالی وشیرکوه یزد)ودومین عامل ، ارتفاع می باشد.در مجموع ایران از نظر نزولات جوی کشور فقیری محسوب می شود. وی ادامه دادباوجود مهم بودن آب در زندگی انسان-بشر با اختراع سه وسیله (شیرآب-احداث چاههای عمیق ونیمه عمیق سدسازی وکانال کشی)به نابودی آب پرداخت.

 وی یکی از عوامل نابودی آب را چاهها می داند و ادامه می دهد: در حال حاضر بعضی از دشت های ما به دلیل احداث چاههای زیاد ممنوعه شد ه اند ودشت های که هنوز هم احداث چاه در آنها انجام می شود دشت های کوچکی مانند کلار دشت هستند. ولی متاسفانه ممنوعیت از ایجاد احداث چاه را فقط برای کشاورزان انجام دادند این در حالی است که شهرها هنوز هم اقدام به حفر چاه می کنند ومهاجرت کشاورزی از اینجا شروع شد وناگهان سیل عظیمی از جمعیت روستایی به سوی شهرها هجوم آورد.بعد از برداشت های بی رویه آب چاههای نیمه عمیق به عمیق تبدیل شدو عمق چاه های ما در جهرم-رفسنجان-شهر ری…) به ۵۷۵ متر رسید و هرچه عمق چاهها بیشتر شد آب شور هم پیشروی خود را آغاز کرد.

 وجود این چاه ها عامل نابودی قناتها در مناطق گرم وخشک بودند.چاههای آرتزین به چاههای معمولی تبدیل شدند-موجبات خشک شدن دریاچه هارا فراهم کرد( یکی از دلایل خشک شدن زاینده رود وجود همین چاهها بوده است)بیابانها رابوجود آورد ودیگر در بسیاری از مناطق ایران مبارزه بابیابان زدایی از طریق کشت گیاه وجود نداردچرا که سطح آب این مناطق بسیار پایین رفته است وگیاهانی که برای بیابان زدایی کاشته شده اند در حال خشک شدن هستند. زمین نشست پیدا کرد که در اینجا دیگر فاتحه ی آب را باید خواند.چرا که زمینی که نشست کند اگر ۵۰ سال هم بارندگی داشته باشید بازهم نمی توان این ضایعه را جبران کرد. چرا که منافذ زمین بسته می شود ودیگر قدر ت نگهداری آب را ندارد. البته نشست زمین خسارت های دیگری نیز به بار می آورد شکستن لوله های آب وگاز-ریزش پل ها(کرمان)-کج شدن دکل ها(ورامین) و…را به همراه داشته است.

 کردوانی در ادامه گفت: نمایندگان مردم تنها از توسعه می گویند ولی نمی گویند درست هم استفاده کنید. نشانه ی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته این است که سطح کشت شان وتعداد کارخانه هایشان بیشتر نمی شود.در ایران متاسفانه سطح کشت را افزایش دادند آب هم که آماده موجود بود وتا جایی که توانستندبهر ه بر داری نمودند.وهیچ گونه فکری برای استفاده مناسب از آب نداشتند.فقط تاکید کردند برروی صنعت وکشاورزی ونه تنها فکری برای تامین میزان آب مصرفی نداشتند که به غارت آب هم پرداختند در حال حاضر شهر گرمسار ۱۴ شهرک صنعتی دارد.اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتر صنعت دارد.حال آمد ه اند وصنایع وشهرک های صنعتی را تعطیل می کنند وآبی برای کشاورزان وجود ندارد.الان دیگر امکان چاه زدن هم وجود ندارد.

n00014038-r-b-011

 کردوانی در ادامه صحبت هایش از دغدغه ی دوستداران محیط زیست گفت که سد ها را عامل نابودی بسیاری از باتلاق ها وتالاب های ما می دانند-وی خاطر نشان کرد که سدها نمی توانند عامل نابودی باشند بلکه انسان به دلیل استفاده بیش از حد وعدم ساماندهی در مورداستفاده از آب سدها عامل خشکسالی و کم آبی شده است.

 وی افزود: اگر انسان بابرنامه ریزی مناسب جلو می رفت چه بسا که به توسعه پایدار نیز دست می یافت. والبته دولت هاهم نتوانستند در این مورد برنامه ریزی مناسب داشته باشند در اولویت بندی استفاد ه از آب ابتدا آب را به شهرها دادند بعد به صنعت وکشاورزی وخانه های روستایی-این شد که دیگر نتوانستند برای باتلاقها وتالابها آبی در نظر نگرفتند وعامل نابودی محیط زیست را فراهم کردند. متاسفانه دربحث توسعه ی صنعت ما نگاهمان به کشورهای اروپایی است وگمان می کنیم ساخت کارخانه های عظیم می توانند کمکی برای توسعه باشد.غافل از این که ما آب نداریم وجود صنعت وابسته به آب است که متاسفانه مسئولین امر به این مساله بی توجه هستند.

 در یزد و اردکان وکرمان شروع به ساخت کارخانه کردند. بارندگی در یزد به ۶۰ میلی متر می رسد. کارخانه هایی که میلیاردها دلار خرج آنها شد ه است وحال مجبور هستند به آن آب برسانند.قسمت داخلی ایران آب تمام شده است مجبورند آب راشیرین کنند وبه این کارخانجات برسانند.

 کردوانی در ادامه صحبت هایش یکی از وسایلی که آب را بسیار هدر می دهد ودر حال حاضر جزلوازم خانگی ثابت منازل شده است وجوددستگاههای آب شیرین کن عنوان کرد و گفت: متاسفانه وزارت نیرو اقدامی هم در این مورد انجام نمی دهدچرا که اصولا حواسشان به آب نیست.همه ی این مسئولین در جهت جریان آب رودخانه در حرکت هستند اگر قراراست اقدام موثری انجام شود باید برخلاف جریان آب شنا کرد.

 

وضعیت آب در مازندران از لارستان هم بدتر است

 کردوانی وضعیت آب خطه ی مازندران را از لارستان هم بدتر اعلام کرد چرا که ۹۰درصد مردم مازندران در حال حاضر از آب زیر زمینی استفاده می کنند بهمین دلیل نیاز است که شاید ده ها سد در مازندران ساخته شود. و رودهایی داریم در این منطقه که به خارج ازکشور ریخته می شود که در سر شاخه های آنها باید سد ایجاد کرد.

n00014038-r-b-008

 کردوانی ادامه داد: نزولات جوی نمی توانند کمبود آب راجبران کنند وتوجه داشته باشید که شما تا ابد در این خشکسالی به سر خواهید برد.وی اضافه کرد مادونوع خشکسالی داریم یکی این که بارش کمی داشته باشیم ودیگری این که باکمبود آب مواجه باشیم.وقتی آب یک منطقه تمام می شود ارتباطی بابارندگی آن منطقه ندارد.به طور مثال اگر بارندگی تهران که ۲۵۰ میلی متر ۴برابرشود وبه ۱۰۰۰میلی مترهم برسد بازهم کمبود آب تهران را جبرا ن نخواهد کرد.واین که می گویند ۹۰درصد آب های ما در کشاورزی استفاده می شود این گونه نیست و درمورد تهران تمام این آبها در شهر استفاده می شود.

 این استاد دانشگاه هشدار داد که جمعیت در حال اضافه شدن هست واین انسان تنها مصرف می کند وبه این فکر می کند که کشاورزی پیشرفته-صنایع بزرگ ودانشگاهها را بوجود بیاورد واین در حالی است که هیچ گونه راه حلی برای مصرف بهینه آب ندارد واین خطرناک است.نیازهای اولیه یک انسان را اول غذا تامین می کند بعد آب وبعد خاک-چرا که ما می توانیم کشاورزی بدون خاک داشته باشیم ولی بدون آب امکان پذیر نمی باشد. کردوانی اعلام کرد هرچند که در حال حاضر برای هر اقدامی جهت مبارزه با بحران آب دیر است ولی دو راه حل را می توان پیشنهاد داد:”درست مصرف کنیم همراه بافهم وسختی ودیگری این که به سراغ یک زندگی غیر متعارف برویم.

 باید یک الگوی مصرف به مردم داده شودیعنی این که آب را در کشاورزی صنعت وشهر به گونه ی درست مصرف کرد.نباید بیش از نیاز روزانه امان مصرف کنیم دیگر این که کمتر از نیازمان مصرف کنیم.از هدر دادن آب جلوگیری کنیم.”

 

کلان شهرهای ما با کمبود آب مواجه هستند

 وظیفه دولت است که مردم را آگاه کنند مردم ما بایدبحران آب را لمس کنند که بتوانند انگیزه ای برای صرفه جویی ودرست مصرف کردن داشته باشنند این در حالی است که ما حتی در مکانهای آموزشی مانند دانشگاهها هم از شیرهای کم مصرف استفاده نمی کنیم رادیو تلویزیون ودولت باید در این زمینه اطلاع رسانی گسترده وجدی تری داشته باشند.این در حالی است که تالابهای ماسالهاست که خشک واطلاع رسانی نشده ودر حال حاضرهم کلان شهرهای ما مثل شیراز واصفهان با کمبود آب مواجه شد ه ا ند که وزارت نیرو به فکر افتاده است.در حالی که کشور ما به یک اقدام ضروری نیاز دارد.

n00014038-r-b-004

 اگر تا کنون شعار دولتمردان ما توسعه ی صنعت وکشاورزی ودانشگاهها بود ه است از این به بعدجهت صرفه جویی در مصرف آب باید این اقدامات را کمتر انجام داد. کردوانی تاکید کرد که تنها شعار صرفه جویی مشکل ما را حل نخواهد کرد دولت باید راهکار وراه حل به مردم نشان بدهد توزیع شیرهای کم مصرف در بین خانواده ها-میزان مصرف مردم را به نصف برسانند.شهر داری های نباید چمن کاری کنندچرا که چمن جز دسته گیاهانی هستند که آب زیادی مصرف می کنند.وازسوی دیگر کاشت چمن به گرم شدن کره زمین کمک کرده وسرطان زا هم می باشد.وجود ساختمانهای چندین طبقه در سطح شهرها مصرف آب خانوارها چندین بار بالاتر بوده که مسئولین امر باید جلوی آن را بگیرند. تمام این اقدامات را در دنیا انجام می دهند.

 

در لارستان پنبه بکارید, سیب و زردآلو نکارید

 کردوانی در انتهای جلسه باتاکید براین آب وهوای گرم وخشک لارستان واین که کمبود آب از سالیان قبل در این منطقه وجود داشته گفت :”لارستان رود ندارد و تمدن مردم لارستان به این شکل بوده که از آب باران استفاده کرده ا ند.وآب باران را در آب انبارهای ویا پشت بام هایشان جمع آوری می کردند. مردم لارستان بایددر کشاورزی نوآوری داشته باشند شما نمی توانید مرکباتی مانند سیب و زرد آلو داشته باشید باید گیاهانی کشت شوند که آب کمی مصرف می کنند ولی در عوض می توان استفاده های مختلفی از آن کرد مانند استبرق-پنبه بکارید وکشت آن را قطره ای کنید. به جای کاشت یونجه جلبک کاشته شود که آب کمتری نیاز دارد.اصولی نیست که آب چاه را برای کشاورزی مصرف کنیم.

 وی ادامه داد:”لارستان دارای آب و هوای گرم وخشک است وبا ایده هایی مانند بارور کردن ابرها- احداث کمربند سبز و جنگلکاری در اطراف لارستان نمی توان تغییری در آب وهوا آن ایجاد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • جناب احمدی زحمات شما در عرصه خبر و انتشار آن در جامعه ستودنی است، انشاالله در ادامه مسیر موفق باشید...
    در مطلب: تغییر رویه رسانه‌های اوز امروز و پیام اوز در سال ۱۴۰۳
  • برای مراجعه به یک دکتر ساده عمومی باید چند ساعت صبر کنی تا نوبت بهت برسه ...وقتی از کمبود در بیمارستان صحبت می شور یا در گروهی کسی مطالبه گری و یا به نحوه عملکرد بیمارستا...
    اوزی در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسو...
    قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف...
    کارمند بهداشت ودرمان. در اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی...
    دلسوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطق...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • رزود یر جناب احمدی بزرگوار که همیشه دلسوزانه در تمام امور و به خصوص بهداشت و درمان فعالیت می کنند، واقعا از بعضی از افراد تعجب می کنم که همیشه و در همه حال طلبکار هستند و...
    کارمند بومی بهداشت و درمان در مطلب: مجمع فعالان حوزه بهداشت، درمان اوز تشکیل شد
  • با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت...
    معلم جوان اوزی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالل...
    از دبی. همشهری در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز
  • نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری...
    ابراهیم نجم الدینی در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز