سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  1/ اکتبر/ 2020 - 12:03
  |   نظرات: 4 نظر
1,924 بازدید

در این یک‌سال چه گذشت؟

تشویش مکن راه مگو پر خم و پیچ است

    کاین جاده پیکار همش در خم و پیچ است

بر جاده هموار دویدن هنرش چیست؟

     مردانه دویدن، هنرش در خم و پیچ است

فاطمه قاسمی: یک‌سال گذشت. مردم شهر اوز هیچ‌گاه تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۸ را از یاد نخواهند برد. تاریخی سرنوشت ساز که به نقطه عطفی برای تولدی دوباره تبدیل شد. پس از ۷۰ سال انتظار و پیگیری‌های مکرر طیف‌ها و اقشار مختلف مردمی و مسئولین، بالاخره آن خبر مسرت بخش به گوش رسید. بیم‌ها و امیدها سپری و اوز شهرستان شد ( ارتقایی که نتیجه همدلی همه جانبه بود و نه تلاش فرد یا گروهی خاص)

ارتقایی که مردم صرفا به دنبال تغییر اسمی(بخش به شهرستان) نبوده بلکه خواستار تغییرات ملموس و محسوس چه در زندگی شخصی و چه در شهرستان بوده و هستند .

….. حال یکسال  گذشت ……

شاید هنوز برای پاسخ به برخی سوالات و ارائه کارنامه و دستاوردهای یک ساله زود باشد ولی حداقل می‌توان به مرور رویدادهاو رویکردها و نتایج عملکردها پرداخت. و شور و شعف مردمی که اکنون بی صبرانه منتظر تغییر و تحولات دربخش‌های مختلف جامعه شهری  هستند. حقی که ارتقای سیاسی با خودبه ارمغان می آورد و  باید به مردم بپردازد . چقدر سهم خود را از ارتقا گرفتیم ؟ چه اندازه از توسعه بهرمند شدیم؟

و مهم‌تر آن که برای رسیدن به آرمان‌های شهری چه گام هایی برداشتیم؟ اولویت بندی اهداف و نیازهای شهر، در کنار تصمیمات عقلایی و خردمندانه مسئولین، همچنین در کنار ارتقای سیاسی، ارتقای اخلاق و شعور اجتماعی و سیاسی و افزایش آگاهی عمومی و مشارکت جمعی، اتحاد وهمدلی در راستای هم افزایی و همگرایی بدور از حسادت‎ها و منیت‌ها، رفع تبعیض وبی عدالتی، گسترش حقوق شهروندی و فعالیتهای مدنی، استفاده بهینه از  ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی و انسانی و رشد سرمایه گذاری، نظارت مقتدرانه بر عملکردمدیران ادارات، تخصیص بودجه  برای شهرستان، که می‌تواند درزمره مهمترین‎ها قرار گیرد.

بی گمان در این یک سال شاهد مسائلی بوده ایم که اگر در ترازو و میزان قضاوت قرار دهیم در کنارموارد مثبت و تاثیر گذار  که با پیگیری به نتیجه رسیده است، به برخی‌ هم  نمی‎توان نمره قابل قبولی  داد. اگر چه باید اذعان داشت و این واقعیت را در نظر گرفت که پاره ای موارد متاثر از وضعیت وسیاست‌های کلان کشور است و خواسته ها باید واقع بینانه و انتظارات با درک از این مسائل  باشد ( شوربختانه ارتقا سیاسی ما همزمان ومصادف شد با شیوع بیماری کرونا در جهان و تحریم های فلج کننده ورکود اقتصادی و…خبر مسرت بخشی که شاید اگر  در موقعیت مناسبتری صورت می پذیرفت با  ثمرات شیرین تری همراه بود.)و برخی نیز  نشات گرفته از واقعیت های موجود جامعه که به صورت اپیدمی کل کشور را احاطه نموده و فرا گرفته از جمله : فشاراقتصادی کمر شکن ، بیکاری، زمین خواری و ……و البته مسائلی که بازگو نمودن آن  بدور از تبعات و هزینه  نخواهد بود…..

با این حال فراموش نکنیم که “توسعه و پیشرفت از بالا ( مقتدرانه)نیست بلکه از پایین (مردم سالارانه) حاصل می‌شود.” بنابراین نگارنده تاکید مکرری بر مطالبه گرایی مردمی دارد. آنجایی که مسئولین مردم را منفعل و بی تفاوت بدانند، امور را هم از سر رفع تکلیف و نامطلوب می گذرانند. همچنین در این مسیر پر فراز و نشیب باید دست‌بوس و قدردان نیکوکاران و خیرین شهر باشیم که گرچه برخی از آنان از دیار خود  به دور هستند اما بزرگترین حامی و پشتوانه شهر خویش به خصوص پس از ارتقا در همه زمینه ها  بوده و هستند و به راستی اگر از وجود آنان بی بهره بودیم وضعیت ما چگونه بود؟ این بزرگان را ارج می نهیم و همت آنان را سپاس می داریم و اجرشان را به یزدان  می سپاریم..

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

و سرمایه های متخصص بومی (بومی های لایق، شایسته و توانمند ) که مخلصانه کوشش می‌کنند از جمله نخستین  بخشدار مرکزی  بومی، جوان خوش فکر و خوشنام، که امید است این رویه ادامه داشته و در آینده ای نه چندان دورشاهد حضور بومی‌های دلسوز  در عرصه های مختلف سیاسی و نهاد تصمیم گیری باشیم. قطعا هستند کسانی که عاشقانه و مخلصانه وصادقانه  دل در گرو آبادانی  و پیشرفت شهر دارند، افرادی که گاها از دو جبهه (فرادستان و فرو دستان ) در تنگنای بی عدالتی و بی انصافی و  بی مهری  قرار می‌گیرند که عطای بودن وخدمت را به لقایش می بخشند ..

هر چند  هنوز راه درازی مانده تا مقصد و رسیدن به قله آمال….. اماهیچ راهی نیست کان را نیست پایان …

*ادارات (مهمی)که همچنان باید پیگیر بود تا مستقر شوند و مردم را از رفتن به سایر شهرها بی نیاز سازند…

*انتصاب مدیران لایق و شایسته و قوی  ( چه بومی چه غیر بومی)

*جوان‌هایی که برای مسکن و اشتغال بیم و دغدغه این نداشته باشند …..

*استفاده بهینه از ظرفیت های انسانی و مادی شهر

*تامین زیر ساخت‌های منطقه‎ای ( به خصوص در مسئله آب ) که باید اصلاح شوند ……

*زمینه سازی در صنعت  و سرمایه گذاری و ایجاد و تاسیس کارخانه‌های تولیدی  که باید نگاهی  رو به جلو به آن داشت….

*توجه ویژه به امور بانوان ( متاسفانه در بسیاری موارد قربانی جامعه مرد سالار و زن ستیزبوده و هستند )که همیشه مظلوم مانده و به صورت نمادین  و سنبلیسم از این قشر استفاده می‎شود و نه درتصمیم گیری‌هایی که حتی به خود آنان مرتبط است ..

*رشد و ایجاد رسانه های منتقد و مستقل و غیر وابسته که همگام با مردم پیگیر مسائل و کاستی‌های شهر(و نقد عملکردها)  و نه  اینکه صرفا  تریبون نهادهای دولتی و ادارات  باشند.

*اصلاح برخی رفتارهای ضد ارزشی که بمرور به  فرهنگ مبدل شده نظیر: ریا ، تملق و چاپلوسی در راستای حصول  منفعت های شخصی که منجر به قهقرا رفتن اخلاق حاکم  و غالب بر جامعه می‌شود..

( در این راستا سیاست ورزی اگر همراه با صداقت و اخلاقیات نباشد به افزایش مدعیان دروغین خدمت و شیفتگان قدرت می انجامد و در صورت ادامه این روند جامعه شهری با انحطاط اخلاقی روبرو می‌شود .)

و البته رسیدن بر این باور مهم که رفتارهای افراد  همسو و هم جهت منافع جمعی و جامعه باشد بالطبع

اصلاح ناهنجاریهای اخلاقی و فردی پیش زمینه ای برای توسعه و رشد یک جامعه مترقی خواهد بود.

*بسترهای لازم برای تاسیس و توسعه تشکل های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به منظور گسترش مشارکت عمومی درتمام زمینه ها فراهم گردد….

*مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی از جمله در بحث موادمخدر و اعتیاد ….

*گسترش و ر شد بهداشت عمومی و آموزش…..

* توسعه اقتصادی پایدار …..

*و توسعه همه جانبه و متوازن برای زندگی بهتر و مطلوب

بی گمان تحقق و رسیدن به این اهداف، تدوین و اتخاذ سیاست‌هایی خردمندانه و هوشمندانه و سکانداری قوی، با اراده و متواضع و پاسخگو  می‌طلبد و قافله سالاری که متعلق و پدر همه اقشار باشد و مردمی که هستند برآن عهد که بستند تا  همراه شوند  با  قافله وقافله سالار این جاده پر پیچ و خم …..

آری مردانه دویدن هنرش در خم و پیچ است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “در این یک‌سال چه گذشت؟”

  1. فرهاد ابراهیم پور گفت:

    جا دارد این مطلب سنجیده و دلسوزانه که نکات مهمی در ان نهفته است بارها خوانده شود .دلسوزی به تعارف و ریا و چاپلوسی نیست .اعتقاد به مردم داشتن اعتماد می اورد و تکیه بر ادم های سست بنیاد و منفعت طلب بی اعتمادی بهمراه می اورد . مدتها بود مطلب خوبی تا این اندازه که فهم و دلسوزی و انتقاد بجا داشته باشد در رسانه های اوز ندیده بودم . اینکه رسانه اوز امروز به نشر اینگونه مطالب می پردازد و نظر واقعی شهروندان را منعکس میکند نیز جای تشکر دارد . امید که دیگر همشهریان همچون این نیک بانو که دلسوزانه برای شهرمان نوشته اند خواسته و نظرات خود را بیان کنند .و بدانیم که جامعه پویا جامعه پرتحرک و مشارکت طلب است .

  2. جهت اطلاع مسولان اوز ( مهم ) گفت:

    با بررسی وتحقیق که انجام داد ه ام درشهرستانهای جدید فارس که همزمان با اوز ارتقا یافتند تا کنون ادارات صنعت معدن تجارت منابع طبیعی دادگستری ثبت اسناد میراث فرهنگی وکمیته امداد دایر ومشغول خدمت رسانی هستند این درحالی استکه هیچکدام ازاین ادارات در شهرستان اوز وجود ندارد مسولان شهرستان باید در مقایسه با این شهرهای همردیف اوز خیلی بیشتر پیگیری نمایند ادارات نامبرده در شهرستانهای جدید زرقان خفر کوهچنار بیضا بختگان و…مستقر هستند

  3. ناشناس گفت:

    به نکات ارزشمندی اشاره شده
    بسیار عالی
    تقریبا ریشه ای به مسائل شهرستان پرداخته شده و نشان از وجود افراد اگاه و توانمند است که نوید بخش نسل جدید ارئه خدمت و کمک به اداره جامعه است.
    ارزش متن به آگاهی بخشی آن است درست منطبق با جایگاه نگارنده به عنوان مدرس دانشگاه ازاد اوز وفعال مدنی

  4. دکتر یادگارفرد گفت:

    با سلام و درود خدمت نویسنده محترم مقاله و شهروندان عزیز
    وجود افراد فرهیخته، دانا و خردمند فارغ از جنسیت، نژاد، قومیت، دین و مذهب در شهرستان اوز، کم نیست و باعث افتخار بسیار است، آنچه با نهایت صداقت می توانم بگویم ، اینست که متاسفانه ظرفیت های بالقوه نیروی انسانی در شهرستان ما به جای استفاده های مطلوب و درست و در خور از آنها در حال به هدر رفتن و تلف شدن است ، کاش در این نقطه عطف از تاریخ اوز، مسئولان و مدیران محترم با درک درست از اوضاع و تصمیم گیری مناسب ،از نیروهای فهیم و توانمندی چون شما در جایگاه واقعی خود استفاده نمایند، تا هر بار نیازمند استفاده از واژه ی ((کاش)) نباشیم و انگیزه ها برای ساختن و آبادانی اوز افزایش یابد و به جای مهاجرت نیروها از اوز شاهد مهاجرت معکوس به آن باشیم.
    با تشکر و سپاس و قدردانی از حضورهمیشگی فرهیختگان در صحنه های علمی و تولید فکر اوز

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز