شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
 |  ۲۵/ خرداد/ ۱۳۹۶ - ۷:۵۲
  |   نظرات: 2 نظر
817 بازدید

رفاه عمومی آرامش می آورد، آن را جدی تر بگیریم

ابراهیم احمدی: گرچه مسافرت از ضروریات زندگی بوده و می تواند به تقویت روحیه و کسب تجربه بیانجامد اما شرایط شغلی و هزینه های سنگین کمتر امکان مسافرت انتخابی را می دهد. دردهه سوم خرداد توفیق اجباری مسافرتی کوتاه به رشت رایافتم. به دلیل لغو شدن پرواز شیراز رشت، مسیر لار تهران را هوایی و تهران رشت را زمینی انتخاب کردیم.

مدت زمانی که با اتوبوس از تهران به رشت رسیدیم، ۶ ساعت بود که  با مدت زمان مسافرت از  شیراز به اوز یا بالعکس تقریبا مساوی است اما این سفر زمین در مقایسه با مسافرت با اتوبوس از اوز به مرکز استان  خسته کننده نبود. البته نمی توان جغرافیای جاده و طبیعت منطقه شمال را با جنوب استان فارس مقایسه کرد اما به نظر می رسد علاوه بر آن ها عوامل دیگری که در رفاه مسافرین تاثیر مستقیم دارد و ما کمتر از آن بهره می بریم، نیز دراین موضوع تاثیر مستقیم دارند.

اتوبوس های vip و صندلی های راحت در این مسیر یکی از عوامل رفاه مسافرین است تا دراین گونه مسیرها کمتر احساس خستگی کنند. وقتی در این گونه اتوبوس ها تعداد مسافرین از ۳۶نفر به ۲۴ کاهش یافته و  فاصله صندلی ها به مراتب بیشتر بوده و کیفیت و راحتی صندلی ها به مراتب بالاتر باشد، مطمئنا احساس خستگی مسافرین کمتر خواهد بود. مسیر مرکز شهرستان تا مرکز استان را نمی دانم اما مسیر اوز به شیراز و بالعکس فاقد این گونه اتوبوس هاست که در صورت برقراری این اتوبوس ها شهروندان از آن استقبال کرده و در پرداخت مابا التفاوت هزینه بلیط که حدود ۱۰ هزار تومان است تردیدی نخواهند کرد( بلیط شیراز تا اوز با اسکانیا ۱۹ هزار تومان است و بلیط تهران تا رشت با اتوبوس ویژه ۲۹ هزار تومان است)

آزاد راه تهران- رشت یکی دیگر از این عوامل است که علاوه بر کاهش تصادفات و خطرات ناشی از آن می تواند به مسافر آرامش خاصی بدهد. گرچه شاید استان هایی که در مسیر این اتوبان قرار می گیرند با شهرهایی که در مسیر مرکز استان فارس تا اوز قرار می گیرند قابل مقایسه نباشد اما وقتی وسعت جاده های آن مراکز با جاده های ۲ بانده و اتوبان که در استان و شهرهای جنوبی مقایسه می شود- علیرغم اقداماتی که در سالیان اخیر در دست اجراست- می توان به اختلاف فاحشی پی برد که به نظر می رسد باید تلاش شود قصوراتی که علیرغم استقرار اداره کل راه و شهرسازی در منطقه، در عرصه راه در گذشته شده است به نحوی جبران شود. به عنوان نمونه جاده ۲ بانده اوز- گراش علیرغم مشارکت شهرداری های اوز و گراش، ۲ سال است که هر سال قول بهره برداری آن تا دهه فجر یا پایان سال داده می شود اما همچنان مردم منتظر بهره برداری از آن هستند یا وقتی از قول مدیر کل محترم راه و شهرسازی شنیده می شود ۹۰ درصد راه های منطقه شانه سازی شده است خوشحال می شویم اما اگر کیفیت جاده های منطقه را با جاده های ۲ بانده و آزاد راه های سایر استان ها مقایسه می کنیم جای گلایه باقی می ماند.

اتوبوس پس از حدود ۳ ساعت طی مسافت دریکی از مراکز رفاهی خدماتی بین راهی به نام« آفتاب درخشان صحرا» توقف کرد. مجموعه ای بسیار زیبا و بهداشتی با تنوع خدمات. موردی که ابتدا نظر مرا به خود جلب کرد کتابفروشی آن مجموعه بود که دارای کتب متعدد و در زمینه های مختلف بود و خوشبختانه استقبال زیادی نیز از آن می شد و بسیاری از مسافرین کتاب می خریدند. به راستی  چه کاری بهتر از این که با یار مهربان الفت دوباره برقرار کرد و در زمان مسافرت به کتابخوانی روی آوریم. علاوه بر تنوع خدمات در این مجموعه، رعایت نظافت و  حفظ بهداشت محیط بسیار قابل توجه بود.  نماز خانه های آن بسیار تمیز و با بوی مطبوع بود و اجازه استراحت در آن داده نمی شد. سرویس بهداشتی آن نیز بسیار تمیز و دارای ۲ نیروی خدماتی بود که مکررا به نظافت آن می پرداختند که اگر با معضلی به نام کمبود سرویس بهداشتی یا غیر بهداشتی بودن آن ها- که متاسفانه در منطقه مکررا با آن روبه رو هستیم- مقایسه کنیم بیشتر به این موضوع پی می بریم. می توان پس از ساخت سرویس های بهداشتی بخشی از هزینه را نیز برای نظافت آن مد نظر قرار داد تا هزینه ها کاربردی بهتزی پیدا کند.

اتوبوس به مسیر خود ادامه می داد و زیبایی های اطراف جاده و شهرهایی مانند رودبار و فروشگاه های متعدد زیتونش توجه را به خود جلب می کرد تا اتوبوس به رشت رسید. شهری با مردمانی خونگرم، میهمان نواز و خوش بیان که به قول خودشان آداب و رسوم ایرانی را فراموش نکرده و نخواهند کرد. ساختمان شهرداری رشت یکی از ساختمان های زیبای شهر بود که خود نمایی می کرد. بخشی از میدان روبه روی آن به استقرار امکانات برای استراحت عابرین و بخش دیگر آن  با نصب استند مخصوص به نمایشگاه کارهای فرهنگی اختصاص یافته بود که می توان از ان الگو برداری کرد.

 اما موضوعی که جلب نظر می کرد آب شرب رشت ؛مرکز استان گیلان بود که حداقل در منطقه ای که ۲ شب در آن اقامت داشتیم براي  ذائقه ما  قابل شرب نبود و مجبور شدیم از آب معدنی استفاده کنیم. ناشکر نیستیم و از این بابت مدیون پیگیری ها و تامین اعتبار برای انتقال آب سد سلمان فارسی به منطقه و خدمات آبفای استان و اوز هستیم.  همچنین از انجمن خیریه اوز و آقای حاجی ابراهیم رحمانی نژاد  بانی محترم آب شیرین برای تامین آب گوارای شرب دراوز سپاسگزاریم.

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “رفاه عمومی آرامش می آورد، آن را جدی تر بگیریم”

  1. همشهري دلسوز خارج از گود گفت:

    جناب آقاي احمدي گزارش شما را خواندم و داغ دل ما تازه شد.جهت ياد‌آوري جنابعالي براي اتمام و تكميل ساخت آزاد راه قزوين رشت در حدفاصل سد منجيل رودبار كه كمنر از ۱۰ الي ۲۰كيلومتر آن باقي مانده بود و تكميل دوبانده كردن راه هراز در مسير تهران به آمل و مسير فيروزكوه حدفاصل تهران به ساري در سالهاي ۹۴ و ۹۵ اگر فراموش نكرده باشم گفته ميشود بيش از ۱۵۰۰ ميليارد تومان و در طي چند سال گذشته تا چند برابر آن بودجه تخصيص يافته است كه البته تعدادي تونل بزرگ و تعريض يا دوبانده كردن آن انجام شده است و گفته ميشود تا سال آينده بخش ديگري نيز به بهره برداري برسد و اين بودجه تخصيص يافته به غير بودجه مسير آزاد راه در دست ساخت تهران شمال كه بموازات تهران چالوس است ميباشد. بزرگراه تهران قزوين رشت كه بخشي از آن مشترك با بزرگراه تهران زنجان تبريز ميباشد در طي چند دوره رياست جمهوري هاشمي خاتمي ساخته شده است كه هزينه هاي بسياري صرف شده است البته يادآوري شود همين چند جاده مذكور در روزهاي آخر هفته بهار و تابستان و بخصوص ايام تعطيلات چند روزه جوابگوي سيل عظيم مسافران چند ميليوني تهران و سايرشهرهاي ايران نخواهد بود. متاسفانه استان فارس در رديف استانهاي فقير از نظر جاده سازي است و بعلت كم كاري و كوتاهي مسولين استان براي دريافت بودجه و مواجه شدن با كمبود بودجه در چند سال اخير تقريبا ميتوان گفت فعاليت قابل مقايسه اي با ساير استانها صورت نگرفته است و زماني كه استانهاي مختلف كشور بخصوص استانهاي شمالي و مركزي با دلارهاي ارزان و فراوان به سازندگي مشغول بودند توجهي به استان فارس نشد.هم اكنون استانهائي كه از نعمت راههاي مختلف زميني ريلي بيشتر و بهتري برخوردارند از نعمت ارتباط و سير وسفر و توريست بيشتري برخوردار هستند و مردم بيشتر در رفاه و آسايش هستند. هم اكنون فعاليت راه سازي، مرمت و بهبود و تعريض راه لارستان به شيراز از طريق قير و كارزين تقريبا متوقف ميباشد كه در صورت اصلاح مسير و مرمت و تعريض آن ميتواند براي رفت آمد مردم بسيار مفيد باشد و زمان مسافرت كوتاهتر شده و استهلاك وماشين و مصرف سوخت نيز كاهش يابد . در مورد راه اندازي اتوبوس هاي ۲۶ صندلي vip نيز پيشنهاد ميشود افراد توانمند و دلسوز در مسير اوز به شيراز و اوز به بندرعباس تشويق و راه اندازي نمايند. و تقاضا ميشود افراديكه توان خريد آنها دارند اگر خودشان راننده نيستند رانندگي آنها در اختيار افراد بومي قرار دهند نه افراد غير بومي كه احترامي براي مسافران بومي اوز قائل نيستند و بعضا با بي احترامي مواجه ميشوند. بنده خودم در سفري كه ايام عيد به اوز داشتم با چنين صحنه اي مواجه شدم و لازم است در انتخاب افراد راننده افرادي شايسته و با لياقت و باتجربه و قابل قبولي باشند. در زمينه خريد اتوبوس علاقمندي افراد دلسوز ميطلبد و دولت هيچگونه اقدامي نخواهد كرد و به بخش خصوصي مربوط است. در مسير اوز به شيراز در مسير كوره در مجاورت درياچه كوره يا هيرم كه خيلي آشنا نيستم بخش كوچكي از مسير آن در مجاورت درياچه نيز گردنه ميباشد ميتوان بخش حاشيه مجاور درياچه كه در بلندي و بخشي از آن حادثه خيز ميباشداز اداره راه اوز و استان خواست كه با اصلاح مسير، مسير گردنه آن حذف نمايد كه در صورت حذف آن موجب ميشود از نظر زماني حدود ۱۵ تا ۳۰ دقيقه زمان سفر را كوتاه نمايد و برايمني سفر نيز بيفزايد.
    درمورد بودجه و فعاليتهاي اجرائي احداث راه در استانهاي شمالي و استانهاي مازندران و گيلان كافي است جستجوئي در اينترنت درمورد بودجه تخصيص يافته و فعاليتهاي انجام گرفته بنمائيد تا مقايسه اي با بودجه سهميه استان فارس نمائيد. بعنوان نمونه :
    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: سال گذشته افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال فقط در پنج محور شمال کشور هزینه شده است.

  2. همشهري دلسوز خارج از گود گفت:

    آزاد راه قم به سمنان در زمان آقاي احمدي نژاد كه اهل شهر آرادن سمنان بودند ساخته شد. تكميل راههاي چندگانه تهران به مازندران و گيلان در زمان آقاي آخوندي وزير راه روحاني كه باجناق آقاي ناطق نوري اهل مازندران است صورت گرفت. خدا كنه وزيري راه دولت آينده اهل استان فارس باشد.

نظر سنجی
Sorry, there are no polls available at the moment.
آخرین نظرات
  • انتشار اين مقاله در روزنامه شهروند باعث شد كه شبكه بي بي سي فارسي مورخ 24-9-96 دربرنامه ديدبان به آن اشاره نمايد و مجري برنامه هم دروصف شهر اوز و افرادش بعنوان يك شهر فره...
    ه.د در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • از شوخي بگذريم به اعتقاد بعضي ها بهتر بود كارخانه تفنگ سازي اوز هم كماكان تا به امروز در كنار كتابخانه ها و كتابخوانها ي امروزي مردم شهر اوز فعال بود حداقل اين حسن را داش...
    ه.د در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • تقسیم متخصصین کاری به شخص خاصی. ندارد. اوز بیمارستانش تنزل درجه پیدا کرده از درجه یک به ۲ تنزل پیدا کرده بیمارستان اوز با سابقه زیاد به محلی برای فرستادن بیمار به لار وگر...
    همشهری خطاب به دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • ازهمه بر وبچه های موزه مردم سناسی. تشکر میکنیم که باعث معرفی اوز به دیگران میشوند...
    همشهری در مطلب: حضور فعال یاران موزه مردم شناسی اوز در نهمین نمایشگاه بزرگ گردشگری پارس
  • دست همه دست اندرکاران به ویژه اقای احمدی. درد نکند اینشالا این بار اوز. سهر پایتخت کتاب ایرلن. شود. از اقای حمید خضری که. درصدد استقرار. کانون پرورش فکری. کودکان ونوجوانا...
    اوزی. از شیراز در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • توصيه ميكنم كيله همشهريان عزيز مطالب اين مقاله را بدقت مطالعه نمايند تا گوشه اي از تلاش كارگروه اوز نامزد پايتخت كتاب و خلاصه از تلاش مردم اوز و فيشوربراي ترويج كتابخواني...
    همشهري دلسوز در مطلب: کتاب به جای تفنگ/گزارش شادی خوشکار از اوز، در روزنامه شهروند
  • بنده. صادقانه. واحترام می گویم که چرا خطبای نماز جمعه. در اوز به مسایل اجتماعی. واحتیاجات ومطالبات مردم نمی. پردازند واز مسولین نمی خواهند که کمبودهای مردم را بر طرف نمای...
    کارمند. اوزی در مطلب: بیگدلی خطیب نماز جمعه اوز: قناعت در مصرف پسندیده است اما در کسب و کار نکوهیده / فایل صوتی
  • درضمن اونها شهرستان هستن ما هم بجای حرف زدن دنبال شهرستان شدن باشیم و ارتقا و کمتر حرف بزنیم ارد هم پیشرفت کرد ما ......
    دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • در جواب دلسوز باید بگم در اوز ۱۹ متخصص آمده و داریم و نیاز نداشتیم این هم که کل منطقه از تمام متخصصین بی نیاز هستن بخاطر دکتر صباغی بود که نیست و الان ما در کل منطقه نیرو...
    دلسوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور
  • ۲. روز قبل. از طرف علوم. پزشکی. لارستان ۱۷. پزشک متخصص جدید. به کادر درمانی بیمارستان. خنج. اضافه شده است ولی بیمارستان با سابقه. اوز در جا می زند وکسی نیست که از. سهمیه...
    کارمند. بیمارستان اوز در مطلب: گفت و گو با مهندس احمد سلمان‌پور