یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷
 |  ۳۰/ خرداد/ ۱۳۹۷ - ۱:۴۳
  |   نظرات: 2 نظر
215 بازدید

بررسی راهکارهای استفاده بهتر و بیشتر از مشارکت های نیکوکاران

 دکتر ناصر یادگارفرد: وقتی صحبت از موسیقی می شود جمله زیبایی از هنرمند بزرگی وجود دارد که معمولا موسیقیدا‌ن‌ها  بر زبان می آورند: آنجا که زبان از گفتن باز می ماند؛ موسیقی آغاز می شود.  در باره  نیکوکاران عزیز این را باید گفت : آنجا که چرخ اقتصاد از ادامه حرکت باز می ماند؛ کار نیکوکار آغاز می شود.

نیکوکاران همواره در طول تاریخ و در هر برهه از زمان متناسب با شرایط آن، پا به صحنه مساعدت گذاشته اند و طعم تلخ فقر و نارسایی های زندگی انسان‌ها را از هر قوم وقبیله و نژاد و دین و مذهب و اعتقاد ، شیربن ساخته اند.

هیچ نیکوکاری ننشسته تا شاهد بدبختی ها و کمبودها ی منطقه خود باشد.

چه در رابطه با مشکلات معیشتی مردم و چه در رابطه با نیازهای زیرساختی، نه تنها مردم را در مضیقه قرار نداده اند بلکه برای توسعه زیرساخت‌ها در تمامی عرصه های زندگی از فرهنگ گرفته تا اقتصاد نیز با اشتیاق و علاقه از خزانه خود سرمایه گذاری نموده اند تا امروز مردم منطقه از مظاهر آن بهره ببرند و شهروندان، همچون دیگر شهرها و مناطق از امکانات نسبتا خوبی برخوردار گردند.

وقتی انگیزه های نیکوکاران مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد ویژگی های  زیر بارزتر و از اهمیت ببشتری برخوردار می گردند:

۱٫هر نیکوکاری زمانی خود با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم کرده است.

۲٫و یا شاهد فقر و بدبختی همنوع خود، همشهری و یا هموطنی خود بوده است.

۳٫اما خود را به تقدیر نسپرده و با اراده و امید تلاش نموده تا تقدیر را تغییر دهد.

۴٫به همین دلیل خصلت های خوب انسانی در آنها رشد کرده است.

۵٫نیکوکاران دارای قلبی مهربان و دستانی پاک و همتی بلند هستند.

۶٫نیکوکاران انسان‌های منظم و قاعده مندی هستند.

۷٫نیکوکاران  ثروت خود را برای جاری نمودن عشق در مردم خرج می کنند.

۸٫نیکوکاران انسانهای نتیجه گرا هستند.

۹٫نیکوکاران از تفرقه ای که در ضمن یک کار به وجود می آید تنفر دارند.

۱۰٫نیکوکاران به مدیریت در کار اهمیت زیادی می دهند.

۱۱شهرت و محبوبیت نتیجه مساعدت های یک نیکوکار است و نه هدف او.

۱۲٫خرسندی یک نیکوکار زمانی حاصل می شود که ثروت او در جهتی که او خواسته است خرج شده باشد  و در کیفیت و کمیت و زمان انجام و پایان آن اعمال نظر نشده باشد.

۱۳٫نیکو کار دشمن بی اعتمادی است.

۱۴٫نیکوکار یک انسان است و در ازای کاری که انجام می دهد مانند هر انسانی نیاز به تشکر دارد؛ اما بزرگترین تشکر برای او همانا خرسندی مردم از اقداماتی است که با ثروت او انجام شده است.

۱۵٫دستاوردهای بزرگ و مفید حاصل از مساعدت های یک نیکوکار؛ انگیزه او برای مساعدت های بعدی است.ویژگی های یک نیکوکار محدود به موارد گفته شده نیست و در اینجا تنها به بارزترین آنها اشاره گردید.

اما با روش های سنتی یعنی تشکیلات هیات امناء در گذشته و حال عده ای از افراد هوشمند و مدیر و مدبر توانسته اند با درک و شناخت این ویژگی ها پلی بین نیکوکاران و مردم ایجاد کنند و از این طریق خلاء های ناشی از اقتصاد رسمی کشور را در هر برهه ای تا حدود زیادی پر نمایند.

مثلث  نیکوکار-معتمدین-مردم

یک مثلث موفق در عرصه اقتصاد ی -اجتماعی مردم در در منطقه ما بوده، هست و خواهد بود.

اما این بدان معنا نیست که ما هیچگونه تغییراتی در فرآیند نیک رسانی به وجود نیاوریم ؛ بلکه باید متناسب با شرایط عصر حاضر، از روش های سنتی کمک گرفته و قواعد و روش ها و تشکیلات نوینی مبتنی بر نیازهای روز، طراحی و مورد استفاده قرار دهیم.چرا که گاهی اوقات خود روش ها یک مانع برای تحول هستند و گاهی تشکیلات از روح مدرنیته برخوردار نیست ویک محدودیت به حساب می آید.

در حال حاضر ما با یک سری مسایل مواجه هستیم که موجب می شود تا ما نتوانیم به درستی از همه ظرفیت های موجود نیکوکاران استفاده نماییم.

۱٫نیکوکاران زیادی وجود دارند که در شهرها و کشورهای مختلف سکونت دارند اما هنوز ناشناخته باقی مانده اند چرا که روش های آنان هم تغییر کرده است و مانند گذشته نیست که خودشان مسایل را از نزدیک شاهد باشند و یا به دلیل روزمرگی های عصر ما به جز تعداد معدودی فرصت مطالعه و بررسی و شناخت مسایل و مشکلات دیگر نقاط را پیدا نمی کنند.

۲٫و لذا نسبت به شناسایی نیکوکاران جدید کمتر پرداخته شده است.

۳٫در عصر ارتباطات، ما موفق به استفاده از روش های ارتباطی و شیوه های  نوین  مذاکرات با نیکوکاران در سایر نقاط ایران و جهان نیستیم .

۴٫و برای همین از بانک اطلاعات قوی و به روز در مورد نیکوکاران برخوردار نیستیم.

۵٫هیئت امناء ها متکی به افراد کارکشته و قدیمی است و جوان‌سازی در آنها صورت نگرفته است.

همه مواردی که در بالا به آنها اشاره شد؛ ما را به این سمت هدایت می کند که جوان سازی یا نوین سازی ساختار و تشکیلات هیت امناء را در پیش گیریم.

البته باید به این نکته توجه نمود که آن‌چه در مورد ساختار شکنی و استفاده از جوانان مطرح می شود را نباید جسارت ورزی به بزرگان  قلمداد نمود، نگارنده خود تجربیات بزرگان را در کنار دانش امروز جوانان ترکیبی مفید برای مقابله با چالش ها می داند.

در مدیریت مبحث بسیار خوبی  هست به نام جانشین پروری

ضمن آرزوی سلامتی برای بزرگانی که هنوز در هیئت های امناء  ایفای نقش می نمایند باید این نکته را مد نظر قرار داد که این یک قاعده طبیعی است که بالاخره توان و انرژی و حوصله ها با گذشت زمان رو به کاهش می گذارد و نیاز است که نیروهای جدید جایگزین شود و این مهم به صورت آنی امکان پذیر نمی شود بلکه برای گرفتن کارایی بالا نیاز است تا جوانان از هم اکنون در کنار بزرگان؛ از دستاوردهای بسیاری که آنها داشته اند بهره و استفاده ببرند؛ در واقع آموزش ببینند  و با نقاط قوت و نقاط مثبت بزرگان در هیئت امناء آشنا بشوند و یاد بگیرند که فردایی که این هیئت امناء به دست آنها خواهد چرخید چگونه مدیریت نمایند، تا در آن زمان به لحاظ ناپختگی دچار سردرگمی های شکننده نشوند.

بنابراین باید کم کم ؛ حتی اگر خود جوانان هم تمایل نشان ندهند ؛ در مرحله اول توسط خود همین بزرگانی که در هیئت امناء تشریف دارند ؛ جوانان مستعد و لایق و شایسته و انساندوست را شناسایی و در مرحله بعد به هیئت امناء ها معرفی و امکان جایگزینی برای آنها را فراهم نمایند و به آن‌ها اجازه داده شود تا به صورت یک عضو وارد این حوزه شوند و با مسایل و مشکلات و نحوه برخورد با نیکوکاران و روش های جذب مشارکت آشنا نمود تا همین افراد بتوانند برای فردای اوز مورد وثوق و اعتماد همگان قرار گیرند و کارهای بزرگی را به سرانجام برسانند.

البته با بررسی هایی که توسط نگارنده به عمل آمده است؛ متکی به فرد بودن در هیئت امناء به دلیل مورد وثوق واحترام بودن تعداد معدودی از اعضاء ؛ موجب شده است تا بسیاری از روابط که می تواند توسعه یابد؛ تنها محدود به تعداد معدودی از نیکوکاران گردد؛ در حالی‌که با داشتن سیستم مناسب می توان برای آینده هیئت امناء ها را از وضعیت اتکاء به افراد در آورد و تشکیلات  به گونه ای تغییر و بهبود یابد تا همه اعضاء بتوانند به نحو موثر ومفیدی در مسیر جذب کمک ها و مشارکت نیکوکاران به صورت فعال و پویا عمل نمایند.

البته در این مورد کارشناسانی هستند که تجربیات منفی را ذکر نموده اند و گفته شده است که در برهه ای از زمان از نیروهای جوان در هیئت امناء ها استفاده شده اما از کارایی لازم برخوردار نبوده اند

در پاسخ به چنین تردیدهایی باید این نکته را یاآور شد که علت چیست که تغییر ساختار ناکام مانده است؟

شاید اقدام ما درست نبوده و یا ناقص انجام شده است و قطعا نمی توان فلسفه تغییر  و بهبود را زیر سوال برد.

با یک مثال علل شکست و توقف در به روز رسانی هیئت امناء در برهه ای از زمان و  ضرورت به روز رسانی و تغییر مجدد درآن؛ این مقاله را به پایان می برم:

یک کلاس ریاضی را در نظر بگیرید که از ۲۰ نفر تشکیل شده است.

در این کلاس ۱۵ نفر از دانش آموزان از وضعیت ضعیفی برخوردارند و ۵ نفر دانش آموز ممتاز هستند.

حال اگر معلم از میان دانش آموزان تنبل یکی را بیاورد که در رابطه با مثلا انتگرال تریپل مسئله حل کند، قطعا دانش آموزی که نمی تواند یک انتگرال ساده حل کند ، همان‌جا هنگ می کند و قبل از اینکه معلم به او بگوید تو شایسته آن نیستی که این انتگرال را حل کنی دوست دارد پیشاپیش و قبل از اینکه بیشتر ضایع شود از کلاس بیرون رود.

اما معلم می تو انست از آن ۵ نفر دانش آموز ممتاز دعوت کند تا آن مسئله را حل کند تا هم دانش آموز ضایع نشود و هم دیگر دانش آموزان هم از او یاد بگیرند.

پس باید افراد جوانی شناسایی شوند و به هیئت امناء ببرند که مثل دانش آموزان ممتاز دارای توانایی، هوشمندی و استعداد برای این کار هستند و نه کسانی که استعداد این کار را ندارند و بعد بهانه ای داشته باشیم که بگوییم جوان ها ناکارآمد هستند.

نتیجه گیری:

با توجه به مواردی که در متن مقاله به آنها اشاره گردید و برای استفاده بهتر و اصولی تر از مساعدت های نیکوکاران عزیز باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:

۱٫ساختارتشکیلات هیئت امناء  مانند هر نهاد دیگری که در عرصه خدمت به شهروندان فعالیت دارد، برای عرضه خدمات بهتر و بیشتر باید متناسب با روز تغییرنماید و مجهز به دانش و ابزارهای نوین گردد.

۲٫هیئت امناء باید بتواند با سایر نهادهای ذیربط شهر برای نیازهای زیرساختی حال و آینده برنامه ریزی به عمل آورد و بر اساس برنامه ها، به نیکوکاران اطلاع رسانی نماید.

۳٫شناسایی نیکوکاران ناشناخته اوز در اوز و سایر شهرها و کشورهای جهان و تشکیل بانک اطلاعاتی قوی و گسترده از آنها.

۴٫شرکت اعضاء جوان وجدید هیئت امناء در دوره های آموزشی فن بیان و اصول مذاکرات و رایزنی در جهت کسب مهارت های لازم برای برقراری ارتباطات بهتر و مناسبتر و موثرتر با نیکوکاران.

۵٫کارهایی که قرار است از طریق مشارکت نیکوکاران انجام شود باید توسط اشخاص توانمند حقوقی که از مدیریت و نظارت بالایی برخوردار هستند انجام شود تا بتواند رضایت و خرسندی مثلث نیکوکار-معتمدین-مردم را به دست آورد. تنها از این طریق است که می توان انگیزه برای مشارکت های بعدی را فراهم ساخت.

۶٫حتی الامکان باید سعی شود مساعدت‌های نیکوکاران در مسیر تکرار مکررات قرار نگیرد و از امکانات مالی نیکوکاران در جهت رفع  نیازهای جدید و اساسی مورد استفاده قرار گیرد.

۷٫حتی الامکان سعی شود از مساعدت های مالی نیکوکاران به جای رفع گرفتاری های معیشتی،  در جهت اشتغالزایی مورد استفاده قرار گیرد.

۸٫سودهای قانونی که به پس انداز نیکوکاران در بانک های اوز تعلق می گیرد، را باید به جای صرف امور معیشت به سمت سرمایه گذاری ها و استفاده از آنها در جهت فعالیت های زیر ساختی و اشتغالزایی هدابت نمود

۹٫ارتباط با نیکوکاران نباید صرفا محدود به زمان های خاص و مورد نیاز باشد. بلکه  باید به مناسبت های مختلف از آنان تجلیل به عمل آورد واز افکار و ایده  و خصلت های  نیک آنها در هر زمان بهره برد.

۱۰٫ترویج کار نیک و پرورش نیکوکاری باید از خانواده ها شروع شود.نیاز نیست مانند گذشته صرفا به تعداد معدودی از نیکوکاران متکی باشیم، بلکه برای آینده باید جوانان را به کار نیکو کردن تشویق نمود تا هر کس به اندازه وسع خود در صندوق مشترکی برای توسعه شهر پس انداز نماید و در سرمایه گذاری ها از مشارکت آحاد مردم استفاده به عمل اید.

۱۲٫دستاوردهایی که نتیجه مشارکت و مساعدت های نیکوکاران عزیز است باید ملموس بوده و توانسته باشد تاثیرات مثبت بر جنبه های مختلف زندگی شهروندان گذاشته باشد و این خدمات باید به صورت مصور همراه با تاثیرات آنها به اطلاع نیکوکاران و شهروندان رسانده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “بررسی راهکارهای استفاده بهتر و بیشتر از مشارکت های نیکوکاران”

  1. شهروند اوزی گفت:

    با تشکر از اقای یادگار فرد بابت دلسوزی. وعلاقه مندی ایشان به. زادگاه خود مطالب ایشان از نظر علمی وتجربی بسیار ارزنده است. اما باید ایشان به صورت عملی در اوز. با نهادهای اجتماعی ومردمی. در ارتباط. باشند. وبا هییت امناها. وشورای. شهر. ودیگر فعالین. اجتماعی. در اوز. مرتبط. شوند. وارام. ارام در این مراکز. تاثیر گذار شوند. جا. دارد نشریات. وصاحبان قلم نظرات ایشان. را. به اطلاع مسولان. وفعالان. اوزی. برسانند. واز ایشان برای جضور. در جلسات مشورتی ورسمی. شورا. ودیگر. هییت امناها. وانجمن ها دعوت. شود. تا از نظرات مفید ایشان. به صورت. عملی. برای پیشبرد. وتوسعه. وعمران وابادی. شهرمان. استفاده. گردد

  2. فرهاد محمودا گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب اقای یادگارفرد . در مجموع مطالب ایشان به لحاظ اکادمیک بسیار نیک و به جا می باشد ولی همانگونه که عزیز شهرونداوزی نیز ذکر کرده اند باید ایشان در اوز و جلسات این چنینی حضور داشته باشند تا به مسایلی توجه کنند که در این مطلب ذکر نشده است .
    برای نمونه خیرین اوز و بموازات ان هئیت امناهایی که کارشان سرو سامان دادن به این وجوه خیر بوده است اکثر انها یا تاثیر گذاران انها در هئیت امناها یا خود خیر بوده اند یا از نزدیکان خیرین بوده اند سری به دوره های مختلف بزنید تا این امر بیشتر روشن شود مطمنا حضور مرحوم اقای عبدالرحمن امیدوار برادر اقای عبدالحمید امیدوار مشوق بسیار خوب و مطمئنی برای ساخت وادامه بیمارستان اوز بودند یا جناب حاج یوسف نامی و اقایان احمد پور و حاج خالد و محمد شعیب زارعی و اقای محمودی همه اینها یا خود خیر بودند یا از نزدیکان یا معتمدین خیرین .
    بنابراین وجود ؛ شکل دهی و ساماندهی هئیت امناها به نوع علاقه و خواست صدردصدی مردم یا افراد جوان وتحصیلکرده و دارای دانش روز نبوده است .بلکه به تناسب موقعیت این افراد و رابطه این افراد با خیرین شکل گرفته است چون امر خیر امری حسی و متاثر از حس انسانی است تا مقوله ای علمی و این امر در تمام کشورهای دنیا صدق میکند حتی بنیاد های خیریه ای که بسیار با تشکیلات کار میکنند وافراد ماهر و کارشناس هم دارند تا انکسی که پول خیر میکند نباشد معنای وجودی خودش را از دست میدهد

    اقای یادگار فرد موضوعی را شروع کرده اند که مدتها جایش در مباحث شهری و انسانی ما خالی بود و امید است توجه به نظرات ایشان و گفتگو در این مسایل ادامه یابد و یکی از نکاتی که لزوم دارد بر ان تاکید شود حرمت و احترام گذاری به خیرین بخصوص از طریق مطبوعات محلی ماست که در این زمینه انقدر که لازم و شایسته بوده است انجام نگرفته و گاها به خاطر حب و بغض هایی برخوردهای ناروا نسبت به انها شده است با توجه به حضورم در بعضی از جلسات وشناختم از خیرین دبی .من در افردی را میشناسم که چندین سال است حتی دیگر در جلسات امور خیر شرکت نمیکنند و از برخورد افرادی و بی توجهی افرادی دلگیر هستند و این اسیب است و این محروم کردن شهرمان از کار خیرین است .
    مورد دیگری بگویم متاسفانه طی بررسی هایی که انجام داده ام بخصوص طی بیست سی سال گذشته بیشترین کمک خیرین از دبی و کویت بوده است البته بیشتر دبی و انتظارها همیشه از دبی و خیرین اینجاست در صورتی که اوزیهایی در اوز و بندر و دیگر نقاط میشناسم که پول و درامدشان گاه ده برابر افراد خیر در دبی هست اما دریغ از کمک و خیری در راه زادگاه و ولایتش و جالب است که اینگونه افراد نه تنها کمک چندانی نمیکنند بلکه طلب کارتر از بقیه هم در اوز حضور دارند .کجا هستند ادم هایی مثل زنده یاد حاج یوسف نامی مثل جناب شیخ مانند مرحوم معصوم ابراهیم زادگان مثل زنده یاد عبدالله حسان مانند یوسف فرزانه و …انهایی که حتی اگر کم هم داشتند اما پای کار و عمل مردم برای خیر ایستاده بودند .
    اقای یادگارفرد درست گفته اند باید راههای بهتر و موثرتری برای حفظ خیرین وشناخت خیرین جدید پیدا کنیم امید که همگی به این فکر باشیم نسل خیرین ما در دبی اگر نگویم رو به زوال است میتوانم بگویم طی ۱۵ سال اینده جایگزینان خوبی نخواهند داشت پس انچه میکنیم بدور از طایفه گری و خودخواهی باشد تا شهرمان بی نصیب از کار نیک خیرین نگردد .

نظر سنجی
Sorry, there are no polls available at the moment.
آخرین نظرات
  • باسلام به نظر بنده خانم صالحی که از دو نفر از اقایان که قبلا عضو یاواران شورا بوده اند تشکرنموده لازم به ذکر است خانم صالحی میتوانست با کمسیون امور شهر شورا هماهنگی نماین...
    صمدانی در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • بنا به اعلام. فرمانداری محترم. لارستان. جناب. فرماندار. روزهای. دو. شنبه. هر هفته. ملاقات. عمومی. دارد. وپاسخگوی مردم. ونهادهای. مردمی. هستند...
    جهت اطلاع. عموم مرپم بخش اوز. وتوابع در مطلب: بازدید از شورای کتاب کودک و شرکت در کارگاه آموزشی قصه گویی، ماموریت اعضای باشگاه کتابخوانی محیط زیست در تهران
  • در مورد جلسه پرسش و پاسخ مردم با اعضای شورا اولا در چارچوب قانون شوراها نیست واگر غیر از این است مطالعه نموده و بند قانونی مورد نظر را اعلام نمایید که اعضای شورا موظف به...
    در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • ما قصد تخریب هیچ فردی از مردم وشورای شهر را نداریم امروزه مطالبه گری ودرخواست پیشرفت جز حقوق افراد جامعه است ونباید دیگران را دعوت به تمکین وسکوت کرد پیگیری مطالبات مردم...
    جناب ناشناس محترم در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • خدمت همشهري محترم و گرامي خواستار و پيگير تاسيس ادارات مختلف شهر اوز : با عرض پوزش خدمت جنابعالي ، بايد به چه زباني براي شما بنويسم. بعضي مطالب را نميتوان در سايت نوشت يا...
    در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • در اوز هیچ کس با. برگذاری جشنها. ومناسبتهای مختلف. مخالفت. وممانعتی ندارد. اما. مردم به موازات این برنامه ها. مطالبات. ودرخواستهای از مسولین. وشورای شهر. دارند. که. باید....
    خطاب به کامنت گذار بنام. ناشناس در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • مناسبت روز دختر بخاطر روز تولد حضرت فاطمه معصومه قم میباشد و در فاصله چند روز دیگر نیز تولد حضرت امام رضا میباشد واین محدوده زمانی چند روز را در سالهای اخیر بنام دهه کرام...
    در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • وضعیت ایفای نقش نمایشی در اوز خصوصیتی است .که در ذات افراد بخش اوز نهفته است...
    احمد صالحی زاده در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • باسلام خدمت همه همشهریان عزیز. وخدمت. ناشناس محترم. بیشتر. مردم. از اجرای این قبیل. جلسات. وبرنامه ها. به خودی خود. حرف. وگله ای. ندارند. گله مردم به خاطر این استکه. که د...
    برادران. عزیز. کامنت گذار. توجه. فرمایید در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری
  • آقاي احمد رضا : شورائي كه مورد خطاب قرارداده ايد شوراي منتخب شما نيست و شما حامي شوراي انتخاب شده نميباشيد چون از نحوه برخوردتان در كامنتهاي شما مشخص ميباشد. گرچه اعضاي ش...
    در مطلب: برگزاری جشن روز دختر در اوز/ گزارش تصویری