شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
 |  ۶/ مهر/ ۱۳۹۶ - ۵:۵۴
  |   نظرات: 5 نظر
618 بازدید

مجید حلاجی: سپاس‌گزاری، توجه به جنبه‌های مثبت زندگی است

پیام اوز/ ابراهیم احمدی:  مجید حلاجی سومین کتابش را تحت عنوان «زندگی شاکرانه» شامل ۱۲۱ تکنیک سپاس‌گزاری منتشر کرد. ناشر کتاب توسعۀ دانش است و در شمارگان ۱۱۰۰ جلد به چاپ رسیده است. قیمت این کتاب ۱۵ هزار تومان است. نویسندۀ کتاب در ۱۳۶ صفحه، ۱۲۱ تکنیک سپاس‌گزاری را توضیح داده است.

مجید حلاجی متولد ۱۳۵۵ اوز است که قبلاً  کتاب‌های «ستاره‌های شش‌پر»  و «تابی برای بیتا» را به چاپ رسانده است. ستاره‌های شش‌پر داستان‌های کوتاه است که چاپی است و تابی برای بیتا مجموعۀ داستانک است که به‌صورت الکترونیک منتشر شده است. این نویسندۀ اوزی دارای مدرکMBA، کارشناسی مبارزه با بیماری‌ها و کاردانی علوم آزمایشگاهی، شاغل در بیمارستان امیدوار اوز است.

از حلاجی در مورد فعالیتش در موضوع سپاس‌گزاری پرسیدم. وی می‌گوید در زمان تحصیلاتش در دورۀ MBA -که پروژه‌محور بود- متوجه شده است که سازمان‌ها و افراد موفق ابتدا باید رشد فردی داشته باشند. اساس این توسعه و رشد نیز تغییر در باورها و روی آوردن به کارکردهای مثبت زندگی است. او با مطالعۀ برخی از کتاب‌ها به‌ویژه کتاب «معجزۀ سپاس» نوشتۀ راندا برن، پی برده که راه آسان برای تغییر، سپاس‌گزاری است.

حلاجی می‌گوید: با مطالعه و بررسی‌های مختلف، به این تعریف رسیده‌ام که سپاس‌گزاری، توجه به جنبه‌های مثبت زندگی است. وقتی زاویۀ دید باز شود، هر چیزی در جای خود مفید است. سپاس‌گزاری، مهارتی است که مثبت‌اندیشی را در افراد تقویت می‌کند و پایۀ موفقیت می‌شود. 

از او در مورد چگونگی انتشار کتاب زندگي شاكرانه پرسیدم، در پاسخ گفت: این کتاب به دو ‌صورت چاپی است و در حال رایزنی با ناشر هستم تا فایل آن را در اختیار قرار دهد تا به‌صورت الکترونیک منتشر کنم.

با توجه به برپایی کارگاه‌های سپاس‌گزاری، از آقای حلاجی در این مورد پرسیدم، وی گفت: این دوره‌ها تلفیقی از مدیریت، روان‌شناسی و علم برنامه‌ریزی کلامی عصبی است. در زمینۀ سپاس‌گزاری تألیفات محدودی وجود دارد اما بر اساس بررسی، مطالعه و تحقیقاتی که انجام دادم، سه کارگاه طراحی کردم:

۱- کارگاه «فهرست سپاس‌گزاری» که هدف عادت دادن شرکت‌کنندگان به سپاس‌گزاری است. تلاش ما بر این است که در پایان این دوره علاوه بر بازتر شدن دید و بینش شرکت‌کنندگان، جنبه‌های مثبت زندگی بیشتر دیده شود. این کارگاه ۱۸ ساعت است که معمولاً در ۹ جلسۀ دوساعته ارائه می‌شود. در کارگاه‌ها حداکثر ۲۰ نفر شرکت می‌کنند تا بتوان تمرین ارائه داد و تمرینات را بررسی کرد.

۲- کارگاه دوم «جادوی قدردانی» است که بیشتر توجه به جنبه‌های مثبت وجودی انسان‌هاست، تا نسبت به سایر افراد جامعه قدرشناس باشیم. این کارگاه نیز ۱۴ ساعت است.

۳- کارگاه سوم «عشق به خویشتن» است که تأکید بر توجه به جنبه‌های مثبت درونی خود انسان‌هاست و به مهارت و استعدادهای خودمان بیشتر توجه می‌کنیم. توانمندی‌های خود را بیشتر می‌شناسیم و قدردان می‌شویم.

 

می‌پرسم: با توجه به ضرورت خودشناسی بهتر نیست ابتدا کارگاه سوم برگزار شود، سپس کارگاه‌های بعدی؟ حلاجی پاسخ داد: تا زمانی که شرکت‌کنندگان با فهرست سپاس‌گزاری آشنا نشوند و به سپاس‌گزاری عادت نکنند، در دوره‌های بعد نمی‌توانند موفق شوند. اما اولویت کارگاه‌های دوم و سوم را می‌توان تغییر داد. ما فکر می‌کنیم که داشته‌هایمان طبیعی و حق مسلم ماست. درصورتی ‌که نعمت‌ها به ما ارزانی شده و بر اساس آموزه‌های دینی نیز هرکس شکرگزار باشد، نعمت‌های بیشتری به وی داده می‌شود. اگر ناسپاس باشیم، آنچه داریم نیز از ما گرفته می‌شود. در حقیقت نعمت‌ها به سمت کسانی می‌رود که قدرشناس بوده و قدر آن‌ها را بدانند.

 

پرسیدم: در کارگاه‌ها بر چه مواردی تأکید می‌شود؟ پاسخ داد: علاوه بر قوانین سپاس‌گزاری، تأکید بر آن است که دلیل سپاس‌گزاری را فراگرفته و بیان کنند. برای این‌که به خدمت و نعمتی برسیم، مراحلی باید طی شود و اقداماتی صورت بگیرد و دید افراد بازتر شود تا هم قدردان خدمت و نعمت شوند و هم قدرشناس افرادی که تلاش کرده‌اند که خدمت قابل بهره‌برداری باشد. 

حلاجی ادامه داد: ذهن ما اگر مثبت باشد، مثبت‌ها را به‌سوی خود جذب می‌کند، اما اگر منفی باشد نکات منفی را به طرف خود می‌کشاند. در کارگاه‌های سپاس‌گزاری آموزش داده می‌شود تا فرکانس ذهن روی جنبه‌های مثبت تنظیم شود. در جامعه موارد منفی نیز وجود دارد اما انتخاب ما مهم است. ضمناً باید به‌جای نق زدن و ایراد برای نکات منفی راهکار پیدا کنیم. در حقیقت سپاس‌گزاری کاملاً واقع‌بینانه است، ضعف‌ها را نیز درمی‌آوریم و برای آن‌ها راهکار پیدا می‌کنیم. در عشق به خویشتن نیز با خود کنار می‌آییم و برخی ضعف‌ها را می‌پذیریم. ما به‌دنبال تغییر و اصلاح مواردی هستیم که می‌توانیم تغییر بدهیم. مواردی را که واقعاً قابل‌تغییر نیست، می‌پذیریم.

از آقای حلاجی در مورد سابقۀ برگزاری کارگاه‌ها پرسیدم. وی گفت: یک سال است که این کارگاه‌ها برگزار می‌شود که شش دوره فهرست سپاس‌گزاری، دو دوره جادوی قدردانی و یک دوره عشق به خویشتن برگزار شده است و تاکنون بیش از ۷۰ نفر یکی از دوره‌ها را گذرانده‌اند. علاقه‌مندان از طریق سایت «بنیکو»BENIKOO   و کانال تلگرامی می‌توانند اطلاعات را دریافت کنند.

مجید حلاجی در مورد بازخورد این کارگاه‌ها توضیح داد: تاکنون بازخوردها مثبت بوده است. افرادی بوده‌اند که در آستانۀ طلاق و جدایی قرار داشتند، اما با توجه به جنبه‌های مثبت، زندگی خوبی بازیافته‌اند. در زمینۀ کارآفرینی نیز این دوره‌ها مثبت بوده و بسیاری توانسته‌اند با توجه به توانمندی و استعدادهای خود مشغول به کار شوند. دو پژوهش با همکاری آقای دکتر محمدرفیع بذرافشان در زمینۀ تأثیر سپاس‌گزاری بر روی کیفیت زندگی و تأثیر آن بر روی افسردگی  نیز انجام دادیم. در این پژوهش‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد در ابتدای دوره، پایان دوره و پس از اتمام دوره، بررسی شد که تأثیرات این کارگاه‌ها در بهبود کیفیت زندگی به‌ویژه در کاهش افسردگی بسیار مشهود بود.

حلاجی در پاسخ به پرسش و تأکید ما بر رفتار به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در ارتباطات و کیفیت خدمات گروهی گفت: رفتار، برآمده از افکار است. در کتاب تئوری انتخاب می‌خوانیم ماشين رفتار ما چهار چرخ دارد. دو چرخ جلو فکر و عملکرد ماست و چرخ‌های عقب احساس و فیزیولوژی هستند. چرخ‌های جلو که فکر و عملکرد ماست، تعیین‌کننده هستند و سرعت رفتار تابع چرخ جلو است و عبارت معروف آن است که: «تو همانی که می‌اندیشی».

سپاس‌گزاری و توجه به جنبه‌های مثبت، بر روی فیزیولوژی بدن نیز تأثیر می‌گذارد و حتی موجب بهبود بیماری و تأثیر بر تسریع روند درمان نیز خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “مجید حلاجی: سپاس‌گزاری، توجه به جنبه‌های مثبت زندگی است”

  1. ناشناس گفت:

    با آرزوي موفقيت براي آقاي مجيد حلاجي و انتشار كتابهاي بيشتر از سوي ايشان، پيشنهاد ميشود تصوير روي و پشت جلد كتاب مذكور در ادامه متن خبرارائه شود.

  2. علی عسکر عسکری گفت:

    تبریک و خسته نباشید به آقای حلاجی از فعالان فرهنکی و اجتماعی شهرمان

  3. اوزی. ازشیراز گفت:

    با سپاس. از اقای. حلاجی. به عنوان بک همشهری برایشان ارزوی. موفقیت. بیشتر. دارم

  4. بذرافشان گفت:

    با سلام خدمت جناب آقای حلاجی
    بخاطر تمام خوبی ها و تلاش های خستگی ناپذیر شما سپاسگزاریم
    از جناب اقای احمدی نیز بخاطر حمایت هایشان سپاسگزاریم
    به امید موفقیت های همیشگی شما

  5. اوز. دلسوز گفت:

    اقای حلاجی جوانی علاقه مند به اوز ودر محیط کارشان هم دلسوز به حال مردم وشهرمان. اوز. هستند ایشان در بیمارستان برای رونق. واعتبار بیمارستان اوز فعالیت دارند

نظر سنجی
Sorry, there are no polls available at the moment.
آخرین نظرات
  • انتشار اين مقاله در روزنامه شهروند باعث شد كه شبكه بي بي سي فارسي مورخ 24-9-96 دربرنامه ديدبان به آن اشاره نمايد و مجري برنامه هم دروصف شهر اوز و افرادش بعنوان يك شهر فره...
    ه.د در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • از شوخي بگذريم به اعتقاد بعضي ها بهتر بود كارخانه تفنگ سازي اوز هم كماكان تا به امروز در كنار كتابخانه ها و كتابخوانها ي امروزي مردم شهر اوز فعال بود حداقل اين حسن را داش...
    ه.د در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • تقسیم متخصصین کاری به شخص خاصی. ندارد. اوز بیمارستانش تنزل درجه پیدا کرده از درجه یک به ۲ تنزل پیدا کرده بیمارستان اوز با سابقه زیاد به محلی برای فرستادن بیمار به لار وگر...
    همشهری خطاب به دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • ازهمه بر وبچه های موزه مردم سناسی. تشکر میکنیم که باعث معرفی اوز به دیگران میشوند...
    همشهری در مطلب: حضور فعال یاران موزه مردم شناسی اوز در نهمین نمایشگاه بزرگ گردشگری پارس
  • دست همه دست اندرکاران به ویژه اقای احمدی. درد نکند اینشالا این بار اوز. سهر پایتخت کتاب ایرلن. شود. از اقای حمید خضری که. درصدد استقرار. کانون پرورش فکری. کودکان ونوجوانا...
    اوزی. از شیراز در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • توصيه ميكنم كيله همشهريان عزيز مطالب اين مقاله را بدقت مطالعه نمايند تا گوشه اي از تلاش كارگروه اوز نامزد پايتخت كتاب و خلاصه از تلاش مردم اوز و فيشوربراي ترويج كتابخواني...
    همشهري دلسوز در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • بنده. صادقانه. واحترام می گویم که چرا خطبای نماز جمعه. در اوز به مسایل اجتماعی. واحتیاجات ومطالبات مردم نمی. پردازند واز مسولین نمی خواهند که کمبودهای مردم را بر طرف نمای...
    کارمند. اوزی در مطلب: بیگدلی خطیب نماز جمعه اوز: قناعت در مصرف پسندیده است اما در کسب و کار نکوهیده / فایل صوتی
  • درضمن اونها شهرستان هستن ما هم بجای حرف زدن دنبال شهرستان شدن باشیم و ارتقا و کمتر حرف بزنیم ارد هم پیشرفت کرد ما ......
    دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • در جواب دلسوز باید بگم در اوز ۱۹ متخصص آمده و داریم و نیاز نداشتیم این هم که کل منطقه از تمام متخصصین بی نیاز هستن بخاطر دکتر صباغی بود که نیست و الان ما در کل منطقه نیرو...
    دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • ۲. روز قبل. از طرف علوم. پزشکی. لارستان ۱۷. پزشک متخصص جدید. به کادر درمانی بیمارستان. خنج. اضافه شده است ولی بیمارستان با سابقه. اوز در جا می زند وکسی نیست که از. سهمیه...
    کارمند. بیمارستان اوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور