شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  19/ مارس/ 2024 - 10:45
  |   نظرات: 15 نظر
846 بازدید

ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز

ابراهیم احمدی*: خدمات بهداشتی درمانی در شهرستان اوز سابقه دیرینه دارد. برای آگاهی از این موضوع کافی است نگاهی به تاریخچه خدمات این حوزه در ۷ شهرستان جنوبی کنونی استان فارس داشته باشیم تا متوجه شویم اوز بعد از شهر لارهم در حوزه بهداشت و هم درمان قدمتی به مراتب بیشتر دارد. در حوزه درمان بعد از بیمارستان لار، بیمارستان امداد که بعدها به نام خاتم الانبیا و امیدوار تغییر نام یافت در شرایطی که سایر شهرهای منطقه فاقد بیمارستان بودند، مرکز مراجعه بیماران شهرستانهای کنونی لامرد، مهر، خنج، جویم و حتی قیر و بنادر بوده است.

این خدمات گرچه اکنون نیز در این شهرستان انجام می شود اما علیرغم مشارکت نیکوکاران در این عرصه، پیشرفت آن به ویژه در مقایسه با سایر شهرستان‌ها کند است و بعضا احساس می شود که شهرستان اوز به ویژه از نظر خدمات درمانی عقب افتاده است و راهی جز اعزام بیماران مختلف به سایر شهرستان‌ها نیست.

گرچه برای این ضعف در شهرستان اوز دلایل متعددی را می توان برشمرد، اما در سال ۱۴۰۲ به ویژه ماه‌های پایانی سال بعضا راهکار را در جدایی حوزه بهداشت و درمان از دانشکده علوم پزشکی لارستان و پیوستن به دانشگاه علوم پزشکی شیراز می دانستند. این موضوع به ویژه پس از پیوستن شهرستان خنج به دانشگاه علوم پزشکی شیراز شدت بیشتری یافت.

مطالبه گری بی تردید یکی از نقاط قوت برای هر جامعه از جمله شهرستان اوز است اما با توجه به این که حوزه بهداشت و درمان با حیات انسان ها در ارتباط است و این موضوع از آن اهمیتی برخوردار است که خدا در قرآن می فرماید: هر کس  انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی به همه مردم حیات بخشیده است، هر اقدامی باید با بررسی فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف آن انجام  شود. 

ابتدا باید این موضوع بررسی شود که مسئولان بهداشت و درمان شهرستان چه برنامه های منسجمی برای ارتقای این حوزه دارند یا چقدر از وقت آن‌ها برای پیشرفت این حوزه صرف می شود. موضوع مهم‌تر این که چرا در حوزه بهداشت ودرمانی ما برنامه مدون و منسجمی نداریم و نمی‌توانیم از توانمندی‌های موجود از جمله بیمارستان یکصد تختخوابی راهپیما استفاده  بهینه کنیم؟

در مرحله بعد باید این موضوع را با حضور کارشناسان این حوزه به بررسی گذاشت که ادامه فعالیت زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان چه مزایا و معایبی دارد و اگر بتوان از این دانشکده جدا شد و به دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیوست چه مزایا و معایبی خواهد داشت. آیا در شرایطی که خنج از دانشکده لار جدا شده است نمی‌توان با تدوین برنامههای کوتاه مدت و میان مدت و‌ مطالبه گری منسجم برای تحقق خواسته‌ها کوشید؟

موضوع دیگری نیز که می توان به بررسی کارشناسانه گذاشت آن است که اگر اجماع بر جدایی از دانشکده علوم پزشکی لارستان است و این امکان فراهم می‌شود، پیوستن به دانشکده علوم پزشکی گراش می‌تواند انتظارات را برآورده سازد یا خیر؟

موارد فوق و پیشنهاداتی که به ذهن نگارنده نرسیده همه از مواردی است که تاکید بر این امر دارد که هر تصمیمی در حوزه بهداشت و درمان بدون بررسی کارشناسانه می تواند عواقب ناگواری برای سلامت جامعه داشته باشد که نباید از آن غافل بود.

*بازنشسته بهداشت و درمان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

15 Responses to “ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز”

  1. اوزی. ازشیراز گفت:

    با تشکر از جناب احمدی به عنوان یک کار شناس که این مسأله مهم بهداشت. ودرمان. شهرستان. اوز. را جهت بررسی واظهار نظر مسولان وفعالان اجتماعی. وهم دلسوزان جامعه مطرح می نمایند تا راهی برای مشکلات و کمبودهای بهداشت. ودرمان. وبیمارستانعای. اوز. پیدا شود قطعا نظر افراد آگاه ودلسوز میتواند کمکی به مجمع فعالان. بهداشت ودرمان. اوز. شود. اینشالله

  2. کارمند بیمارستان. اوز گفت:

    علت جدایی شبکه بهداشت ودرمان خنج. از لارستان به علت تنگ نظری مسولان لارستان. است که همه امکانات پزشکی. را در لار متمرکز. کرده اند وبه شبکه های زیر مجموعه مانند خنج واوز. نمی رسند. نمونه بارز آن وضعیت بیمارستان. با سابقه اوز. است که به محلی برای. ارسال بیماران به لار وگراش. تبدیل. شده. است تجهیزات پزشکی. مانند. سی تی اسکن. وبخش. مراقبت های ویژه در اوز. نیست واکثر بیماران. را. روانه. گراش. ولار میکنند. شبکه بهداشت ودرمان. اوز برخلاف شبکه خنج منفعلانه برخورد می‌کند و مشکلات هر ساله اضافه میشود بنابراین باید بصورت خیلی جدی موضوع مطالبات اوز. را از علوم پزشکی. لار در یک جلسه رسمی توسط مسولان. ارشد. شهرستان وفعالان اجتماعی اوز. درخواست. شود. ودر صورتی که مطالبات مردم. عملی. نشود. باید. گزینه جدایی. ویا الحاق. به. علوم پزشکی. گراش. مورد نظر. قرار گیرد

  3. ابراهیم نجم الدینی گفت:

    نوشته جناب آقای ابراهیم احمدی موضوعی است که اغلب قریب به اتفاق مردم شهرستان اوز که هدفی ندارند جزرسیدن به خواسته برحقشان که انصافامظلوم واقع شده اند دراین زمینه همانطوری که اقای احمدی به دورازهرگونه سوی نیت وبطور شفاف وروشن شرح داده اند
    بااحترام ابراهیم نجم الدینی

  4. از دبی. همشهری گفت:

    خیلی جالب. سایت شما به مسایل مهم واساسی وزیر ساختی اوزتوجه. دارد مشکلات و کمبودهای بیمارستان اوز از واجبات وامور مهمی. است که مورد توجه جنابعالی. است. موفق باشید. اینشالله که دراین. راه به همراه بقیه. همراهانتان خدمتی. بنمایید. اینشالله

  5. معلم جوان اوزی گفت:

    با توجه به اینکه بر تقسیم بودجه و امور اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مراکز استان نظارت و وسواس بیشتری است پیوستن به دانشکده علوم پزشکی هر شهرستانی اثر گذار عمیقی نخواهد داشت ؛ بنابراین با بررسی و تحقیق در این حوزه خصوصا شرایط شهرستان خنج بعد از پیوستن به مرکز استان باید تصمیم گیری سریع و دقیقی شود.

  6. پرسنل بیمارستان اوز گفت:

    درود بر آقای احمدی شخصیت محبوب و فراموش نشدنی که عمر جوانی اش را در خدمت مردم منطقه گداشت آری نکات جالب و تخصصی که خود ایشان هم بالاترین سابقه در حوزه درمان و بهداشت منطقه داشته و دارد و هم ارتباط با هیات امنا و خیرین و بقولی با همه گروه‌ها بخاطر فعالیت های اجتماعی تاثیر گذار .اما آن نکته ای که همه مسولان چه فرمانداری و چه ریاست علوم پزشکی های لارستان خصوصا در مدیریت دکتر کریمی و رصایی کمرنگ و بی اهمیت شاهد بودیم فراموشی یک مکان مطمئن و استاندارد درمانی و بروز جهت منطقه شهرستان اوز بود با اینکه عمر ساختمان بیمارستان امیدوار اوز بعد چند دهه عملا ساختمان قدیمی فاقد پارکینگ اقامتگاه و فضای سبز مناسب میباشد امید بود با ساخت بیمارستان راهپیما شهر اوز و شهرستان اوز با تکمیل بیمارستان راهپیما جلوه فخر از بیمارستان مدرن در جنوب کشور و استان فارس واسه بيماران و مراجعه کنندگان فراهم و صمن جابجایی و تخلیه بیمارستان شاهد همدلی و یکصدایی در شهر باشیم اما کوتاهی مسؤلان وقت باعث شد روند ساخت و تکمیل و مجوز بیمارستان راهپیما با وقفه ای دور از انتظار شاهد باشیم گر چه تلاش‌های از سوی آقا حسین زاده نماینده مجلس شهرستان‌های لارستان صورت گرفت اما محافظه کاری مسولان سابق و فعلی و فشار گروهای خاصی عملا گرهی از مشکلات باز نکرد دلیل آن هم با اینکه سفر وزیر و استاندارد بعدداتفاق زلزله به شهرستان شاهد بودیم اما هیچ اظهار نظر مبنی بر بازدید از بیمارستان راهپیما صورت نگرفت و بیشتر بازديد ها برطرف کردن تخریب ها و خسارت وارد بر بیمارستان امیدوار بود .امید است بعد اتفاق زلزله اخیر که تلنگری جهت افشای حقایق بود مخالفان جابجایی بیمارستان‌ امیدوار اوز دست از مخالفت برداشته و فکر پیشرفت و رفاه همشهریان و درمان ورسلامت مردم از شهر و توابع شهرستان باشیم.با آرزوی سال پر برکت و توفیقات الهی

  7. دلسوز گفت:

    بیمارستان گراش پیشتاز خدمات درمان در بین ۳۶ شهرستان فارس است حتی در یکسری شاخص ها برتر از جهرم و فسا هست مثل رادیوتراپی و سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس و جراحی سرطان و عمل آی وی اف که لار جهرم و فسا ندارند اگر اوز و خنج بخواهند با دانشکده گراش،تعامل کنند حتما گراشی ها اسقبال می کنند و به تمامیت وواستقلال اوز و خنج نیز احترام می گذارند.

  8. کارمند بهداشت ودرمان. در اوز گفت:

    به نظر می‌رسد قبل. از مطرح کردن. جدایی اوز. از. علوم پزشکی. لار باید. ابتدا درطی جلساتی. با حضور فرمانداروفعالان اجتماعی وکارشناسان بهداشت. ودرمان دلسوز منطقه اوزاز یکطرف ومسولان علوم پزشکی. لارستان از طرف دیگر. جلساتی برگذار. ومطالبات جدی. شهرستان اوز. مطرح وزمان بندی. شود. چنانچه مسولان. لاری به قول. وقرار خود. عمل. نکنند. آنوقت موضوع جدایی شبکه. اوز. از. لار پیگیری. شود

  9. قابل توجه فعالان. عرصه بهداشت. اوز گفت:

    بهتر است که درطی یک جلسه خیلی جدی در فرمانداری اوز وبا حضور.ریس علوم پزشکی. لارستان ومسولان وجمعی از فعالان عرصه بهداشت. ودرمان. اوز موضوع. نا. رضایتی مردم از عملکرد. مسولان. لار را درمورد بیمارستان ها وشبکه بهداشت ودرمان. اوز بررسی ولیست درخواست‌ها ومطالبات شهرستان اوز. را اعلام شود. ونظر علوم پزشکی لار. را جویا. شوند. آنگاه میشود. در آینده. در مورد جدایی از. لار. ویا پیوستن. به. مرکز. استان ویا. گراش. تصمیم گرفت طی کردن این. روال. منطقی به نظر میرسد با تشکر

  10. پیشنهاد. همشهری. از دبی گفت:

    با توجه به تجربیات آقای عزیز خضری در امور بهداشت. ودرمان. اوز. لازم. است که ایشان در این مجمع مهم شرکت. داشته باشند جای. ایشان به نظر میآید که خالی. است. علت. چیست ؟؟؟

  11. وحدت گفت:

    سلام.ما دست خیرین شهرستان رو می بوسیم ولی چرا دو دستگی؟ وقتی خودمون هم با هم کنار نمی یاییم انتظار داریم بقیه دلشون برای ما بسوزه؟

    من با جدا شدن برای ارتقا موافقم. ولی با شرایطی که ما درست کردیم زیر نظر لار، گراش یا شیراز بودن فرقی به حال ما نمی کنه.

  12. پرستار گفت:

    سلام به دلسوزان و معتمدین شهر. باور کنید تو بیمارستان امیدوار ما جونمون رو کف دستمون گرفتیم و کار می کنیم. زلزله ای که اومد نشون داد ساختمون چقدر داغونه.

    درسته دانشکده لار طی سه ماه، بیمارستان رو دوباره سرپا کرد ولی یه فکری باید برای خودمون بکنیم. به هر حال شما هم از خدمات این بیمارستان استفاده می کنید و اگر خطری هست، برای همه هست.

  13. پرسنل بیمارستان گفت:

    مطالبات رو‌ نمی دن. شاکی هستیم. ولی خداییش تعداد متخصصا خیلی زیاد شده. همین هم باعث شده تعداد عملهامون بره بالا. کار ما بیشتر بشه، دیون معوقاتمون هم بیشتر می شه.

  14. همشهری دلسوز گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت همه‌ی همشهریان عزیز و بزرگان دلسوز شهر.احسنت و خدا قوت. به نکته خوبی اشاره کردید. اولین موضوع که به ذهن مبادرت می کنه اینه که چرا بیمارستان راهپیما، با اون عظمت و گستردگی به راه نمی افته؟ واقعیتش موضوع رو که پیگیری کردم، ظاهرا با توجه به بعد مسافت و جمعیت شهرستان، فقط می تونیم کد اعتباری رو برای یک بیمارستان داشته باشیم. خب چرا خیرین ما یک دل نمی شن که کد اعتباری به بیمارستان راهپیما اختصاص پیدا کنه و کار ساخت و ساز هم بهتر پیش بره؟
    مگه قرار نبود بیمارستان امیدوار به ساختمان بیمارستان راهپیما منتقل بشه؟

  15. ریس شورای شهر. توجه. نمایند گفت:

    شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز. نیستند ؟؟ که اقلا دراین سالها یک ارتباطی با آقای. راهپیما هم. ندارند. شورای شهر خودشان. را مشغول. کارهای. کوچک. کرده اند. و……

نظر سنجی

یک سال از فعالیت شوراهای ششم شهر و روستا گذشت. میزان رضایت شما از عملکرد و فعالیت های سال اول شورای اسلامی ششم شهر اوز چقدر است؟

Loading ... Loading ...
آخرین نظرات
  • آقای. احمدی بخاطر اینکه عضو مجمع بهداشت. ودرمان. وبتز نشسته وزارت بهداشت می. باشد لا اقل هر گاهی. درباره اخبار علوم‌پزشکی اوز. وگراش. وخنج. را مطرح. و مقایسه و بررسی نمای...
    انتظار از جناب. احمدی مدیر سایت در مطلب: نماز عید فطر اوز به گزارش تصویر
  • مدیر محترم سایت سلام. چنانچه. با تغییر. رویه میخواهید. اخبار. چندان منتشر. نکنید. دراین شهر کوچک به چه مطالب ومسایلی می پردازید ؟؟ قطعا نیروها و افرادی که بتوانند مطالب....
    خدمت جناب احمدی. مدیر سایت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • سلام اوز امروز اعلام کرده که از ابتدای سال تغییر رویه داده و اخبار را کمتر پوشش می دهد. مطلب «تغییر رویه اوز امروز و پیام اوز» در بخش سخن هفته سایت هنوز در دسترس است....
    مدیریت در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • آقای احمدی رسانه اوز امروز. دیگر خیلی غیر فعال شده. است اگر این چنین ادامه دهید کم کم مردم ومخاطبان شما را فراموش. میکنند مخصوصا اینکه دیگر. کامنت ها. را خیلی دیر به دیر...
    شهروند. فعال اجتماعی. در اوز در مطلب: رقابت تیم‌ها در انصراف از ادامه مسابقات فوتسال جام رمضان اوز
  • به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد ✋با درود و عرض ادب ، شادباش نوروز و آرزوی سال نوی پر از سلامتی ، برکت و شادی خدمت همه ی مردم عزیز منطقه ????احتراما شرکت...
    روابط عمومی شرکت آویسا ویرا طب در مطلب: تاملی بر گروه های مجازی اوز
  • ورزش همیشه با منش پهلوانانه و اخلاق معنا پیدا می‌کنه ، متاسفانه امشب شاهد مرگ فوتبال و اخلاق در سالن بودیم ،اگر مسئولان برگزاری مسابقات تصمیمی در این مورد نگیرند ،خیانت ب...
    فوتبال دوست در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • کمیته انظباطی باید اینجا مقتدر و با جسارت و شجاعت رای دهد ، این آزمونی بزرگ برای کمیته انظباطی خواهد بود که ایا از این آزمون سربلند بیرون خواهد امد یا خیر،...
    دوستدار فوتبال پاک در مطلب: ۴ تیم از شهر اوز به نیمه نهایی فوتسال جام رمضان راه یافتند
  • بنا به قول. وقرار فرمانداری. برای. استقرار. اداره ثبت. اسناد. املاک بعد. از تعطیلات نوروز. باید. این موارد برای. تاسیس اداره ثبت. اسناد. از طرف مسولان. شهرستان. درخواست....
    فرمانداری. وشورای شهر. اوز. توجه فرمایند در مطلب: مدرسه کار و دانش بهروزیان اوز با مدیریت جدید، ورود موفقیت آمیز فارغ التحصیلان به بازار کار را هدف گذاری کرده است
  • دوست عزیز ناشناس .بنده بهرام رفیعی موسس مدرسه غیردولتی نظری خودم را معرفی میکنم که صریح و واضح با جرات و شهامت بتوانیم گفت و گو کنیم . البته از حضرتعالی تقاضا دارم چنانچه...
    در مطلب: بنیاد نیکوکاران امید آفرین چهارمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر را برگزار کرد
  • شورای شهر اوز. خودشان را در مورد. بیمارستان. راهپیما. ومشکلات بیمارستان. فعلی اوز. کنار. کشیده اند وهیچ. دخالتی. دراین. موارد. نمی‌کنند مگر شورای شهر. نماینده مردم. اوز....
    ریس شورای شهر. توجه. نمایند در مطلب: ضرورت اقدام کارشناسانه در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اوز