دوشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۷
 |  ۱۶/ خرداد/ ۱۳۹۷ - ۹:۵۳
  |   نظرات: 10 نظر
466 بازدید

جاده مِربِط و ضرورت بررسی کارشناسانه

ابراهیم احمدی: پیگیری ساخت جاده مِربِط از سالیان گذشته مطرح بوده و با تشکیل هیئت امنای این جاده از ۵ سال گذشته شکل جدی تری به خود گرفته است. گرچه تاکنون اخبار و اطلاعات آن کم تر منتشر شده و به درخواست ها مبنی بر برگزاری جلسه ای به منظور بررسی اولویت ها،  مزایا و معایب آن و فرصت ها و تهدیدهایی که ممکن است پیگیری و ساخت این جاده داشته باشد نیز بهای کافی داده نشده است.

در هفتمین شمارۀ پسین اوز مقاله ای تحت عنوان«جاده مربط و چالش های روبرو» نوشتۀ آقای علی تیرزن منتشر و در پایگاه خبری پیام دانش اوز نیز باز نشر شد که باید آن را به فال نیک گرفت. زیرا اگر تمایلی برای بررسی حضوری موضوع و بیان دیدگاه ها نشان داده نمی شود، فرصت را برای امکان گفت و گوی مکتوب فراهم کرده و اگر کسی بخواهد دراین مورد مطلبی بنویسد کمتر به سیاه نمایی و مایوس کردن افکار عمومی متهم می شود.

بخش عمده ای از مقاله «جاده مربط و چالش های روبرو» به اهمیت راه پرداخته شده که تردیدی نیست راه و گسترش آن می تواند در توسعه نقش داشته باشد وکسی با آن مخالفتی ندارد اما موضوع این نوشتار آن است که کارشناسی موضوع، توجه به جوانب مختلف این پروژه، اولویت ها، هزینه- فایده و تاثیر آن بر تحکیم بخش نباید از نظر دور داشت. از آن جایی که در گفته ها و حتی موارد مکتوب به صورت شفاف به ویژگی ها این جاده پرداخته نشده و به کلیات بسنده می شود ابتدا به ویژگی های این جاده می پردازیم تا پس از آن بهتر بتوان به ارزیابی نشست.

*ویژگی های جاده مِربِط:

۱-مسافت: براساس نقشه ای که شرکت پارس چگالش با هزینه هیئت امنا ی جاده تهیه کرده و مواردی که روابط عمومی هیئت امنای این جاده مستند کرده است:

* طول مسیر جاده مربط از ۲ راهی کهنه تا جاده اصلی ۳۰ کیلومتر بوده و از محل اتصال این جاده( درمسیح آباد) تا ۳ راهی بنارویه نیز حدود ۱۱ کیلومتر است و جمعا ۴۱ کیلومتر این مسافت تعیین می شود.( فاصله اوز تا ۲ دوراهی کهنه ۹ کیلومتر است که در هر ۲ مسیر مشترک است)

*فاصله جادۀ کنونی که ازمسیر شهرک توحید، اسلام آباد، کوره، هیرم می گذرد( وسایر روستاها نیز با فاصله اندک به آن دسترسی دارند)، از ۲ راهی کهنه تا ۳ راهی بنارویه ۶۸ کیلومتر است. بنا براین در صورت ساخت جاده مربط ۲۷ کیلومتر فاصله تا جاده اصلی نزدیک تر می شود.

*اگر جاده مربط بخواهد به ۳ راهی جویم متصل شود این فاصله شامل ۳۰ کیلومتر جاده مربط  و ۳۰ کیلومتر جاده اصلی که جمعا ۶۰ کیلومتر می شود. جاده کنونی نیز از ۲ راهی کهنه تا محل اتصال جویم به جاده اصلی ۸۶ کیلومتراست که در این مسیر نیز با ساخت جاده مربط ۲۶ کیلومتر فاصله نزدیک تر می شود.

۲-از نظر زمانی اگر با متوسط سرعت ۸۰ کیلومتر در ۲ مسیر حرکت شود فاصله رسیدن تا ۳ راهی بنارویه از ۲ راهی کهنه در مسیر جاده مربط ۳۱ دقیقه ودر مسیری که از روستاها می گذرد ۵۱ دقیقه است یعنی از نظر زمانی نیز در مسیر جاده مربط۲۰ دقیقه زودتر می رسد.(البته اگر پیشنهادی که در انتهای نوشتار مطرح شده عملی شده و جاده کنونی که از مسیر روستاها می گذرد دوبانده شده با توجه به سرعت مجاز بیشتر در مسیر جاده دوبانده، این زمان به حدود نصف و ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.)

۳-محل قرارگیری جاده مربط بیشتر در تپه های کوچک و دشت است و حدود ۳ کیلومتر کوهستانی می باشد که به پل و سایر ابنیه ها مورد نیاز است. اگر از تپه ها بگذریم، براساس برآورد تقریبی، هزینه ساخت هر کیلومتر جاده با عرض ۱۱ متر، در دشت یک میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان  و هزینه هرکیلومتر جاده در مناطق کوهستانی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می شود،  که جمعا حدود۵۰ میلیارد تومان هزینه آن برآورد می شود.(۲/۲۰۰/۰۰۰/۰۰*۳ +۱/۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰*۲۷)

۴- اعتبار ساخت: برای تامین هزینه ساخت جاده تاکنون موارد متعددی مطرح شده است. در اظهار نظری که هیئت امنای جاده کرده بودند که هزینۀ آن را به صورت مشارکتی که بخشی از آن از اعتبار مردمی و بخشی از اعتبارات دولتی تامین می‌شود، اعلام شده بود. به یاد می آورم در نشست  مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با خبرنگاران در سالیان گذته نیز اعلام شد در صورت زیر سازی و ساخت ابنیه این جاده توسط خیرین، برای آسفالت آن اقدام می شود. اخیرا نیز برخی از دوستان ازجمله آقای تیرزن  اعلام می کنند «ضمن همیاری و مشارکت مردمی بتوانیم با مساعدت نماینده محترم مجلس و اداره کل راه و شهرسازی و همکاری مسئولین منطقه ای و استانی جاده مربط را کد گذاری و شناسنامه دار نماییم.»

گرچه برخی از دوستان از کد دار شدن طرح و اختصاص بودجه ملی خبر می دهند، براساس آخرین تماسی که با مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی انجام شده به نقل از مدیران ساخت و نقشه آن اداره کل اعلام شد: قرار بوده است هیئت امنای این جاده مطالعات را انجام داده و نقشه با مشاورت شرکت پارس چگالش ارائه کنند که هنوز نقشه قطعی ارسال نشده است و از کددار شدن این پروژه خبری نیست.

به گزارش پسین اوز، دکتر جعفر پور نماینده مجلس در دیداری که ۱۰ خرداد با عده ای از شهروندان اوزی داشتند دراین مورد گفته اند: «برای جاده مربط لازم است هیات امنایی قوی تشکیل و با نقشه مربوطه به اینجانب ارائه دهید تا از دو طریق اقدام کنم: ۱- مشارکتی مانند طرح جاده دیگ اشکن خنج ۲- طرح کد دار کردن جاده که البته این طرح زمان بر و بستگی به وزارت و سازمان برنامه و بودجه دارد. ولی به هر حال هر ۲ طریق در خدمت مردم اوز هستم » این موضوع می رساند که هنوز نقشه تهیه نشده یا به نماینده نرسیده است.

میلاد لارستان گفته های دکتر جعفر پور نماینده مجلس در گزارشی که در نماز جمعه لار در حوزه راه بخش اوز داده را این گونه می نویسد: «وی از انجام مراحل پایانی دوبانده شدن محور گراش-اوز خبر داد و افزود: قدم بعدی حرکت به سمت دوبانده سازی مسیر اوز به خنج است که باید با برنامه ریزی این کار صورت گیرد.» این به معنای آن است که جاده مربط در برنامه های حوزه راه در حال حاضر مد نظر نیست. طرح مشارکتی که نیز بر مبنای تامین هزینه زیر ساخت جاده از طریق کمک های مردمی است.  کد دار شدن آن نیز علاوه بر زمان بر بودن در اما واگر و بستگی به وزارت راه و شهر سازی و سازمان برنامه و بودجه دارد.

 اما حتی در صورت کد دار شدن این جاده (در شرایطی که معمولا پروژه های جدید آغاز و کد دارنمی شود و وزارت راه و شهرسازی نیز جمعیت استفاده کننده و پوشش جاده  را مد نظر قرار می دهد) باید سایر جوانب ساخت این جاده بررسی کرد و کارشناسی شود آیا صرف هزینه ای معادل ۵۰ میلیاردی در کاهش فاصله ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ای توجیه دارد یا خیر؟

*تاثیر جاده مربط در خروج از انزوا:

یکی از مواردی که زیاد برآن تاکید می شود تاثیر جاده مربط بر خروج اوز از انزواست که تاکنون مصادیق آن و چگونگی این خروج اعلام نشده است. جاده مربط جاده ای یک بانده است که اوز را پس از عبور از ۲ راهی کهنه به جاده اصلی لار-جهرم متصل می کند و فقط در انتهای مسیر روستای مسیح آباد وجود دارد. این جاده در گذشته شاید توجیه داشت و می توانست موجبات تردد بیشتر شهروندان گراش یا سایر مناطق همجوار به جاده اصلی  و بالعکس را فراهم کند اما در شرایط کنونی که جاده اوز- لار و لار- جهرم دوبانده می شود و امنیت جاده ۲ بانده یا یک بانده قابل مقایسه نبوده (می توان تاثیر ملموس آن را با مقایسه جاده کنونی ۲ بانده اوز- گراش با جاده قدیمی دید) آن هم در شرایطی که در کاهش فاصله برای سایر شهرهای همجوار نیز تغییر محسوسی ایجاد نمی کند. بعید است رغبت شهروندان گراشی یا سایر عابرین به عبور از این مسیر را فراهم کند.

اگر خنج نسبت به ساخت جاده دیگ اشکن اقدام می کند، این جاده خنج را به روستاهای بلوک هرم و کاریان متصل کرده و فاصله خود را به جهرم نزدیک می کند اما به نظر می رسد جاده مربط اتصال مرکز بخش اوز به روستاها را با مشکل مواجه ساخته و روستاهای بخش نیز برای مسافرت به شیراز یا از مسیر قبلی تردد کرده یا حداکثر از ۲ راهی کهنه تردد کرده و کمتر به اوز خواهند آمد.

مورد دیگری نیز باید مد نظر قرار گیرد این است که درصورت ساخت جاده مربط امکان رفت و آمد روستاهای بخش از مسیر زیر گردنه مربط- دنگز- لار نیز وجود دارد که دراین صورت این مسیر جایگزین مسیر اوز- گراش- لار شده و اوز عملا بیشتربه انزوامی‌رود.

 اگر دوستان تاثیر جاده مربط بر خروج از انزوا را شفاف تر توضیح دهند شاید بتوان به اقناع رسید.

*از جمله موارد دیگری که مطرح می شود دسترسی احتمالی به ایستگاه قطار در شرفویه یا بریز است. نگارنده از دایر شدن این ایستگاه در نقشه های راه آهن اطلاعاتی ندارد اما در صورت ساخت ایستگاه در این مسیر، مطمئنا شهر لار نیز به عنوان مرکز شهرستان دارای ایستگاه خواهد شد. پس از ساخت جاده مربط فاصله اوز تا شرفویه ۴۰ کیلومتر جاده یک بانده خواهد بود وفاصله تا اوز بریز به مراتب بیشتر ازآن می شود، از سوی دیگر فاصله اوز تا مرکز شهرستان که ایستگاه آن نیز به مراتب مجهزتر بوده ۴۰ کیلومتر جاده ۲ بانده است که در برتری و امنیت جاده ۲ بانده نسبت به جاده یک بانده تردیدی نیست. بنابراین این جاده در دسترسی به ایستگاه قطار نیز مزایای خاصی ندارد.

 

*تاثیر ساخت جاده مربط در تحکیم بخش اوز و رضایت روستاهای تابعه: منطق حکم می کند که که برای تحقق اهداف و برنامه ها، اولویت ها مد نظر قرار گیرد. به نظر می رسد انسجام درونی بخش اوز به ویژه در شرایطی که این بخش در آستانه ارتقا به شهرستان است بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل باید بررسی کرد که ساخت این جاده چقدر می تواند رضایت مردم، شوراها و معتمدین روستاها و انسجام درونی بخش را تامین کرده یا بالعکس موجبات نارضایتی آنان را فراهم می کند.

 نگارنده در صحبت هایی که با مردم و مسئولین روستاها داشتم( به ویژه در زمانی که گزارش اختصاصی از هر روستا تهیه کرده و به چاپ رسید)، آثار عدم رضایت آنان از ساخت این جاده را به وضوح دیدم. اخیرا نیز طی گفت و گویی که با رئیس شورای بخش داشتم ایشان نیز از نارضایتی اکثریت روستاها از این موضوع و بازگرداندن جاده از روی روستاها خبر دادند.

با توجه به نارضایتی مردم فیشور از محقق نشدن برخی از انتظارات خود در بخش کنونی یا شهرستان احتمالی، به نظر می رسد تاکید بر ساخت جاده مربط و  بی توجهی به نظرات روستاهای این سمت و عدم اقناع آنان یک پارچگی بخش را بیش از پیش در معرض خطر قرار می دهد که در آینده این بخش و شهرستان احتمالی تاثیر منفی خواهد گذاشت. با تاکید بر ساخت این جاده این ذهنیت در اهالی و مسئولین روستاها تقویت شده که مردم اوز برای ۱۰ یا ۲۰ دقیقه زودتر رسیدن به جاده اصلی با هزینه گزاف  منافع روستاها را به مخاطره می اندازند.

*پیشنهاد و راهکار:

پیشنهاد: کل جاده اوز تا هیرم که اکثر روستاها در این مسیر قرار گرفته یا با فاصله نزدیک از آن هستند)حدود ۴۲ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن مشترک بوده  و از ۲ راهی کهنه تا هیرم حدود  ۳۲ کیلومتر که اکثرا در دشت قرار گرفته است. ۲ بانده کردن این جاده  ازنظر هزینه تفاوت چندانی با ساخت جاده مربط ندارد. با اعتباری که می خواهیم برای ساخت جاده مربط هزینه کنیم می توانیم  نسبت به ۲ بانده شدن این جاده تا هیرم اقدام کرد و ادامه آن تا بنارویه نیز دور از دسترس نخواهد بود. در صورت محقق شدن این پیشنهاد مزایای زیر تامین می شود:

 

۱-تهدید از دست رفتن انسجام و یک پارچگی درون بخش، به فرصت همگرایی درونی بخش تبدیل شده و ذهنیتی که مردم اوز برای کم کردن فاصله تا جاده منافع روستاها را به خطر می اندازند از بین می رود.

۲-با دوبانده شدن این جاده و مزایای جاده ۲ بانده از جمله امنیت، عاملی برای جذب شهروندان بخش های جویم و بنارویه و روستاهای بلوک هرم و کاریان به اوز خواهد شد و می تواند علاوه بر رونق اقتصادی مراجعه به مراکز اداری و بهداشتی درمانی اوز را موجب شود.

۳-پوشش به بخش زیادی از جمعیت منطقه، از جمله روستاهای بخش اوز، جویم و بنارویه و بلوک هرم و کاریان و بالا رفتن امنیت جاده و کاهش میزان تصادفات و عوارض ناشی از آن.

۴-با توجه به این که سرعت مجاز در مسیر۲ بانده به مراتب بیشتر از یک بانده است (حداکثر تا ۱۱۰کیلومتر درساعت) این مسیر ۲ بانده زمان رسیدن به بنارویه را به میزان حدود ۱۰ دقیقه نسبت به جاده یک بانده کنونی کاهش می دهد. بدین ترتیب تفاوت زمانی رسیدن به جاده اصلی در جاده ۲ بانده با جاده مربط به ۱۰ دقیقه می رسد.

۵- مشارکت مادی و معنوی روستاها برای دوبانده شدن این جاده و همراهی در تامین بخشی از هزینه ها

راهکار:

الف- بررسی موضوع جاده مربط توسط کارشناسان متخصص بی طرف از زوایای مختلف با لحاظ کردن شاخص های اقتصادی و هزینه- فایده، مهندسی، اجتماعی و سیاسی و اعلام نتیجه در هرشاخص.

ب-در مرحله بعد برای رسیدن به تصمیم همه جانبه گرو برد- برد،  همایشی با حضور موافقین و مخالفین طرح، کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی ،مسئولین شهر و بخش، اعضای شوراهای شهر و روستاها، دهیاران برگزار کرده و پس از شنیدن نظرات کارشناسی و دیدگاه های مختلف طرفین، تصمیم منطقی که تامین کننده رضایت بیشتری است، اتخاذ کرد.

با عنایت به موارد فوق این موضوع، در راستای طرح و بررسی بیشتر به ویژه توسط کارشناسان امر مطرح شده و نشریه پیام اوز و سایت اوز امروز، از هرگونه نقد و بررسی کارشناسانه استقبال و نسبت به انتشارآن اقدام می کند. امید است با یاری خدا و بهره گیری از دیدگاه های کارشناسانه هر تصمیمی اتخاذ شود در راستای تامین منافع عمومی بخش اوز و تلاش برای رفاه و رضایت بیشتر مردم کل بخش باشد.

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

10 Responses to “جاده مِربِط و ضرورت بررسی کارشناسانه”

  1. ناشناس گفت:

    با تشکر از جناب احمدی مقاله جالب وجامعی است که باید مورد بررسی. وتبادل نظر. مردم وصاحب نظران اوز. ومنطقه قرار گیرد. گرچه هر چقدر جاده وامکانات. رفت وامد در منطقه بیشتر باشد برای توسعه اوز. بهتر است. وترمیم. وتوسعه حاده فعلی. بلوک وایجاد جاده. جدید مربط میتواند مکمل هم. باشند. باز. در شرایط فعلی اقتصادی باید. اولویت ها هم. در نظر. گرفت. بنابراین بخاطر. در انزوا قرار نگرفتن شهر اوز. باید هر چه. زودتر یک. هم فکری کرد. وتصمیم. گرفته شود

  2. مسعود باقرزاده ..کارمند شهرداری گفت:

    خیــر کـــن بــا خـلق، بهـر ایزدت*یــا بـــرايِ راحــت جــان خـودت##تــا هـمــاره دوســت بینی در نظــر*در دلت نـایــد ز کین نـاخوش صور
    جناب احمدی از پیگیرهای شما چنان می نماید که برنامه ریزی برای احداث جاده مربط جدی شده است . بنظر می آیدتصمیم گیری چندان سخت نباشد وقتی از نظر زمانی با کاهش حداقل ده دقیقای مواجه هستیم و قطعا بخش گراش وبیرم هم از این جاده استفاده می کنند بتوانیم با یک محاسبه سرانگشتی و یک زحمت یکماهه با همکاری اداره راه میزان تردد را محاسبه و بحث هزینه وفایده را جمع وجور بفرمایند . بنظر می رسد بدلیل نفوس وجمعیتی که منطقه تحت پوشش دارد جاده در آینده می تواند سبب خیر وبرکت باشد.

  3. فرهاد محمودا گفت:

    با سلام وتشکر از اقای احمدی که مطلب بسیار به موقع و به جایی نوشته اند جا دارد ضمن تائید بیشتر نکاتی که ایشان در باره جاده مربط مطرح کرده اند چند نکته دیگر بدان اضافه نمایم .
    چرا جاده مربط برای عده ای اینقدر مهم شده است ؟ ایا شهر و مردم اوز در انزوا هستند وبه این دلیل ما باید برویم سراغ جاده ۵۰ میلیارد تومانی
    ایا با کشیدن جاده مربط و ساخت ان اوز از انزوا خارج میشود ؟چگونه از انزوا خارج میشویم از جاده اصلی تا اوز فقط یک روستا سر راهمان است که اقای احمدی کاملا تشریح کردند ؟ اصولا انزوا را چگونه معنی میکنیم. اگر منظور از انزوا رفت وامد است که خوشبختانه در جاده کنونی به سمت بلوک رفت وامد اهالی روستاهای بخش اوز بهتر است و اگر تفاوت ۲۰ دقیقه راه منظور است میتوان توجیه زیادی برای دیگر جاده ها نیز کرد مثلا از روی دروای کارکاه مسیری باز کنیم تا برسیم به بندرلنگه دو تا تونل برای دو کوه لازم است .
    اگر دلیل رونق اقتصادی است که فکر کنم سوراخ دعا را گم کرده ایم وهیچ تناسب فکری و کارشناسی برای این هدف نمیتوان متصور شد .
    اقای احمدی حرف درستی زده اند که این امر احتیاج به کاری کارشناسی شده و بیطرفانه و همه جانبه داردچون اولویت مقامات استان وشهرستان و منطقه جاده مربط نیست وکد دارشدن خالی انهم دردی از ما دوا نمیکند بفرض که کد دار هم شدیم بعد حتما باید دنبال خیری بگردیم که مشارکت مالی کند بعدش هم منتظر باشیم تا یک زمان در اولویت ساخت قرار گیریم این چه اندیشه ای است که جاده ای که هنوز خوب کارشناسی نشده و منافع ان برای مردم واهالی بخش مشخص نیست اصرار زیادی هست که هر چه زودتر برای ساخت ان اقدام شود .
    اول بیاییم فکر کنیم نفع ان برای شهر اوز و بخصوص بخش اوزچقدر است . ما در شرایطی نیستیم و مسئولین شهر وشورای محترم شهر و معتمدین وبزرگوارن اندیشمند شهر باید به فکر بخش بزرگ اوز باشند و بی اعتنایی روستاها ومخالفت انها با جاده ای که معلوم نیست چه نفعی به ما میرساند موضوع را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد .
    متاسفانه گاها اضهار نظرهایی میشود در باب مسائل وخواسته هایی که به جای انکه در درون بخش اوز باعث همگرایی گردد باعث تفرقه وجدایی خواهد شد .اولویت مردم .مهمتر از جاده مربط اهمیت به خواسته های ارتقای شهر اوز وخواسته های مردم بخش اوز است . اینها صدها بار مهمتر از جاده مربط هستند

    • مسعود باقرزاده ..کارمند شهرداری گفت:

      خطاب به جناب محمودا :باید توجه داشته باشیم که بزرگی خرج داره ،مگر جاده چک چک با هزینه بالا در حال انجام نیست؟به هر حال اگر بزرگان شهر تصمیم بگیرند که این جاده ساخته بشه نیاز به انجام یکسری مقدمات کار دارد . قطعا اگر دولت از نظر بودجه وضعیت مناسبی پیدا کند که آن هم بستگی به قیمت نفت وشرایط سیاسی منطقه دارد این طرح می تواند برای اشتغالزایی و امنیت و خیلی چیزای دیگه باعث خیر وبرکت بشه. و این را بدانیم که تا بخواد کار استارت بخورد وجان بگیرد بیشتر از یکسال طول می کشد و باید امیدوار باشیم . از دست اندرکاران ومسئولین سایت اوز امروز که در اطلاع رسانی فعال و پیگیر بسیاری از مسائل خصوصا در حوزه درمان وجاده هستند بسیار سپاسگزاریم و جز دعای خیر چیزی نداریم که بدرقه راه آقایان نمائیم. تندرست وپایدار باشید.

  4. خطاب به فرهاد محمودای عزیز گفت:

    دوست عزیز هزینه ۵۰میلیاردی مربوط به چهار. سال پیش بود الان کمتر از ۱۵۰میلیارد این جاده ساخته نخواهد شد. ضمنا فرمودید موافقین انزوا را تعریف کنند. بهتر است به همراه انزوا، ترانزیت هم تعریف کنند تا امثال ماها هم بتوانیم بهتر استدلالات دوستان را دریابیم.

  5. راهکار گفت:

    بجای این هزینه هنگفت برای از انزوا بیرون آمدن، بیایید کوه آنتن(نمیدونم گاز هستش یا نفت) رو احیا کنید. اینجوری از انزوا در میایم.

    • همشهري گفت:

      باتشكر لطفا براي افرادي هم چون در مورد كوه آنتن (گاز يا نفت ) كه تا كنون نشنيده ام توضيح دهيد و موقعيت و فوايد و مزايا و كاربرد آن توضيح دهيد

  6. فرهاد محمودا گفت:

    باسلام دوتن از بینندگان در باره نوشته من نظر داده اند که توضیح میدهم .عزیز همشهری نوشته اند هزینه بیش از این است ومبلغ ۵۰ میلیارد را مربوط به گذشته دانسته اند اما دوست عزیز استناد من به نوشته اقای احمدی بود وشاید بقول شما الان بیش از ۱۵۰ میلیارد هزینه باشد وحرف شما متین وقابل تامل است .
    با سلام جناب مهندس باقرزاده کارمند شهرداری گفتند که بزرگی خرج دارد بله بزرگ شدن خرج دارد اما چه چیزی را بزرگی بدانیم مهم است .اولویت ها ست که نوع نگاه ما و مسیر مارا مشخص خواهد کرد . خیلی دوست دارم جناب مهندس کسی بیاید وخیلی کارشناسی شده به من وهمشهریان بگوید هزینه وفاید این راه چند ده ملیارد تومانی چیست .کلی گویی نکند با امار وارقام و استناد به منابع برایمان توضیح دهد . مطمنئا شما نیز میخواهید شهر اوز و مردمش پیشرفت کند و خوشحالم که با نظرات خود در این گفتگو شرکت دارید

    • مسعود باقرزاده ..کارمند شهرداری گفت:

      جناب محمودا از اینکه جنابعالی فرمایش داده اید که این پروژه باید منابع و هزینه وفایده اش مشخص شود کاملا منطقی است اما در این مقاله نمی گنجد وآقایان تیرزن واحمدی ذکر نکرده اند اما میتوان به میزان اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم طرح ، تبعات ونتایج مثبت اجتماعی و فرهنگی ، صرفه جویی در مصرف انرژی وسوخت که درنهایت نتایج مثبتش دربلند مدت به کل جامعه باز می گردد، پیشگیری از تصادفات جاده ای و حتی امنیت جانی ومالی اشاره کرد و یک مساله دیگر این است که ما در این منطقه محروم با بی تفاوتی و کم محبتی مواجه هستیم و اگر بزرگان قوم همت نکنند وتقبل هزینه نکنند کاری شروع نمی شود.

  7. ناشناس گفت:

    هر قدمی برداشته شود عالی است چه برسد به ایجاد راه و خروج و دخولی جدید شهر هزاران امکانات مفید از آن کسب میشود جاده مربط تنها مختص استفاده اوز و اوزیها نیست کل منطقه از آن بهره مند میشود کسانیکه در روستاهای اطراف مخالف این جاده اند آیا کارشناسند ؟ آیا تخصصی در امر راه سازی دارند؟ سید عبدالله هاشمی با همکاری جهادسازندگی اگر اشتباه نکردم الله تعالی جزای خیرش دهد جاده صحرا به روستاهای کهنه تا هود آسفالت کرد کاری بسیار خدا پسندانه و مردم پسند الله تعالی در میزان حسناتش سنگینی کند بعد از چندین سال که تقریبا راه اصلی شده هنوز جاده دوطرفه است همه هم راضی اند حالا گفته شده دوبانده میشود که ان شاءالله بزودی بشود باز هم چند سالی دیگر بطول می انجامد . جاده مربط نیز مهم اولش که ایجاد بشه و دوبانده شدنش هم ان شاءالله انجام میشه مهم استارت زدنشه . حتی میشه از اولش با شروع کار دوبانده انجام داد که دو خرجه نشه و با گذشت زمان تورم در هزینه آن تاثیری نگذارد . قلات دارد جاده ای از کفه صحرا میکشد که قلات از بن بست خارج میشود . جاده ای که خیر متقبل شده و درست از کفه صحرا و از دل دریایی صحرا به قلات وصل میشود . آیا کسی دخالت کرد که چرا چنین و چنان میکنید ؟ نمیشد اون مبلغ چند میلیارد تومانی از همان ورودی قلات خرج کرد و بولواری با چراغانی عالی با پارک حاشیه های زیبا در دو طرف بنا کرد ؟ یا با اضافه کردن مبلغ هزینه کلا اون کوهی که مانع دید قلات است که قلات را به پشت قرار داده صاف کرد که هم زمین مسطحی گیرشان بیاد و هم قلات را شفاف قابل دید باشد؟ حالا که جاده مربط برای عموم است مخالفت میشود که مثلا فلان روستا به قهقرا میرود . الحمدلله و تبارک الله همه میدانیم اهل روستاهای ما چه اونایی که در شمال اوز قرار دارند چه در غرب اوز ( فیشور ) اکثرشون خلیج رو هستند اگر میخواستند میتونستند هر کدامشون فقط برای روستایشون خدمت کنند و بهترین امکانات را برای روستاشون مهیا کنند که مستقیم این کارهای مفیدشان به خودشان بر میگشت . الان ببینید به نسبت اهالی این روستاها که ماشاءالله صاحب سنتر و ابراج و مارکهای مختلف هستند چکار عمده ای برای رویتاهایشان کردند؟ جز اندک شمار . ولی الان برای جاده مربط مخالفت میکنند . اینو در نظر داشته باشیم ارتقاء اوز ارتقاء منطقه و ده و روستاست . بلا شک . چه جاده ای ساخته بشه چه خدماتی دیگر انجام گیرد. همه یک قاعده در نظر داشته باشیم . ا- همیشه پول نیست . ۲ – همیشه همت نیست . خیلی وقتها پول هست همت نیست . خیلی وقتها هم همت هست پول نیست . و الان افرادی بلند قامت و با همت آستین بالا زدند برای ارتقاء و خدمات جدید و ایجاد جاده مربط و امثال آن همیشه این بلند قامتان نیستند که آستین بالا بزنند . قدر این وقتها را بهتر و بیشتر بدانیم.
    و من الله التوفیق

نظر سنجی
Sorry, there are no polls available at the moment.
آخرین نظرات
  • با سلام خدمت. دوست عزیز گراشی. لطفا. شما به عنوان همسایه یه چیزی بگویید ما اوزیها که هر چقدر میگوییم که چرا همه فعالیتها به طرف کارهای فرهنگی است گوش. شنوایی وجود. ندارد....
    اوزی خطاب به. گراشی در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • چند جلد كتاب اهدا شده است ؟ بهتر بود يك سري از اين كتابها هم به كتابخانه اصلي شهر هم اهدا ميشد.تا بيشتر مورد استفاده افراد قرار گيرد . در اين مورد لازم است اداره فرهنگ و...
    همشهري دلسوز در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • خدمت برادر گراشی عزیز علت مهاجرت ما اوزی ها عدم تخصیص مناسب بودجه با توجه به جمعیت نسبت به شهرهای مجاور گراش و خنج . عدم اشتغالزایی به علت عدم تخصیص بودجه . عدم وجود ادار...
    شهروند در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • از عناوین پشت جلد کتابها مشاهده میشود که کتابهای خوبی به کتابخانه موزه اهدا شده است دستشان درد نکند.ا ز عناوین برخی کتابها چنین برمیآید که بعضی از آنها از کتابهای نفیس می...
    همشهری دلسوز در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • با سلام. هشت سال و اندی از شهرستان شدن گراش می گذرد در طول این سال ها از جمعیت اوز کاسته شده ولی جمعیت گراش افزایش یافته هست.علت مهاجرت اوزی ها چیست و عدم مشارکت انان چیس...
    گراشی در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • بازهم. اوز. بازهم کتاب. وکتابخانه وبازهم. موزه. و فعالیتهای فرهنگی. تکراری. و....... اما دریغ از سایر فعالیتهای اجتماعی. واقتصادی که در دیگر. شهرهای. مجاور ما. در جریان....
    کارمند دلسوز در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • از فعالین عرصه فرهنگی تشکر میکنیم پیشنهاد. دارم بک همت. جمعی برای کارهای. عمرانی. وتوسعه وپیشرفت در ذمینه های دیگر اجتماعی. واقتصادی. در اوز. ایجاد. شود تا توجه. سرمایه گ...
    مهندس عمران ساکن در اوز در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • بسیار خوب. وقابل ستایش است. فعالیتهای همشهریان. عزیز. اما. شورای شهر. باید. برای. اسقرار. دادگاه. ثبت اسناد. وشبکه بهداشت. ودرمان. برنامه. داشته. باشد. وباید. از طریق. سخ...
    شهروند اوزی در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • تعدادی از کتابها بعنوان کتاب مرجع میباشند که باد در حفظ و نگهداری انها دقت شود و قابل امانت دادن نیستند و فقط در محیط کتابخانه قابل استفاده خوانندگان و علاقمندان میباشد...
    همشهری دلسوز در مطلب: اهداي ٥ ميليون تومان کتاب تخصصی به كتابخانه موزه مردم شناسي اوز ( زنده ياد فهيمه ملايي )
  • کیفیت تحصیلی دانشگاه آزاد الان از مقطع ابتدایی دهه شصت که ما تحصیل می کردیم پایین تر است....
    همشهری در مطلب: برگزاری امتحانات نیمسال دوم در دانشگاه پیام نور اوز