شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
 |  6/ آوریل/ 2019 - 4:59
  |   نظرات: يك نظر
613 بازدید

گزیده هایی از سخنان دکتر بنایی در نشست مبانی نطری نقد

به مناسبت همایش روز بخش اوز، کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اوز از دکتر مهدی بنایی مدرس فلسفه غرب دانشگاه تهران برای سخنرانی در نشست مبانی نظری نقد دعوت کرد. گزیده های از سخنان دکتر بنایی در این نشست را با هم مرور می کنیم:

*جهان جدید حاصل نقد است و اگر نقد را از جهان جدید برداریم جهان محو می‌شود. در سنت ما نیز نقد معنای خاصی داشته است که ما از آن دور افتاده ایم.

*به شیوه های مختلف اخلاقی، سیاسی، حقوقی، فلسفی و…می توان به نقد اندیشید. نقد در ادبیات نیز کاربرد زیاد دارد و خیام یکی از شاعران نقد اندیش است و معیار تفکر وی نقد است. در این گفتار نقد را به معنای قدیم آن بررسی می کنیم.

*از نظر معنا نقد تعریف های مختلفی دارد. اولین معنای آن « آن چه در حال داده شده» است، مانند نقد عمر. در زبان محاوره نقد به معنای « باز و تکه تکه کردن است». زمانی که می گوییم پولی را نقد کن به معنای آن است که آن را کوچک تر کنیم.

*این ۲ معنا نشان می دهد که « نقد، نور و وروشنایی و در تقابل با تاریکی است». این روشنایی با خود درک می آورد. به عبارت دیگر نقد نیل به یک پرتویی است که در آن علاوه بر دیدن اجزا، چیدمان درست ان را می توانیم ببینیم. طلا فروش هم یک نقاد است و می تواند خلوص آن را تشخیص بدهد.

* با این روشنایی می توانیم ۳ چیز را ببینیم: آن چه نقد نیست و ضد نقد است. آن چه نقد نیست و شبه نقد است و آن چه نقد است.

*ضد نقد هرچیزی است که موجب تاریک شدن وجود انسان و پریشانی وی  می شود. شبه نقد که بیشتر در جامعه رواج دارد، همان مخالفت ها و اعتراض ها نسبت به یکدیگر است که بیشتر به دعوا و هیاهو شبیه است. اما نقد آشکار کننده  آن چیزی است که عملا وجود دارد.

*۲ بخش  در نقد داریم. نقد رایج که نقد سطحی است. مانند بررسی کلمات در کتاب ها. بسیاری از پژوهشگران ادبی تا این اندازه می توانند نقد کنند. در نقد سطحی ۲ پرسش کم داریم: یک پرسش از خود ناقد که من چه کسی هستم که نقد می کنم؟. دومین پرسشی که نقد سطحی ندارد پرسش از زمان است و سخن زمان را نمی فهمد.

*نقد با پرسش از ناقد و زمان فلسفی و اصیل می شود. ما باید بدانیم حافظ و ناصر خسرو در زمان ما چه جایگاهی دارند. قیامت نیز در حقیقت نقد خود ماست و ما باید خود را ببینیم و خود را بخوانیم. نقد نام دیگر تفکر است. نقد پروای کشف دارد و بار سنگین جستجوی حقیقت را به دوش می کشد. در حقیقت ناقد واقعی مسئله اصلی‌اش خودش است نه بیرون خود.

در ادامه نشست، شرکت کنندگان پرسش هایی را مطرح کردند که خلاصه پاسخ دکتر بنایی عبارت است از:

*تفاوت انتقاد و نقد آن است که انتقاد بیشتر در اعتراض ها و برانگیختن ها  به کار می رود اما نقد آشکار کننده است.

*در جامعه نه تنها نقد به معنای جدید بلکه به معنای قدیم آن نیز کم داریم و تفاوت جوامع توسعه یافته و غیر توسعه یافته در بی توجهی به نقد است. یکی دیگر از تفاوت این ۲ جوامع در این است که ما نتوانستیم تفاوت مشکل و مسئله را به خوبی بشناسیم. در حقیقت مشکل همیشه وجود دارد اما اگر بتوانیم آن را تحلیل کنیم و برای آن راه حل پیدا کنیم به مسئله تبدیل می شود. در جوامع توسعه یافته مشکل را به مسئله تبدیل کرده اند.

*دنیای ما پراست از احساس مسئولیت و هر کسی فکر می کند حقیقت را یافته است. اما باید بدانیم حقیقت با هیاهو تفاوت زیادی دارد. خدا گو نیز با خداجو تفاوت عمده دارد. نقد محتاج تفکر است اما متاسفانه بسیاری فقط ادعا دارند و هیاهو به راه می اندازند. نقد منصفانه را نمی توان از موضع قدرت تعریف کرد زیرا تحکم با نقد نسبتی ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “گزیده هایی از سخنان دکتر بنایی در نشست مبانی نطری نقد”

  1. كارمند گفت:

    سباس بسيارعالى سخنان ارزنده اى بودممنون از مسؤلين محترم.وممنون از جناب احمدى

نظر سنجی

'روز شوراها مبارک/ میزان رضایت شما از شورای اسلامی پنجم شهر اوز چقدر است؟'

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • ساخت مخزن ادامه دارد اما بعضا به دلایلی از جمله نبود سیمان با تاخیر روبرو شده قرار شده بتون ریزی فنداسیون بخش نهایی این هفته انجام گیرد...
    مدیریت در مطلب: ساخت برکه و چراییِ آن
  • آفرین این قبیل مطالب. ارزنده وجدی بنویسید تا مردم بیشتر آگاه شوند والا از دست اخبار سطحی فرهنگی مانند. رخت گشاد وپخت ودر. واخبار موزه وخبرهای تکراری خسته شدیم. با سپاس از...
    همشهری از بندر در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • دوران شیخ واخوند. خواجه. مشکلات. وشکارچی سلمانی وارباب ورعیت. تمام شده. است الان دوره شایستگی. خود. افراد. است وهم شهروند اوز. هستند...
    کاسب. شهروند اوز در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • سالها بود که به زادگاهم اوز نیامده بودم دراین سفر متوجه شدم شهر اوز خیلی عوض شده است دیگه کسی چندتا تاجر ومعتمد قدیم. را نمی شناسند افراد جدید وخانواده های جدید شهر. را ا...
    اوزی ساکن در کویت در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • سلام چند روز پیش در قسمت دیدگاه ها مطلبی فرستادیم چرامنعکس نشده است...
    بهرام رفیعی در مطلب: ساخت برکه و چراییِ آن
  • الان دیگر همه شهروند اوز هستیم و شایستگی هر فرد به توانایی وارزش. اجتماعی آن فرد. است. نه به اینکه وابسته به چه قوم و طایفه ای است...
    شهروند اوز در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • زمانی مرحوم شرفایی یکی از بزرگان منطقه بستک وجناح به اوز می آید وجمعی از مردم که با ایشان ملاقات میکنند این بزرگوار به معتمدان اوزی میگوید که اگر میخواهید اوز پیشرفت کند...
    قابل توجه کسانیکه دنبال قوم و طایفه گری هستند در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • با سپاس از آقای ابراهیم پور بابت مطرح کردن این مطلب جالب و قابل توجه اکنون دیر زمانی است که دیگر دوره طایفه سالاری وقوم گرایی در اوز به سر رسیده است وکسانیکه بر طبل فرسود...
    اوزی. از شیراز. با سپاس از جناب فرهاد در مطلب: اقوام اوزی مهم هستند یا شهروندان اوزی؟
  • راستی تکلیف آماده شدن مخازن آب شرب اوز به کجاها رسید قرار بود مخزن مردمی در تیرماه. آماده. آبگیری شود...
    در مطلب: ساخت برکه و چراییِ آن
  • همه می دانیم که برای تشکیل یک بخش. لازم. است. که دو دهستان درکنار هم. وجود داشته. باشد. درحالیکه دهستان فیشور تنهاست. پس. چکار میشود کرد ؟؟!...
    حکایت بخش. شدن. دهستان فیشور در مطلب: بازدید فرماندار اوز و هیئت همراه از پروژه های در دست ساخت فیشور