سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  3/ ژانویه/ 2022 - 2:18
  |   نظرات: 6 نظر
4,411 بازدید

معرفی دانشکده بهداشت اوز/۳۰۰ دانشجو در دانشکده مشغول به تحصیل هستند

تاریخچه:

دانشکدۀ بهداشت اوز یکی از دانشکده‌های اصلی دانشکده علوم پزشکی لارستان است و از قطب‌های مهم تربیت نیروهای بهداشتی در جنوب کشور محسوب می‌شود. در سال ۱۳۸۸ با موافقت وزیر بهداشت دکتر مرضیه وحید دستجـردی، و همچنین مساعدت دکتر ایمانیه، رئیس  دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فرایند ایجاد دانشکدۀ بهداشت اوز آغاز شد.

بدین‌منظور هیئت پیگیری دانشکده متشکل از معتمدین و نیک‌اندیشان شهرستان اوز به شرح زیر تشکیل گردید:

جناب آقای منصـور فقیهــی‌نـژاد

جناب آقای حاج محمــد محمودی

جناب آقای خواجه عبدالحمید نامــور

جناب آقای ابراهیم احمدی

زنده‌یاد محمد عسکری

جناب آقای محمدامین سعیـدی

جناب آقای ابراهیم غفــوری

جناب آقای نوید خادم‌پــور

جناب آقای هادی صدیقــی

سرکار خانم اعظم بارضایــی

سرکار خانم کبری هاشمی

 با پیگیری‌های مستمر هیئت پیگیریِ دانشکده و همچنین همت والای خیرین نیک‌اندیش شهرستان اوز، موافقت اصولی تشکیل دانشکده در سال ۱۳۸۹ صادر گردید. در سال ۱۳۹۱ با موافقت بورد بهداشت عمومی، رشتۀ کارشناسی بهداشت عمومی به‌عنوان اولین رشته در این دانشکده راه‌اندازی شد.

ساختمان آموزشی دانشکده با مساحت ۳۷۰۰ متر مربع (و در زمینی با مساحت ۱۰ هکتار) و به همت خیّر نیک‌اندیش جناب آقای عبدالرزاق شرافت ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 در سال ۱۳۹۵ دانشکده با حضور جناب آقای دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرکار خانم دکتر رئوفی رئیس دانشکدۀ علوم پزشکی لارستان، آقای دکتر جعفرپور نمایندۀ مجلس شورای اسلامی لارستان، خنج و گراش، آقای آتش‌فراز بخشدار اوز، آقای دکتر حاجتـی دبیر شـورای آموزش و بهداشت تخصصــی وزارت بهداشت، آقای دکتـر کشاورز دبیر هیئت بورد رشتــۀ تغذیه، آقای دکتر شاه‌طاهـری دبیر هیـئت بـورد رشتۀ بهداشت حرفه‌ای، آقای دکتر غنییـان از مجمـع خیریــن سلامت کشور و سرکار خانم دکتـر گل‌بابایی عضـو هیئت بورد رشتـۀ بهداشت حرفه‌ای، آقای دکتـر چوبینه مدیرگروه بخـش ارگونومی، آقای دکتر جهانگیـری مدیرگـروه رشتـۀ بهداشت حـرفه‌ای، هیئت‌رئیسۀ دانشکدۀ علوم پزشکی لارستان، آقای دکتر مدرسی و اعضای مجمع خیرین سلامت لارستان و مسئولین، معتمدین و بزرگان شهر اوز افتتاح گردید.

بخش اول: فضاهای فیزیکی آموزشی و کمک‌آموزشی

الف) کلاس‌های درس

۱۲ کلاس درس در دو طبقۀ همکف و اول با ظرفیت‌های بین ۲۰ تا ۵۰ نفر راه‌اندازی شده که همۀ آن‌ها مجهز به کامپیوتر، پروژکتور و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است. برای رفاه حال دانشجویان، صندلی‌های کلاس‌ها از ارگونومیک‌ترین و بهترین مدل‌های بازار تهیه شده‌ است.

ب) سالن کنفرانس

دانشکده دارای دو سالن است: حافظ با گنجایش ۱۰۰ نفر و سالن کنفرانس رازی با گنجایش ۵۰ نفر که عمدۀ جلسات و مناسبت‌های مختلف، در این دو سالن برگزار می‌شود.

پ) کتابخانه و سالن کامپیوتر

کتابخانۀ دانشکده دارای بیش از ۷ هزار جلد کتاب است که نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینۀ بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، تغذیه و علوم پایه را برآورده می‌کند.

ت) آزمایشگاه‌های تخصصی

در حال حاضر نقطۀ قوت و عطف دانشکده، بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های تخصصیِ مجهز به تجهیزات دستگاهی است که سبب ارتقای قابلیت‌های آموزش و دانشکده شده است. دانش مناسب استادان در کنار این تجهیزات سبب شده که فرصت‌های راه‌اندازی آزمایشگاه‌های کارآفرین نیز در دانشکده فراهم گردد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

الف) آزمایشگاه شیمی

این آزمایشگاه با بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته‌ای از قبیل دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد عالی (HPLC) مجهز به آشکارسازی ماورای بنفش ـ فلورسانس، سوکسله، ستگاه کورۀ الکتریکی، فلیم فتومتر، دستگاه جارتست، دستگاه سنجشBOD  آب، ست کامل سنجش COD آب، ست سنجش کلرسنج و مانند این‌ها، قادر به انجام آزمایش‌های مربوط به مواد غذایی، کیفیت آب و فاضلاب و اندازه‌گیری سموم در خون، ادرار و هوا است.

ب) آزمایشگاه میکروبیولوژی

این آزمایشگاه  با استفاده از میکروسکوپ‌های مدرن و همچنین استفاده از بهترین تکنیک‌های کشت میکروارگانیسم‌ها، قادر به تشخیص انواع میکروارگانیسم و تعیین مقدار آن‌هاست.

پ) آزمایشگاه آلودگی هوا

با استفاده از پمپ‌های نمونه‌برداری فردی و محیطی، آلاینده‌های شیمیایی محیط کار به صورت گاز، بخار یا گردوغبار جمع‌آوری می‌شود و پس از انتقال به آزمایشگاه و آماده‌سازی، به‌وسیلۀ دستگاه کروماتوگرافی گازی یا GC نوع آلایندۀ موجود یا مقدار دقیق آن (در حد نانوگرم) تعیین می‌گردد.

ت) اتاق پراتیک

این اتاق مجهز به مولاژهای آزمایشگاهی است که برای آموزش دروس آناتومی و فیزیولوژی به منظور شناسایی دقیق اعضای بدن و آشنایی با عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ث) آزمایشگاه عوامل فیزیکی و ارگونومی

این آزمایشگاه با داشتن تجهیزات مناسب قادر به اندازه‌گیری عوامل زیان‌آوری است (صدا، روشنایی، گرما، رطوبت، اشعه‌های زیان‌آور و مانند این‌ها) که می‌توانند به صورت فیزیکی، سلامتی انسان را تحت‌تأثیر قرار دهند. از جمله تجهیزات موجود در این آزمایشگاه می‌توان به این موارد اشاره نمود: صداسنج آنالیزوردار، صداسنج ساده، ارتعاش‌سنج صفحه‌ای، دوزیمتر صدا، لوکس‌متر، IRمتر،UV متر، دستگاه سنجش امواج آلفا، بتا وگاما، دستگاه سنجش امواج الکترومغناطیسی، اسپیرو متر، دماسنج گوی سان،WBGT متر.

در این بخش همچنین تجهیزات گوناگونی برای سنجش ابعاد بدن و طراحی ایستگاه‌های کاری، تردمیل، دوچرخۀ ارگومتر، اندازه‌گیری عملکرد ریه، شنوایی‌سنجی و جز این‌ها برای اهداف آموزشی و پژوهشی وجود دارد.

ج) آزمایشگاه ایمنی صنعتی

شامل انواع تجهیزات حفاظت فردی از جمله ماسک‌ها، لباس کار، ایرماف و ایرپلاگ، دستکش‌ها، تابلوی برق، سیستم تشخیص و اعلام حریق، کمربند ایمنی، کپسول‌های آتش‌نشانی و جز این‌هاست.

چ) آزمایشگاه پسماند

در این بخش، تست‌های مختلف در زمینۀ انواع پسماندها انجام می‌گیرد.

ح) آزمایشگاه هیدرولیک

شامل انواع تجهیزات مربوط به طراحی سیستم‌های پمپ و پمپاژ و انواع تست‌های مربوط به برنولی، اصطکاک و سایر پارامترهای هیدرولیک است.

خ) کارگاه نقشه‌کشی

مجهز به دوربین‌های نقشه‌کشی و ابزارهای نقشه‌برداری است که برای آموزش دانشجویان مهندسی بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمایشگاه‌های کارآفرین

اتاق‌های کارکنان

۲۰ اتاق برای استفادۀ کارکنان و اعضای هیئت علمی در دانشکده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکانات رفاهی دانشجویی

دانشکده، یک خوابگاه مِلکی دخترانه با گنجایش ۷۰ نفر دارد که در فضای دانشکده قرار گرفته و دارای تجهیزات رفاهی مناسب است.

همچنین دارای دو خوابگاه استیجاری است که خوابگاه برادران با ظرفیت ۸۰ نفر در سطح شهر است و خوابگاه خواهران با ظرفیت ۹۰ نفر در دانشگاه پیام نور واقع شده است.

الف) اعضای هیئت علمی

در حال حاضر ۱۴ عضو هیئت علمی در این دانشکده مشغول فعالیت هستند و ۳ عضو بورسیه و همچنین ۳ عضو هیئت علمی مربوط به رشتۀ صنایع غذایی به این دانشکده افزوده خواهد شد. از اعضای هیئت علمیِ فعلی، یک نفر در رتبۀ دانشیاری، ۹ نفر در رتبۀ استادیاری و ۴ نفر در رتبۀ مربی قرار دارند.

ب) تعداد دانشجویان

۳۰۰ دانشجو در این دانشکده مشغول تحصیل هستند و از ابتدای راه‌اندازی آن تاکنون ۱۷۹ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند.

پ) گروه‌های آموزشی

در حال حاضر این دانشکده در چهار رشتۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. رشتۀ بهداشت عمومی از سال ۱۳۹۱ در این دانشکده دایرشده و بیشترین آمار فارغ‌التحصیلان را به خود اختصاص داده است. در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به‌تدریج رشته‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و همچنین تغذیه به این دانشکده افزوده شدند. در سال ۱۳۹۸ نیز نُخستین دورۀ کارشناسی مهندسی بهداشت محیط در این دانشکده راه‌اندازی شده است. آمار دقیق مربوط به گروه‌های آموزشی، به تفکیک در زیر ارائه شده است.

گروه بهداشت عمومی

گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

گروه علوم تغذیه

گروه مهندسی بهداشت محیط

بخش سوم: وضعیت پژوهشی

اعضای هیئت علمی دانشکده با داشتن مهارت‌های تخصصی در زمینۀ پژوهش، تاکنون موفق به چاپ مقالات متعدد در مجلات علمی معتبر جهان شده‌اند. در حال حاضر، عمدۀ مقالات معتبر دانشکدۀ علوم پزشکی لارستان، توسط استادانِ این دانشکده به چاپ می‌رسد. در زیر، گُزیده‌ای از فعالیت‌های پژوهشیِ دو سال اخیر (قبل و حین کرونا) ذکر گردیده است.

روسای دانشکده از ابتدا تاکنون:

دکتر محمد رضا عرفانی از ابتدای تاسیس(۹۱) تا سال ۹۷، دکتر عبدالله مبشری ۹۸-۹۷، دکتر محمد رضا زارع ۹۹-۹۸، دکتر اقبال سخاوتی ۹۹ و مهندس ساسان امانت از ۹۹ تاکنون مسئولیت این دانشکده را به عهده داشته اند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “معرفی دانشکده بهداشت اوز/۳۰۰ دانشجو در دانشکده مشغول به تحصیل هستند”

  1. قابل توجه همه اهالی فرهنگ‌دوست اوز گفت:

    با سپاس از این اطلاع رسانی خوب وجالب برای همه اهالی شهرستان اوز مایه افتخار است که این دانشکده دولتی خوب در اوز فعالیت میکند ولی به خاطر اینکه کمتر کار تبلیغاتی میکند تا اندازه ای مردم در خود اوز وخارج از اوز ازاین دانشکده معتبر اطلاع کافی ندارند. با تشکر از جناب احمدی با این اطلاعات خویشان در ضمن این دانشکده بهداشت از طریق کنکور سراسری دانشجو میگیرد رشته های تحصیلی آن کاربردی ودرجامعه خوب جذب کار میشوند. اینشالله بازهم در باره دانشکده خبررسانی کنید تا مردم در جریان این دانشکده مهم دولتی قرار گیرند

  2. کارمند گفت:

    سلام خدمت نویسنده ی عزیز حداقل نام اون ۳نفری که چند سال از زمات افتتاح این دانشکده را می گردوندند مینوشتی سرکار خانم نامی سرکار خانم مهر نوش عسکری و سر کار خانم خادمی

  3. بومی گفت:

    با داشتن این همه امکانات سوالی مطرح میشه که جرا در ازمون پارسال وزارت بهداشت و جذب گسترده نیرو هیچ گونه ردیف استخدامی شامل دانشکده بهداشت نشد حتی ۱ ردیف؟ در صورتی که شبکه بهداشت و بیمارستان هر کدام بالغ بر ۲۰ ردیف استخدامی جذب کردند
    مسئولین دانشکده بهداشت لطفا کمی به هوش باشید تا جذب نیروی بومی افزایش یاید

  4. کارمند گفت:

    با سلام
    سپاس از اطلاع رسانی و زحمات شما جناب احمدی
    اما جا دارد به نکته ای هم توجه گردد که آیا با توجه تجهیز نمودن مستمر این دانشکده و افزایش تعداد دانشجو، به همان میزان مدیریت این مجموعه بهبود پیدا کرده است؟
    یک مجموعه در صورتی پیشرفت خواهد کرد که به کارمندان علی الخصوص کارمندان بومی اوز ، بها و ارزش داده شود و یک سیستم همدل برقرار گردد.

  5. علی گفت:

    جناب آقای احمدی خودت در جریان هستی که آقای حاجی صدیقی جهت اخذ مجوز زمین از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاستان زحمات زیادی کشیدند ولی اسم ایشان در بین اسامی ارایه شده نیست . اگر توضیح بفرمائید ممنون میشم

    • مدیریت گفت:

      برای استقرار دانشکده بهداشت افراد و ادارات مختلف تلاش کرده اند. این گزارش توسط مسئولین دانشکده بهداشت برای معرفی تهیه شده است و به همه موارد از ابتدا تاکنون نپرداخته است

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز